Režie:
Václav MarhoulScénář:
Václav MarhoulKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Petr Kotlár, Udo Kier, Michaela Doležalová, Zdeněk Pecha, Lech Dyblik, Jitka Čvančarová, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Julian Sands (více)Obsahy(1)
Ve snaze uchránit své dítě před masovým vyhlazováním Židů, rodiče posílají syna k příbuzné na venkov kdesi ve východní Evropě. Chlapcova teta však nečekaně umírá a tak je dítě nuceno vydat se na cestu a protloukat se úplně samo divokým a nepřátelským světem, ve kterém platí jen místní pravidla, předsudky a pověry. Jeho snahu o doslovné fyzické přežití ale po válce střídá jiný boj. Boj, kterého si ani není vědom, boj sama se sebou, boj o svou duši, o svojí budoucnost... Nabarvené ptáče je hluboce dramatický příběh zaobírající se bezprostředním vztahem mezi hrůzou a krutostí na jedné straně a nevinností a láskou na straně druhé. Je to první a nejslavnější román autora knih „Byl jsem při tom“ a „Pinball“ - jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších a světových spisovatelů minulého století Jerzyho Kosińského. (Bioscop)
(více)Diskuze
Hm... do '89 to byli hrdinové typu Meresjev, dnes jenom chudáčci trpící nosatci. Že do takové ptákoviny šli Stellan a můj oblíbený Harvey, to u mě klesli... Nicméně nebýt jejich štěků, tak odpad. Do hadráku uměli natočit film o něčem, po něm až na velice, ale velice vzácné výjimky buď nablýskané howno nebo nuda anebo ještě hůř nekoukatelná srágora.
ano, tak jsem kafe pochopila a souhlasím, není už o čem polemizovat. Jsem kulturní abstinent, o filmu jsem nic nevěděla, V.Marhoula neznám, měla to být dvouhodinová kulisa a ono ne. šok. Sama nevím, čím to, že jsem ptáče dokoukala. Sledování mě velmi myšlenkově vyčerpávalo, ale nevyčerpalo. I ten závěr, záběr z výšky na autobus plný lidí, plný osudů. No, nic se nezastaví, vesmír jede dál.
Pivo nebo kafe mě napadlo jako první reakce právě proto, že s tím, co teď vedeš, nebudu mít energii ani chuť se tady vypořádávat, a na druhé straně mě dost zajímá, co je za tvým hodnocením NB. Jestli ti to ale z mých příspěvků takhle vyplývá, tak to ti nejlíp vysvětlí tady vegetol. Samozřejmě byla chyba mluvit o kafi, když jsem věděl, že je poblíž.
na příspěvěk reagoval thefoundbin
když je to baví, tak bych jim tu radost nebrala a čím víc času jim to zabere, tím líp, protože soja je zdraví prospěšná jen fermentovaná.
Ač přiznám, že jsem měl při sledování pocit, že se Marhoul až moc snaží zapůsobit, celkově je to zřejmě o tom, že je tu skupina intošů, co lezou po kavárnách a rozebírají píčoviny. A ti budou mít s filmem zřejmě problém a budou u sojovýho laté rozebírat, jestli to vykrádá Vláčila nebo Bélu Tarra.
na příspěvěk reagoval thefoundbin
Jak to, že ne? Je skupina, co něco čekala, ale V. Marhoul s tím nedorazil, takže hodnotí to, v čem se film nestekal s jejich očekáváním. a nebo je to ještě jinak, ale to už nechám na kávu.
na příspěvěk reagoval vegetol.mp
Nepochopila. Asi by to bylo spíš k pivu nebo kafi, což ovšem teď jaksi nejde.
na příspěvěk reagoval thefoundbin
dík za osvětu! už jsem to pochopila. Mám nenáročné oči neandrtálce nachylného na kýč, tak žádné převratné zjistění se nekoná. škoda
na příspěvěk reagoval Adam Bernau
Kvalita znamená jakost. A důležité je to slovo, které vynecháváš, totiž "osobitou". Jsou diváci (a jsou to ti, o nichž píšu), v nichž NP vyvolává především dojem (resp. jasné vědomí konkrétností), že sledují sérii autorsky nepůvodních, okopírovaných (a tedy kašírovaných) obrazů a postupů. Také jako kompaktní celek v jejich očích myslím neobstál moc dobře. Přičemž je to ale film, který očividně chce být vysokým uměním. A ovšem čím umělecky ambicióznější dílo, tím přísnější kritika. Sám neznám z umělecky nejvýš hodnocených autorů skoro nic a na NP jsem se díval zcela bezelstně a pokud možno nekriticky, přesto i mně u dvou obrazů okamžitě naskočil nepříjemný dojem, že mi tu někdo chce prodat něco už jednou koupeného. To pak ten obraz vnímáš jako kýč, byť by byl jakkoli hezký nebo "silný". Nic z toho nezpochybňuje tvoje vnímání a hodnocení toho filmu, notabene když i mně se líbil, vyvolával ve mě velmi silné dojmy aleccos z něj mi stálo za vlastní výklad. Co teď píšeš, to tam mám taky, takže jestli je to na hádku, tak ne se mnou, jen referuji o tom, jak jistý segment velmi poučených a na uměleckou jakost náročných diváků tento film hodnotí. Ale abych se za ně alibisticky neschovával, dal jsem tomu tři.
na příspěvěk reagoval thefoundbin
kvalita= trvanlivost, stravitelnost, funkčnost? Co to je filmová kvalita a je jen jedna? no já to fakt nevím. Každopádně já tam vidím tak silné obrazy a symboly, ve/ze kterých se dá hledat a číst a ve filmu je na to prostor a čas, že pro mne je kvalita jeho poslání.
na příspěvěk reagoval Adam Bernau
Jsou nekde popsane rozdily mezi 163 a 169 minutovou verzi filmu? Na ČT je teď ta kratší verze.
na příspěvěk reagoval vegetol.mp
No, musel jsem smazat odpověď, protože jsem si p.s. uvědomil, že raguju na něco, co jsem sem teď vnesl já a ne ty. A když se dívám na to tvoje, tak mám dojem, že je to přesně tak, jak píšeš: Jen reaguješ na to, že ti něco leze krkem (ale podle mě ne "už", spíš velmi vytrvale).
Uživatel Adam Bernau smazal svůj příspěvek.
Já jen reaguju na to, že už mi leze krkem, jak se jedna část lidí v tomhle státě povyšuje nad ty druhý.
na příspěvěk reagoval Adam Bernau, Adam Bernau
Ale třeba Artran, kterého taky řadím mezi takové diváky, tomu dal pět. Krom něho to je vesměs jedna až tři.
Nároční nikloi na množství čehokoli, nýbrž na osobitou kvalitu. Jak na mě působí příslušné komentáře, řekl bych, že hodnotí abych tak řekl uměleckou pravost. Myslím, že na to mohu vztáhnout i tady Bluntmanovo "více producentské než režijní dílo". Zda je tam (abych reagoval na tvoji výzvu) uvědomělý zřetel k hodnotě, nebo zhodnocení nějakého vlastního dojmu, nebo něco jinéh, to si netroufám hádat.
na příspěvěk reagoval thefoundbin
Ten film můžou nízko hodnotit jedině burani...
Nároční na co? hodnotí hodnotu nebo svuj pocit? Já hodnotím odvahu vystavit Zrcadlo vysmáté době a na mne tam bylo ještě málo krys a potkanů.
na příspěvěk reagoval Adam Bernau
Já bych spíš tvrdil, že Nabarvené ptáče je lidé znalejšími (s titulem z film studies, s větší diváckou zkušeností atd.) hodnoceno rozporuplně - jak jako povedená moderna a zdařilá adaptace jinak senzacechtivé knihy, tak jako doklad vyvanutosti moderny, jako více producentské než režijní dílo. Politické přesvědčení v tom dle mého nesehrává roli (pomíjím samozřejmě nenávistné pomatence přesvědčené o tom, že holocaust se nestal, že existuje židozednářské spiknutí apod.).
Pokud mohu sudit ze své topky, tak z gramotných diváků ti opravdu nároční a ve filmu poněkud znalí hodnotí Nab.ptáče spíš nízko. Lopaty se takovým filmům instinktivně vyhýbají. Jak to souvií s volebními praferencemi, nevím, ale to asi nemusíme řešit, jelikož je to téma vegetola, který neustále zastává neudržitelný fantastický názor že Babišovi voliči nejsou debilové.
na příspěvěk reagoval thefoundbin, NovySvet, vegetol.mp
Už se na zítřek moc těším, konečně to uvidím.
Takže se mu to vlastně líbilo jenom to na něj bylo moc drsný?
Co taky diametrálně odlišnýho čekat od americkýho pisálka z woke magazínu neznalého v oblasti slovanský kultury, kerej navíc odešel z promítání přibližně v polovině filmu 😀
Jestli se nepletu, tak k zneužívání dítěte se vůbec nedostal:
Jerzy Kosinski’s 1965 novel was plenty controversial in its time, billed as an autobiographical account of the horrors he witnessed during World War II, then later recast as fiction. Czech director Václav Marhoul clearly saw the material as an opportunity to make a capital-I “Important” art film, recruiting respected actors (Stellan Skarsgard, Harvey Keitel, Udo Kier) and putting them through the motions of human cruelty the book describes. It’s literally too much to watch, and I walked out after Nazi soldiers shot a Jewish woman and her infant with the same bullet. It works for some, but don’t force yourself.
Spoiler: Možná mu tam vadilo to chování lidí k tomu dítěti + zneužívání dítěte (tou vesnickou Rusinou), ale z vyprávění od mé již zesnulé babky, která válku zažila musím říct, že doba taková byla.. Lidský život neměl žádnou hodnotu.. Každý byl po válce za sebe.. A mezilidské vztahy nebyly dobré.. Zlepšilo se to až potom, až se budovalo a vše zničené se stavělo nanovo..
Nejhorší film roku podle redaktora Variety. Gratulujeme.
A to mě právě jakožto neomarxistu sere, že právě tahle slovanská elegie není v RUDÝCH číslech.
Nebylo to tak drastické.. Na tu dobu reálné.. Přišlo mi to tak, že v jeho věku byl sirotek mezi lidmi za války k ničemu.. Nosil spíše smůlu, a každý ho využíval, až došli nakonec na to, že je zbytečný v jejich životech.. Za mě 70% 3,5*
btw... 11 barev ptáčete celkem 152 diváků v kinech
(nechtěli mi to v UFD prozradit, musel jsem dotaz několikrát urgovat)
na příspěvěk reagoval Sayko
Jako kdyby to něco znamenalo...
klid, až budu mít chvilku času, umažu pár odpadů a bude to zas červené:)
na příspěvěk reagoval DJ_bart
Správně. Jenže barva čísel tohoto filmu není něco, co by mě v této debatě zajímalo. Můžeš začít přemýšlet..
Napsal člověk, který tomuto filmu dal 3 hvězdičky, tedy 60 %, což je modré číslo. To jste mě teda setřel.
na příspěvěk reagoval Adam Bernau
Po uvedeni v TV to jeste o 10% klesne omg
tak koukám, že ta tipovací soutěž mi moc nevyšla, ale protože jsem se zúčastnil jediný, stejně jsem vyhrál. Gratuluji si.
Na DVD a na Blu-rayi, Nabarvené ptáče je ode dneška ke koupi. Určitě rád podpoříš strádajícího Marhoula. :)