Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

sud 

všechny recenze uživatele

Formanovi se při filmování "Amadea" zalíbily kostýmní velkofilmy a rozhodl se natočit Valmonta. Všichni ti, kteří tento film nepřijali ho jistě porovnávali s "Nebezpečnými známostmi", nebo dokonce s románem Charlese de Lacose. Ale, přátelé, tohle není doslovná adaptace Lacosova díla, ani konkurence "Nebezpečným známostem". Tohle je pohled Miloše Formana na danou věc v krásných kostýmních scenériích a barvách. Colin Firth se mi zdál skvělý a stejně tak Anette Bening. Nemám co bych vytknul. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Kritizovat film za to, že se odchyluje od své knižní předlohy, asi není správné, jenže hlavní kvalita Les Liaisons dangereuses, pomineme-li skvostný jazyk knihy, spočívá v schopnosti dvou hlavních hrdinů manipulovat s ostatními a ničit bez jakýchkoliv zábran jejich životy. Vicomte de Valmont a marquise de Merteuil jsou inteligentní, osvojili si umění přetvářky a jednají se zbylými postavami, jako by byly jen šachové figurky v jejich soukromé hře. A když pro účel filmu podstatně zjednodušíte jejich machinace, takže takové svedení madame de Tourvel probíhá velmi snadno, nebo když většině hrdinů přepíšete osud tak, aby je namísto opovržení nebo smrti čekal spokojený život ve společnosti, vytvoříte z (na svou dobu) nesmírně odvážného díla o složitosti lidské povahy, prolhanosti a bezcitnosti jen docela obyčejné kostýmní drama. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Já o tomto filmu vím, že nedosáhl příliš velkého úspěchů kvůli souběžně vzniklým Nebezpečným známostem. O sobě zase vím, že až na vyjímky  moc nemusím tyhlety kostýmovky.  Až na pár případů jsem jich moc neviděl ani nečetl, což se týká i konkurečního filmového zpracování a knižní předlohy.  Zato ale mám moc rád Miloše Formana. Ano, slabší čtyři hvězdy je možná pro mě u Formana trochu slabší zážitek než obvykle, ale i tak je pro mě důležité, že i slabší Forman byl pro mě podmanivý film s výpravnými kostýmy Theodora Pištěka, ve kterém se i přes pomalé tempo v podstatě pořád něco dělo. Je tady spousta intrik, které mě bavily a gradovaly až do konce, k němuž se mi jenom zdála trochu vleklá cesta, ale fakt jenom trochu. Jinak mě tento intrikářský proradný  propletený děj s kupou dopisovaní  překvapivě  bavil. Snad jen ten Colin  Firth mi přišel na Valmonta fakt takový mdlý a nevýrazný...tohle chtělo fakt někoho démoničtějšího. Třeba nějakého Johna Malkoviche nebo tak. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

K tomuhle žánru mám neutrální vztah, ovšem pokud je romantika mísená pro mě s nepříliš sympatickým obdobím, zmítá mnou bohužel nechuť k projekci. Nečekal jsem mnoho, ale dostal jsem vcelku stravitelnou porci romantiky se špetkou vtipných scén. Ne že bych byl zapřísáhlý romantik, ale myslím, že by byla poutavost tohoto snímku poněkud vyšší, kdyby se Forman více zaměřil na vztahy mezi postavami než na společnost. Nicméně, chuť jsem si po shlédnutí Ragtime spravil a to mi stačí. 70% ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Nekonečně niternější než Frearsova verze. Francouzská aristokracie 18. století byla rozhodně dekadentní, bez budoucnosti, ve svých limitech ovšem představovala evoluční vrchol. Formanův geniální klíč spočívá v tom, že se na jedné straně přizpůsobil manýristickému stylu oné společnosti, přitom se ovšem vyslovuje k hodnotám všelidským, na místě, čase a prostředí nezávislým. Srovnejme jen závěr obou adaptací: Ve Frearsově verzi je markýza de Merteuil konfrontována se společenským odsouzením. Jak polopatistické, a řekněme rovnou, mentálně ubohé! Naopak Bening pod Formanovým vedením zcela beze slov, jen výrazem tváře, vyslovuje mnohem důsažnější pravdu, totiž že msta zhrzené ženy, jakkoli úspěšná, je bezvýchodná, neukojitelná, je to hydra nenasytně požírající především ženu samotnou. --- Formanova adaptace vůbec není "poněkud odlehčená", jak píše distributor. Je naopak úplná a náročná směrem k divákovi. Odměnou za pozornost je pak nikdy nekončící požitek z pronikání do hlubin, jemných nuancí a nebezpečí "nebezpečných známostí". ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Zatímco Forman se svým scenáristou Jean-Claudem Carrièrem spíše volně vycházeli z románu „Nebezpečné známosti“ z roku 1782, Frears se držel známé dramatizace Christophera Hamptona. Stejnou látku adaptoval do tehdejší doby také Roger Vadim pod názvem Nebezpečné známosti (1959). (Kubrickon)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama