poster

Hamlet

  • Velká Británie

    Hamlet

  • slovenský

    Hamlet

Drama

Velká Británie, 1948, 155 min

  • sportovec
    *****

    Jedná se zřejmě o jednu z vůbec nejzdařilejších hamletovských filmových adaptací vůbec. Krácení obsáhlého díla vůbec výslednému tvaru neublížilo. Tragédie do nekonečna vykladatelného a stále nově režisérsky i herecky uchopitelného muže-intelektuála je promítnuta do dobových poválečných poměrů, které byly až úzkostlivě citlivé ve věcech mravnosti a heroismu či naopak zrady a selhání. Olivierova adaptace důsledně ctí prvotní divadelní tvar díla, využívá však i možností filmové kamery k prokreslování detailů a ponorům do vnitřních hnutí hrdinů tohoto geniálního Shakespearova dramatu. Rozervanost ženských postav - Ofélie i královnina - propůjčuje ději věrohodnost a přesvědčivost; svá etická zakolísání má však také např. i Klaudius. Olivierův výkon v titulní úloze je nesporně mezníkem a klasikou sám o sobě. A tak i po šedesáti letech se zatajeným dechem přihlížíme dramatu dánského prince, který sice nikdy nežil, ale jehož tragédie je navzdory tomu o to živější a přesvědčivější. A nadčasovější.(26.12.2010)

  • Iggy
    ****

    Čekal jsem, že Olivierova adaptace bude ještě trochu filmovější, ale na mě je stále příliš divadelní. Kamera je úžasná, ale první polovinu, než se představí všechny postavy a rozehrají všechny zápletky, které navíc každý dobře zná, jsem se nudil. Druhá půle je ovšem skvělá, nejlepší je jednoznačně scéna na hřbitově s Yorickovou lebkou a utonutí Ofélie.(2.8.2007)

  • joehot
    ***

    Olivierův Hamlet u mě neměl dobrou startovní pozici. Zaprvé nepatří Hamlet mezi moje oblíbené Shakespearovky, zadruhé patří Olivier mezi mé nejneoblíbené herce. To způsobovalo, že jsem film místy musel přetrpět, nebo se přestat věnovat hercům a sledovat kameru (skvělá), práci se zvukem (mistrná) a scénu. Velký palec hore za závěrečný souboj, jeho choreografie vysoce přispívá atmosféře a napětí.(20.12.2015)

  • mortak
    *****

    Frailty, thy name is woman! aneb Hamlet psychoanalytické doby. Olivier dokázal geniálně aktualizovat Shakespeara, aniž by z něho ztratil jedinou kapku. Hamlet v jeho freudovské interpretaci je synem své matky, nikoliv svého otce. Má v sobě příliš mnoho ženskosti a tak místo aktivity volí pasivní přístup, kdy nechá za sebe působit okolnosti a sám vlastně zůstavá nečinný, což vede k tragédii. Všechny škrty jsou funkční (Rosencrantz a Guildenstern), protože zapadají do zvolené koncepce, která se soustředí na Hamleta a matku (Act III, Scene IV patří k vrcholům filmu) a Hamleta a Ofelii. Kamera pak svým pohybem kopíruje plynutí blankversu. Povinný film pro všechna ta zakomplexovaná ega českých divadelních režisérů, kteří si myslí, že k aktualizaci stačí navléci herce do současných kostýmů a hlavním tématem učinit sex.(13.1.2011)

  • bogu
    ***

    Zajímalo by mě, jestli to fantastické hodnocení má Olivierův film za to, že v něm skutečně tolik lidí objevilo strhující a nepřekonatelnou verzi Hamleta, nebo za to, že to je film nejslavnějšího shakespearovského herce adaptujícího nejslavnější hru nejslavnějšího světového dramatika. Za sebe musím říct, že Olivierův Hamlet mě nejen neuchvátil, ale vím nejméně o dvou plnokrevných filmových adaptacích, které mu mohou směle konkurovat (Kozincevova – 1964 a Branaghova – 1996). Tenhle Hamlet sice není vyloženě špatný a jako průkopnický počin si zaslouží uznání, ale také mu můžeme leccos vytýkat: za prvé, i přes to, že Olivier v zájmu tempa vyškrtl Fortinbrase a spolu s ním celou historicko-politickou rovinu hry, Rosencrantze s Guildensternem (tehdy ovšem ještě tihle dva nebyli tak slavní) a některé další vedlejší postavy, sto padesát pět minut, do kterých vměstnal to, co zbylo, se někdy nepříjemně vleče; za druhé, i když Olivierovi teče verš od úst skutečně krásně, jeho Hamletovi chybí drzost a humor a já jsem měl pocit, že se dívám na koncertní výkon profesionálního pianisty, který se ovšem nikdy nedostal dál než za romantiky; za třetí, z ostatních herců mě vlastně nikdo nezaujal, ani plochý Král, ani mdlý Laertes, ani spanilá a dutá Ofelie; za čtvrté, oidipovský výklad téhle tragedie mi vždycky připadal přinejmenším problematický a Olivier na něj podle mě občas spoléhá až přespříliš – nota bene Eileen Herlie (Gertruda) je o deset let mladší než on a spíš by mohla být Hamletovou mladší sestřičkou, než matkou. Někteří na tomhle filmu oceňují kameru; jiným už dnes může přijít, že to s těmi dramatickými výkruty a výstupy Olivier přehání. To, co se mu ovšem podařilo, je navození přiměřeně pochmurné, lyrické atmosféry, která mi ostatně při vší té mlze a ponurosti několikrát připoměla Macbetha Orsona Wellese. Poněkud zvláštní žánrový mix balady o zasmušilém princi a psychologické sondy do nitra jednoho patologicky nedospělého člověka funguje většinou poměrně dobře a nebýt nevýrazných vedlejších rolí, mohl by film mít Hamletův vnější konflikt stejně zajímavý, jako ten vnitřní. Na tak omezeném prostoru, jaký Olivier lidem v Hamletově okolí přisoudil, se ale nejspíš žádné komplexní společenské drama ani rozehrát nedá. // LEPŠÍ VERZE: Komu se líbí Hamlet v zadumané černobílé, ten nechť neprodleně vyhledá Hamleta Grigorije Kozinceva; pro diváky, kteří mají rádi ve svém Shakespearovi více akce, je tu sice nevyrovnaná, ale přesto ohromně zajímavá adaptace od Kennetha Branagha. Ty, kteří si libují v travestiích, zase mohu odkázat k vynikající filmové adaptaci Rosencrantz and Guildenstern are Dead Toma Stopparda.(3.1.2009)

  • - Hlas ducha Hamletova otce byl často připisován Johnu Gielgudovi. Namluvil ho však sám Laurence Olivier a pro dosažení strašidelného účinku ho pustil zpomaleně. (CrypzzXD)

  • - Eileen Herlie, která hrála Hamletovu matku, byla ve skutečnosti o 13 let mladší než Hamlet Laurence Olivier. On sám pak na tuto pozoruhodnost odpovídal: "Proboha, je to Hamlet!" (MrCreosote)

  • - S rozpočtem v přepočtu 2 miliony amerických dolarů se jednalo o jednu z nejnákladnějších produkcí své doby. (CrypzzXD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace