Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Had Plissken se vrací. Velký divácký úspěch akčního sci-fi thrilleru Útěk z New Yorku z roku 1981 (který se u nás v kinech nehrál, ale záhy po revoluci patřil k oblíbeným videohitům) inspiroval jeho režiséra Johna Carpentera, aby o patnáct let později natočil Útěk z L.A. Použil velmi podobný syžet a pouze se přesunul z východního na západní pobřeží Spojených států. V roce 2013 je po velkém zemětřesení Los Angeles ostrovem, který není součástí nových Spojených států. Slouží jako obrovské vězení pro všechna individua, jež byla vyhoštěna ze země, která se v reakci proti rostoucímu násilí a úpadku morálky stala policejním státem. Jednooký hrdina prvního snímku Had Plissken (Kurt Russell) je tu znovu poslán na téměř beznadějnou misi. Má získat černý kufřík, kontrolující satelitní rozvody elektrické energie, který na ostrov zavlekla rebelantská prezidentova dcera. Jako zvláštní pobídku dostane do krve virus, který jej bez protilátky do deseti hodin zabije… Carpenter dostal k dispozici značný rozpočet 50 milionů dolarů (skoro desetkrát tolik než stál Útěk z New Yorku) a využil ho k pochmurné evokaci zdevastovaného města, v jehož rozpadlých ruinách se pohybují bizarní postavy nejrůznějších zločinců a zkrachovalých existencí. Kurt Russell (který se tentokrát podílel na scénáři i na produkci) hraje Plisskena jako znechuceného cynika, jemuž na budoucnosti nových Spojených států pramálo záleží a hodlá si pouze zachránit vlastní kůži. Zručně natočený snímek plný akčních scén je jen lehce zahalenou parodií na temné postkatastrofické filmy, jež především v devadesátých letech vznikaly jako na běžícím pásu pro potřeby nenasytného videotrhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (295)

Džejkop 

všechny recenze uživatele

Muž s páskou přes oko se vrací na scénu. I když babka kořenářka (opakovaně) povídala, že je mrtvej. Opak je pravdou, Snake Plissken je zpátky v plné parádě. Rozhodne se nakopat prdel všem vyvrhelům, tentokrát na západním pobřeží USA. Snake je znovu zatčen, odsouzen, pověřen obtížným úkolem a omezen časovým limitem. Prezident ho vybaví přiléhavým tričkem, kalhoty a stylovým kabátem. Samozřejmě dostane i zbraně a sirky, které se později budou hodit. A výlet do temného ráje může začít. Na cestě potká spoustu podivínů, navštíví prvotřídní plastickou chirurgii v srdci Beverly Hills, a setká se s Che Guevarou. Po několika peripetiích získá požadované zařízení a jako bonus také prezidentovu dcerku, která mezitím zjistila, že hajzlík není jen tatínek pravičák, ale také milenec levičák. Plissken se vrací těsně před vypršením časového limitu na pevninu a vytírá zadnice nejen prezidentovi, ale také celému světu. Útěku z L. A. by se dalo vyčíst snad naprosto všechno. Postrádá to jakokuliv originalitu, sprostě to kopíruje jedničku, má to totálně přímočarý děj, laciné efekty. Mám ale takový dojem, že je to všechno záměr a Carpenter paroduje sám sebe. A pokud to není záměr, pak tu pořád ještě zbývá zatraceně cool Snake Plissken. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Jo táááák, to nebylo akční sci-fi béčko z let osmdesátých, ale céčko z druhé poloviny devadesátých? Tak to hvězdičku dolů oproti původně zamýšlenému záměru! Kdyby mi bylo telecích 15, drsoň v černé kůži Kurt a divný svět kolem něj by mě sice neuvedli do extáze, ovšem vypadla by ze mě slova chvály a výsledným dojmem by byla docela jistě spokojenost. Bohužel už jsem ve věku, kdy mi ke štěstí nestačí jeden zarputilý ksicht, momentálně zaostalí padouši, nepřesvědčivé kulisy, laciné efekty ani nablblá zápletka plná logických ažur. No, hudba celkem ušla... Nehodlám nad Hadem Plisskenem přivírat oko: tohle je kýč, co zaspal dobu - kdyby byl "Útěk z LA" o 10 let starší, klidně hvězdičku přihodím. A přiznám bez mučení, že závěrečnou půlhodinu jsem si nechala ujít, protože: A) mě vlastně nezajímalo, jak to dopadne, B) bylo jasné, že Russel nekonec nakope všem oponentům anální žlázy. 40% ()

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

Carpenterova neskutečně chutná jednohubka, s černým humorem a jednou dávkou nadhledu na víc. Kurt Russell jako drsný Snake, který mluví jen když má přichystanou nějakou peprnou hlášku. Vize drsné budoucnosti "svobodné Ameriky" je opravdu originální a až na ty prastaré efekty nemohu najít téměř žádnou chybu. Rychlý děj, který se nepozastavuej nudným vysvětlováním ani nejde do hloubky hrdinů. Nikoho totiž nezajímá, jestli Snakea jako malého rodiče týrali nebo jestli byl počat předmanželským sexem. A to jsem se ještě nezmínil ani o ostatních skvěle napsaných a ještě lépe obsazených postavách (Pam je opět skvostná) a ani úžasném hudebním doprovodu, kterému se daří neskutečným způsobem dodávat filmu tu pravou šťávu a eliminovat nudnější chvilky. Jen jedno je mi líto, že se podobné filmy netočí dnes. ()

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Za natáčení takových filmů by mělo být v USA křeslo. Mega debilní efekty i scénář, vláda USA jsou ultra píčusové, ale předvídají přesně všechny kroky Russella (hologramy) až na ten poslední. Super dementníma scénama se to tu jen hemží, postapokalyptický punkový Amsterdam s červenou lucernou atd. Prostě tohle není ani béčko, to je tak Déčko. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Až doposud by se u Carpenterových devadesátkových fláků nedal vliv devítkového desetiletí prakticky nijak zjistit. V Escape from L.A. nicméně konečně udeřily s obří pompou. Nejde jen o ty obscénní digitální triky, díky nimž některé scény budou podle mě v budoucnu stavebním kamenem dosud neexistujícího uměleckého směru, nýbrž i o ty šedé prázdné chodby militárních komplexů, pytlovité overaly, explotace městských subkultur i hédonistická žánrová sebeuvědomělost. Je to přesně takové, jako když koupíte děcku hromady lega z různých řad a ono si to pospojuje dohromady dle vlastního uvážení bez jakýchkoli limitů reality. Debilní? Jo. Hnusně vypadající? Jasně. Zábava? Jo, ale upřímně na papíře to muselo vypadat líp. Karpoš velký rozpočty neumí. ()

Galerie (91)

Zajímavosti (13)

  • Počas natáčania filmu Kurt Russell trénoval basketbal, pretože všetky koše v záberoch chcel dať sám. Vďaka talentu sa mu to podarilo a dokonca trafil aj cez celé ihrisko. (Abiosis)
  • Podraz s vírusom Plutoxin 7 mal byť súčasťou pôvodného filmu, ale nakoniec nebol použitý. (Abiosis)
  • Keď je Kurt Russell vedený cez chodbu, dôjde medzi ním a chlapcom v čiapke k očnému kontaktu. Toho chlapca hrá jeho skutočný syn. (Abiosis)

Související novinky

Kdo uteče z New Yorku?

Kdo uteče z New Yorku?

30.08.2014

Hollywood se snaží Snakea Plisskena vzkřísit už nějaký ten pátek. Slavný tvrďák z Útěku z New Yorku a Útěku z L.A. by ale nadále neměl disponovat tváří Kurta Russella. Na scénu nastoupí mladá tvář,… (více)

Návrat Johna Carpentera

Návrat Johna Carpentera

22.01.2008

Seriál Masters of Horror vytáhl z hrobů několik žánrových mistrů a ukázal jim, že fanoušci na ně nejenže nezapomněli, ale pořád stojí i o jejich novou tvorbu. Minulý týden jsme psali, že na vlně… (více)

Reklama

Reklama