poster

Kapitán Phillips

  • USA

    Captain Phillips

  • Slovensko

    Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama

  • Velká Británie

    Captain Phillips

  • Nizozemsko

    Captain Phillips

Životopisný / Thriller / Drama

USA, 2013, 134 min

Komentáře uživatelů k filmu (1 327)

  • POMO
    ****

    Báť sa o život rukojemníka Phillipsa/Hanksa moc nejde, pretože každá postava vo filme vie, že by jeho zabitie nikomu nič neprinieslo. Táto istota, znižujúca napätie filmu, oslabne až v posledných minútach. Mimo ne je Kapitán Phillips skôr zaujímavou hádankou "ako sa mu podarí vyviaznuť". United 93 umožňoval v tomto smere Greengrassovi silnejšie emocionálne zdrtenie diváka. Kamufláž US Army propagandy do strhujúcej akčnej filmárčiny i pre náročnejšieho diváka by však žiadny iný sučasný rejža nejzvládol lepšie. A Hanks ruluje.(22.11.2013)

  • verbal
    ***

    Piráti z Adenského zálivu: Prokletí Foresta Gumpa je prý napínavým, dobrodružným, akčním krimi. Jako ne, že by ten hrdinný kapitán Korkorán nebyl frajer! Ono vydržet dva dny ve vzduchotěsné kabině se čtyřmi zpocenými nouplisáky, co vám mávají nervózně před xichtem ákáčtyřicetsedmičkami, aniž by měl jeden bednu banánů na uklidnění, to je skutečně čichově vyčerpávající výkon. Takže to máme hodinu stříkající lodi, hodinu konejšení opálených vychrtlíků a čtrnáct minut Nejvysíls, co tahají Tomáše z opičího výběhu. Kapku jsem se nudil. Navíc, ten punc toho, že je to podle skutečných událostí, donutí člověka ke škodolibému úsměvu! Když nákladní lodi svítí na displeji velkým červeným "POZOR! U SOMÁLSKA JSOU PIRÁTI!!!!", je lepší vykešovat šest mega za unesenou kocábku, než vysmahnout pár desítek tisíc za ozbrojenou ochranku. HAHA! Podle toho, kolik už tam toho ti piráti pounášeli, musí být Somálsko těžce za vodou. To mi připomnělo jednu historku, taky podle skutečných události. Jednou šli dva Američané takhle k večeru v Somálsku po břehu řeky a na druhé straně žral Somálce krokodýl, už jen hlava mu čouhala z tlamy, a jeden povídá druhému: "Vole, všude se povídá, jaká je to Somálsko chudá země, a kdejaký negr tu má spacák LaCoste!".(2.12.2013)

  • Houdini
    ****

    Oscar 6 nominací: Nejlepší film, Herec VR - Barkhad Abdi, Střih, Zvuk, Zvukové efekty, Scénář - A(20.2.2014)

  • Tosim
    *****

    Tak dramatické, až divák zapomíná, že to není fikce.(31.10.2014)

  • Matty
    ****

    „Všichni máme šéfy.“ Obavy, že oproti nestrojenému dánskému Únosu půjde o heroické drama, byly Greengrassovým filmem naplněny v mnohem menší míře, než jsem se obával. Ano, (morální) středobod vyprávění namísto řádového zaměstnance tvoří svědomitý Američan na významné pozici, navíc ztvárněný hercem, jehož jméno je synonymem slova „důvěryhodnost.“ Vlastní přežití však Phillips realisticky upřednostňuje před nasazováním masky hrdiny, což s nehollywoodskou syrovostí dokládá zejména finále. Jde o poslední doklad toho, jaký důraz film přikládá intenzitě viscerálního prožitku. Dvakrát použitou metodou „desentimentalizace“ je vyjádření starosti o manželku (znatelně nevyužitá Catherine Keener) méně emotivní písemnou formou. ___ Zatímco Lindholm po celý film neztrácí ze zřetele sociokulturní kontext a vývoj událostí nahlíží jako následek nekompromisního uplatňování korporátní logiky, Greengrass po úvodu odkládá širší kontext stranou a namísto úvah nad střetem kultur a tříd (a generací) z nastalé situace těží zejména silné emoce. Během druhé poloviny nicméně rozšířením narace, omezené dosud na oba kapitány, o vševidoucí hledisko americké armády, kritiku nerovnoprávnosti zesiluje. Ze záběrů příslušníků námořnictva číší chladný profesionalismus, nápadně kontrastující s „kutilskými“ posupy pirátů i posádky Phillipsovy lodě. ___ Politický je Kapitán Phillips také následováním trendu současných žánrovek ukazovat jedince odkázaného na sebe samého. Protagonista je postupně zbaven všech civilizačních výsad i téměř veškerého svého vlastnictví (včetně šatů) a svými manévrovacími možnostmi se ocitá na stejné úrovni jako piráti. Jisté politikum lze vidět také ve snaze o vyvážené zohlednění příčin jednání jedné i druhé strany konfliktu. Od úvodních minut jsou vytvářený paralely mezi životem a způsobem obživy Phillipse a pirátů. Jak on, tak oni chtějí jenom odvést zadanou práci, vydělat peníze a vrátit se mezi své. Neboť rozdělení rolí na kořisti a oběti není fixní, může ve druhé polovině filmu dojít k jejich přehození. Nedůslednost tohoto vyhýbání se černobílému vidění reality vychází najevo při pozornějším sledování práce kamery. Hlediskové záběry patří výhradně Phillipsovi. Protagonista sám je oproti tomu snímán záběry hlediskově neutrálními, které zdánlivě nikomu nepatří. Piráti jinými slovy nemají kontrolu nad obrazem. ___ Bez ohledu na ideologické implikace je Kapitán Phillips zejména dokonale rytmizovaným dramatem, s body obratu dávkovanými ve zhruba dvacetiminutových intervalech, s blížícím se koncem rychleji, díky čemuž je vyprávění strhující i tehdy, znáte-li skutečný příběh dopředu. Zásadní zvrat a na něj vázané rozšíření vědění pak přichází po hodině vyprávění. Náhlá změna místa dění přitom neslouží jenom k vyvedení diváka z míry („tohle jsem nečekal"). Metaforicky komentuje vývoj postavení hlavní postavy, která postupně ztrácí své zázemí, doslova půdu pod nohama (poslední fáze této destabilizace je vzhledem k prostředí nabíledni). ___ Hromosvodem mnohých problémů dnešní společnosti se podobně jako v Gravitaci stává jedinec, jehož proměna se ale u Greengrasse ubírá odlišným směrem než u Cuaróna. Reakcí na neklidnou dobu je v tomto případě film neklidný (stylem) a zneklidňující (pocitově). Paradoxně hlavně díky tomu, že někdo dlouze a v klidu přemýšlel, jak jej natočit. 85%(29.10.2013)

  • Isherwood
    ****

    Výtečná dramatizace a vysokooktanová exhibice filmařského adrenalinu, která opět povyšuje pseudo-dokumentární realistickou autenticitu na plnohodnotný blockbusterový zážitek. A byť Greengrass si v tomhle jede jako nikdo z četné řady ‚copy & paste‘ kolegů, je to z jeho strany trochu sázka na jistotu, kdy kamera kouká přes rameno a švenkuje mezi obličeji právě tak dlouho, abyste věděli, koho má zrovna na mysli. Nenudí ani trochu, jen to trvá tak o patnáct minut déle, než by si divák přál. Pak by to byl plnotučnější zážitek, než jogurty z Kunína. A co si budeme nalhávat, kde naposledy jste viděli takhle krátkou a údernou prezentaci Navy SEALS? PS: Hansu Zimmerovi se v titulcích sice děkuje, ale jak se rozehrál ústřední motiv, furt jsem podvědomě čekal, kdy se tam mihne černá kápě. 4 a ½.(9.9.2014)

  • Malarkey
    *****

    Paul Greengrass to prostě se mnou umí. Dokáže natočit naprosto luxusní thriller s aktuální tématikou tak, jako kdybych měl pocit, že tam místo něj za tím objektivem stojím já. Rozklepanou kameru já sice přímo nesnesu, ale on do ní dokáže vnést tak dokonalý střih a všechno to vyšperkuje k takové dokonalosti, že to od něj prostě bez problémů přijmu. Přijmul jsem to už tolikrát a přijímám to i teď. Nehledě na to, že samotní herci zde předvedli abnormální výkony. A to jak Tom Hanks, tak somálští piráti, kteří tady prostě jedou pecky. Nikdy bych totiž neřekl, že tak triviální nápad se dokáže namáčknout do skoro 140ti minut tak, že se u toho nebudu nudit snad ani jednu minutu celého filmu. A ta závěrečná, záchranná mise? Slast pro kukadla. Pět hvězd naprosto oprávněně. Nestane se Vám každý den, abyste u filmu se zatajeným dechem pomalu ani nedýchali déle jak dvě hodiny.(5.2.2014)

  • J*A*S*M
    *****

    Paul Greengrass nemá v současnosti v těchto komorních akčňácích podle skutečných událostí konkurenci. Ohromně napínavé a s šíleným tempem (za pomoci kamery a střihu) a to i v pasážích, kde se vlastně nic neděje a postavy si jen povídají (což je v podstatě drtivá většina filmu). Emocemi nabitá koncovka pak divákovi udílí finální KO. Bez diskuze jeden z nejlepších filmů roku.(17.12.2013)

  • Cervenak
    *****

    Skvelý Hanks a skvelá partia "zfetovanejch negrů bez letlampy". A brilantný Greengrass, ktorý celý čas tlačí na autentickú pílu a funguje mu to aj v scénach, o ktorých by si človek myslel, že sa dajú vyhrotiť len za cenu uhnutia do hollywoodskeho dramatizovania.(23.11.2013)

  • Enšpígl
    ****

    Dokonalá adrenalinovka. Od startu nabírá film hodně kvalitní tempo a je až fascinující, jak ho tvůrci dokázali až do konce ještě stupňovat. Příběh má dvě části, který maj svou zápletku a na jejichž vývoj jsem byl zvědavej. Moc se mně líbilo, že v okamžiku kdy skončí jedna, začíná druhá a testosteronovou jízdu pomáhají dotvářet skvěle vyostřené situace. Ty by samozřejmě nikdy nemohli mít takový efekt, kdyby se jich chopil filmařský a herecký looser, ale Paul ví přesně kam zamířit kamerou, jaký dát hrdinům do úst slovník a herci se zase umí dívat a tvářit. Tady bych chtěl pochválit především Barkhada Abdiho, který mě ve společných scénách s Tomem přišel dokonce výraznější a herečtější než jeho oscarový a slavnější americký kolega. Při finálovce jsem byl napjatej jak struna na balalajce.(18.11.2014)

  • Djkoma
    *****

    Na první shlédnutí 134 minut, v kterých se pro mě zastavil čas. Jestli to bude fungovat podruhé nebo zda greengrassův obdiv (amerických civilně-) moderních hrdinů je jen náhoda, ukáže čas.(12.1.2014)

  • T2
    *****

    Rozpočet $55miliónovTržby USA $107,100,855Tržby Celosvetovo $218,791,811Tržby za predaj Blu-ray v USA $12,601,557Tržby za predaj DVD v USA $18,389,138║ veru Paul Greengrass je len jeden a toto je jeho šálka kávy a v tomto polodokumentárnom "kamerovo roztrasenom" štýle je jedinečný a nenahraditeľný, opäť nám ponúka nervy drásajúci príbeh odohrávajúci sa na hrane zlomu, keď stále tápame čo sa stane v ďalšom zábere, scénke, Tom Hanks potvrdzuje že v rukách výborného filmára sa stáva aj jeho výkon pre filmového fanúšika opäť srdcu ľahodiaci a veru to čo predvedie pre dej úžasne zaváži, ďalej kamera, strih, samotná výpravnosť, či nasadenie armády berie dych ako obratne si režisér zo všetkým týmto dejovým nasadením počína, takže ďalší silný zážitok roka 2013 /videl v kine: 100%/ __moja recenzia(30.10.2013)

  • Marigold
    ****

    Je kapitán Phillips glorifikací status quo a civilního hrdiny? Nemyslím si. Srovnání s Lindholmovým Únosem je zcela relevantní, ale neměli bychom automaticky sklouzávat k tvrzení, že dánská "tvrdší, chladnější a deheroizovaná" interpretace reality je "lepší". Zajímavá je právě věcná komparace východisek: Dánové volí situaci typickou, Američané dramatickou a vymykající se. Protagonistou Únosu je řadový námořník, který je pasivní "komoditou" ve vyjednávání, hrdina Greengrassova filmu je vyzvednutý už titulem a patří k aktivním hybatelům (je kapitán a téměř do poslední chvíle aktivně zápolí o život). Americká verze je de facto ze dvou třetin charakteristická posuny, akcí a zvraty, dánská se jim zcela vyhýbá a zachycuje rutinu vyjednávání, které se bezohledně vleče. Dánové točí přímo v postižené oblasti a nechávají celý štáb žít v nejistotě (protože syrovost chtějí přenést i do filmu), Američané využívají klidné vody kolem Malty. Dva přístupy k témuž tématu, nevidím důvod, proč je hierarchizovat, oba jsou zcela legitimní. Navíc docházejí k velmi podobnému obrazu: zlomený jedinec, systém, který funguje dál, jako by se nic nestalo. Kapitána Phillipse rozhodně můžeme číst jako oslavu Navy Seals a americké armády, ale Greengrass dává dost vodítek i ke kontra-výkladu - celá situace je absurdní, disproporční a neřešitelná (malý oranžový člun vs tři válečné lodě), navíc obě strany mají legitimitu. Už to, že paralelně sleduje Phillipsovo ráno a ráno jeho budoucího únosce by člověka mělo upozornit, že Greengrass chce víc než jen vykreslit napínavý případ. Podobně jako u Zero Dark Thirty i tady jako by víc indícií svádělo ke konvenčnímu uspokojení, že hnusní vychrtlíci dostanou na frak, přesto samotná akce přináší divácké uspokojení jen omezeně. Je tu až zneklidňující množství volných motivů, které Greengrass obklopuje svou milimetrově přesnou režií. Můj pohled koresponduje spíše s tím Lindholmovým, ale to neznamená, že by mě Kapitán Phillips nakonec nedostal. Stalo se to až při předposlední scéně, ale vyplatilo se počkat. [80%](13.11.2013)

  • RedAK
    ***

    Že jsou filmy podle skutečné události značně přikrášleny o dramatické scenérie a epické wtf momenty, to je známá věc. Zrovna dneska jsem taktéž prožil nevídaný příběh; vyšel jsem z hospody, přešel dvě křižovatky a došel domů. Chytil-li by se tohoto epického příběhu nějaký populární režisér, vypadal by snímek následovně: tajemný muž v černém kabátě vyšel z budovy, plný síly a pozitivní energie. Neohroženě se porozhlédl po okolí a střídmými kroky se vydal vstříc svému osudu. Na rohu páté a Evňů ho přepadli čtyři podezřele vypadající mimozemšťané, kteří mu sdělili, že proroctví alternativních Římanů je skutečné. Muž se zděšením o své nejbližší vyskočil z létajícího příboru a po cestě zabil pár emzáků, aby mohl s elegancí sobě vlastní dopadnout na batmotorku a laserovými děly rozbít několik pancéřových měst. Když zničil čtyři desítky armád a kouzelný štít bestiálního šílence doktora Hrůzošvába, dorazil ke svatému grálu a rozhodl se, že na to sere a jde domů. Nesmíte to tak žrát a věřit těm mystifikářům každou pihu.(5.3.2014)

  • Radek99
    *****

    Následník skvělého dánského Únosu. Nehollywoodsky syrové dokudrama o střetu kultur, u kterého jsem si říkal: Bůh žehnej americké armádě... A scéna na ošetřovně je ryzí poklonou výjimečnému herectví Toma Hankse.(16.2.2014)

  • DaViD´82
    ****

    Těžko u podobného typu filmu vyseknout větší poklonu, než že tvůrci diváka samým napětím nenechají vydechnout. A to i navzdory tomu, že zná nejen výsledek, ale (pravděpodobně) i průběh akce. Celé je to navíc podtrženo nebývale působivou finální scénou na ošetřovně, která sama o sobě stojí za všechny herecké ceny, co se jich jen každoročně udílí.(12.11.2013)

  • KarelR
    *****

    Dvě hodiny jsem byl napjatej jak struna (i když jsem věděl, jak to dopadne!) a doteď jsem nepřišel na nic, co bych na tom udělal jinak. Greengrass at his best. (9/10)(14.11.2013)

  • Superpero
    ****

    Intenzivní nálož, která skvěle graduje. Škoda záseku tempa v záchranném člunu, jinak by to byla naprostá bomba. Hanks i černoši hrajou skvěle a je to fakt napínavé. Hodně se mi líbil konec, jak Tom Hanks zahrál takovou tu zmatenost při závěrečné prohlídce u doktorky.(8.3.2014)

  • Rob Roy
    ***

    Doteď si živě vzpomínám na mrazivé ticho v "kulturáku" na LFŠ po skončení Letu č. 93 a moje nadšení z filmu. Zelenou zónu jsem měl za ojedinělý útlum a prvotní ohlasy na Kapitána slivovaly velký návrat dokustylu. Ale kouzlo je pryč. Greengrass vykrádá sám sebe (finále) a opravdu zaháčkovat mě dokázal jen občas, nehledě na vlažný zájem o kapitánův osud. S vědomím jakými intenzivními zážitky nás krmil Greengrass před pár lety je to trochu smutné.(12.11.2013)

  • Dever
    ****

    // Distribútor: Sony, Columbia // Počet premietajúcich kín v USA: 3,143 // Otvárací Víkend v USA: $25,718,314 //(12.1.2014)

  • Bluntman
    *****

    Poslední počin Paula Greengrasse je oslavován jako jeden z jeho nejlepších, ne-li ten vůbec nejlepší. Zahraniční a především domácí recenzenti ale zároveň dodávají, že docudrama KAPITÁN PHILLIPS je ve filmografii britského tvůrce sázkou na jistotu, protože v porovnání s jinými jeho snímky podle skutečných událostí (KRVAVÁ NEDĚLE, LET Č. 93) není nijak ozvláštňující a napětí je navozováno především stylem. Ani s jednou připomínkou se ovšem nedá plně souhlasit, protože jeden z dosavadních letošních vrcholů v rámci oficiální kinodistribuce dosahuje maximální působivosti i díky své neprávem opomíjené netradiční výstavbě vyprávění, jež je výlučná v kontextu Greengrassovy tvorby a klasického hollywoodského žánrového filmu (thrilleru) vůbec._____ Na místo čtyř větších bloků jich je šest (vždy po dvaceti minutách, plus epilog), během kterých je vytvářeno napětí změnou počtu protagonistů i organizace vyprávění. Navzdory názvu není hlavní postava jedna (Phillips), ale dvě (Phillips, Musa - oba kapitáni). Ty se jako hlavní vyprofilují v prvních čtyřiceti minutách, během kterých se v oddělených segmentech ukazují podobnosti (dělají svou práci vzhledem k podmínkám dané země) a rozdílnosti (jeden může, druhý musí, protože dopady globalizace jsou u každého kontinentu různé) mezi nimi. Napětí je vyjádřeno nejprve očekáváním, kdy dojde ke střetu těchto dvou, a poté je dáno tím, že víme víc než všichni dohromady ukázáním jednání námořní armády, která stvrdí nemožnost dialogu mezi oběma kulturami. Od precizního thrilleru se dochází k širšímu ideologickému rámci s liberálním vyzněním, které bylo přitomno ve všech "greengrassovkách", ale ani v jedné nemělo podobu názorového i vypravěčského střetu mezi dvěma skupinami, z nichž vyčnívají jedinci odsouzeni ke ztrátě víry ve změnu systému k lepšímu._____ Detailněji jsem se o organizaci a výstavbě vyprávění ve vztahu k vyznění rozepsal v tematickém článku, kde jsem KAPITÁNA PHILLIPSE zasadil do kontextu Greengrassovy tvorby (se zaměřením na dokudramata). A jsem rád, že Blu-ray patří k jednomu z nejlepších (viz kritika).(23.11.2013)

<< předchozí 1 2 3 4 18 34 51 67
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace