Režie:
Alan J. PakulaScénář:
William GoldmanKamera:
Gordon WillisHudba:
David ShireHrají:
Dustin Hoffman, Robert Redford, Jack Warden, Martin Balsam, Hal Holbrook, Jason Robards, Jane Alexander, Meredith Baxter, Ned Beatty, Stephen Collins (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Největší politická aféra i dech beroucí novinářský počin... Dva novináři deníku Washington Post, Carl Bernstein (Dustin Hoffman) a Bob Woodward (Robert Redford), jsou na stopě zdánlivě banálního případu: do kancelářských budov Demokratické strany zvaných „Watergate“ se roku 1972 vloupalo několik mužů. S každým odkrytím dalších souvislostí ale oba neústupní novináři zjišťují, že mají co do činění s mnohem hrozivějším případem než jen s obyčejným vloupáním zlodějíčků, a celá událost jim začne přerůstat přes hlavu. V sázce je nejen jejich kariéra, vztahy, ale zřejmě také holý život. Přešlapování novinářů na tenkém ledě nicméně odkrývá politickou špínu nebývalých rozměrů, což roku 1974 vyústí až v rezignaci republikánského prezidenta Richarda Nixona... Přelomový film z ranku amerických dokudramat, které spojují fiktivní vyprávění s přístupem dokumentární kinematografie, natočil mistr svého řemesla, režisér Alan J. Pakula, jenž navázal na úspěch svého politického thrilleru Pohled společnosti Parallax (1974). Půvab dramatického snímku Všichni prezidentovi muži tkví v propracovaném scénáři Williama Goldmana (Harper, Butch Cassidy a Sundance Kid, Maratónec), jenž z nepřeberného množství faktů a souvislostí spojených s případem Watergate dokázal vydestilovat soudržný a pro diváka přehledný děj, který navzdory politickému námětu neztrácí nic ze své napínavosti. Mimo věrohodné výpravy a hereckého vyjádření je též potřeba zdůraznit kameramanskou práci Gordona Willise, jenž s Alanem J. Pakulou spolupracoval už na snímku Klute (1971). Všichni prezidentovi muži obrazově vynikají minimalistickým, ale průzračně čistým rámováním, jakož i vynalézavým užitím různých ohniskových vzdáleností objektivů. To umožnilo kupříkladu přehledně rozehrát hned několik akcí v předním i zadním plánu současně, nebo naopak zaměřit pozornost jedním směrem a zbytek informací na scéně nechat rozostřených. Nejen tedy puntičkářská režie Alana J. Pakuly, uspořádaný scénář Williama Goldmana, ale i kamera Gordona Willise stála za tím, že si divák může vychutnat napínavý příběh o největším politickém skandálu poválečné éry, který je navzdory své košatosti podán přístupnou a přitom hodnotnou formou, již docenila i Akademie filmového umění a věd, když snímek vyznamenala čtyřmi Oscary. (Česká televize)
(více)Recenze (311)
Jak je možné, že laskavý a jindy nedotknutelný „Rýša“ Nixon měl najednou z ostudy kabát a musel se poroučet z Bílého domu?! To bylo tak, dnes to vypadá jako čirá utopie, ale věřte nebo ne, byly doby, kdy slovo novinář neznamenalo nadávku a investigativní žurnalistika nebyla jen pseudobulvární portálovou věštírnou na objednávku. Pakulův film je brilantní (leč ne úplně snadno stravitelnou) oslavou práce hlídacích psů demokracie, kteří když se zakousli, tak nepustili… Zápal, notes, cigára, telefény, levárny, konspirace a neskutečná kvanta dat. Ale hlavně KOULE! Woodward & Bernstein – nezbytná součást učebních osnov na každé katedře žurnalistiky :) Sólokapra holt z prstu nevycucáš. To není jako moderní verbální zvratky z i-děsu a hov-novinek… ()
Velmi dobrý konverzační film mapující jeden z největších skandálů, co se kdy v americké politice udál. Na snímku mi mírně vadila chvilková nepřehlednost ve jménech a po nich následných souvislostech. Po zjištění že kniha od dvou skutečných novinářů (podle níž vznikl film) byla ještě podrobnější, mě přivádí k faktu, abych před scénáristou (pomyslně) smekla. Ukončím to úryvkem z Forresta Gumpa který nelze nezmínit: ''V protějším hotelu asi vypli proud, protože tam chodí nějací lidé s baterkama'' :)). Podobné filmy- JFK, Duel Frost/Nixon. ()
Jde o tzv. dokudrama, tedy spojení dokumentu s dramatickým vyprávěním. Z hlediska teorie vyprávění jej ale řadím spíše do linie, kterou pracovně označuji jako „narativní filmy faktu“ (kam spadají třeba Dobrou noc a hodně štěstí nebo Zodiac). Nezajímá mě totiž ani tak reference ke skutečným událostem, ale spíše způsob zprostředkování příběhu. Více viz Douglasovy poznámky ()
Dost zajímavý snímek o tomto skandálu, který je dnes už každému známý. Dvojice investigativních novinářů v podání Dustina Hoffmana a Roberta Redforda jim jde tvrdě po krku. Snaží se celou událost rozklíčovat a najít pravé viníky této kauzy. Nikdo s nimi ale moc nechce spolupracovat a ani jejich šéfredaktor jim moc nevěří. Musí se tedy hluboko ponořit do vyšetřování a obětovat tomu maximum. Časem se začnou přibližovat a situace začne být i pro ně nebezpečná. Do celé kauzy jsou totiž zapojeni skoro všichni. Nakonec to přináší svá ovoce. Trochu mi to připomnělo snímek Spotlight. Každopádně si film Oscary určitě zaslouží. Zdá se do šílené, co Nixonovi tehdy málem prošlo... "Je to pro jeho dobro." ()
strhujuci a vysoko napinavy film o nelutostnom boji novin washington post proti najvacsim skorumpovanym politickym gorilam USA. okrem skvelej rezie stoji za zmienku cele herecke osadenstvo na cele s vynikajucou dvojkou hoffman - redford. pre milovnikov napinavych konspiracnych filmov klasika a povinnost v jednom. ()
Galerie (52)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (44)
- Telefonní číslo, které Robert Redford vytáčel na Bílý dům, je jeho skutečné číslo 456 1414. (Kulmon)
- Film je natočen podle stejnojmenné knihy napsané Woodwardem a Bernsteinem. Zatímco film se k nám dostal téměř hned po svém uvedení, podrobnější a komplikovanější kniha u nás byla až do roku 1989 zakázána. (StarsFan)
- V roce 2007 Americký filmový institut zařadil film na žebříček jako 77. nejlepší film všech dob. (Kulmon)
Reklama