Režie:
Marek NajbrtScénář:
Petr ZikmundKamera:
Martin ŠtěpánekHudba:
Hynek SchneiderHrají:
David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Dyková, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová (více)Epizody(12)
-
Láska a intriky (E01)
-
Vídeňské líbánky (E02)
-
Dvorní dodavatel (E03)
-
Bahno (E04)
-
Nahý muž (E05)
-
Útěk (E06)
-
Americký sen (E07)
-
Císařovna (E08)
-
Cesta do Londýna (E09)
-
Hra na štěstí (E10)
-
Vlast a národ (E11)
-
Lokomotiva vládního rady (E12)
Obsahy(1)
Polovina devatenáctého století je obdobím revolucí. V rakouském císařství bylo zrušeno poddanství, Darwin dokončil knihu O původu druhů a v Plzni vynalezli plzeňské pivo. Česko se pomalu vyvíjí v průmyslově nejvyspělejší část monarchie. A vedle cukrovarnictví či železáren se v jeho západním křídle, v Karlovarském kraji, začíná rozvíjet další, méně nápadné podnikání. Jeho strůjcem se stává Heinrich Mattoni, zdatný byznysmen, který je ochotný dosahovat svých cílů i za cenu fatálních selhání v osobním životě.
Výpravný seriál Já, Mattoni zasahuje dlouhý časový úsek, od první poloviny 19. století až do roku 1910, a odehrává se na kolonádách i v nevěstincích Karlových Varů, v Schönbrunnu – vídeňské rezidenci rakouských císařů, v ulicích tehdejší Prahy i New Yorku. Na pozadí podnikatelských úspěchů a soukromých pochybení Heinricha Mattoniho sledujeme proměnu tehdejší společnosti a jejích možností. Motorem seriálu je celoživotní boj dvou silných individualit, Mattoniho a jeho ženy Míny. Boj vrcholící tím, že starý Matttoni, nemocný a v horečkách, ztrácí vládu nad svým impériem ve prospěch své energické, mocichtivé ženy. Stařec, obklopený vyčkávající rodinou, bojuje. A nachází překvapivou zbraň – pravdu o svém životě, která je pro jeho nejbližší, ale i pro celou tehdejší společnost, hříšně nepřijatelná. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Kolosální monstrnuda, snažící se parazitovat na velkopodnikatelských ságách typu "pan Selfridge" a historických nekonečnostech typu "Panství Downton". V Panství sice také můžeme v přímém přenosu sledovat, jak krafající postavy pomalu zarůstají mechem, nicméně oproti našemu zaprděnýmu Mattonimu jsou dialogy v Downtonu vždy chytré a zábavné. Mattoniho konverzační kysibelka jakoby vyprchala před dvaceti lety. O tom, že by se v seriálu snad vyskytla nějaká zajímavá postava, snad ani nelze uvažovat. Ústřední recitační poleno redukovalo veškeré své člověčenství na fakt, že "chce býti bohaté". Kdyby vystříhli Švehlíka z kartónu a někdo s ním na klacku třepal, vyšlo by to nastejno. Ostatní postavy pak povětšinou trousí útržky zoufale nezáživných mouder, kostrbaté nesmysly nebo trailerové proklamace ("Ještě nejsi KRÁÁÁL!" --- Proboha!!!). O postelových scénách, vynikajících převelikou trapností, raději pomlčím. Venkoncem shrnuto: nuda, nuda, šeď, šeď. A navrch cisterna blbosti. ()
Životní osudy tohoto muže mě příliš nezajímají, vlastně ho ani neznám. Ze zvědavosti jsem dala tomuto seriálu šanci, protože ho částečně natáčeli i v našem městě a zahradách. Zatím nevybočil z průměru a to ani herecky, ani příběhem. Historickou věrohodnost nemohu posoudit. Tvůrci se zřejmě inspirovali úspěšným britským seriálem Pan Selfridge. Kladně lze hodnotit výpravu a dobové kostýmy, slabší jsou herecké výkony. Ve Sňatcích z rozumu herci osudy svých postav prožívali, v tomto seriálu je jenom hrají a to je rozdíl. Přece je to ale o něco lepší než různé Ordinace ,Ulice a Přístavy. ()
Přehlídka nevyužitých příležitostí. 1) 150 natáčecích dnů, 3200 komparzistů, 1200 kostýmů, 170 hereckých rolí a 126 natáčecích lokací. Působivý výčet by neudělal hanbu ani hollywoodským kasaštykům, tím méně dílu z české kotliny._____ 2) Na rozdíl od mnohých přemoudřelých zdejších pisálků, opájejících se schopností zformulovat smysluplnou větu, jsem seriál zhlédl celý a musím říci, že měl lehce vzestupnou tendenci. Možná jsem si na tváře bez osobitosti jenom zvykl, ale časem mi ten nevýrazný kamenný Jindřich docela přirostl k srdci. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že postavy se nevyvíjejí, objevují se a mizí podle toho, zdá se, jak zrovna scénáristovi padly ten den ráno kostky. To všechno lemují nevýrazné dialogy a jakási unylost prostupující snad všemi profesemi v díle._____ 3) Vyprávění se zaměřuje na některé události z Mattoniho plodného a dobrodružného života. Telenovelový charakter epizod však značně snižuje celkový dojem. Mattoni se zamiloval, odmiloval, byl věrný a pak nevěrný...jo a mimochodem taky vybudoval slavnou světovou firmu. A možná přijde i kouzelník, vlastně čarodějka, a ne možná, ale určitě, provází ho celým seriálem..._____ 4) Desetiminutové googlování mi přineslo mnohem víc zajímavých (!) informací o jednom z významných podnikatelů na českém území, než dvanáctihodinový seriál. Zajímavý stručný životopis Mattoniho. _____ 5) Herecké obsazení je silné. 77letý Alois Švehlík (starý Mattoni) věru ostudu nedělá, stejně jako i všichni ostatní. 44letý David Švehlík (Heinrich Matttoni ve středním věku) odvedl, co se čekalo, i když bych raději v roli viděl někoho s výraznější mimikou. 18letý Jáchym Novotný (mladý Mattoni) je pěkný zajíček. Výtky, že to není lamač ženských srdcí, nechápu. Mně by mé mužské srdce jistě zlomil, kdyby nebylo zadáno._____ 6) Tak je to za námi. Asi by bylo nejvhodnější řídit se radou, kterou dává sám pan Mattoni: Pokuste se zapomenout na to, co jste tu dnes viděli a slyšeli. ()
Osobně musím říct, že u tohoto seriálu mi nejlíp bylo, když jsem na něj letos na festivalu ve Varech viděl plakáty. Říkal jsem si, že to bude český seriálový majstrštyk století a vůbec o tom nepochyboval. Volba režiséra mi udělala radost, dobrých herců se tu objeví jak smetí na smetišti a životní příběh Mattoniho je přesně to, o čem bych hrozně rád věděl víc. Jakmile jsem se ale pustil do prvního (nebojte, viděl jsem jich o mnoho víc) dílu, polilo mě nesnesitelné horko. Horko z toho, že tenhle seriál není vůbec to, co jsem si představoval. Problém totiž nastal hned po prvním díle, kdy jsem zjistil, že jsem se vlastně o Mattonim vůbec nic nedozvěděl. Scénář je prostě jeden velkej průser. Mně je třeba úplně u prdele, že spí s jednou dámičkou a pak vleze do postele k jiný kočičce. Já se těšil na opravdový příběh průmyslníka, který měl v hlavě řadu nápadů a nebál se je proměnit v realitu. Toho jsem se ale vůbec nedočkal. Otec a syn Švehlíkovi se snažili, seč jim síly stačili, jenže příběh byl tak strašně nudnej, natahovanej a směřovanej hlavně na vztahy, že se u něj hrozně těžce vnímala ta kvalita. Nejhorší na tom všem ale je, že jsem chvílemi až měl pocit, že by z toho seriálu režisér Marek Najbrt hrozně rád udělal stylovku jako udělal z Protektora…a nějaký momenty by tam i byly…ale evidentně ho někdo tlačil k tomu, aby ten seriál zase tak úplně jinej nebyl, čímž to zabili úplně. Netušil jsem, že Česká televize je schopná do takového projektu nasrat tolik peněz a pak to zprasit scénářem. To si asi někdo do životopisu nenapíše a mě mrzí, že se v naší zemi filmově zase něco posralo… ()
Jsem Varák, rozený a hrdý. Ani to mě ale bohužel nepřiměje k lepšímu hodnocení tohoto nudného zdlouhavého seriálu. Nic moc herecké výkony, slabý scénář a jen málo propojení s mým milovaným městem. Doplňuji a měním hodnocení po druhé půlce. Docela se do tohoto seriálu nakonec dalo zakoukat, druhá půlka mi přijde i významěji lepší. Sláva. ()
Galerie (260)
Zajímavosti (11)
- Postavu Mattoniho měl nejdříve hrát herec Jiří Bartoška, kvůli onemocnění ho v roli vystřídal Alois Švehlík. (AnčaRambo)
- Filmováno v Karlových Varech. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Nejmladšího Mattoniho měl původně hrát Jan Komínek, krátce po začátku natáčení byl ale přeobsazen kvůli tomu, že dříve hrál v reklamě na Kofolu, tedy konkurenční nápoj. Nahradil ho Jáchym Novotný. (Vojtasesn)
Reklama