Režie:
Robert DornhelmScénář:
Mirka ZlatníkováKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Roman KariolouHrají:
Stefanie Reinsperger, Vojtěch Kotek, Zuzana Stivínová, Táňa Pauhofová, Zuzana Mauréry, Bálint Adorjáni, Alexander Bárta, Jiří Dvořák, Lenka Vlasáková (více)Epizody(2)
-
Část třetí (S02E01)
-
Část čtvrtá (S02E02)
Obsahy(1)
Prohrává válku o habsburské dědictví. Prohraná se ale zdá i bitva o osud jejího manželství s Františkem Štěpánem. Příběh jedné z nejvýznamnějších vladařek se dočkal svého pokračování... Bavoři míří na Vídeň, Prusové na Prahu a slíbená uherská pomoc nepřichází. Nejsou peníze, chybějí zbraně, z velké části vojáků jsou invalidé. V zemi vládne hladomor. Všechny dostupné prostředky selhávají, a tak Marie i František sáhnou ke krajním řešením. V druhé řadě minisérie se Marie Terezie naučí, jak zacházet s nabytou mocí, a zároveň velmi bolestivě pocítí dopady svého postavení na svůj osobní život. Podaří se jí sice zažehnat katastrofu hrozící od pruského krále Fridricha II., ale vyskytne se nová hrozba v podobě Francouzů a Bavorů, kteří obsadí Linec a dostanou se až do Prahy. Do Vídně se vrací Františkova matka, která se k Marii chová velmi přátelsky a s porozuměním, ale její skutečné úmysly jsou úplně jiné. Chce Marii ponížit a Františkovi zajistit vůdčí postavení v rodině i v říši, i kdyby to mělo znamenat porážku Habsburků. Slíbená pomoc z Uher nepřichází, a tak se zoufalá Marie, přes protesty svých nejbližších, spolehne na pomoc barona Trencka. Úspěšný obchodník František Štěpán nedokáže bezednou habsburskou pokladnu plnit legálními prostředky. Bez vědomí své ženy začne obchodovat s jejím úhlavním nepřítelem. Tyto události spustí manželskou krizi provázenou žárlivostí, nevěrami. Dokážou se manželé přenést přes selhání toho druhého? (Česká televize)
(více)Recenze (99)
Na druhou sérii o této panovnici jsem se hodně těšila. Říkala jsem, abych z toho nebyla třeba zklamaná. Nebyla jsem. Pokračování se mi líbilo stejně jako to předchozí. Takových seriálů moc není. S herečkou v hlavní roli jsem žádný problém neměla. Marie Terezie po těch všech porodech, zdravotních komplikacích,neustálém stresu a peripetiích s vládnutím a manželem nemohla být celý život šlang, ()
Viděla jsem všechny čtyři díly až teď, takže trochu šokující samozřejmě bylo, že v prvních dvou byla MT štíhlá rozverná dívenka, kterou jsme opustili, když konečně porodila tolik vytouženého synka Josefa a od třetího dílu, kdy byl následník stále ještě mimino (takže mohly uběhnout týdny, maximálně měsíce), se tvůrci docela násilně rozhodli a z představitelky Marie Terezie učinili regulérní velbloudici. A ještě k tomu hodně zapšklou a prudérní. To byl šílený obrat, ačkoliv člověk z různých dochovaných pramenů jaksi tuší, že druhé herečce se podobala víc. Naproti tomu Vojta Kotek v roli Františka Lotrinského opravdu zazářil. Navíc se Mirce Zlatníkové jeho role velice povedla, napsala ji prostě skvěle. Prvotní lehkost, která trochu koketovala s telenovelovským zjednodušováním až diblictvím, se nakonec ukázala dobrou cestou, protože série o Marii Terezii a její době, se tak stala přístupnou širokému publiku. A to přece jde nejvíc. Kožených a suchopárných opusů z historie jsme byli svědky už mnoha, ale i ty pojednávaly spíš o mužských historických postavách. Jako největší plus bych viděla, že byl scénář svěřen právě paní Mirce Zlatníkové, která umí nejen dobře a chytře psát, ale hlavně se nebála domýšlet situace a statečně je naroubovat na historické skutečnosti a události, které byly předem dané. A které bychom měli všichni znát. Proto také doufám, že se na pátý a šestý díl - které už na papíře existují - najdou potřebné finance a budou i natočeny. Výprava bude jistě drahá, ale když Česká televize upustí od svých obvyklých projektů - inscenací - které mají tak slabé scénáře, že jejich sledování si soudný člověk neobhájí ani sám před sebou při žehlení, tak se jistě najdou. Hlavně: na projekt tohoto typu by mělo bez debat přispět Ministerstvo kultury. ()
Pokračování počinu z roku 2017 už se mi líbilo o něco méně. U historických výpravných filmů určitě nebazíruji na akurátním ctění všech historických faktů - trocha té přidané hodnoty a fantazie tvůrců je určit třeba, nicméně v druhé části pokračování se z mého pohledu pustili až na příliš tenký led. Další slabinou je výměna hlavní představitelky - kdyby se pokračování odehrávalo o 10 let později (a ne pouze několik měsíců), nebylo by této výměně asi co vytknout - toto ale bylo krapet příliš. Hlavní představitelka navíc na tu původní příliš nenavázala, a namísto mladé odhodlané dámy tu zbyla jen lehce korpulentní fňukna. Ideální též nebyla ani výměna některých herců ve vedlejších rolích. Jinak vizuál, kostými a výprava stále velmi dobré, oproti prvnímu filmu i lepší dialogy postav. Naštěstí vedle hlavní představitelky zbylo ještě mnoho vedlejších postav které jsem si oblíbila, a díky kterým se film v mých očích udržel ještě na té slušné úrovni - i když tak trochu s přivřenýma očima. ()
Tohle jsou chvilky kdy nemám pocit zmaru. Kdy vím, že se za mé koncesionářské poplatky nevykrmuje už takhle obtloustlý Moravec, důra Fridrichová a další vykladači té jediné správné sluníčkové pravdy na kterou se má divák veřejnoprávní televize koukat. Pokračování MT mne fakt bavilo a zase po delší době jsem měl ten nevrlý pocit, že si budu muset na další díl počkat. Mimochodem to je asi jedno z hlavních měřítek dobrého seriálu, protože na ten co vás nezaujal se už příště nebude chtít podívat natož si dělat poznámku v hlavě či outlooku kolikátého že to bude. Jediné čemu jsem se od srdce zasmál byl ten bezbariérový přechod (respektive jeho bílý dlážděný signální a varovný pás) při průjezdu kočáru ,,Vídní'' těsně předtím než je milenka Fratiška ohozena jeho koly od hlavy k patě. (Jestli měl obrubník nášlap 2 cm jsem si nevšiml! .-) MT ale měla nejeden geniální patent za což ji zcela vážně obdivuji a tak třeba jí nějaký ten vídeňský SONS doporučil i normy pro bezbariérové přechody :-) ! Každopádně za mne je za 4 vozy s plátnem. Někdo může brblat, ale dodávám to co u předchozích dílů. Natočit v podstatě těžko žvýkatelné historické konverzační kostýmní drama modernější a zábavnou formou je taky kumšt ! * * * * ()
O něco málo lepší než předchozí série. Bohužel ale se tu a tam stále objevuje ona televiznost ala Ordinace v růžové zahradě myšleno ve formě naivity klišé a různých dějových rozmělňování. Ovšem v daleko menší míře, než u předchozí první série. Film by zde potřeboval i přidat na epice, to znamená rozpočtu. Bitevní scény nemají mnoho vojáků, protože prostě nejsme Hollywood nebo BBC či Netflix. Vlastně se tu ani bitvy nenachází. Ovšem ten problém se tu a tam zjeví například při návštěvě vojenského ležení. A to mě v tu chvíli zamrzí, protože herci jsou excelentní (Vojtěch Kotek přímo září) a Steffi Reinspeergerová je mnohem realističtější Marie Terezie, než Stockingerová. Suma sumárum příjemné komorní televizní zpracování historické látky s excelentními kostýmy, herci a dobovými kulisami. Bohužel ale s nízkým rozpočtem. Vše ostatní jinak jde zde do průměru. 75% ()
Galerie (161)
Photo © Česká televize / Julie Vrabelová
Zajímavosti (12)
- Prostranství před kostelem, kde např. Trenck (Philipp Hochmair) setne hlavu svému vojákovi, se nachází v Praze na Loretánském náměstí. Rozhovor papežského nuncia (Igor Bareš) a pátera (Johannes Krisch) se natáčel v pražské Loretě. (rockboy)
- Natáčecí místa: arcibiskupský zámek v Kroměříži, zámek a zámecká zahrada v Jaroměřici nad Rokytnou, zámek Valtice, zámek Jaroslavice, vodní mlýn ve Slupi, Mahenovo divadlo v Brně. (violoncello)
- Ukázka divadelního představení se ve skutečnosti neodehrává v Hofburgu v divadle, ale scéna je natáčená v zámeckém divadle v Českém Krumlově, kde se nachází zachovalé barokní divadlo. Napovídá tomu velký Schwarzenberský znak nad loží. (Vitoraz)
Reklama