poster

Zrodila se hvězda

  • anglický

    A Star Is Born

Drama / Muzikál

USA, 1954, 181 min

Režie:

George Cukor

Scénář:

Moss Hart, Dorothy Parker (původní scénář), Alan Campbell (původní scénář), Robert Carson (původní scénář)

Kamera:

Sam Leavitt

Hudba:

Ray Heindorf

Hrají:

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, John Saxon, George Becwar, Dub Taylor, Mae Marsh, Ann Robinson, Sheila Bromley, Willis Bouchey, Bess Flowers, Jack Mower, Irving Bacon, Frank Wilcox, Don Beddoe, James Brown, Frank Ferguson, Paul Brinegar, Percy Helton, Mort Mills, Chick Chandler, Paul Bryar, Dale Van Sickel, Sam Harris, Harold Miller, Richard Webb, Frank Marlowe, Ray Heindorf, Robert F. Hoy, Charles Sherlock, Charles Halton, Franklyn Farnum, Leon Alton, Louis Jean Heydt, Joseph Mell, Phil Arnold, Arthur Space, Havis Davenport, Eddie Dew, Joan Shawlee, Frank Puglia, Charles Watts, Wilton Graff, Gertrude Astor, Heinie Conklin, Grandon Rhodes, Olin Howland, Eric Wilton, Tom Nolan, Dick Simmons, Rex Evans, Carl M. Leviness, Barbara Pepper, Charles Morton, Pat O'Malley, Louis Mason, Harry Seymour, Kathryn Card, Ron Nyman, Leonard Penn, Monty O'Grady, Jack Kenney, Ralph Volkie, Tom Wilson, Russell Custer, Josephine Whittell, Helen Eby-Rock, Oscar Blank, Al Hill, Rodney Bell, Oliver Cross, Richard LaMarr, Marshall Bradford, Ruth Warren, Bob Jellison, Joseph Hamilton, Henry Kulky, Timothy Farrell, Murray Pollack, Jean Engstrom, David Armstrong, Rudolph Anders, Grady Sutton, Riza Royce, Mary Young, Don Shelton, Ezelle Poule, Ruth Brady, Jack Pepper

Producenti:

Sidney Luft

Scénografie:

Gene Allen
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    *****

    Myslel jsem si, že spojení Judy Garlan s Jamesem Masonem nemůže fungovat, ale ono fungovalo dokonale. James Mason mě zase ujistil, že je jedním z nejskvělejších herců, jací kdy vstoupili na plátno, a to i přesto, že je mnohdy přece jen dost teatrální. Vůbec to nevadí a s těmito dvěma herci si téměř tříhodinový muzikální opus užijete.(9.12.2014)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Cukor dokázal natáčať enormne dlhočízne diela i z prostej ničoty, kedy je dôležité zamerať sa na úplne iné hodnoty, než tie, ktoré by sme predom očakávali. A Star is born je dramatický muzikál, niet v ňom vtipu, je výpoveďou rozkladu spomenutých hodnôt. James Mason je v roli starostlivého (partnera), avšak postupom času nezodpovedného a ponížením poznačeného alkoholika bez jasnej vízie budúcnosti. Ale páči sa mi, ako postavy nepôsobia čiernobielo. Ani v meradle ich celoplošného vývinu. Dokonca, keď na to takto z diaľky nahliadnem, Cukorovi nešlo ani veľmi o peniaze. Vedel, že z tohto taký trhák nebude a vložil do projektu obrovské tvorcovské úsilie. Pomalé, nevnucujúce a s niekoľkými zimomravými momentami.(11.9.2015)

  • Matty
    ****

    Judy si po letech znovu uvědomuje, že už není v Kansasu. A je v tom mnohem více hořkosti než dříve. Jde-li o kousavost sebereflexivních momentů, hluboko do masa se Cukorův film nezarývá, na to příliš věrně kopíruje osvědčené melodramatické schéma o ženě sžírané jejím rozporuplným vztahem k muži, který ji sílu dal i vzal. Příprava půdy pro závěrečné prohození rolí (poté, co Vicki Normana přeroste, ujímá se ona jeho) navíc trvá zbytečně dlouho, jakkoli jsou pěvecká čísla famózní, obohacují vyprávění a mají i nějaký ten mimofilmový přesah (nejdelší píseň, přehlídka stereotypních rolí, kterou šoubyznys ženám přiděluje, trefně pojmenovává, čím si na cestě ke slávě prošla, jak filmová Vicki, tak samotná Garlandová). Handlování s lidskými identitami, z nichž se v Hollywoodu stávají obchodní artikly, je ale zachyceno výstižně. Image makery nezajímá celá žena, ale jenom její jednotlivé části, které se kvůli snazší zpeněžitelnosti snaží standardizovat, připodobnit již existujícím výrobkům, učinit z ní kopii kopií (Dietrich eyebrows, Crawford mouth). Jako slavná osobnost přestává být sama sebou, přestává být pro sebe. Stává se z ní veřejný majetek. Řekl bych, že dnes je Cukorovo nemilosrdné vyčíslení ceny za slávu ještě více „up to date“ než před šedesáti lety. 80%(4.1.2015)

  • xxmartinxx
    ***

    Vizuálně se mi líbily scény zahalené ve tmě, ze kterých vystupují jen postavy, jinak ale opět Cukorova statika, těžkotonážní naddimenzovanost a přitom absence vize. Cukor nedokáže propadnout hudbě, jeho filmu chybí empatie vůči tomu, co zobrazuje - působí až netečně, jak rozhazuje prostředky a "zabírá je". Naštěstí když nepropadá hudbě, propadá alespoň Garlandové, která zrovna zpívá, takže "náhodou" občas vynikne i nějaký hudební okamžik zející z prázdnoty. Stejnou náhodou vyniká i Cinemascope, kdy Cukor ve svém širokoúhlém debutu (a jednom z prvních širokoúhlých filmů) zjevně ještě neví, jak v tom divném obdelníku komponovat. Ostatně ten film je k tomu zcela nevhodný, vzhledem k tomu, že je z 80 % o tom, že si dva lidi povídají v místnosti. Tak prostě většinou pracuje v akademickém "čtverci" a na krajích zeje další nicota - což v některých scénách vyvolává silný dojem osamocení hrdinů. (A i když to oceňuju, neskočím na to, že jde o záměr - netočíte jeden z prvních širokoúhlých filmů "ironicky", zvlášť když jde o nejdražší film studia všech dob slibující díky novému formátu velkolepou podívanou.) Cukorova Hollywoodská prázdnota mě každopádně skoro fascinuje a vtahuje - on je pro mě opravdu symbolem toho nejvyprázdněnějšího pozlátka, zrůdně chladné dokonalosti špičky oboru. Judy Garland to trochu vyvažuje, pohybuje se na podivné hranici mezi syrovou přesvědčivostí a dobovým "přehráváním", kdy ne že jedny scény hraje tak a druhé onak, ale oboje se dere na povrch navzájem a představuje to určitý oheň opravdovosti. Nicméně je VELKÝ problém, když veškeré písně v tříhodinovém muzikálu zpívá jedním a tím samým způsobem jedna a ta samá zpěvačka. Strašně mě mrzí říct, že i přes tu strhující velkolepost Garlandové začíná i ona velmi brzo ukrutně nudit, protože chybí jakákoliv variabilita. Jen silný konec, kde se oba protagonisti herecky vyznamenávají, to dotahuje nad průměr.(26.7.2017)

  • Han22
    ****

    Zrodila se hvězda, jeden z nejvíce remakovaných filmů co znám. Originál z 30. let nebyl k sehnání, verzi s Barbrou Streisandovou ze 70. let jsem viděl někde před 20 lety a z nové verze mě akutně dostává písnička Lady Gaga I´ll Never Love Again. Jak je na tom verze z 50. let? Inu je to zajímavá kombinace muzikálu a dramatu, přičemž to druhé nakonec převládne až k hořkému konci (NEDÍK za spoilery v obsahu!). Má to hrůzostrašnou délku tří hodin. James Mason v jedné ze dvou hlavních rolí je herec přinejlepším průměrný a Judy Garland zestárla, nikdy to nebyla úžasná dramatická herečka a ten její vibráto zpět mě chvílemi tahalo z uši, přesto mě nakonec nějakým způsobem dostala. A hlavně je to svým způsobem úžasný film. Slavný herec Norman Maine vytáhne okresní zpěvačku Ester do první ligy. Ta se stává hvězdou první třídy a Normanova hvězda upadá a následuje dost drsný pád. Alkoholu, léčebna, opět návrat k alkoholu. Jsou tu úžasné scény - ostuda na Oskarech, poznání v baru kdo si hrál na kamaráda či finále, kdy Norman zjišťuje SPOILER že by za něj Ester obětovala kariéru i život a rozhodne se to skončit KONEC SPOILERu. A kupodivu i ty muzikálové scény jsou některé skvělé (tanec v domě či vyprávění životního příběhu pomocí mixu písniček). Nebýt tak tak šíleně dlouhé, možná bych dal i pět, protože příběh mě dostal. PS: Zajímalo by mě jak v té době fungoval šoubyznys - hrdinka zpívá v laciných kýčovitých filmových muzikálech, z čehož má Nr. 1 v hitparádě a Oscara?? WTF?(12.12.2018)