poster

Zrodila se hvězda

  • anglický

    A Star Is Born

Drama / Muzikál

USA, 1954, 181 min

Režie:

George Cukor

Scénář:

Moss Hart, Dorothy Parker (původní scénář), Alan Campbell (původní scénář), Robert Carson (původní scénář)

Kamera:

Sam Leavitt

Hudba:

Ray Heindorf

Hrají:

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, John Saxon, George Becwar, Dub Taylor, Mae Marsh, Ann Robinson, Sheila Bromley, Willis Bouchey, Bess Flowers, Jack Mower, Irving Bacon, Frank Wilcox, Don Beddoe, James Brown, Frank Ferguson, Paul Brinegar, Percy Helton, Mort Mills, Chick Chandler, Paul Bryar, Dale Van Sickel, Sam Harris, Harold Miller, Richard Webb, Frank Marlowe, Ray Heindorf, Robert F. Hoy, Charles Sherlock, Charles Halton, Franklyn Farnum, Leon Alton, Louis Jean Heydt, Joseph Mell, Phil Arnold, Arthur Space, Havis Davenport, Eddie Dew, Joan Shawlee, Frank Puglia, Charles Watts, Wilton Graff, Gertrude Astor, Heinie Conklin, Grandon Rhodes, Olin Howland, Eric Wilton, Tom Nolan, Dick Simmons, Rex Evans, Carl M. Leviness, Barbara Pepper, Charles Morton, Pat O'Malley, Louis Mason, Harry Seymour, Kathryn Card, Ron Nyman, Leonard Penn, Monty O'Grady, Jack Kenney, Ralph Volkie, Tom Wilson, Russell Custer, Josephine Whittell, Helen Eby-Rock, Oscar Blank, Al Hill, Rodney Bell, Oliver Cross, Richard LaMarr, Marshall Bradford, Ruth Warren, Bob Jellison, Joseph Hamilton, Henry Kulky, Timothy Farrell, Murray Pollack, Jean Engstrom, David Armstrong, Rudolph Anders, Grady Sutton, Riza Royce, Mary Young, Don Shelton, Ezelle Poule, Ruth Brady, Jack Pepper, Robert Stevenson

Producenti:

Sidney Luft

Scénografie:

Gene Allen
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    ***

    Vizuálně se mi líbily scény zahalené ve tmě, ze kterých vystupují jen postavy, jinak ale opět Cukorova statika, těžkotonážní naddimenzovanost a přitom absence vize. Cukor nedokáže propadnout hudbě, jeho filmu chybí empatie vůči tomu, co zobrazuje - působí až netečně, jak rozhazuje prostředky a "zabírá je". Naštěstí když nepropadá hudbě, propadá alespoň Garlandové, která zrovna zpívá, takže "náhodou" občas vynikne i nějaký hudební okamžik zející z prázdnoty. Stejnou náhodou vyniká i Cinemascope, kdy Cukor ve svém širokoúhlém debutu (a jednom z prvních širokoúhlých filmů) zjevně ještě neví, jak v tom divném obdelníku komponovat. Ostatně ten film je k tomu zcela nevhodný, vzhledem k tomu, že je z 80 % o tom, že si dva lidi povídají v místnosti. Tak prostě většinou pracuje v akademickém "čtverci" a na krajích zeje další nicota - což v některých scénách vyvolává silný dojem osamocení hrdinů. (A i když to oceňuju, neskočím na to, že jde o záměr - netočíte jeden z prvních širokoúhlých filmů "ironicky", zvlášť když jde o nejdražší film studia všech dob slibující díky novému formátu velkolepou podívanou.) Cukorova Hollywoodská prázdnota mě každopádně skoro fascinuje a vtahuje - on je pro mě opravdu symbolem toho nejvyprázdněnějšího pozlátka, zrůdně chladné dokonalosti špičky oboru. Judy Garland to trochu vyvažuje, pohybuje se na podivné hranici mezi syrovou přesvědčivostí a dobovým "přehráváním", kdy ne že jedny scény hraje tak a druhé onak, ale oboje se dere na povrch navzájem a představuje to určitý oheň opravdovosti. Nicméně je VELKÝ problém, když veškeré písně v tříhodinovém muzikálu zpívá jedním a tím samým způsobem jedna a ta samá zpěvačka. Strašně mě mrzí říct, že i přes tu strhující velkolepost Garlandové začíná i ona velmi brzo ukrutně nudit, protože chybí jakákoliv variabilita. Jen silný konec, kde se oba protagonisti herecky vyznamenávají, to dotahuje nad průměr.(26.7.2017)

  • kaylin
    *****

    Myslel jsem si, že spojení Judy Garlan s Jamesem Masonem nemůže fungovat, ale ono fungovalo dokonale. James Mason mě zase ujistil, že je jedním z nejskvělejších herců, jací kdy vstoupili na plátno, a to i přesto, že je mnohdy přece jen dost teatrální. Vůbec to nevadí a s těmito dvěma herci si téměř tříhodinový muzikální opus užijete.(9.12.2014)

  • Morien
    *****

    (1001) Tohle byl, nečekaně pro mě, hodně hodně silný film! Muzikálová čísla tohoto druhu si můžu filmaři strčit za klobouk, na ty já si nepotrpím, ale to všechno mezi tím! Herecké výkony ústřední dvojice! A kamera! Obraz muže v županu na chodbě, na kterého se přes sklo odráží divoké moře bude odteď napořád v mé mysli. Tomuhle říkám výborná filmařina z té staré školy.(10.3.2012)

  • blondboss
    ***

    Tento svetoznámy námet sa dočkal viacerých adaptácií, ale táto je asi najznámejšia, keď teda nepočítam tú najnovšiu. Judy Garland vo svojej životnej roli a James Mason jej slušne sekundoval. Tento príbeh je spracovaný celkom nenásilne a s citom. Čo mi však vadilo, bolo až moc muzikálne prevedenie, ktoré ja veľmi nemusím. Viac z tohto filmu som si zapamätal spevácke a tanečné scény, ako samotný obsah. 60 %(8.6.2020)

  • corpsy
    ***

    Ako muzikál film nefunguje. Ide o ďalší gýčovitý a strnulý hollywoodsky pokus o pesničkový žáner. Ako dráma z prostredia šoubiznisu však funguje takmer na jedničku. Herecký výkon Judy Garland ostáva monumentálnym stavebným kameňom tohto snímku a potvrdzuje, že comebacky ( ak sa zoberú s tej správnej strany ) môžu byť ešte lepšie, ako začiatky.(19.1.2016)