poster

Hamlet

  • Velká Británie

    Hamlet

  • slovenský

    Hamlet

Drama

Velká Británie, 1948, 155 min

  • misterz
    ****

    Ten kto miluje klasiku a Shakespearovské filmové adaptácie, tak si tu určite príde na svoje. Veľa som z nich síce nevidel, ale podľa môjho skromného názoru ide o jednu z najlepších verzií z tohto súdka. Klobúk dole hlavne pred predstaviteľom Hamleta, ktorý hral ako o dušu. Navyše som si z jeho úst vypočul toľko krásnych myšlienok a obrazných prirovnaní, ako nikdy predtým u žiadnej inej postavy podobného razenia. Meditačné a opojné. Slušný nadpriemer. 80/100(6.10.2017)

  • Lischai
    *

    Pro mě bohužel absolutně bez nápadu. Z pochopitelných důvodů tu chybí pár vedlejších linek jako rámování Fortinbrasem nebo Rosenkranz s Guildsternem. Z pochopitelných důvodů byly taky pokráceny některé chytré monology, které byly zajímavé na předloze. Vše se zkrátka do filmu nemůže vejít - ale "na oplátku" za tyto škrty jsem nedostal nic navíc. Co si přečtu v knížce, to tady uvidím zfilmováno tak, jak jsem si to zhruba představil. Vše je režijně bez nápadu, některé původně mimo scénu odherané pasáže (vražda starého Hamleta, piráti) jsou sice vizualizovány, aby se rozbil původní těžký monolog, ale bez jakékoli přidané hodnoty - kdyby tam nebyly, taky by se nic nestalo. Kromě chytře vyřešené záměny kordů v závěrečném souboji a hezké smrti Ofelie mi film nedal vůbec nic, co by nebylo patrné z předlohy. Žádné posunutí významu, žádná autentická emoce, žádný zajímavě dohraný motiv... nic. Vzít Laurence Oliviera a nechat ho za chabé choreografie přečíst Shakespeara podle mě na dobrý film nestačí.(3.12.2010)

  • Anderton
    ****

    Všetko už asi bolo za vyše polstoročie povedané, takže by som doplnil iba zopár postrehov. Olivierov Hamlet je v prvej polovici čisté divadlo. Ja som však mal pocit, že som divák v divadle, ktorému bolo umožnené chodiť po hľadisku. A cítiť sa medzi postavami ako duch, sledujúci, či sa herci do svojich rolí skutočne vžili. Niektoré momenty tej druhej mi pripomenuli klasickú hollywoodsku melodrámu 30. a 40. rokov. Nezabudnuteľný moment: prekrytie Hamletovho tieňa s lebkou.(13.8.2014)

  • bogu
    ***

    Zajímalo by mě, jestli to fantastické hodnocení má Olivierův film za to, že v něm skutečně tolik lidí objevilo strhující a nepřekonatelnou verzi Hamleta, nebo za to, že to je film nejslavnějšího shakespearovského herce adaptujícího nejslavnější hru nejslavnějšího světového dramatika. Za sebe musím říct, že Olivierův Hamlet mě nejen neuchvátil, ale vím nejméně o dvou plnokrevných filmových adaptacích, které mu mohou směle konkurovat (Kozincevova – 1964 a Branaghova – 1996). Tenhle Hamlet sice není vyloženě špatný a jako průkopnický počin si zaslouží uznání, ale také mu můžeme leccos vytýkat: za prvé, i přes to, že Olivier v zájmu tempa vyškrtl Fortinbrase a spolu s ním celou historicko-politickou rovinu hry, Rosencrantze s Guildensternem (tehdy ovšem ještě tihle dva nebyli tak slavní) a některé další vedlejší postavy, sto padesát pět minut, do kterých vměstnal to, co zbylo, se někdy nepříjemně vleče; za druhé, i když Olivierovi teče verš od úst skutečně krásně, jeho Hamletovi chybí drzost a humor a já jsem měl pocit, že se dívám na koncertní výkon profesionálního pianisty, který se ovšem nikdy nedostal dál než za romantiky; za třetí, z ostatních herců mě vlastně nikdo nezaujal, ani plochý Král, ani mdlý Laertes, ani spanilá a dutá Ofelie; za čtvrté, oidipovský výklad téhle tragedie mi vždycky připadal přinejmenším problematický a Olivier na něj podle mě občas spoléhá až přespříliš – nota bene Eileen Herlie (Gertruda) je o deset let mladší než on a spíš by mohla být Hamletovou mladší sestřičkou, než matkou. Někteří na tomhle filmu oceňují kameru; jiným už dnes může přijít, že to s těmi dramatickými výkruty a výstupy Olivier přehání. To, co se mu ovšem podařilo, je navození přiměřeně pochmurné, lyrické atmosféry, která mi ostatně při vší té mlze a ponurosti několikrát připoměla Macbetha Orsona Wellese. Poněkud zvláštní žánrový mix balady o zasmušilém princi a psychologické sondy do nitra jednoho patologicky nedospělého člověka funguje většinou poměrně dobře a nebýt nevýrazných vedlejších rolí, mohl by film mít Hamletův vnější konflikt stejně zajímavý, jako ten vnitřní. Na tak omezeném prostoru, jaký Olivier lidem v Hamletově okolí přisoudil, se ale nejspíš žádné komplexní společenské drama ani rozehrát nedá. // LEPŠÍ VERZE: Komu se líbí Hamlet v zadumané černobílé, ten nechť neprodleně vyhledá Hamleta Grigorije Kozinceva; pro diváky, kteří mají rádi ve svém Shakespearovi více akce, je tu sice nevyrovnaná, ale přesto ohromně zajímavá adaptace od Kennetha Branagha. Ty, kteří si libují v travestiích, zase mohu odkázat k vynikající filmové adaptaci Rosencrantz and Guildenstern are Dead Toma Stopparda.(3.1.2009)

  • Flego
    *****

    Spracovať divadelnú hru do filmovej podoby je vždy obtiažne, ale Laurence Olivier sa tejto úlohy zhostil na výbornú. Prechody medzi dejstvami zvládol bravúrne, jeho temný dánský hrad je ozaj temný a tomu zodpovedajú chladné a úsporné kulisy. Herecké výkony sú skvelé a zodpovedajú shakespearovej klasike.(15.9.2015)

  • - Laurence Olivier se nezúčastnil předávání Oscarů, protože v ten samý večer měl divadelní představení v Londýně po boku své ženy Vivien Leigh. (CrypzzXD)

  • - Hamlet byl prvním filmem, ve kterém získal herec Oscara za roli, ve které sám sebe režíroval. Stejné ocenění se pak podařilo získat až Robertu Benignimu za snímek Život je krásný (1997). (CrypzzXD)

  • - S rozpočtem v přepočtu 2 miliony amerických dolarů se jednalo o jednu z nejnákladnějších produkcí své doby. (CrypzzXD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace