poster

1492: Dobytí ráje

  • francouzský

    1492 - Christophe Colomb

  • španělský

    1492: La conquista del paraíso

  • slovenský

    1492: Dobytie raja

  • anglický

    1492: Conquest of Paradise

Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

Francie / Španělsko / USA, 1992, 149 min

Komentáře uživatelů k filmu (323)

  • kleopatra
    *****

    Onehdy jsme s kamarádkou trávily spicha místo klábosením zuřivým lítáním po krámech s filmovu hudbou v honičce za "jejím" soundtrackem k tomuto filmu, o kterém jsem v té době neměla povědomost, natož o Vangelisově hudbě. "Už není", slyšely jsme všude, ale za nějaký čas, kdy jsem měla možnost tento skvost uzřít a k tomu ještě podmalovaný monumentálním Vangelisem, jsem se za svoje trubectví hluboce zastyděla. Od té doby si dávám na každého dalšího Ridleyho velký pozor, škoda propást něco tak pěkného.(12.10.2005)

  • KevSpa
    ***

    Ridley Scott se až příliš okatě snaží dát najevo, že natočil "úžasný velkofilm". Bohužel řada pasáží je zdlouhavá a k uzoufání nudná.(11.4.2004)

  • Lima
    *****

    Snad každý záběr z tohoto spektáklu by mohl posloužit jako obraz do galerie. Ridley Scott prostě nezapře svůj cit pro kompozici. Pastva pro oči i uši, která na televizní obrazovce hodně ztrácí. Scott prohlásil, že by si nedovedl představit jako Columba nikoho jiného, než Depardieua. Nezbývá, než souhlasit. Ovšem američani měli jiný názor, neboť si v recenzích utahovali z Depardieuovi angličtiny a film tam propadl...Jinak nuda to není ani omylem, ovšem kdo chrochtá blahem nad klipovitou režií Michaela Baye, toho bude pomalejší tempo vyprávění asi nudit...(24.5.2002)

  • Galadriel
    ****

    Pro mě je to sice trošíčku zdlouhavé, ale jinak co se týče výpravy, kamery, hudby (fantastický Vangelis), herců a atmosféry vůbec je to bomba.(3.5.2004)

  • Gemini
    ***

    Je to tak, snaha po obrovském poselství se nesmí přehánět. Stačilo mi vidět Dobytí Ráje jednou, a nějak už netoužím ho vidět znovu. Tím nechci říct, že by se mi film nelíbil, to ne. Ale něco se muselo stát špatně, když se na film určitých nezadatelných kvalit nechcete znova podívat dřív než za takových deset let, čistě pro připomenutí. Jinak samozřejmě povinně zmiňuji Vangelisův (možná) vrchol kariéry.(1.6.2005)

  • Tosim
    *****

    Nádherný a velkolepý příběh. Brány nového světa, začátek konce indiánského národa. Drama lidských životů. Předzvěst budoucích bojů. Tempo vyprávění je pomalejší, ale to je právě ono...(1.8.2002)

  • Matty
    *****

    Jeden z nejlepších filmů "novodobého malíře filmového plátna" Ridleyho Scotta. Vizuálně okouzlující, s Vangelisovou hudbou, která (snad pouze zde) dokonale plní svůj účel. Trochu drsnější a mistrovsky vygradované. 90% Zajímavý komentář: kleopatra, Decker, GREGOIRE, Skalda(25.7.2005)

  • Radyo
    ****

    Mělo to být monumentální pětihvězdičkové a Oscary ověnčené veledílo. Ale skutek utek. Není to sice vyložený propadák, ovšem žádný velký hit se nekonal. Film je snad až příliš dlouhý, místy se divák dokonce nevyvaruje ani nudy a nemůže to zachránit ani standardně dobrý Depardieu v hlavní roli. Mimochodem, Michael Wincott je coby hlavní padouch skutečně působivý. Absolutně dokonalá je ale jen Vangelisova hudba. Je to tak na 70%.(17.7.2002)

  • Cervenak
    ****

    Scott, Depardieu a hlavne Weaverová v udatnom (a nakoniec víťaznom) zápase proti mizernému, patetickému, otravne poučujúcemu scenáru.(27.8.2006)

  • Djkoma
    *****

    Ridley Scott dokázal natočit úchvatnou cestu časem do doby, kdy Columbus objevil Ameriku. Ukázal nám svět barevný, nezničenou přírodu, obrovské lodě, dokonale zahraného Columbuse a úžasnou hudbu "boha" Vangelise, který za ni měl dostat Oscara a je hanba, že celý snímek nedostal žádnou nominaci. Vizuální nádhera s nezapomenutelnou hudbou...(5.6.2004)

  • T2
    ***

    Rozpočet $47miliónovTržby USA $7,191,399Tržby Celosvetovo $59,191,000/55%/(19.5.2005)

  • Anthony
    *****

    Film mě nenudil ani trochu (a to dlouhé filmy moc v lásce nemám), Dépardieu je úžasný, Vangelisova hudba slavnější než film sám a Ridley je prostě filmový malíř - měl by točit jen historické filmy, kde může svůj cit pro estetično plně využít. Jinak hodně nedoceněný film. Scény odplutí, přistání, zvedání zvonu či hurikánu jsou přesně tím, co na filmech miluju. Navíc mi vykreslení Columbovy postavy přišlo i dost komplexní.(17.7.2003)

  • Shadwell
    *****

    Výstavba děje si zřetelně říkala o chronologické dobrodružné drama, ovšem Ridley zalomením syžetu převedl film na psychologii tzv. prvního světového humanisty. Muže věřícího, spíš než ve víru, ve své síly a ve vlastní rozum. Mořeplavce, skrz kterého postihl Ridley všechny prazákladní témata lidství – středověk vs. renesance (rozkošná scéna s nevěřícím prelátem vedle glóbu), realita vs. ideál, zlořád vs. humanismus, fantasie vs. pragmatismus. A zejména paradox humanismu a renesance, nesměřující od středověku ke spáse, alegoricky od peklu k ráji, ale obráceně. Ano, ta věčně vychvalovaná renesance byla doba, kdy se všechno zvrtlo a my lidé posledních století za to neseme následky. Neseme si s sebou ztrátu romantiky a iluzí, ztrátu rytířů a hrdinů... renesance kupříkladu zapříčinila vznik konvencí, norem, nebo podvojného účetnictví - příšerná ustanovení a doslova voda na mlýn byrokratické a sešněrované Evropě dneška (a tuhle ideu Ridley kulantně podchytil). Jak vidno, středověk měl mnohé co do sebe. 1492: Dobytí ráje je tedy vpravdě dílem pro poslední romantiky, vizionáře a snílky současnosti, dílem mainstreamově filozofickým, v němž Ridley objevil sám sebe, a to přesně mezi Novým světem Malicka (utínání scén před klimaxem, askeze a zkratka, „herzogovské" rozvíjení děje skrze obraz) a svými pozdějšími pop-historickými konstrukty v čele s Gladiátorem (starosvětsky doslovné a formálně vytuningované dobrodružství). Ridley si sice k suverenitě dopomáhá famózní hudbou Vangelise, která si film místy zcela přisvojuje (pokud se tvrdí, že dobrá hudba = 70% kvality filmu, zde je třeba ještě takových 20% přidat), ale to nemění nic na tom, že je 1492: Dobytí ráje vrcholně odvyprávěné dílo, které řadím co do pohnutí divákem vedle Alexandra Velikého (2004) a Posledního Mohykána. Korunuje to shakespearovský dialog v závěru, kde Sanchéz (Armand Assante) s Kolumbem polemizuje o tom, kdo parazituje na systému a kdo skutečně popohání svět kupředu („You're a dreamer..."). Geniální film - pro mnoho režisérů by znamenal vrchol tvorby, pro Ridleyho je kupodivu jen jedním z mnoha.(21.2.2008)

  • mandes
    *****

    rozpocet $47 million trzby americke $7,191,399(5.11.2006)

  • tron
    ****

    Ridley Scott vzdal Kolumbovi najväčšiu poctu tým, že ho ukázal ako chybujúceho muža a nie ako nudnú legendu z historických knižiek. Nie je to priamo životopis, ten by svojský Scott zrejme ani nedokázal nakrútiť. Vyzdvihnúť treba monštruóznu Vangelisovu hudbu, výpravu, či šialeného zloducha Michaela Wincotta. Je toho veľa, ale nie je to ľahko stráviteľný film (už len dĺžkou). A ešte dve veci. Film sa stal prepadákom a nepomohlo mu ani to, že doňho (do vedľajšej úlohy kráľovnej) Scott obsadil svojho miláčika z Votrelca, Sigourney Weaver.(18.12.2004)

  • movie
    ****

    Obrazově je to nádherný snímek...Ale to je asi tak všechno.Příběh mohl být více emocionálnější...A vlastně ještě Depardieu je velmi dobrý!(17.8.2002)

  • Faidra
    ****

    Síla velká jako Depardieu sám, jen se to ke konci už přece jen trochu táhlo. Vangelis tímhle vstoupil do obecného povědomí a Kolumbus nám ukázal další tristní kapitolu v knize "střet kultur."(5.7.2007)

  • Mr.Apache
    ****

    Nikdy bych nevěřil, že se film o životě Kryštofa Kolumba dá natočit jako takřka regulérní žánrový horror. Ridley Scott to ale dokázal, a neuvěřitelné se stalo skutkem. Za takto pojatý historický film by se nemusel stydět žádný z velmistrů hrůzy. Najdeme tu řádění inkvizitorů, popravy čarodějnic, rej kanibalů, uťaté končetiny a jako bonus zlého aristokratického démona (téměř-upíra). Jedno z nejneočekávanějších filmových překvapení, jaké jsem kdy zažil.(13.4.2005)

  • xxmartinxx
    ****

    Dělá to hodně ta notoricky známá melodie - to udělá hodně zvlášť pro dlouhodobé dojmy.(11.12.2009)

  • choze
    ***

    "PEKLO I RÁJ MOHOU BÝT UŽ NA ZEMI. NESEME SI JE VŠUDE S SEBOU." Ridleyovsky epické, výpravné a vizuálně parádní, soustředěné na charakter Kolumba, který je dostatečně zajímavý a přitažlivý, i díky charizmatu a výkonu Depardieua, jemuž přihrává skvadra kvalitních herců (Weaver, Assante, Karyo, Langella, Wincott). Část před vyplutím bych snesl i delší, ale oceňuju, že to dramaticky neupadlo v druhé polovině, o což se postaral záporák v podání spolehlivě démonického Wincotta. Navrch božská Vangelisova hudba. "NOVÝ SVĚT BYL KATASTROFOU. - "A TEN STARÝ... BYL ÚSPĚCHEM?"(16.7.2018)

<< předchozí 1 2 3 4 5 9 13 17