poster

Dobrák a zlí lidé

  • francouzský

    Bon et les méchants, Le

  • anglický

    Good Guys and the Bad Guys, The

  • anglický

    Good and the Bad, The

Krimi / Komedie

Francie, 1976, 120 min

Komentáře uživatelů k filmu (18)

  • Enšpígl
    *****

    POZOR V KOMENTÁŘI JE VYZRAZENÍ ZÁSADNĚJŠÍ UDÁLOSTI FILMU ! Na poli francouzských filmů jsem si už něco nakoukal, ale tohle řadím mezi absolutní, ale absolutní elitu francouzské kinematografie. Marlene Jobert, B. Fossey, Bruno Cremer, Jacques Villeret, Francis Lai hudba a především režie Claude Lelouch, ne omlouvám se, režie - bůh Claude Lelouch, to jak on umí do filmu dostat ty správný hodnoty jako lásku, přátelství a osudovost, tak to neumí nikdo na světě, nikdo. To co se ze začátku jeví jako odlehčená komedie (odlákání pozornosti nacistické hlídky za pomocí soloužícího páru, vyloupení pošty, kde nejsou ani obálky a známky, za to mraky policajtů ) se ke konci mění ve fatální drama s paradoxem osudu. Všechno mě tady dostalo a mám chuť si ten film pustit okamžitě znova, ale na co nezapomenu je krása Marlene Jobert, ženský ze starý doby, která při chlapovi stojí v dobrým I ve zlým a to v případě výslechu na gestapu hlavně v hodně zlým a jejího chlapa, který je schopen jít klidně proti celýmu gestapu, jen aby svou milou zachránil "Za tohle o mě ještě Hitlerova banda uslyší". Tohle je ta Francie, kterou až do smrti budu milovat. Gang předního náhonu - prostituka a dva outsideři pro který láska, čest a přátelství nejsou neznámý pojmy . "Neexistují dobří nebo zlí lidé, jen ti s dobrými či zlými sklony."(5.7.2018)

  • emma53
    *****

    Suprově nablejskaný auťáky, kloboučky, tanečky v barech, prostě vynikající atmosféra válečných let ve Francii mě okamžitě vtáhla do příběhu pár lidiček, kterým tahle doba obrátila život naruby tak, jak si to asi vůbec nepředstavovali. Lelouch se nebál a s nadhledem, vtipně, s ironií, ale i smutkem nám perfektně poda události, kde tepe nemilosrdně i do své vlastní země a charakterů lidí té doby a konec byl nejen všeříkající, ale v mnoha ohledech silně uvěřitelný. Ale co si budeme namlouvat, takoví lidé nebyli jen ve Francii a metál dostal tenkrát kde kdo. Dlouho jsem neviděla Marlene Jobert, tak jsem si jí měla možnost vychutnat v roli zdánlivě křehké Loly. Bruno Cremer byl pro mě chvílemi docela matoucí osobou, ale jako ostatně nikdy, ani tady nezklamal, pouze Jacques Dutronc mně do té role moc nepasoval, ale to byla jen malá vada na kráse. Výborný film, který je chudák tak málo známý a přitom si to vůbec nezaslouží.(28.4.2014)

  • gudaulin
    ****

    Méně známý filmový kousek francouzské kinematografie 70. let, který je zajímavý svým sépiovým barevným laděním, kdy se používanými odstíny hnědé barvy snaží napodobit černobílé snímky 40. a 50. let, a vytvořit tak dojem retrostylu. Tomu napomáhá i zvolený režijní přístup, který nevolí moderní filmařské postupy, ale konzervativnější metody vyprávění typické pro režii předcházejících desetiletí. Film vypráví o třech desperátech, kteří se dali na dráhu zločinu ve 30. letech a jejich protivník, inspektor Bruno Deschamps, výborně zahraný Bruno Cremerem, se po okupaci Francie přidá na stranu kolaborující francouzské vlády ve Vichy. Když milenka hlavního hrdiny upadne do rukou policie, je podrobena mučení, což onu zločineckou partičku přivede do řad protifašistického odboje. Ironií osudu je posléze nacisty jako nespolehlivý vyhodnocen i inspektor Deschamps, takže se po určitých peripetiích sejde lupič Simon a inspektor v německém vězení a po válce jsou oba vyznamenáni medailí Za zásluhy. Film si udržuje romanticko-nostalgický pohled na tuto francouzskou minulost a vyznačuje se řadou půvabných scén a nadhledem. Jeho nevýhodou ale je příliš velký časový záběr, který vede k určitým dějovým zkratkám a nevyváženosti. Ze čtveřice hlavních (anti)hrdinů je paradoxně nejméně výrazný představitel hlavního hrdiny a vůdce bandy Simona, protože Jacquesovi Dutroncovi jednoduše schází charisma. Naopak Jobert i Villeret jsou typově přesní a herecky výborní. Celkový dojem: 80 %.(10.7.2008)

  • sportovec
    *****

    Kritika, která DOBRÁKOVI vytýká mistrovské zvládnutí retrostylu třicátých až čtyřicátých let minulého století, připomíná ze všeho nejvíc psa, který svůj hlad řeší sebepožíráním. Domnělé dějové zkraty jsou skvěle zvládnuté rysy žánru (jako srovnání stačí připomenout dobový film, špičkové Chaplinovo dílo MONSIEUR VERDOUX, u nějž je možno konstatovat shodné nedostatky). Lelouchovi se podařilo postihnout v tomto "sépiovém" hnědobílém díle všechny podstatné rysy hektické doby i jejích zvláštností. Co není vloženo do psychologií postav, to je vynahraženo v druhém plánu ve fabuli i scénáři tohoto pozoruhodného příběhu. Jemnost a lékarnická důkladnost, se kterou se film postupně rozvíjí, navozuje dojem původního příběhu, který se vědomě míjí se svým svůdným detektivkovým paralelním zpracováním (pro srovnání uvádím špičkovou delonovku POVÍDKA O POLICAJTOVI, jejíž těžiště plně spadá naopak do prvních poválečných francouzských let) a volí nesnadnější cestu skutečného autorského hraného filmu. V hereckých výkonech tu na sebe mimo mimořádně skvělou Marlene Jobertovou (jakoby tu kvalitou výkonu z oka vypadla mladičké Simon Signoretové nebo Jeanne Moreauové) upozorňují nedoceňovaný Bruno Cremer (známý mj. z prvních nezplanělých dílů italské CHOBOTNICE) a pro mne překvapivě dobrá Brigitte Fosseyová. Pro nevšední způsob pohledu i kvalitu zpracování, která v sobě slučuje důkladnost s básnivostí, vznikl film, na který se nezapomíná. Film opravdu nadčasový a klasický.(7.9.2008)

  • Radko
    ****

    O zlodejíčkoch a úradníkoch. O ženskej sile. Okupácii. Láske. Všetko v retroodtieňoch hnedobielej, upomínajúcej na časové zasadenie deja (okupácia Francúzska počas druhej svetovej). Ako šikovne oblafnúť dobu, potešiť sa nalúpenými peniazmi, obrazmi a užiť si. Problém je keď gangstri sú na strane práva i zločinu. A navzájom spolupracujú a udávajú tých, ktorým je možné čosi vziať. Tentoraz Židov, odbojárov, de-gaullistov. Udržanie si vedomia osobnej neskurvenosti za takýchto podmienok je náročné. Vedúcim princípom je totiž Zrada. Ale nie každý zradí. Horlivý úradník moci by napríklad podraziť nedokázal. Ide za kariérou naprieč režimami, nevšímajúc si rozdielov v atmosfére, dobe, práve. Snaží sa udržať si miesto a zavďačiť momentálne vládnúcim. Obetuje rodinu, mučí zatknutých, prenasleduje politicky neprijateľných v mene prchavých materiálno-profesných výhod. Ale napokon aj takýto odpad končí na strane víťazov. Žeby oddanosť štátnej službe prebíjala akúkoľvek idelógiu, morálku a bola víťazným princípom bez ohľadu na nositeľov moci? Retroladenie spolu s mondénnou atmosférou klavíra, tanca a zábavy odľahčuje myšlienkovú ťaživosť typickým francúzskym ideálom kaviarenskej lenivosti rozkvitnutých terás a koketných pohľadov. Škoda nepresvedčivého hlavného predstaviteľa. 73%(14.5.2008)

  • LiVentura
    ****

    Až děsivě jemná Marléne s kouzelnými očky..:-)(22.8.2008)

  • Snorlax
    *****

    Obdivuji režijní přístup Clauda Leloucha, ale tento snímek je i v jeho filmografii něčím zcela mimořádným a zasloužil by si potlesk na otevřené scéně. Film o tom, kterak se z darebáků mohou stát hrdinové a naopak, o tom, jak snadné je překročit tu teninkou linku, která dělí zlo od dobra. Marlène Jobertová jako Bonnie se stává femme fatale pro dva Clydy. Zvláštního zřetele je hodna postava Bruna, která během filmu projde několika zásadními proměnami a přitom je vlastně stále stejná. A zcela logicky musela Lelouchova volba na obsazení této postavy padnout na Bruno Cremera, neboť by se zřejmě nenašel nikdo jiný, kdo by postavu Bruna svedl zahrát, natož tak přesvědčivě.(8.11.2011)

  • dr.fish
    ****

    Zase jeden z těch "divných" francouzských filmů o době okupace Francie nacistickým Německem. Místy komedie, místy velmi vážné. A že hajzlové nedojdou spravedlnosti ani ve Francii, nejen u nás. 70%(21.5.2016)

  • tomtomtoma
    *****

    Druhá světová válka jak ji neznám. O tom, že se Hitler v okupovaných zemích (v tomto případě ve Francii) spoléhal na kriminálníky, kteří díky beztrestnosti a zisku, spravovali země pro něj a pro sebe, pro moc a bohatství. O tom, že většině lidí je jedno jeslti je válka, nebo mír, protože chtějí vydělat, a jejim jedno, co vše, nebo koho obětují. O tom, že některým lidem se děje zdánlivé bezpráví, či perzekuce jen z toho důvodu, aby se pak měli lépe. O tom, že se člověk dává k odboji ne z vlasteneckých pohnutek, ale z ryze osobních důvodů. Válka s nadhledem, zábavné a napínavé. Jacques (Jacques Dutronc) po počátečním snažení sklouzne k zločinu, kde se mu s jeho přítelem Simonem (Jacques Villeret) a milou Lolou (Marléne Jobert) velmi daří. Ale díky metodám inspektora Bruna Deschampse, který se dal na zpočátku nechtěnou spolupráci s nacisty (Bruno Cremer) a zvláště zločince Lafonta (Jean-Pierre Kallon), který se za okupace může plně realizovat ve své krutosti a chamtivosti, se dává na stranu odboje.(9.7.2009)

  • Courtemanche
    ****

    Vynikající film, s velmi zajímavou atmosférou, navíc v sépiových tónech. Ani nevím jestli jsem viděl vůbec někdy podobný. Z herců nejvíc mi zůstali v paměti opravdu dobrá Marlène Jobert a Jacques Villeret (Blbec k večeři), a Villereta musím zdůraznit, protože divák který ho má rád, by ho tady určitě měl vidět.(13.6.2014)

  • JohnSmith
    *

    Tak tenhle film mě ani trochu nezaujal. Neříkám, že je špatně natočený, ale po polovině filmu jsem se nudil takovým způsobem, že jsem to radši vypnul.(13.1.2015)

  • hanagi
    ***

    Výtvarně téměř dokonalá dobovka, která se snaží balancovat mezi krimi, komedií, satirou i dramatem. Navíc se odehrává za 2. světové války a tak se kromě trampot malých zlodějíčků zabývá tématem odboje i kolaborace. A to propojení všemožných žánrů a jejich vzájemné kombinace mi prostě nesedly, působily na mě násilně a rušivě, jakoby určité pasáže patřily do různých filmů. Viděno během Season Challenge tour 2015.(29.8.2015)

  • kebom
    *

    Slabý, nelogický film kde nebola jasná ani dejová linka. Príbeh je nesúrodý, scenárista (scénar je ozaj chabý) alebo režisér neodviedli dobrú prácu. Strih je v niektorých miestach príšerný, celkovo odfušovaný... Ako mohol vystrihnúť napríklad zo scény kde sedia dvaja ľudia na gauči "nudnú" scénu, prčiom vzápätí už sedia vedľa seba vo vzájomnom náručí - to je predsa čosi nepredstaviteľné! Aby toho nebolo málo kamera je úplne začiatočnícka. Jediná hviezdička za výkon J. Villereta a B. Cremera.(25.12.2008)

  • Ollie235
    ****

    Filmů o vichystické Francii nenajdeme zrovna mnoho a myslím, že je to škoda. Pokud se totiž povede zvládnout zobrazení kontrastu mezi kolaboranty a odbojáři tak zdatně, jak to v tom snímku předvedl Lelouch, opravdu se je na co dívat. První polovina je sice poněkud nudnější, ale slouží k vytváření kostry pro vynikající závěrečnou čtyřicetiminutovku. Ta pak dokonale graduje a přináší očekávanou pointu. Pochvalu určitě zaslouží i zajímavá hudba a herecké obsazení, kde si především Marlène Jobert získává další a další sympatie každým záběrem. Povedená záležitost, solidní 4*.(15.4.2016)

  • MR007
    ****

    Lelouch je pro mě nejlepší francouzský režisér. Co dodat?(9.6.2009)

  • radektejkal
    ***

    Jednou z vlastností dobrého filmu či dobrého režiséra je to, že mu musíte věřit. Na tuto krimikomedii o "hodném a zlých" bych si raději zašel do loutkového divadla. Samozřejmě, s humorem a nadsázkou se dá hovořit o lecčem, ale někdy ani humor nemusí vyznít dobře - i když medaile hodným i zlým se udělují běžně i dnes. Vykonstruovanost a schematičnost děje je u tohoto filmu spíš nedostatkem než předností. Ale při vědomí toho, že Sisley a Renoir jsou po nebezpečném transportu opět bezpečně v Louvru, se člověku opravdu uleví - aneb trocha ironie ironickému filmu nemůže škodit.(18.9.2015)

  • Tumáš
    **

    Žádný zázrak v tom nevidím, řekl bych, že je dosti nadhodnocený. A na to, že je to komedie, jsem se moc nezasmál. 50%(20.8.2008)

  • maoc
    *****

    Nebýt příliš dlouhé stopáže (a tudíž občasných hluchých míst), šlo by o naprosto bezchybný lyrický, sépiově laděný film o válce, kolaborování, gentlemanském zločinu a ženách. Nádhera! Trialog u vína a sýru s unesenou manželkou prefekta mě knockoutoval. Geniální scénář. Nádherná scéna se zabavením desky gestapem. Je můj komentář nesourodý? Asi jako tento film.(19.4.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace