Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Vodník je čtvrtá, předposlední řada televizní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Marie Výrová ve svém volném čase a na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Marii Výrovou, aby se beznadějným, případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného viníka. Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách: v časech těsně před revolucí na sklonku komunistické éry na konci osmdesátých let a v současnosti. V první rovině se případem zabývá kriminálka komunistického Československa pod velením majora Voženila. V současnosti Marie odhaluje povážlivé nedostatky ve vyšetřování tehdejší policie a odhaluje důvody, které k nim vedly. Vodník vychází jednak z klasické britské detektivní školy, kdy osamělý detektiv konfrontuje svědky a aktéry zločinu, skládá si postupně obraz událostí na základě více či méně spolehlivých svědectví zaujatých aktérů. Žánrově přesahuje jednak do hororu a jednak do psychologického rodinného dramatu. Ukazuje destrukci vztahů jedné rodiny poznamenané dávným, nepochopitelně krutým zločinem. Vodník se tak stává i zamyšlením nad spravedlností a smyslem jejího naplnění i po mnoha letech. (Česká televize)

(více)

Recenze (207)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Odbornější, byt teoreticky hravá-provokativní, kritika na stránkách Filmu a doby ZDE. Komentář po projekci na Febiofestu jako memento doby: Poslední dny jsem byl v Praze, kde je mnoho smutku, osudů, které člověka dovádí k pláči. Bezdomovci, lidé pouze o berlích... zrzci, Zibura; jednoduše lidská tragédie v kostce. Potěšil mě však VODNÍK, třídílná minisérie patřící k cyklu Detektivů od Nejsvětější trojice. Viktor Tauš jako režisér by argumentoval, že zatímco pro Modré stíny byl určující vztah člověka a architektury, protože ta byla zároveň navázána na významovou strukturu, u Vodníka má být ústředním principem vykořeněnost. Vykořeněnost se skutečně dá obhájit, a to především na rovině stylu: kontrastní kombinace distancovaného rámování často přes různé odrazového plochy a velmi fyzických detailů; expresivní herectví v minulosti a naopak tlumené v současnosti; umělecky motivované svícení významotvorně pracující se zelenou a červenou přesahující z minulé časové roviny do současné; práce se zvukem v první epizodě a s tichem jakožto parametrem ve třetí atd._____ Osobně mi minisérie přijde fascinující z hlediska práce s temporalitou, která dílo sceluje a rozrušuje na všech úrovních (vyprávění, stylu i významu), zatímco ona vykořeněnost pouze v případě stylu. První část používá ruchy prostředí jako parametry, které prostupují všemi časovými liniemi (představte si kyvadlovou pasáž z Modrých stínů, či ono hučení při znásilnění z Fincherových Mužů, kteří nenávidí ženy, nataženou na a variovanou po celou epizodu); druhá část směřuje ústřední otázku na záhadu z minulosti a je rámována odlišnými perspektivami s jiným vnímáním času; třetí část rozevírá časové rámce, následně je kondenzuje a poté propojuje dvě roviny. Zároveň je ona časovost pokaždé filmařsky pojata jinak, od přerývanosti v prvním dílu, klasické návaznosti v druhém, retardaci a kondenzaci ve třetím. _____ Esteticky je to famózní, byť druhá část je slabší než první a třetí, ale obávám se, že to nebude divácky přijímáno dvakrát dobře. Na rozdíl od konvenčních detektivek nejde o to, kdo zločin spáchal, protože podstatná je časová rekonstrukce (a posléze i prostorová) dění v konkrétní den. Na rozdíl od ambiciózních detektivek nejde o sociologickou sondu, ani o významově zatěžkané vyrovnávání se s komunistickou minulosti a převlékáním kabátů za kapitalismu, protože společenské jízlivosti jsou podřízeny rodinným dramatům a dávným traumatům a/či křivdám. Pro mě je ovšem vše výše zmíněné a i to neuvedené důvodem, proč VODNÍKa považuji za nejlepší tuzemskou audiovizi na pokračování. ()

cpt.Lynch 

všechny recenze uživatele

S hodnocením této série mám trochu problém. Námět mi připadal velice atraktivní. Seriál má místy výbornou atmosféru podpořenou podmanivým hudebním doprovodem. Koukal jsem na to rád. Napětí a touha diváka odhalit viníka je místy dohnaná až do extrému. Ale… (spoilery) Všechno toto napětí končí hodně banálně. Celý film člověk uvažuje, kdo je z rodiny vrah, aby nakonec byl vrahem nějaký soused, o kterém je seriálu jen malá zmínka a jeho k motivace k vraždě je postavená na vodě. Stejně tak je člověk napínán 2,5 hodiny, co asi dělala slečna v té maringotce s dělníky tak zásadního, že to narušilo vyšetřování vraždy, a ejhle zase blbost. Její otec vehementně narušuje vyšetřování a hrozí žalobami, že jeho dcera před 30 lety ukázala frndu??? Některé scény jsou jak padlé na hlavu, kdy Melíšková se začne prodírat džunglí v kostýmku a lodičkách, jindy se v lodičkách dá na pochod mezi vesnicemi, jindy zase navštíví nějaký večírek na policejní stanici, jehož význam je mi ukryt. Melíškova mi zde obecně není moc sympatická, z jejích hlášek jsem místy dost rostl. Stejně tak s Krobotem, on je teď oblíbený, to chápu a asi do série patří, ale to jeho bezduché tlachání u rybníka byla ztráta 30 minut. Místy experimentální kamera dle mého do žánru nepatří. Co se týká žánru. Kriminálka to není, jelikož s kriminalistickými praktikami má málo společného, spíše pokus o takovou detektivku, pojďme se všichni sejít a povídat si kdo je vrah 2,5 ()

Reklama

jefff 

všechny recenze uživatele

Oproti Hřebejkovi, který v současnosti točí bez výrazu a s rutinním okem, se Taušovi zvládlo vměstnat svůj osobitý styl do klasické krimi minisérie. Vodník je velmi povedený a velkou měrou se na tom podílel právě on, ačkoliv je zřejmé, že ne každému jeho lehce tísnivá režie sedne. První díl byl fakt divácký teror, což ostatně byl záměr. Druhý díl lehce nastavovaný a zasloužil by si zkrátit. Třetí díl byl už opravdu strhující, byť více než krimi se jednalo o rodinné drama. Závěr super, jen to mohlo být ještě ostřejší. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Lyricky vyprávěná balada o vraždě dítěte. Zajímavě pojaté, výtvarně pestré, ovšem v detailu trochu kulhající. Vynikající série ať již díky zajímavému námětu, tak také díky pronikavé Výrové. Konec mě maličko zklamal, ale nestává se mi u českých filmů často, že bych napětím téměř nedýchal. Styl vyprávění této tragédie mi sedl. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jako začátek hodně hroznej, ale pak to dobře nabralo spád a dodíval jsem dva díly najednou. Sice té hudby, kamery a rozostřovaček tam bylo až příliš, ale budiž, napínačka to docela byla a tohle odhalování po letech má něco do sebe. Kasijana Džakič! A Neužil namaskovanej jak sviňa, v první scéně v bytě sice trochu přehrávačka, ale pak to hrál dobře. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (12)

  • Scéna na začátku epizody, kdy Lenka jde na střešní parkoviště supermarketu za svým otcem, je točená na střeše OC Šestka v Praze Ruzyni v bezprostřední blízkosti Ruzyňského letiště. V záběru vpravo od lampy, částečně skryté za křovím, jsou vidět typické navigační reflektory runwaye 30. (Brain)
  • Ve scéně, kdy se babička hádá s Magdou u samoobsluhy, uvádí jeden z policistů, že to bylo v 11:20 a že je viděla prodavačka. Je vidět, jak tam věší na dveře obchodu cedulku s nápisem „Polední přestávka“. Hned vedle jsou ale vidět otevírací hodiny, které pro všechny dny uvádějí přestávku 12:00–13:00. (kriplozoik)
  • Natáčelo se i v Praze, konkrétně v budově Národní technické knihovny. (Winster)

Související novinky

27. Český lev – výsledky

27. Český lev – výsledky

07.03.2020

Letošní 27. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer, inspirovaný tradičním českým cibulákem, plný největších hvězd českého filmu… (více)

Reklama

Reklama