Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velká výpravná pohádka o chlapci, jehož touha napravovat lidskou špatnost byla silnější než moc samotného pekla... Kořenářka Apolena nalezne v žitném lánu odložené novorozeně. Vezme ho k sobě a dá mu jméno Žito. Ten vyroste v mladíka s citem pro právo a čest, a proto - než by sloužil u krále jako výběrčí daní a zrazoval tak svou spravedlivou povahu - skončí v jeho stájích. Tam se seznámí s královou schovankou, princeznou Adélkou. Kromě princezny najde ale v Žitovi zalíbení také čertice Filištína, která se rozhodne získat jej stůj co stůj. Nabídne mu proto bohatství a moc, ovšem nic z toho by nenabyl poctivou cestou. Navíc, na vysněnou Adélku si začne myslet i králův správce Neklan. Odolá Žito svodům a nástrahám pekla? I přes to, že by to znamenalo nebezpečí pro Apolenu s Adélkou? (Česká televize)

(více)

Recenze (591)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Prostředí a příběh docela povedené, zajímavý děj i celý vývoj, nicméně herecky tragédie, jakoby tvůrci chtěli názorně ukázat, jak se nemá hrát, navíc to dodělají až děsivě současnými songy. I když na mladou Aničku se koukat dá, samotná zachraňuje jen velmi málo, stejně tak (nej)starší herecká škola. Žel jen další pohádkový pokus z posledních let, co opět nestojí za nic, vážně divné, jak to dnešní tvůrci vidí. ()

Adam Bernau

všechny recenze uživatele

I letos řídící personál ČT usoudil, že u příležitosti tradice je nejlepší nabídnout pořádně vyvařenou šmíru. Má už za posledních x let řadu osvědčených vařičů, jenže některým z nich někdy omylem vyšlo něco přece jen na jisté úrovni. Oproti tomu pan Zelenka je sázka na jistotu. Na příchod kouzelníka Žita (nebo aspoň Daniela Landy) jsem chtěl poctivě čekat až do konce, ale při první písničce jsem to vzdal. Dál to nešlo a nebylo proč. Zůstávám tedy v zajetí předsudku, ale osvědčená jistota je prostě jistota. Pro vyhlídky do dalších let si držím naději, že zase občas dojde k nějaké chybě v dramaturgickém plánu a vánoční pohádka se zadá někomu, kdo si rozumí s žánrem a má nějakou tvůrčí potenci, díky čemuž v posledních letech vznikly malé invenční skvosty Kdyby byly ryby a Slíbená princezna. Hysterické publikum se z toho sice zase oprudí, ale protože nové Tři oříšky pro Libušku Šafránkovou mu nikdo nedá, personál ČT už vůbec nebude vědět kudy kam a to je šance, že dobro nakonec v pohádce zvítězí. Prozatím máte, co jste chtěli, vážení a milí diváci. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

S pohádkami to jde do žita. Zdeněk Zelenka má však nemalou zásluhu na tom, že kromě hokeje a sametové revoluce se mu podařilo na jeden jediný večer stmelit (televizní) národ pohádkou. Sledovanost toho dne dosáhla hranice téměř 2,5 mil. obdarovaných diváků. Ano, je to krásné!!! Je milé vědět, že se nám princezna Kadeřávková zotavila z boreliozy a nyní z plna hrdla dojí koncesionářské poplatníky, je báječné vědět, že všichni budoucí krasavci mají roztomile zdrobnělá příjmení, třeba Trávníček, Zedníček, Horníček a nyní i Šafařík. A je neméně fantastické, jak se Zelenkovi sofistikovaně podařilo protlačit do pohádky sexuální výchovu, když Vilhelmovou nechal vyniknout coby čertici, která svým umně blekotajícím jazykem oblouzní nejednoho Dicka. A co na tom záleží, že tvůrčí kvality to má od scénáře až po režii nevalné. Zelenkovi by se měla přiklepnout hlavně zásluha, že zachránil nejeden manželský orální sex. Prostřihy na hlavu sličné Kadeřávkové se ukázaly silně funkční, neboť stereotypní felace od silně nepůvabné manželky na gauči během promítání pohádky poskytla příjemci nebývalý komfort, když ten si představoval na svém "nádobíčku" právě její ústa. Takže národ byl spasen v pravou chvíli. A věřme, že Zelenka neřekl v pohádkách poslední slovo a příští Štědrý večer nám dopřeje pokračování v podobě druhého dílu nesoucího název Žito 44. 5/10 ()

boshke odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jestli není na čase přestat na ty štědrovečerní pohádky ČT koukat. Je sice fajn se rok co rok přesvědčovat, že už nikdo v dnešní době pohádky točit neumí (až na Stracha), ale po těch letech to už doopravdy hraničí s masochismem. Možná už dozrál čas, aby ČT učinila tiskové prohlášení, že prostě pohádky dělat neumí, a tak s tím sekla. My bychom si oddychli a pustili si Šafránkovou jako každý rok... 0% ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Šafařík sice v některých momentech vypadá jako mladý Neckář, Kouzelník Žito se však bohužel Šíleně smutné princezně nepodobá ani na okamžik. A když na to přijde, nemá bohužel nic společného ani s původní pražskou legendou. Je prostě jen dalším důkazem, že televizní pohádka je zatraceně těžká filmařská disciplína a Zelenka je břídil, který na to prostě nemá. Ani jako scénárista, ani jako režisér. Od toho se bohužel odvíjí bezradnost herců, kteří nemají co hrát, a přehrávání (Kříž) ani pitvoření (Liška s Vilhelmovou) to nezachrání. Takže nezbývá než si povzdychnout a sáhnout do archívu pro nějakou předlistopadovou klasiku. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Denis Šafařík a Anna Kadeřávková mi přišli sympatičtí, až bych jim přál nějaký lepší příběh. Ale ten je tentokrát opravdu slabota, a když postavy náhle propuknou ve zpěv, začne opravdové peklo. Dva směšní pekelníci, jedna zasloužilá kořenářka, to je všechno taková hra na jistotu, až to po zásluze skončilo fiaskem. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Pozitivně hodnotím (ne zcela úspěšnou) snahu tvůrců o důslednou gotickou stylizaci a také sympatickou představitelku princezny. Tím pro mne končí klady a začíná bída s nouzí - podivný, nadmíru zženštile působící představitel titulní role, nevalně hrající nesympatickou a vlastně zápornou postavu, jež má ovšem na své straně scénáristu a režiséra v jedné osobě, který tu ale odvedl celkově prachmizernou práci. Budovatelské tanečky, "odhalování" nepoctivců, stereotypní zasloužilý umělec Liška, který ať hraje čerta nebo cokoliv jiného, vždycky mu z toho vyjde návrat stále stejného idiota, "roztomilí" a "sympatičtí" čeští čerti, záplava klišé a nelogičností a Pavel Kříž v další ze smutných rolí jaké už holt v posledních letech tak často hraje a s neodmyslitelnou bizarní, domněle zábavnou vlasovou kreací na palici. Dost už o tom, na štědrý večer už jsme viděli i mnohem větší hrůzy, ale moc jich nebylo, tahle patří k podprůměru. Výstižný komentář: flanker.27, Eleanor05. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Uhledny,pruhledny ,pohledny film.Liska ma bohatsi skalu vyrazu nez Wilhelmova.Prijemnou zmenu prinesla hrdinova vojenska sluzba.Tolik pohlednych mladiku se sklonem k rebelske recesi se vzdycky publiku zavdeci.Par zabavnych okamziku,napr.princezna na hnojisti.Finale hodne napravilo.Kdykoliv prislo hudebne tanecni cislo,svou melodikou a texty prebilo puvodni poetiku. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

To se nedá... 1 hvězdička za to, že to nebylo tak vulgární jako loňská sváteční Slíbená princezna. Ale jinak ubohost. Né že by na tom až tak záleželo, vypnout se to dá samozřejmě vždycky, ale proč se na Štědrák máme otravovat u takovéto kraviny?! Už samotný Kříž v pohádce je kříž. Česká televize by udělala lépe, kdyby své nejapné pohádkové vánoční experimenty uváděla mezi 17. a 19. hodinou, kdy jsme u stromečku. Od 19. hodiny nás potěší osvědčená klasika, tzn. TOPP, S čerty nejsou žerty, Byl jenou jeden král nebo Anděl Páně 1, 2 klidně až 5. A ještě dodám, že Bohdalka je to poslední, co mi na pohádce vadí. (Hodnoceno v průběhu projekce, s klidným svědomím, protože průser poznám do 30. minut. HEČ?!) ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Pohádkové kouzlo aby pohledal... Přitom stačilo: a) vybrat herce, kteří umí hrát, b) napsat lepší dialogy, c) omezit zpívané vložky na minimum, d) zvolit tradiční peklo... ()

honajz 

všechny recenze uživatele

10 z 9 marxistů like this. Moderní marxistická agitka, kdy můžete bez důkazů kohokoliv obvinit a dokonce potrestat za domnělé křivdy. Nelíbí se ti vetešník? Šup, potrestat! Nelíbí se ti lichvář? Pryč s ním! A kam zmizel mlíkař? (Abych citoval Skřivánky na niti.) Žánrový mišmaš (je to muzikál, nebo pohádka?) s nevěrohodnými hereckými výkony, kde zvláště mezi ústřední dvojicí to skutečně nijak nejiskří. Četl jsem někde přirovnání k mladému Neckáři v Šíleně smutné princezně - ale ten tam byl jak rtuť, ne kmínek, který, kam postavíš, tam stojí. Navíc se jemu a Vondráčkové ten vztah dal věřit. Tady princezna až na pár nijakých náznaků trpně stojí a buď se zamilovaně usmívá, nebo mračí. Představitel Žita pak má charisma leklé žáby, skutečně to jinak nemůžu pojmenovat, To i ten český Belmondo (kdepak je mu konec?) dokázal alespoň nějak zaujmout. Navíc je zde řada logických i tematických lapsů včetně chyb skriptu. Například - když princezna jede v kočáře pro vyhozeného Žita, kde přespal kočí? Jak to, že se na dvorku objevila kára s oslem, když o ni v říši zla a na louce Žito přišel? Kdo nebo co jsou hraběnky (množné číslo), za kterými král dochází? Nějaké mnohoženství? Proč neposlušný voják nedostane rajóny, vytírání hajzlů nebo samotku ve vězení? Fakt bylo nutné naznačovat, jak Žita těší, že přes noc bude princezna spát u něho doma? Trochu perverzní, ne (na pohádku)? Proč chybí scéna, jak čert vzal správce do pekla, která podle vyprávění má být jednou ze stěžejních? To s tím tvrzením, že je zloduch čistý jako lilie, odkazuje na Kalouska? A to o tom nepoctivém správci tedy pak na Babiše? A král, který věří proradným rádcům, na Zemana? Jak se v pohádce vlastně projevuje dobro, když nakonec zjistíme, že VŠICHNI v podhradí i na hradě mají hříchy? Jako zase odkaz na "Všetci kradnú"? Proč není rozvinuta myšlenka zneužití dobrého úmyslu ke zlu věci? Proč jsou dialogy tak zoufale nevtipné, i když se o vtip pokoušejí? Proč postava rádce tak moc připomíná Závist z Nesmrtelné tety (včetně alter ega v podobě Renče)? Jak může kámen v jeskyni kouzlit, když ho PŘED kouzlením viděla princezna? A vůbec, proč si Žito vůbec zcela poprvé sundal kámen z krku kvůli kotěti a nechal ho ležet daleko od sebe? Když máte cennou věc, dáváte na ni zvlášť bacha. A vážně mám věřit, že si v pekle jedna čertice může dělat, co chce, a Lucifer na nic nepřijde, dokud mu to někdo zatepla nedonese? Jinak mne docela mrzí, že to nemá se středověkým kouzelníkem Žitem a jeho příhodami nic společného. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Ta jedna hvězda je za Petra Kostku, jinak to byla doslova bída a utrpění. Přiznám se, že jsem se na to nevydržel dívat ani do konce. Možná až budu mít zase někdy sadomasochistické choutky, si to pustím znovu, ale jinak se tomuto „veledílu“ budu vyhýbat velkým obloukem. Polívka v roli Lucifera nic moc, Tatiana Vilhelmová přímo tragická a to samé se dá bohužel říci i o Pavlu Křížovi. Bohužel, tohle se ovšem nepovedlo… ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Tragická režie i scénář, většina herců (Vilhelmová?!) je na tom podobně. Dost možná také díky režijním pokynům. Nemluvím o výpravě a tricích. A mohl by prosím Pavel Kříž nehrát zloduchy, když je absolutně neumí? Nebo radši vůbec nehrát... ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Já se snad nepoučím! I tentokrát jsem doufal, že se nová pohádka konečně povede a znovu jsem byl rychle vyveden z omylu. Začal jsem tušit zradu už ve chvíli, kdy se poprvé objevila Nesmrtelná teta, představitel titulní role mi byl krajně nesympatický, svůj part recitoval stejně přesvědčivě jako před lety zámečníci a traktoristé v Aktualitách, nepotěšil ani prkenný Pavel Kříž a představitelé Pekla byli dovršením všeho špatného. Bolek Polívka byl pro roli Lucifera velmi špatnou volbou a oba čerti byli jako z dílny Mistra Trošky (nejedná se o kompliment). Hvězdičku jsem udělil za to, že nedošlo na Piráty z Karibiku. Stále nechápu, proč se pohádky změnily ve zpěvohry se zoufalou hudbou i texty, dívám se na pohádku a najednou sleduji muzikál jako od Michala Davida. Divné. ()

Kimon 

všechny recenze uživatele

Český národ na Štědrý den žádá pohádku, alespoň tak to hlásá do světa ředitel ČT pan Dvořák. Má pravdu. Ale co nám vlastně ta ČT pod stromeček nabízí?! Rok od roku stupidnější dialogy scénáře a herecké vystupování. TAK SE TEDY VŠICHNI PODRŽTE. Bylo to poprvé ve svém, dá se říci životě již podzimním, že jsem znechuceně na Štědrý den 2018 po cca 20 minutách skřípání zuby vstal od TV, uchytl knihu a vypařil se ze spárů pana Zelenky, Pavla Kříže, nepovedené čertovské dvojice Liška-Vilhelmová a konečně hlavně i Denise Šafaříka v roli Žita. ........ O to více úcty mám pak k režiséru a scénáristovi Jiřímu Strachovi, scénáristům Lucii Konášové, Markovi Epstejnovi a lidé, vám všem natruc (divte se), i Zdeňkovi Troškovi, coby scénáristovi a režisérovi (na Princeznu ze mlejna mi lidičky nesahejte :-) ... ale jasně. Babovřesky a Kameňáky jsou propadáky stejně jako to Žito. A v pohádkovém hereckém poli u mě pak dominují Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Jiřina Bohdalová, Jana Štěpánková, Ondřej Vetchý (Šťastný smolař), Josef Somr, Vladimír Javorský, Miroslav Táborský a mnozí další osvědčení herci generace středního věku. Denise Šafaříka mezi ně určitě neřadím. ()

stub odpad!

všechny recenze uživatele

Prostě ne. Tohle není ani na hvězdu ze soucitu. Nejde ani tak o formální stránku, to úplná katastrofa není. Co mi ale vadí, je mimořádně dementní scénář, který naprosto rezignuje na elementární zákonitosti dramatické křivky a téměř všechny situace řeší stylem "deus ex machina". Základní principy pohádek, jako určitého příběhového mustru, zde vůbec neexistují. Místo aby hlavní hrdina za svou stupiditu dostal přes ruce a poučil se, tak mu Dyková permanentně utírá prdel, aby mu na konci s moudrým výrazem oznámila, že nic špatného neudělal. Dochází tak k situaci, kdy hlavní postava Žita je vlastně tak nějak nadbytečná a dílo se svou vnitřní stavbou stává v podstatě jakousi antipohádkou. Nejsem nekritický obdivovatel českých pohádek, ale skoro každý televizní výškrabek je lepší než tohle nebo Tři bratři. Jděte dělat něco užitečného, když nemáte na víc, holoto oportunistická:( ()

Reklama

Reklama