Režie:
Mike NicholsKamera:
Robert SurteesHudba:
Dave GrusinHrají:
Anne Bancroft, Dustin Hoffman, Katharine Ross, William Daniels, Murray Hamilton, Elizabeth Wilson, Buck Henry, Brian Avery, Walter Brooke, Norman Fell (více)Obsahy(1)
Dustin Hoffman jako mladík, který se bouří proti přetvářce a maloměšťáctví. Benjamin Braddock se vrací domů z vysokoškolských studií a rodiče uspořádají na jeho počest slavnostní párty. Jak se zdá, čeká na něj jasně nalinkovaná kariéra a skvělá budoucnost, o nichž všichni kolem stále mluví. Benjamin nemá žádnou chuť, ale ani důvod o těchto věcech přemýšlet, podobné plány jej nudí a jediné, po čem touží, je klid a trochu soukromí. Přesto nedává nic najevo. Poněkud nesmělého mladíka ale potkává osud v podobě atraktivní paní Robinsonové a její dcery... Slavná kontroverzní komedie režiséra Mikea Nicholse vznikla podle románu Charlese Webba, svým tématem přitom více než souzněla se značně rozbouřenými vodami americké společnosti šedesátých let minulého století. Hlavní hrdina se prudce vyvíjí a z jakéhosi prototypu americké dokonalosti se stává nezkrotným rebelem, jenž nemá v úmyslu nechat se ničím omezovat. Film zachycující vášnivou touhu mladých lidí porušovat konvence, které byly pro jejich rodiče téměř posvátné, se nakonec stal kultovním. Dodnes zaujme skvělým hereckým výkonem Dustina Hoffmana a hudbou dvojice Simon & Garfunkel, s nezapomenutelnou provokující písní Mrs. Robinson. Ze sedmi oscarových nominací film Absolvent získal Oscara za nejlepší režii, kromě toho obdržel řadu dalších významných ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (922)
Film byl do té doby v zajetých kolejích. A pak přišel Absolvent, který protestuje proti systému a zvětšňuje filozofii generace konce 60. let. Protest proti konvencím, proti řádu a přežité maloměstské morálce. Mladí už nejsou pouze loutky v rukou snobských dospělých, ale dokáží pořádně vystrčit drápky. Ženy už nejsou ty cudné salónní dámy, stávají se z nich náladové svůdné potvory. A s Absolventem přišlo spousty nových herců, kteří se přes noc stali hvězdami. Dustin Hoffman, ač třicetiletý, svého nesmělého kloučka zahrál tak přesvědčivě, že mu i těch 21 každý uvěří. Anne Bancroft je doopravdy tou zatrplou ženou, která se nudí, má roupy a proto vyhledává příležitostný sex s mladým chlapcem. Taktéž bez chyby. Sexbomba Katherine Ross je coby Elaine prostě úžasná - jak herecky, tak vzhledově. Písně Simona & Garfunkela dotváří neodolatelně nostalgickou náladu. Závěr v kostele mne vždycky rozseká. Absolvent odstartoval novou filmovou éru, tzv. Nový Hollywood. A i když pomineme ten mezník, stále patří k tomu nejlepšímu, co světová kinematografie kdy stvořila. 100%. ()
"And here's to you, Mrs. Robinson, Jesus loves you more than you will know. God bless you, please Mrs. Robinson. Heaven holds a place for those who pray,Hey, hey, hey". ...(Ne)skutočne dobrý Hoffman a nádherné melódie S&G robia z tohto filmu pozerateľnú a stále baviacu záležitosť aj po 40 - tich rokoch. Sú proste filmy, ktoré nestarnú. ()
║Rozpočet $3milióny║Tržby USA $104,901,839║Tržby Celosvetovo $114,945,305║ Dustin Hoffman opäť vo výbornej úlohe takého smoliara a motáčika, čo mu fakt sadne ako uliata. V takýchto úlohách doslova vždy exceluje. Príbeh je príjemne iskrivý, odľahčenie do scén prináša pekne Hoffman a záver je pekným vyvrcholeným tohto mierne bláznivého filmu. /80%/ ()
Vo svojej dobe film výnimočný pre sexuálnu revolúciu a piesne Simona a Garfunkela. Kým piesne dua S&G dobu prežili, sexuálna revolta filmu zapadla prachom. To, čo kedysi bolo šokujúce a dráždivé už dnes môže zaujať len historickým významom. Okrem toho je tu len priemerný a čudný scenár okorenený ešte čudnejšími hereckými výkonmi. Film, ktorý by chcel byť všetkým a zároveň ničím a vo výsledku len tak preletí hlavou. No pri záverečnom oháňaní sa krucifixom som vybuchol smiechom. Za to a za úžasný soundtrack 60%. ()
Pro mne zcela neznámý snímek s úspěchem evokuje - podobně jako další Hoffmanovy filmy počátečního období jeho dráhy - netypické, ne tolik zřetelné a popisované či známé prvky vzpoury šedesátnické americké generace. Nespokojenost s přežívající puritánskou morálkou stále ještě 19. století, s její autoritativností a stroze protestantskou prudérií je svého druhu svéráznou americkou odpovědí na naše filmy typu STARCŮ NA CHMELU. Mládí, které se tápavě a bezradně hledá, podvědomé úsilí být sám sebou a spolu s tím autorský pohled, oproštěný od pokrytectví, konvence, založený na chirurgicky odosobněné věcnosti, to je patrně to, co lze oprávněně označit za největší a zřejmě i trvale nadčasový přínos filmu. Řada filmových formálních novinek (scéna se střihem z hrdinova plavání pod hladinou bazénu a následného spočinutí v náručí generačně starší milenky či kostelní "oddávací scéna" s Hofmanem za vchodovou vitráží a mimořádně zdařilá, až geniální hudební složka filmu) jen dokresluje a umocňuje tento tehdy tak objevný a pronikavý pohled, který nacházíme nejen v JOHNOVI A MARY či WEST SIDE STORY. Pohled, jemuž bezděčně fandíme přes propast desetiletí, která uplynula od jeho premiéry. Pohled, který obohacuje i dnes nás samé. Pohled, který je hodnotou sám o sobě. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (72)
- Vedle obsazení Jeanne Moreau režisér Mike Nichols prosazoval populární pěvecké duo Paul Simon a Art Garfunkel. Změnu herečky si prosadili producenti, ale hudebníky režisér obhájil. (don corleone)
- Dustin Hoffman (Ben) se kdysi vyjádřil, že když přemýšlel o své roli ve filmu, tak se inspiroval výkonem Václava Neckáře v Ostře sledovaných vlacích (1966). (raininface)
- Když přišel Dustin Hoffman na castingový pohovor, spletl si ho producent s uklízečem a nechal adepta na hlavní roli vyleštit okna. (SHI-SHA)
Reklama