poster

Zrodila se hvězda

  • anglický

    A Star Is Born

Drama / Muzikál

USA, 1954, 181 min

Režie:

George Cukor

Scénář:

Robert Carson (původní scénář), Dorothy Parker (divadelní hra), Alan Campbell (původní scénář)

Kamera:

Sam Leavitt

Hudba:

Ray Heindorf

Hrají:

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, John Saxon, George Becwar, Dub Taylor, Mae Marsh, Ann Robinson, Sheila Bromley, Willis Bouchey, Bess Flowers, Jack Mower, Irving Bacon, Frank Wilcox, Don Beddoe, James Brown, Frank Ferguson, Paul Brinegar, Percy Helton, Mort Mills, Chick Chandler, Paul Bryar, Dale Van Sickel, Sam Harris, Harold Miller, Richard Webb, Frank Marlowe, Ray Heindorf, Robert F. Hoy, Charles Sherlock, Charles Halton, Franklyn Farnum, Leon Alton, Louis Jean Heydt, Joseph Mell, Phil Arnold, Arthur Space, Havis Davenport, Eddie Dew, Joan Shawlee, Frank Puglia, Charles Watts, Wilton Graff, Gertrude Astor, Heinie Conklin, Grandon Rhodes, Olin Howland, Eric Wilton, Tom Nolan, Dick Simmons, Rex Evans, Carl M. Leviness, Barbara Pepper, Charles Morton, Pat O'Malley, Louis Mason, Harry Seymour, Kathryn Card, Ron Nyman, Leonard Penn, Monty O'Grady, Jack Kenney, Ralph Volkie, Tom Wilson, Russell Custer, Josephine Whittell, Helen Eby-Rock, Oscar Blank, Al Hill, Rodney Bell, Oliver Cross, Richard LaMarr, Marshall Bradford, Ruth Warren, Bob Jellison, Joseph Hamilton, Henry Kulky, Timothy Farrell, Murray Pollack, Jean Engstrom, David Armstrong

Producenti:

Sidney Luft

Scénografie:

Gene Allen
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • KarelR
    *****

    Neuvěřitelný comeback Judy Garland a další perfektní role Jamese Masona. Zrodila se hvězda je komplexním a krásně vyváženým pohledem na zákulisí hollywoodského byznysu, ale fór je v tom, že až ve druhém plánu. Do popředí totiž Cukor tlačí svoje dva hrdiny a snaží se člověku dokázat, že zrození hvězdy je sice velkou životní výhrou, ale tady to všechno teprve začíná. Pozvolna plynoucí cestu k neodvratnému konci často odlehčuje povedenými hudebními čísly (předváděčka v obýváku je famózní), a přestože jsou ty tři hodiny vážně hodně, už kvůli hereckým výkonům ústřední dvojky stojí za to tenhle film vidět. Jsem 29. hodnotící na čsfd? Trestuhodně přehlížený film.(12.3.2009)

  • kaylin
    *****

    Myslel jsem si, že spojení Judy Garlan s Jamesem Masonem nemůže fungovat, ale ono fungovalo dokonale. James Mason mě zase ujistil, že je jedním z nejskvělejších herců, jací kdy vstoupili na plátno, a to i přesto, že je mnohdy přece jen dost teatrální. Vůbec to nevadí a s těmito dvěma herci si téměř tříhodinový muzikální opus užijete.(9.12.2014)

  • Morien
    *****

    (1001) Tohle byl, nečekaně pro mě, hodně hodně silný film! Muzikálová čísla tohoto druhu si můžu filmaři strčit za klobouk, na ty já si nepotrpím, ale to všechno mezi tím! Herecké výkony ústřední dvojice! A kamera! Obraz muže v županu na chodbě, na kterého se přes sklo odráží divoké moře bude odteď napořád v mé mysli. Tomuhle říkám výborná filmařina z té staré školy.(10.3.2012)

  • xxmartinxx
    ***

    Vizuálně se mi líbily scény zahalené ve tmě, ze kterých vystupují jen postavy, jinak ale opět Cukorova statika, těžkotonážní naddimenzovanost a přitom absence vize. Cukor nedokáže propadnout hudbě, jeho filmu chybí empatie vůči tomu, co zobrazuje - působí až netečně, jak rozhazuje prostředky a "zabírá je". Naštěstí když nepropadá hudbě, propadá alespoň Garlandové, která zrovna zpívá, takže "náhodou" občas vynikne i nějaký hudební okamžik zející z prázdnoty. Stejnou náhodou vyniká i Cinemascope, kdy Cukor ve svém širokoúhlém debutu (a jednom z prvních širokoúhlých filmů) zjevně ještě neví, jak v tom divném obdelníku komponovat. Ostatně ten film je k tomu zcela nevhodný, vzhledem k tomu, že je z 80 % o tom, že si dva lidi povídají v místnosti. Tak prostě většinou pracuje v akademickém "čtverci" a na krajích zeje další nicota - což v některých scénách vyvolává silný dojem osamocení hrdinů. (A i když to oceňuju, neskočím na to, že jde o záměr - netočíte jeden z prvních širokoúhlých filmů "ironicky", zvlášť když jde o nejdražší film studia všech dob slibující díky novému formátu velkolepou podívanou.) Cukorova Hollywoodská prázdnota mě každopádně skoro fascinuje a vtahuje - on je pro mě opravdu symbolem toho nejvyprázdněnějšího pozlátka, zrůdně chladné dokonalosti špičky oboru. Judy Garland to trochu vyvažuje, pohybuje se na podivné hranici mezi syrovou přesvědčivostí a dobovým "přehráváním", kdy ne že jedny scény hraje tak a druhé onak, ale oboje se dere na povrch navzájem a představuje to určitý oheň opravdovosti. Nicméně je VELKÝ problém, když veškeré písně v tříhodinovém muzikálu zpívá jedním a tím samým způsobem jedna a ta samá zpěvačka. Strašně mě mrzí říct, že i přes tu strhující velkolepost Garlandové začíná i ona velmi brzo ukrutně nudit, protože chybí jakákoliv variabilita. Jen silný konec, kde se oba protagonisti herecky vyznamenávají, to dotahuje nad průměr.(26.7.2017)

  • Matty
    ****

    Judy si po letech znovu uvědomuje, že už není v Kansasu. A je v tom mnohem více hořkosti než dříve. Jde-li o kousavost sebereflexivních momentů, hluboko do masa se Cukorův film nezarývá, na to příliš věrně kopíruje osvědčené melodramatické schéma o ženě sžírané jejím rozporuplným vztahem k muži, který ji sílu dal i vzal. Příprava půdy pro závěrečné prohození rolí (poté, co Vicki Normana přeroste, ujímá se ona jeho) navíc trvá zbytečně dlouho, jakkoli jsou pěvecká čísla famózní, obohacují vyprávění a mají i nějaký ten mimofilmový přesah (nejdelší píseň, přehlídka stereotypních rolí, kterou šoubyznys ženám přiděluje, trefně pojmenovává, čím si na cestě ke slávě prošla, jak filmová Vicki, tak samotná Garlandová). Handlování s lidskými identitami, z nichž se v Hollywoodu stávají obchodní artikly, je ale zachyceno výstižně. Image makery nezajímá celá žena, ale jenom její jednotlivé části, které se kvůli snazší zpeněžitelnosti snaží standardizovat, připodobnit již existujícím výrobkům, učinit z ní kopii kopií (Dietrich eyebrows, Crawford mouth). Jako slavná osobnost přestává být sama sebou, přestává být pro sebe. Stává se z ní veřejný majetek. Řekl bych, že dnes je Cukorovo nemilosrdné vyčíslení ceny za slávu ještě více „up to date“ než před šedesáti lety. 80%(4.1.2015)

  • - Film sa točil 10 mesiacov. (dwdb)

  • - Cary Grant odmítl hrát ve filmu z důvodu přílišné podobnosti s jeho vlastním životem. George Cukor Cary Grantovi do konce života neodpustil, že tehdy v jeho filmu odmítl hrát. (Pavlínka9)

  • - Film se stal finančně nejúspěšnějším titulem roku. (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace