poster

Hamlet

  • USA

    Hamlet

  • Slovensko

    Hamlet

Drama / Krimi / Romantický / Thriller

USA, 2000, 112 min

  • bogu
    **

    Nemám nic proti přenášení Shakespeara do současnosti i jinam – taková transpozice, má-li na čem stavět, může textu dodat svěžest a vyprovokovat k novým, zajímavým interpretacím – ale tohle se bohužel vůbec nepovedlo. Ethan Hawke jako emo-Hamlet sice vystihuje princovy/synovy záchvaty osamělosti a sebelítosti, ale zato nemá ani špetku jeho vtipu a kousavého sarkasmu – projevů intelektu, který je ostatním tak nepohodlný; svým neustálým mumláním, hlesáním a vzdycháním Hawke spolehlivě dusí Shakespearův blankvers a rychle zabředává do jedné jediné sebelítostivé polohy, ze které se už po zbytek filmu nevysouká. Ostatní herci jsou vesměs nevýrazní a pokud měla jejich rozžvýkaná američtina Shakespearovu poezii zcivilnit a zpřístupnit, pak z ní ve výsledku udělala spíš jednu velkou rétorickou čvachtanici (obzvlášť mrzuté je, co svému Poloniovi způsobil Bill Murray, který, zdá se, nedokáže nebýt Billem Murraym). Moderní prostředí plné hladkého, chladného kovu a skla a komfortních, elegantně zařízených pokojů nahrazuje středověký Elsinore (tady kdovíproč luxusní hotel) a přesazení hry do světa bující elektroniky Almereyda dotáhl do detailů – skoro v každé scéně si postavy vypomáhají kamerami, polaroidy, faxem, laptopy, štěnicemi… z výsledku jsem rozpačitý, byť uznávám, že udělat z Hamletovy provokativní inscenace pro Claudia (Mousetrap) amatérský kraťas na soukromé projekci pro rodinu a známé byl výborný nápad a celá sekvence může posloužit jako dobrá ukázka inteligentího přesouvání příběhu z jednoho kulturního prostředí do druhého (nehledě na to, že to Almereydovi umožnilo vypustit všechny ty utahané scény s kočovníky). Almereyda se ale nevyhnul hromadě do očí bijících nesrovnalostí mezi Shakespearovým textem a svojí filmovou realitou – triviálním, ale symptomatickým příkladem budiž zvyk Hamletových přátel stále oslovovat Hamleta „my lord“, ne z recese, ale s topornou, nevysvětlitelnou upřímností. Možná bych mohl v takových místech mohl zamhouřit uši, kdyby mě herecké výkony přesvědčily, že to za to stojí, ale už po prvních dvaceti minutách mi bylo jasné, že tady Shakespearovi pšenka nepokvete. // LEPŠÍ VERZE: Prakticky cokoliv, snad s výjimkou stereotypizované, drasticky ořezané verze od Zeffirelliho; skvělý je ruský Hamlet Grigorije Kozinceva (1964), často i ten čtyřhodinový od Kennetha Branagha (1996).(19.5.2009)

  • Heroine
    odpad!

    Je to strašně nudný, většina postav je špatně obsazená, a ještě navíc se celý příběh, a ještě s původním textem, naprosto nehodí do zvoleného prostředí. Když Ethan Hawke, v směšné pletené čepici, huhňal ve videopůjčovně to svoje “to be, or not to be”, měla jsem trapností husí kůži. Tohle se nepovedlo.(25.4.2013)

  • Terman
    *

    Jen jedna otázka - proč? Proč někdo komolí dílo Williama Shakespeara do moderní rádoby futuristické podoby? Nejotravnější bylo používání původního textu tragédie (nejdřív se mi to zdálo zajímavé, ale po deseti minutách se můj názor změnil a nakonec zakotvil někde velmi nízko.) Nevím jestli jsem, co se klasických děl a jejich moderních verzí týče, tak konzervativní nebo jestli jen tato adaptace opravdu byla tak špatná, nicméně, ušetřete si těch 112 minut raději pro něco lepšího.(22.2.2013)

  • Morien
    ****

    -"For there is nothing either good or bad, but thinking makes it so." ♥♥♥ Očekávala jsem nějako podobnou adaptaci jako je Titus Julie Taymor, jenomže tady se kombinace moderního a klasického děje jaksi křečovitě a nepomohou tomu ani moji oblíbenci ve vůdčích rolích. Ethan má sice dokonalý hamletovsky trpitelský výraz a Kyle je zase parchant už od pohledu (a co teprve scéna, kdy si dávají polibek), ale i ty nejdokonalejší postavičky se dokáží v záplavě chladu a odtažitosti utopit. Kde je vášeň? Julia Stiles jako Ofélie byla vcelku přesvědčivá, i když ji v jiných rolích moc nemusím. Obrazově zajímavě natočené, ale mám prostě pocit, že k chladně kovovému a skleněnému New Yorku se dlouhé vycizelované proslovy o hloubce lidské duše nehodí. Celkově to zkrátka působí jako takový mišmaš, pořádnější názor si budu muset udělat po vícerém shlédnutí.--- Po nějakém tom přemýšlení - ten text má takovou sílu, že mě to dostalo i v tomhle zpracování. -"Where is Polonius?" -"At supper." -"At supper?" -"Not where he eats, but where he's eaten."(16.9.2008)

  • Martin741
    *

    Teda Ethan Hawke sa riadne zasekol s rokom 2000. Vtedy uz jeho kultovy Dead Poets Society bol stary uz nejaky ten piatok a tak prisiel s tymto slaboduchym filmom. Nudny pribeh, takmer ziadne tempo a ucast MacLachlana /The Doors, Twin Peaks, Modry samet/ som mal absolutne na haku /diplomaticky povedane, MacLachlana nemam vobec rad/. Reziser Michael Almereyda sa teda nepredviedol. 10 %(16.5.2015)

  • - Natáčení probíhalo v americkém městě New York. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace