Režie:
Christian DuguayScénář:
Ronald ParkerKamera:
Pierre GillHrají:
Leelee Sobieski, Jacqueline Bisset, Powers Boothe, Neil Patrick Harris, Maury Chaykin, Olympia Dukakis, Jonathan Hyde, Robert Loggia, Shirley MacLaine (více)Obsahy(1)
Slavnou legendu o venkovské dívce, která slyšela boží hlasy a dokázala v rozvrácené Francii 15. století vnuknout slabému králi vůli po znovusjednocení země, sama vzburcovat vyčerpané královo vojsko a postavit se do první bojové linie, o dívce, již vítala celá Francie jako vytouženou Pannu orleánskou, není třeba blíže představovat. Známe ji jistě z mnoha literárních i filmových podob. Film, který natočili kanadští tvůrci na přelomu roku 1998/99 - převážně v českých exteriérech a na Barrandově, za velké účasti českého štábu - je dalším, zcela novým zpracováním této nesmrtelné legendy. Jako představitelku titulní role snad vůbec poprvé zvolili dívku téměř stejného věku - teprve sedmnáctiletou Leelee Sobieskiovou. Přestože je tak mladičká a na pohled nenápadná, má už za sebou několik filmových rolí a je doslova vycházející hvězdou. Její nevinná, ještě dětská tvář (která je prý podle dochovaných portrétů skutečné Johance až nápadně podobná) je doprovázena udivující odvahou (téměř všechny scény, včetně jezdeckých a bojových, točila sama) a hereckou suverenitou, takže chvílemi máte pocit, že sledujete skutečnou, historickou postavu Johanky z Arku.
Pro naše diváky je však zajímavá i skutečnost, že film se za podstatné účasti české produkce natáčel téměř celý u nás, v Čechách. Za čtyři měsíce náročného natáčení (často v krutých mrazech) se početný štáb přesouval mezi Křivoklátem, Pernštejnem, Chebem, Loktem, Landštejnem, Žebrákem a Točníkem. Na Barrandově vyrostly kulisy Johančiny rodné vesnice. V komparsu si zahrály stovky českých statistů, ale i našich zkušených, mezinárodně uznávaných kaskadérů, šermířů a jezdců. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
"Anjelský chlieb sa stáva chlebom ľudí..." Táto pieseň (Panis angelicus) v podaní Walesanky Charlotte Church zaznie počas jednej pohnutej bojovej scény a je úplne príznačná pre celý tento film. Čím? Úprimnosťou, to predovšetkým. Nijaké teatrálne či afektované trápnosti, "iba" autentický a čistý príbeh. Legenda, ale nie rozprávka. Skutočná, historická Johanka ("z mäsa a krvi"), Panna, svätica, vlastenka. Naplnené posolstvo. Tvorcovia dokonca dokázali film presvietiť aj odleskom toho, čo bolo dané vidieť a počuť len Panne. Príjemný, decentný závan nadpozemskosti. A teraz: Leelee Sobieski. Čím by bol tento film bez nej? Ktovie. Každopádne, ohromujúci zjav. V čase nakrúcania nemala ešte ani 17, teda vek Panny Orleánskej na vrchole jej pozemskej slávy v roku 1429. Životná rola. Prirodzený pôvab, podmaňujúci úsmev, nebojácna duša. Bola presne tou Johankou, ktorá kedysi uchvátila všetky (nielen) francúzske srdcia. Do kategórie "výnimočné" patria bez debaty aj dialógy - vďaka nim sa mohli až do emotívnej krajnosti rozvíjať vzťahové linky Jana - otec, Jana - Jean de Metz, Jana - kráľ Karol VII., Jana - kapitán La Hire a najmä Jana - biskup Cauchon. Toho stvárnil elektrizujúcim spôsobom Peter O´Toole. Končím slovami, ktoré šepká Johanka už v ohnivom zovretí: "...ďakujem, ďakujem..." Mimoriadne dielo a zaslúžené slzy. ()
Pre mňa najlepšia verzia o Johanke, ktorej osud ma fascinuje. Strhujúco natočené, človek sa zdravo naštve a Sobieski bola úplne ideálnou voľbou. Pritom v tom istom roku vyšla hollywoodska verzia, ktorá nebola ani z polovice taká dobrá. Prachy nerobia dobrý film. Tu je dôkaz. ()
O poznání levnější, než Bessonova verze a přitom možná, že i lepší. nejvíc mě dostala skvělá Leelee Sobieski, která tu už ve svých tuším sedmnácti předvádí perfektní výkon a táhne film (navíc celkem i jako skutečná Johanka vypadá). Viděl jsem to sice jen jednou, ale moc jsem si to užil a fakt se mi to líbilo. Navíc to natáčeli v Čechách, takže dobrý bylo i poznávání hradů, který se tam míjely. Aspoň je vidět, co lze z televizních zpracování vymáčknout...jo a historicky to taky pojali správně. ()
Stejně jako u Excalibru i tady si myslím, že je to nejkrásnější zpracování daného příběhu (chtěl jsem napsat legendy, ale tohle je víc historické než fantasy). Hlavní hrdinka je opravdu krásná a církev opravdu lačná po moci. Jean de Metz je sympaťák a vůbec je nádhera se na to dívat. Bessonovu Johanku jsem neviděl, ale ani po ní zvlášť netoužím. Milla Jovovich na mě na plakátu působí až moc krvelačně a ošklivě a já si nechci kazit dojem z takto hodnověrně zfilmovaného příběhu u kterého mi na konci i ukápla slza. ()
Poetičtější, výpravnější a celkově reálnější ztvárnění než verze s Millou Jovovich. Historickou přesnost/nepřesnost soudit nemohu, ale svou funkci ikonického příběhu o lidské víře a přesvědčení, které jde proti většinové společnosti splňuje na výbornou. Leelee Sobieski jako panna Orleánská podává kvalitní výkon, působí věrohodně a má skutečné charisma. Kanadská herečka součaně nepostrádá něžnost, která k postavě Johanky neodmyslitelně patří. Stejně výborný je i Peter O'Toole v roli arcibiskupa, který Johanku soudí, ale to u herce tohoto formátu není překvapení. Kvality film vytasí především v poslední třetině u církevního soudu, který dokáže z diváka vyždímat emoce až na dřeň. Dějově výpravnější a zajímavější než Bessonova verze, včetně hereckého obsazení. Prozatím nejlepší filmové ztvárnění, kterému by jen slušel větší rozpočet na bitvy, jinak nevidím výrazné chyby. Silný příběh. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (11)
- Náročné bitevní scény byly natáčeny např. na hradě Valdštejn (začátkem března r. 1999). (Lynette)
- Představitelka hlavní role Leelee Sobieski byla v době natáčení stejně stará, jako skutečná Johanka v době svého válečného působení - 17 let. (JOhanka.1412)
- Hlavní bitva se točila nedaleko od Mělníka u řeky, kde se postavila kulisa pevnosti La Tourelle a dobývala se. Město za pevností se dodávalo trikem. Stejně se postupovalo v bitevních scénách, kdy se natáčelo asi se čtyřiceti koňmi. Ti jeli v řadách vedle sebe a pak se ve střižně dohromady propojili. Výsledkem je bitva s velkým množstvím koní. (JOhanka.1412)
Reklama