Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Lacike 

všechny recenze uživatele

Pripadalo mi to lepsie ako Frearsove Dangerous Liaisons, ale stale sa mi najviac paci modernizovana verzia Cruel Intentions. Najviac ma bavila prisna matka Fairuzy Balk, ktoru tam vsetci vodili za nos. Takisto bolo perfektna Meg Tilly v ulohe dokonale nevinnej zeny. Bohuzial mi prilis nesedelo obsadenie ustrednej dvojky. Colin Firth pôsobi ako prilis velky dobra aj ked ma byt riadne skazeny a ani Annette Bening som prilis nezral tu absolutnu mrchu. Naviac som ani prilis nerozumel Valmontovmu konaniu v zavere. Pripadalo mi zmätene. Takze celkovo to je film tak na jedno pozretie. 5/10. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

K tomuhle žánru mám neutrální vztah, ovšem pokud je romantika mísená pro mě s nepříliš sympatickým obdobím, zmítá mnou bohužel nechuť k projekci. Nečekal jsem mnoho, ale dostal jsem vcelku stravitelnou porci romantiky se špetkou vtipných scén. Ne že bych byl zapřísáhlý romantik, ale myslím, že by byla poutavost tohoto snímku poněkud vyšší, kdyby se Forman více zaměřil na vztahy mezi postavami než na společnost. Nicméně, chuť jsem si po shlédnutí Ragtime spravil a to mi stačí. 70% ()

Reklama

Ony 

všechny recenze uživatele

Hned z názvu je patrné, že Forman chytil svou knižní inspiraci za správný konec. Už někdy v raném dětství jsem se prostřednictvím tohoto filmu seznámila s jednou ze svých nejdražších literárních postav a zároveň jednou z nejživějších a nejvíce provokativních, tedy s vikomtem de Valmont. Na dlouhá léta mě poznamenala scéna laskání Ceciliiny zadnice. Dnes si konečně dokážu všímat i jiných věcí a především jsem si všimla, že je toto adaptace jen velmi volná, poněkud shovívavá a hravá. Nechybí formanovský humor a trapné momenty. Jsem zvyklá, že Forman, respektive jeho scénáristé, nakládají s předlohami po svém a opět mě to velmi bavilo. Jediné, co vážně nemohu skousnout je v tomto zpracování postava paní de Tourvel. Meg Tilly se k ní typově vůbec nehodí, je příliš povolná a scénář je k ní moc laskavý. Naopak překvapivě dost nemilosrdně zachází s markýzou de Merteuil, což mě skoro rozplakalo. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Film jako takový hodnotím dobře, jeho problém je ale to, že je to Forman o neformanovské věci. Čili postavy sice jsou jaké jsou, ale oko režisérovo je vidí jaksi lidštěji, s pochopením k jejich chybám, ba dalo by se říci, s jistými sympatiemi k jejich nevázanosti. Ne že by na tom bylo něco špatného, ale pro dějovou linii tohoto příběhu se tahle optika moc nehodí. Není to tedy tolik o intrikami prolezlém životě francouzské aristokracie (jejíž uzavření se v neustálých radovánkách a naprosté odtržení od reálného života bylo mimochodem jednou z hlavních příčin Francouzské revoluce), daleko spíše je film příběhem muže, který tak dlouho běhal se džbánem pro vodu, až se ucho utrhlo. Frearsovy Nebezpečné známosti jsou lepší. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Formanovy - Nebezpečné známosti, mám raději než pozdější - Velmi nebezpečné známosti - hozené do moderního hávu. Paradoxně ten klasicismus je mé divácké duši bližší než moderní zpracování ze soudobé univerzity. A v tom je asi ten rozdíl. Zatímco je málo slečen co na škole nepřišly o panenství a bere se to dnes jaksi samosebou.. Vždyť studia to jsou dnes volnost, chlastačky a sex...jo a učení. V osmnáctém století však přijít o panenství a být z urozeného rodu se mohlo rovnat naprosté pohromě. Snad proto mne Formanova verze bavila víc. Ještě se musím poohlédnout po verzi Frearse, kterou jsem nikdy neviděl a od které mne stále odrazuje přítomnost Glenn Close, kterou zkrátka nemusím... * * * * ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Při natáčení tohoto filmu došlo patrně k jedinému konfliktu, který kdy měli režisér Miloš Forman a jeho kamarád a oblíbený kameraman Miroslav Ondříček. Forman vzpomínal: "Měli jsme scénu kde stáli tři lidi a měli dost dlouhý dialog. Všiml jsem si, že jeden herec je furt jakýsi nervózní, při ostrém záběru. Co se děje, říkal jsem si. Seděl jsem vedle kamery, pod kamerou seděl Mirek Ondříček s tou svou holí... a strkal ho do světla. Tehdy jsme se chytli." (NIRO)
  • V den premiéry filmu 17. listopadu 1989 Miloš Forman spolu s kostymérem Theodorem Pištěkem ml. objížděli kina v New Yorku a sledovali reakce diváků, když jim první asistent režie Michael Hausman tlumočil zpráva o "revolučních" událostech v Praze, načež druhý den ráno Pištěk do Prahy odjel. (JoranProvenzano)
  • Celosvětová premiéra proběhla 13. listopadu 1989 v New Yorku. (Varan)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama