Reklama

Reklama

Zrodila se hvězda

  • USA A Star Is Born
Drama / Muzikál
USA, 1954, 181 min

Režie:

George Cukor

Scénář:

Moss Hart, Dorothy Parker (původní scénář), Alan Campbell (původní scénář), Robert Carson (původní scénář)

Kamera:

Sam Leavitt

Hudba:

Ray Heindorf

Hrají:

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Zpěvačka Ester (Judy Garland) se seznámí s hvězdou Hollywoodu Normanem (James Mason). Ten jí slíbí, že zařídí setkání s lidmi, kteří jí pomůžou stát se slavnou, a skutečně se mu to povede. Ester a Norman se do sebe zamilují a posléze se vezmou. Norman však holduje alkoholu, což zničí jeho kariéru. Začíná žít ve stínu své ženy, dostane se i před soud. Ester ho však velice miluje a snaží se mu všemožně pomoct, nic však nezabírá. Norman při nehodě umírá, Ester je zničená a uzavírá se do sebe. Teprve až na naléhání přítele se odhodlá znovu vystoupit. Film je zajímavým náhledem na to, co s člověkem může způsobit sláva a novináři. (třeštidlo)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (21)

KarelR 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelný comeback Judy Garland a další perfektní role Jamese Masona. Zrodila se hvězda je komplexním a krásně vyváženým pohledem na zákulisí hollywoodského byznysu, ale fór je v tom, že až ve druhém plánu. Do popředí totiž Cukor tlačí svoje dva hrdiny a snaží se člověku dokázat, že zrození hvězdy je sice velkou životní výhrou, ale tady to všechno teprve začíná. Pozvolna plynoucí cestu k neodvratnému konci často odlehčuje povedenými hudebními čísly (předváděčka v obýváku je famózní), a přestože jsou ty tři hodiny vážně hodně, už kvůli hereckým výkonům ústřední dvojky stojí za to tenhle film vidět. Jsem 29. hodnotící na čsfd? Trestuhodně přehlížený film. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Emoční autobiografie Garlandové bere za srdce. Byla vyhozena kvůli návykovým práškům ze studie kde byla od dítěte . Na volné noze nezaměstnaná v hollywoodských studiích a tímto projektem to všem natřela. Začala dostávat další nabídky, které odmítla a věnovala se roli matce dvěma dětem. Pak hraje až ve filmu Norimberský proces, kde přežila koncentrační tábor a znovu nastartovala svou kariéru. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Vizuálně se mi líbily scény zahalené ve tmě, ze kterých vystupují jen postavy, jinak ale opět Cukorova statika, těžkotonážní naddimenzovanost a přitom absence vize. Cukor nedokáže propadnout hudbě, jeho filmu chybí empatie vůči tomu, co zobrazuje - působí až netečně, jak rozhazuje prostředky a "zabírá je". Naštěstí když nepropadá hudbě, propadá alespoň Garlandové, která zrovna zpívá, takže "náhodou" občas vynikne i nějaký hudební okamžik zející z prázdnoty. Stejnou náhodou vyniká i Cinemascope, kdy Cukor ve svém širokoúhlém debutu (a jednom z prvních širokoúhlých filmů) zjevně ještě neví, jak v tom divném obdelníku komponovat. Ostatně ten film je k tomu zcela nevhodný, vzhledem k tomu, že je z 80 % o tom, že si dva lidi povídají v místnosti. Tak prostě většinou pracuje v akademickém "čtverci" a na krajích zeje další nicota - což v některých scénách vyvolává silný dojem osamocení hrdinů. (A i když to oceňuju, neskočím na to, že jde o záměr - netočíte jeden z prvních širokoúhlých filmů "ironicky", zvlášť když jde o nejdražší film studia všech dob slibující díky novému formátu velkolepou podívanou.) Cukorova Hollywoodská prázdnota mě každopádně skoro fascinuje a vtahuje - on je pro mě opravdu symbolem toho nejvyprázdněnějšího pozlátka, zrůdně chladné dokonalosti špičky oboru. Judy Garland to trochu vyvažuje, pohybuje se na podivné hranici mezi syrovou přesvědčivostí a dobovým "přehráváním", kdy ne že jedny scény hraje tak a druhé onak, ale oboje se dere na povrch navzájem a představuje to určitý oheň opravdovosti. Nicméně je VELKÝ problém, když veškeré písně v tříhodinovém muzikálu zpívá jedním a tím samým způsobem jedna a ta samá zpěvačka. Strašně mě mrzí říct, že i přes tu strhující velkolepost Garlandové začíná i ona velmi brzo ukrutně nudit, protože chybí jakákoliv variabilita. Jen silný konec, kde se oba protagonisti herecky vyznamenávají, to dotahuje nad průměr. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Judy si po letech znovu uvědomuje, že už není v Kansasu. A je v tom mnohem více hořkosti než dříve. Jde-li o kousavost sebereflexivních momentů, hluboko do masa se Cukorův film nezarývá, na to příliš věrně kopíruje osvědčené melodramatické schéma o ženě sžírané jejím rozporuplným vztahem k muži, který ji sílu dal i vzal. Příprava půdy pro závěrečné prohození rolí (poté, co Vicki Normana přeroste, ujímá se ona jeho) navíc trvá zbytečně dlouho, jakkoli jsou pěvecká čísla famózní, obohacují vyprávění a mají i nějaký ten mimofilmový přesah (nejdelší píseň, přehlídka stereotypních rolí, kterou šoubyznys ženám přiděluje, trefně pojmenovává, čím si na cestě ke slávě prošla, jak filmová Vicki, tak samotná Garlandová). Handlování s lidskými identitami, z nichž se v Hollywoodu stávají obchodní artikly, je ale zachyceno výstižně. Image makery nezajímá celá žena, ale jenom její jednotlivé části, které se kvůli snazší zpeněžitelnosti snaží standardizovat, připodobnit již existujícím výrobkům, učinit z ní kopii kopií (Dietrich eyebrows, Crawford mouth). Jako slavná osobnost přestává být sama sebou, přestává být pro sebe. Stává se z ní veřejný majetek. Řekl bych, že dnes je Cukorovo nemilosrdné vyčíslení ceny za slávu ještě více „up to date“ než před šedesáti lety. 80% ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Tohle byl, nečekaně pro mě, hodně hodně silný film! Muzikálová čísla tohoto druhu si můžu filmaři strčit za klobouk, na ty já si nepotrpím, ale to všechno mezi tím! Herecké výkony ústřední dvojice! A kamera! Obraz muže v županu na chodbě, na kterého se přes sklo odráží divoké moře bude odteď napořád v mé mysli. Tomuhle říkám výborná filmařina z té staré školy. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (12)

  • Cary Grant odmítl hrát ve filmu z důvodu přílišné podobnosti s jeho vlastním životem. George Cukor Cary Grantovi do konce života neodpustil, že tehdy v jeho filmu odmítl hrát. (Pavlínka9)
  • Judy Garland, která byla nominovaná na Oscara za nejlepší hlavní ženský herecký výkon, se nemohla zúčastnit ceremoniálu, protože zrovna rodila své třetí dítě. Ačkoliv se očekávalo, že vyhraje právě ona, Oscara nezískala. Novinářům poté řekla, že jí to vůbec není líto, protože narození jejího syna pro ni byla ta největší cena. (Ruuzha)

Reklama

Reklama