Reklama

Reklama

Vládcové nebes

(seriál)
  • USA Masters of the Air (více)
Trailer 2
USA, 2024, 8 h 28 min (Minutáž: 48–77 min)

Tvůrci:

John Orloff

Předloha:

Donald L. Miller (kniha)

Hudba:

Blake Neely

Hrají:

Austin Butler, Callum Turner, Anthony Boyle, Nate Mann, Bel Powley, Barry Keoghan, Stephen Campbell Moore, Sam Hazeldine, Josiah Cross, Ncuti Gatwa (více)
(další profese)

Epizody(9)

Počas druhej svetovej vojny riskujú svoje životy letci 100. bombardovacej letky – bratstva ukutého z odvahy, straty a triumfu. (Apple TV+)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (90)

stalag 

všechny recenze uživatele

Když někdo natočí top válečný biják Saving Private Ryan 1998, mohl by si říct, že stačilo. Ale pokud je mu líto přestat a vytvořený tým s cennými zkušenostmi využije ještě ke komerčně i kriticky úspěšné produkci Band of Brothers 2001 a následně k The Pacific 2010, vznik Masters of the Air je nevyhnutelný. Takže je nakonec dobře, že vznikli. 🤓 Cennost slavné předlohy univerzitního profesora je v komplexní dokumentaci mnoha skutečných situací, epizod, jednotlivých osudů, ne ve schopnosti jejich dramatizace. Realita v tomto případě mluví sama za sebe. Působivost námětu spočívá v širokém rozměru tapisérie s mnoha dílčími strhujícími, jindy provozně zajímavými nebo jen všedními detaily války. Efektivní (a opravdu epické) je to jen ve své celistvosti, takže těch slabých 7,5 hodin děje na nás mělo být vrženo najednou. Klidně bychom si po každých cca 47 minutách rádi zopakovali působivou úvodní titulkovou sekvenci (balení od Applu vždycky potěší, že), ale předlouhé závěrečné titulky jsme si mohli dát jen jednou, až nakonec. To musel vymyslet obzvlášť zlomyslný kazisvět, že 20% každého v týdenním intervalu vypouštěného dílu budou zabírat úvodní titulky, next on a závěrečné titulky. Neškudlit a příště více odvahy. Člověka trochu děsí, že ztráta drivu Applu se projevuje i v rozhodnutí, jak uvést seriál. 🤓 Osmdesát let po válce je těžké stvořit přesvědčivě nehostinné a drsné prostřední a přiměřeně sešrotované lidi v něm. Takže nejvíc Masters narazili ve stalagovských epizodách, kde bylo příliš útulno, čisto a nažehleno kolem hladce oholených tváří s pěstěnými kníry. Nechci hned dávat za vzor Wilderův Stalag 17, protože jeho hlavním cílem nebylo realisticky ukázat těžký život v zajateckém táboře (přestože si to většina csfd myslí), ovšem vedle Masters působí i tak mnohem věrohodněji. 🤓 Stalag 17 je, jak známo, pod záminkou a slupkou táborového humoru, přesnou dvojjedinou studií individualismu na jedné straně a masové manipulace na druhé. Logicky byl film u nás za minulého režimu naprosté tabu, i když většina ostatních Billyho počinů byla s velkou slávou uváděna. Cinefilové ocení také znalou a inspirativní práci se strukturou vyprávění a s point of view, v tomto směru je Stalag 17 od prvních záběrů přímo výukovým filmem. 🤓 Ale zpět k Masters: milovníci leteckých filmů a WWII si mohli osvěžit, chvílemi naplno prožít, případně doplnit o méně známý detail oblíbené téma. Finále bylo silné a důstojné, tedy i slzu opravdového dojetí jsme mohli zamáčknout. Seriál objevil i jeden nový herecký talent, o němž ještě uslyšíme - Nate Mann ("Rosie" Rosenthal). Přesto, už mnohá desetiletí platí, že kdykoli se objeví nový film o WWII, je dobré srovnat měřidla a vrátit se k nepřekonatelné autenticitě The Story of G.I. Joe 1945, co se týče pozemního válčení, a ke dvěma třem 'zakladatelským' leteckým filmům o WWII. 🤓 Nikdo už totiž nenatočí lepší scénu bombardérské beznaděje než Gablovo rozhodné, přesto nakonec marné navádění přistání zdecimovaného bombardéru pilotovaného bombometčíkem (35. min, Command Decision 1948). Nikdo už nenatočí lepší dialogovou srážku názorů mezi populistickým alibismem váhavých politiků a odpovědným válečným velením - půlící scéna v tomto filmu (top mužský cast MGM). Nikdo už nenatočí lepší symbolický shot než je commander Gable, sám sedící ve velícím sále proti obrovské mapě Německa, zdrcený, přesto s vědomím nezbytnosti pokračovat v boji, protože jen tak budou předchozí ztráty vůbec k něčemu (92. min + klíčová předcházející scéna). Působivost tomuto záběru dává nejen drtivě prostá kompozice vyjadřující nekonečnou tíhu obrovských ztrát při denním bombardování, ale také Gable se svou osobní historií. Režisér chlapských filmů ‘Wild’ Bill Wellman, sám pilot WWI a tvůrce skvělých leteckých filmů, o Gablovi kdysi řekl, nikoli bez důvodu, že byl nejtragičtější postavou Hollywoodu. Soukromý život ‘Kinga’, nejzářivější mužské hvězdy 30. let, byl neuvěřitelnou sérií špatných, často bláhově vypočítavých, životních rozhodnutí v pochopitelných, ale těžko omluvitelných situacích, a z nich opakovaně plynoucích pocitů provinění. Tragická smrt manželky Carole Lombardové, při leteckém neštěstí v roce 1942, spěšně se vracející do Hollywoodu v obavách z Clarkovy nevěry s mladší kolegyní, nebyla výjimkou. V tom jediném záběru Command Decision a v kontextu děje celého filmu se to všechno neopakovatelně sešlo. Samozřejmě pomohla i Gablova dvouletá válečná zkušenost u bombardovacího letectva, kde kromě natáčení náborových filmů pro palubní střelce, se v Anglii v roce 1943 zúčastnil minimálně 5 bombardovacích misí, i těch denních nad Německem. Poté, co byl jeho letoun opakovaně zasažen flakem s následným jedním mrtvým a dvěma zraněnými, střepina mu prošla botou a jen o fous minula jeho hlavu, MGM vyvinulo značné úsilí, aby ho, byť proti jeho vůli, vyreklamovalo z aktivní služby. 🤓 Nikdo už nenatočí lepší studii velení morálně rozložené bombardovací jednotce a sílícího stresu vedoucího k totálnímu vyhoření a zhroucení, než pilot a celoživotní fanda do létání Henry King v Twelve O’Clock High 1949 podle předlohy vzniklé na základě přímé zkušenosti mnoha účastníků bombardovacích misí. O psychologické práci se zvukem (po zásluze oceněné Oscarem) ve zdánlivě klidných scénách (déšť je tu využit na maximum) a letecké bitvě v závěru, vyfutrované autentickou výstrojí a reálnými bojovými docu záběry obou stran, nemluvě. Nikdo už nepředvede lepší crash landing s B-17 bez podvozku, než  tehdejší hollywoodský stunt pilot Paul Mantz pro tento film (9. min). Snad jediný případ v dějinách, kdy jeden člověk bez zbytku posádky dokázal sám vzlétnout s létající pevností. Těch, co dokázali sami přistát (stejně jako Mantz při tomto svém legendárním kaskadérském kousku), bylo samozřejmě během války víc. Jedinečný záběr byl nepřekvapivě použit i v roce 1962 v dalším filmu, který stojí za připomenutí - War Lover (59. min). 🤓 Zejména oba zmíněné filmy točené krátce po válce mají dvě unikátní přednosti - jsou prosty optimistického bojového ducha propagandistických filmů točených za války a místo toho nabízejí komplikovanější, realističtější pohled na zákulisí i podmínky válčení, přitom v prožitcích i detailech mimořádně věrohodný, protože výstroj i letadla byly pravé a všemi sdílená zkušenost byla také ještě velmi živá (členy filmové branže nevyjímaje). 🤓 War Lover, v hlavních rolích již s generací dospívající po válce, s novovlnařsky civilní romancí, je přesto možná posledním velkým leteckým filmem, který ještě má skutečnou patinu WWII. Nikdo už nenatočí autentičtější provoz posádky B-17 než je prvních 26 minut tohoto filmu, lepší fight posádky než posledních 20 minut a nikdo už nezahraje lepšího air daredevila než Steve McQueen (vedle Motýlka, pro mě tady nejlepší Steve ever). Jeho kapitán Rickson je příkladem hranice oddělující hrdinu od psychopata, jak trefně poznamená lékař jednotky. Callum Turner v Masters je jen velmi, velmi krotkým stínem a je to škoda. Opravdový kontrast s klidným ‘Elvisem' by dal sérii větší náboj. Ovšem Callum je původně model, hraje 12 let a ještě si ani nestihl uvolněně posadit hlas. Navíc žijeme v době uhlazené korektnosti, takže nelze čekat zázraky. 🤓 Taky je třeba se smířit s tím, že autentické válečné zásoby výstroje a ‘plechu’ došly nejpozději v 60. letech, v Milovníkovi války ještě nadělali spoustu muziky s třemi skutečnými éry. Co by za ně dneska dali. Stejně tak se dnes nedají použít v hraném filmu pro přesvědčivou věrohodnost dokumentární černobílé válečné záběry, což se ve všech třech zmíněných filmech bohatě a účinně děje. CGI samozřejmě dovoluje barvitě “zobrazit” dříve nemožné, ale jak se opakovaně potvrzuje, je to pouze novodobá verze kinematografie atrakcí, ohromujících spektakulárních momentů - rychlý silný šok na úkor hlubší emoce a následného myšlenkového zpracování diváka, tzn. že výsledkem je často jen povrchní zážitek, nic, co by nám trvale zůstalo v paměti, co by mělo šanci pohnout naším vědomím (a následně i svědomím). 🤓 Takže ano, Masters jsou završujícím dílem. Bojovníci WWII už v podstatě nežijí a my potřebujeme čistý stůl. Před námi jsou úplně jiné filmy o nové velké válce. () (méně) (více)

Wotan 

všechny recenze uživatele

No je to takové nemastné, neslané, ale hlavně strašně zapomenutelné. Vidíte jeden díl a jako byste viděli celý seriál. Jediný, který vybočoval, byl pátý, kdy se vrátil jeden bombardér. Díly se zajatci jsou úplně o ničem, nic se tam v podstatě nestane, ačkoliv je jim věnovaný docela velký prostor. Viděl jsem pár dílů stařičkého seriálu 12 O'Clock High (seriál) (1964) a ten na mě působil daleko líp jak tohle. Celkově je to tak na 50%, ale vzhledem k té bídě okolo přihodím jednu hvězdu navíc. ()

Reklama

Korbitch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak nám ten seriál o nelétajících letcích skončil a z nitra mého mozku se neodbytně na povrch dere otázka..... Proč tohle, kurva, vůbec točili??! Těšíte se na velké letecké bitvy? Zapomeňte! Těšíte se na překvapené výrazy nácků, když se na ně poprvé řítili P51? Zapomeňte! Těšíte se na..... Raději nepokračovat ve výčtu zklamání. MOTA trpí na slabý rozpočet. Něčeho většího se dočkáte někdy z kraje seriálu, tak třetí nebo čtvrtý díl. Tam se, dejme tomu, děje v tom vzduchu něco víc. Jinak se nedočkáte ani dokumentárních prostřihů jako třeba v Pacifiku. Seriál místy působí až nuceně. Jako pojďme to natočit za každou cenu,i když nemáme love na kvalitní zpracování leteckých soubojů. Pokud vím, tak se toho HBO vzdalo, právě kvůli vysokému rozpočtu. Chápu, že tvůrci se místo toho jali ukázat raději i věci kolem - trauma, sestřelení nad nepřátelským územím, pomoc od odboje, nevěra, koncentrák.... To je sice všechno moc pěkný, ale je to v takové míře, že to začne nudit. A proč? Protože to ve vzduchu prostě skoro není. A to je z mého pohledu zásadní nedostatek v seriálu o letcích. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Je skvělé, že po Bratrstvu neohrožených a Pacifiku vznikl vysokorozpočtový seriál vzdávající hold také posádkám bombardovacích letounů. Ať jsou hrdinové vyprávění ve vzduchu, nebo uzemněni v zajateckém táboře, jedná se se o napínavou a vtahující podívanou. Ta navíc disponuje majestátním ústředním hudebním tématem B. Neelyho a natolik zdařile sestříhanou úvodní titulkovou sekvencí, že mi pokaždé šel mráz po zádech, a když to přeženu, tak jenom ta by stačila na maximální hodnocení. ()

ArsenalEagle 

všechny recenze uživatele

Kvalitní drama, dobrá akce, zajímavé příběhy. Bombarďáci ze Stovky měli během války obrovské ztráty, proto se jim také říkalo "Krvavá Stovka". Bratrstvo je jen jedno, ale letci jsou řemeslně velice povedená minisérie, která bohužel zachycuje až moc postav a žádná z nich nedostane příliš prostoru, aby se nějak více rozvinula a emočně přirostla divákovi k srdci. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (17)

  • Když posádka hlásí při návratu napadení letouny Ju 88, ve skutečnosti vidíme těžké stíhače Bf 110. Tato chyba dodává paradoxně snímku na autenticitě, protože v bojové situaci se ne vždy povedlo identifikovat protivníka správně. (p3tris)
  • V seriálu je po celou dobu používán bombardovací letoun B-17F. Od listopadu 1943 byla postupně nasazována verze B-17G, pro kterou je kromě dalších změn typická přední dálkově řízená střelecká věž, kterou letouny v seriálu nemají (B-17G by se v seriálu měly objevovat od 7. epizody). Věž byla vyvinuta jako reakce na čelní útoky německých stíhačů. V epizodě Část devátá (2024) si můžeme všimnout stříbrné barvy na B-17, která je typická pro verzi G. Jedná se o nenalakovaný letoun. Letouny se přestaly lakovat v roce 1944. (DBlitz)
  • K natočení seriálu byly vyrobeny tři B-17 repliky. Dvě z nich byly přesné repliky, ta další byla mírně větší, aby bylo více prostoru pro kameramany. (Dalfor)

Související novinky

Doctor Who má novou tvář

Doctor Who má novou tvář

09.05.2022

Stanice BBC oznámila novou hlavní tvář slavného a desítky let běžícího seriálu Doctor Who. Titulní roli již čtrnáctého Pána času tak počínaje další sérií ztvární 29letý rwandsko-skotský herec Ncuti… (více)

Tom Hanks plánuje pokračování Greyhound

Tom Hanks plánuje pokračování Greyhound

13.04.2022

Herec Tom Hanks (Most špiónů, Sully: Zázrak na řece Hudson) a jeho produkční partner Gary Goetzman (Zprávy ze světa, Soukromá válka pana Wilsona) si zřejmě našli nový domov na streamovací službě od… (více)

Fukunaga a cyberpunkový komiks

Fukunaga a cyberpunkový komiks

28.03.2021

Režisér první řady Temného případu či nové bondovky Není čas zemřít Cary J. Fukunaga si vybral svůj příští snímek. Bude jím adaptace cyberpunkového komiksu Tokyo Ghost pro studio Legendary. Příběh se… (více)

Reklama

Reklama