poster

Tlumočník

  • Slovensko

    Tlmočník

  • Rakousko

    Der Dolmetscher

  • anglický

    The Interpreter

Drama / Komedie / Road movie

Slovensko / Česko / Rakousko, 2018, 113 min

Komentáře uživatelů k filmu (36)

  • verbal
    ***

    Po loňské animální hemoroidiádě beznadějného polského nudila s příznačným názvem Zvířata, vsadilo tentokrát letos nadmíru útulné Kino na granicy téměř na jistotu a zvolilo otvírák, u kterého se divák samým dokonalým rozptýlením nemusel soustředit výhradně na mimořádně rektohostilní sedačky Miczkiewiczovy pomsty dojebaným zádům aka v dalších bezohledech důstojného kulturního svatostánku polského Cieszyna. Geriatrický cestovýlet sanavažida a sanavaeses centrálním Maďarskem za účelem vyrovnání se s Hlinkovými gardami úchvatně pohání koncert naprosto famózního Arnoštka, jemuž neméně zdatně kunduje sympatický naviagrovaný Rakušák, který se ho urputně snaží nadrobit do každé ovce, na níž cestou kluci narazí. Z počátku je to výlet roztomile sarkastický a plyne rychleji než cévkování zkušenou staniční sestrou, poté však téma zvážní, dědci se tak trochu začnou šourat s chodítkem do Kauflandu a Šulík frajeřit, že má drona. Cesta z Martina do Popradu je sice malebná, ale pokud se člověk zrovna psychicky nechystá na maďarský cestopis, tak nějak si ji na plátně projet celou moc nemusí. Chcípající tempo chvílemi vytrhne několik opravdu sugestivně mrazivých momentů z dob desionizace Uher, nicméně dostatečně odhodlaný frajer s nůžkami by to dozajista dostříhal i k silné čtyřce bez funivého poposedávání.(29.4.2018)

  • Rimsy
    ***

    Přál bych si, aby se Jiří Menzel stihl podílet ještě na řadě dobrých filmů, ovšem s Tlumočníkem to tak úplně nevyšlo. Na vině je především scénář, kvůli kterému vyprávění plyne tak pomalu, že skoro doufáte, že to budete mít za sebou. Jako úplně. Road movie se starými lidmi by mohla chytnout i ty mladé, ovšem myšlenkově klouže po povrchu a filmařsky nemá čím zaujmout. Nebo alespoň pobavit. Peter Simonischek jako (ne)stárnoucí bonviván dává vzpomenout na svou předloňskou hvězdnou úlohu Toniho Erdmanna, jako protipól mu Menzel funguje dobře. Alespoň mezinárodní koprodukce je na snímku vidět, díky čemuž se tvůrci nemusejí stydět, ale mohlo to tedy dopadnout mnohem, mnohem lépe.(4.7.2018)

  • xxmartinxx
    *

    Nejstatičtější roadmovie všech dob působící dojmem, že dramaturg omylem špatně klikl při hledání přílohy k mailu a tvůrci omylem zrealizovali první nástřel scénáře bez jakékoliv autokorekce nesmyslných zastávek a nefunkčních vztahů. PS: Při patnáctém leteckém tracking shotu auta doprovázeným tou samou melodií jsem vážně pochyboval o tom, že život jako koncept je nějak omluvitelný.(17.3.2018)

  • NinadeL
    *****

    Filmů tematizujících Slovenský štát není nikdy dost a tento je zvláště okouzlující. Vždycky už bude hořkosladce spojený s odcházením Herze a Labudy a hereckým koncertem Menzla. Děkuji za ten zážitek. #finaleplzen(28.4.2018)

  • Aky
    *****

    Nemám k tomu moc, co vyknout, užil jsem si to. Pomalé tempo odpovídá věku protagonistů i dlouhému časovému odstupu od událostí, které jsou hybateli děje, Jiří Menzel i Peter Simonischek jsou skvělí. Pokud by se mohlo zdát, že Simonischek v některých sekvencích Jiřího Menzela zastiňuje, není to dáno hereckými kvalitami, ale jeho vděčnější rolí. Téma je natolik silné, že jsem ochoten odpustit i sem tam vůlí ohnutý scénář.(12.8.2018)

  • honajz
    *****

    Málokdy se mi stane, aby mne film dostal do kolen. Tomuhle se to povedlo. Pravda, měl jsem v sobě trochu nasáklé podhoubí, protože jsem kdysi psal recenzi na DVD s dokumentem, kde se popisovalo docela detailně, jak nacisté vraždili děti buď už cestou vlaky nebo v koncentráku. Proto mne zápletka zaujala hned od začátku a ten podivný vztah dvou zcela opačných lidí velmi rezonoval v každém pohledu, slovu i scéně. Je pravda, že víc mne bavila úvodní buddy road movie, kdy jsem čekal, že závěr bude o tom, že se postava tlumočníka konečně usměje. Ale zdá se, že u této linky režisér využil nakonec setkání s dcerou u loupání jablek k odpovědi na otázku, kdy pan tlumočník měl z něčeho skutečně radost. Má ji ze své dcery. Po návštěvě hotelu bez peněz a koktejlové oslavě narozenin se totiž film láme, a už to není veselý chlápek se snaží rozveselit truchlivého chlápka, ale jde se už pod kůži toho, co se stalo za druh světové války. Scény jsou zde čím dál silnější - jak v hospicu, tak u paralel fotek zabitých lidí se scénami se zabitým jelenem nebo kozou, případně vyprávění o sestře, která se rozhodla pykat. Velmi silná je scéna, kdy Graubner jde po městě se slevami a výprodeji, s kebaby, a do toho zní dopis o všech těch hrůzách, co se děly. Šulík navíc film dotváří úchvatnými scenériemi přírody, i použitou hudbou. Atmosféra rán v horách, v mlze na dálnici, v šeru na vlakovém nádraží... A potom jedna ze závěrečných scén (nečtěte k tomuto závěru, prosím, nikde nijaké spoilery) člověka dostane do kolen. Osobně jí říkám, aniž bych tím cokoliv spoileroval (protože si lze pod tím pojmem představit cokoliv), poslední soud. Ten film má ještě jednu významnou vlastnost, působí i po skončení a rozehrává v divákovi, pokud není přílišný necita, další vlny emocí.(25.3.2018)

  • Lokutus
    ***

    Ve srovnání s přetlakem řemeslně naprosto odfláklejch rádobykomedií o samejch dementech se jedná v rámci "cz" kinematografie o unikátní zjevení, co je skutečně o něčem a k něčemu. Škoda, že ve finále je jen snůškou nahodiltejch scének se zaměnitelným pořadím a jeho závěr vyznívá do ztracena a postrádá výraznější pointu. Ve výsledku tak jen velmi chabá variace MNOHEM (po všech stránkách) povedenějšího PAST LIFE.(28.6.2018)

  • silentname
    ****

    Martin Šulík prišiel tohto roku so svojim filmom. "Tlmočník". Osobne som na to bol celkom zvedavý. Trailer bol sľubný, príbeh bol zaujímavý a mali sme tu skutočne dobrých hercov, na ktorých sa pozeralo veľmi dobre. A je pravda, že ak človek čaká dobrý film, tak sa ho tu aj reálne dočká. Podľa mňa. Myslím si, že príbeh je dobre spracovaný, sú v ňom dobré dialógy a má svoje vynikajúce momentky, na ktoré nezabudnem. A dokonca v mnohom tomuto filmu aj verím. Čo mi v ňom nepasuje sú jeho komediálne momentky. Neviem prečo by sme sa na príbehu, ktorý hovorí o nacizme, vojne a človeku, ktorý sa vyberie po stopách svojho otca (dôstojníka SS). Nesedel mi tam ten tón v prvej polovici filmu a osobne som dúfal, že to nebude tak celú dobu. No chvalabohu nie. Takže dávam filmu kredit, že keď má svoje dramatické momentky, tak väčšinou fungujú veľmi dobre. Menzel je vynikajúci, Simonischek je podľa mňa ešte lepší. A ako dvojica sú super. Hudba je tu dokopy (až na pár výnimiek) jedna skladba, ktorá to dobre dotvára. No nemôžem si odpustiť, že nerozumiem prečo sa tu zjaví "Run Run Run" od Celeste Buckingham. To ma okamžite vyhodilo z tónu filmu. A aby som bol ešte úprimný, trošku by som rád videl zo života Menzela. Jeho postava nám niečo o sebe povie v prvej časti, no potom to bolo úplne odsunuté bokom. Ako celok som spokojný, no mám pocit, že to mohlo byť spracované aj lepšie. Ale myslím si, že stojí za to film vidieť. Hodnotenie: B(4.3.2018)

  • Darth Revan
    ***

    Jste senilní starý paroháč a neumíte ani dobře slovensky, ani dobře německy? Nechte se nabalzamovat, vezměte Toni Erdmanna a vyrazte na trip po Slowakei. Tlumočník stojí na výkonu pana Simonischeka a paradoxně ukazuje, jak je český film v hajzlu, když už i bratia umí natočit něco lepšího. Příběh má však zajímavý a ukazuje, že většina Rakušanů nemá o dění v sousedních zemích během vojny nejmenší tušení. Nad tím by se ti Germáni mohli zamyslet :). 3*(20.3.2018)

  • dzira
    ***

    Ústřední dvojice to hraje moc dobře. Ale jinak to ničím nepřekvapí a nenadchne. Snad jen scéna se staříkem ve sterobinci, který vzpomíná jak mu Židů bylo skoro líto, je velmi silná. Z úcty k Menzelovi je třeba vidět...(28.4.2018)

  • classic
    ***

    Nenechal som si ujsť jedinečnú príležitosť, že v ružomberskom Kino Kultúra bola exkluzívna projekcia s tvorcami filmu, pričom na margo by som ešte dodal, že tretina filmu bola nakrútená v Ružomberku a v okolí, a preto boli všetci vo vypredanej sále v maximálnom vytržení, jednoducho, premiéra „praskala vo švíkoch” . Pán režisér Martin Šulík má k dispozícii svojho dvorného scenáristu, p. Mareka Leščáka, či taktiež povolaného človeka na výpravu, p. Ferka Liptáka, všetci títo traja sa aj dostavili na spomínané premietanie, ktorých dopĺňa pôvabná dáma Eva “Evelyn” Kramerová. Nemuseli prísť ani páni SIMONISCHEK s MENZELOM, a divák musel byť maximálne spokojný, lebo takáto príležitosť sa neponúka každý deň. Toľko k mojim úvodným dojmom, za ktoré ďakujem. / Teraz k prejdem k filmu, u ktorého až taká prehnaná spokojnosť určite nepanuje, aj keď moje tri hviezdičky beriem, ako nadštandardné, koľko môžem definitívne nadeliť. Introvertného slovenského tlmočníka Aliho Ungára nohy zavedú do Viedne, kam prišiel vyhľadať osobu zodpovednú za nemilé udalosti, ktoré sa stali jeho rodine. Na mysli mám HOLOKAUST, ktorému napomohol bývalý dôstojník SS. Ali má v pláne, keď bude stáť pred bytom tohto ex Esesáka, že mu s radosťou daruje smrtonosnú guľku do čela, ale namiesto toho mu otvára jeho SYN - extrovertný učiteľ, alkoholik Georg Graubner, ktorý sa de-facto od aktivít svojho otca po celý čas dištancoval. Oboch týchto pánov spoja rany minulosti, aby sa vydali z Rakúska na ROAD MOVIE po SLOVENSKU, po miestach spájajúcich sa s poznaním seba samým... Z dvoch rozdielnych protipólov sa počas tejto cesty autom stávajú nerozluční priatelia. / Ako hlavné atribúty filmu by som rád ešte spomenul kameru Martina Štrbu, ktorý s režisérom pracoval už niekoľkokrát, a tak preto panuje takáto súhra - dvoch najpovolanejších odborníkov na snímku. A Vladimír Godár je „slovenský John Williams” . Kamera, hudba a výprava sú na vysokej, profesionálnej úrovni. Trochu to tu škrípe so scenárom a s „hereckými výkonmi” . Skrátka, Peter zatieňuje Jiřího, a pritom podľa názvu to malo byť v prvom rade o ňom, čím viac minút strávi Simonischek na plátne, tým viac sa stáva dominantnejším, že Menzel je v jeho ústraní, a taktiež samotný snímok donekonečna prekračuje na mieste, bez toho, aby dochádzalo k zásadným dramatickým zvratom. A predsa k jednému na záver dochádza, ale to je celkovo iba taká slabá náplasť. Len sa ide z bodu A do bodu B, a zase do bodu C a cetera. / Viac ma bavilo to, čo bolo pred filmom a po filme, ako to čo bolo medzi tým, t.j. samotné filmové dielo.(3.3.2018)

  • jakeer
    *****

    Źáner road movie skôr odrádza, keďže mne to evokuje niečo ako PC hry - adventury. Musíte urobiť niečo tam, zobrať to niekde inde, aby ste neskôr prišli na cieľové riešenie. Teda samoúčelnosť. V prípade Tlmočníka to "road" naštastie slúži len na vykreslenie vnútorných posunov v postave, ktorú stvárňuje Simonischek. Celkovo, tento film je tak skvelý, žeby som ho ani nepremietal širokej verejnosti, lebo ho aj tak nedocení. Lebo to zďaleka nie je mainstream. V slovenských reáliách si vychutnávať herecké predstavenie Jiřího Menzela a "Toniho Erdmanna", to nie je niečo bežné. Simonischek je zrejme najlepší európsky herec a Šulík najlepší slovenský režisér. A hoci práve na práci režiséra je vidieť isté chybičky krásy (nedostatočne vedenie hercov vo vedľajších postavách, dlhé sentimentálne zábery podkreslené emotívnou hudbou...), výsledok je pre mňa viac ako dobrý.(9.3.2018)

  • matolas
    *****

    Film má zopár múch (bezduché ženské postavy sú už klišé filmov so starším osadenstvom), o tom niet pochýb, ale je aktuálny a potrebný ako posypová soľ pri poľadovici. Som rád, že sa táto téma otvára konečne aj vo filme a palec hore celému štábu, ktorý sa na jeho príprave podieľal.(1.3.2018)

  • honzaaaa
    odpad!

    Totalni blbost.(21.7.2018)

  • patrikus
    *****

    Silný námět i scénář s nápaditým závěrečným překvapením shazuje víceméně televizní režie. I sám scénář by chtěl trochu proškrtat a soustředit se dramaturgicky i na skutečnost, jak mohl nacistický vrah v klidu dožít vysokého věku a ještě o zvěrstvu Třetí říše napsat knihu, bez toho, aby byl ex post potrestán. Nicméně celovečerní dialog dvou velkých herců zaujme a s podmanivou neobarokní hudbou Vladimíra Godára a jeho komorní instrumentací, vás Menzel (až na svou slovenštinu) a Simonischek ani chvíli nudit nebudou. Vítám přítomnost Z. Muréry i krásné Anny Rakovské. Střihačka mohla být trochu přísnější a nebát se většího tempa, film mohl být klidně o čtvrt hodiny kratší. Beztak dám z fanouškovských důvodů pět hvězd, byť je to na lepší tři. V případě tohoto tématu i výběru herců a skladatele musím být subjektivní. V závěru je to jeden z těch lepších filmů Martina Šulíka.(14.8.2018)

  • honajz2
    *****

    Šulík to dokázal. Dokázal natočit naprosto skvělý lidský příběh, který umí správně dojmout. Tak, jak málokterý film, což je výjimečné a v rámci Slovenska ještě výjimečnější. A dostal jsem ještě o dost více, než jsem si myslel, že dostanu. Tady totiž funguje vše: herecké výkony skvělé, příběh naprosto skvělý a přesně hodící se hudba do filmu je už u Šulíka klasika. Příběh je vyprávěn tak, že zaujme, ani chvíli nenudí, dává smysl, občas je i vtipný a občas je i dost silný a dojemný, hlavně na konci. Dále je tu spousty skvělých detailů, které jsem určitě nepochytil všechny, jelikož v kině nemůžete dát stop nebo přetáčení zpět. Do toho spousty záběrů krásné slovenské krajiny, jejichž význam a hloubku nepochopí každý, já ale mám záběry všemožných krajin rád, takže další plus. A pak je tu taky před koncem jeden skvělý obrovský zvrat. Připadá mi to tu hodně podceněné, tohle je prostě film, co má v sobě vše, co by dnešní drama měly mít. 65% na tohle je opravdu málo... No co, já jsem byl spokojený, bez váhání dávám plný počet a Šulík mi tímhle dokázal, proč ho považuji za jednoho z nejlepších režisérů (o nejlepším slovenském režisérovi není pochyb). 5* a film týdne.(25.3.2018)

  • Rejže
    *****

    Když řeknu, že je to taková příjemná černohumorná roadmovie, neznamená to nic špatného :-D Naopak. Jděte si do kina odpočinout a zasmát se, udělejte si příjemný večer s Jiřím Menzelem a Peterem Simonischekem...(7.5.2018)

  • Carthorias
    **

    LFŠ 2018, Film 16: Nacismus je špatný, mmmáááno. Nacisté dělali špatné věci mááno. Menzel hraje jako ponocný, mmáááno.(31.7.2018)

  • polonius
    ****

    Vladimir Godar!(14.3.2018)

  • buzzwoody
    ***

    Zajímavý námět s perfektními herci místy poněkud zabíjí až přílišná zdlouhavost, protože film je beze zbytku ponořen v ponuré, depresivní náladě a celou dobu se akorát cestuje z místa na místo, aniž by se dělo něco výrazně zajímavějšího. Pokud bychom to zkombinovali s faktem, že filmu po hodině silně dochází dech, možná to chtělo znovu popřemýšlet o stopáži, která je při necelých dvou hodinách poněkud přepálená. Charismatický Peter Simonischek drží Tlumočníka nad vodou, a přestože Menzel hraje poměrně dobře, jeho postava si v průběhu filmu neprojde žádnou proměnou. Ačkoliv scénář pokusům o sbližování obou starců věnuje mnoho času, Ali Ungar celou dobu zůstává starým, zatrpklým dědou, který se za celý příběh skoro ani neusměje.(16.3.2018)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace