VOD (1)
Série(2) / Epizody(39)
Obsahy(1)
O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Parrrráda. Forman jako vypravěč a celá kompozice navozující atmosféru 60. let byla na úvod hodně motivující. Dokument o Vávrovi působil monotónně. Na Herze se zatím těším:-) Miroslav Ondříček mě občas uspával, na rozdíl od prostořeké Věry Chytilové. I u Alberta Marenčina by to chtělo trochu prostříhat, zkrátit. Čekání na následný film je u některých tvůrců zdlouhavé... Hynek Bočan dokázal upoutat hlavně líčením o adaptacích Foglarových příběhů. Ladislav Helge v závěru dokumentu prohlásil o své tvorbě: "Za něco se stydím, za něco se nestydím." Za živé vyprávění se stydět rozhodně nemusí. Jiří Menzel, Stanislav Milota??? Také Jan Kačer dokázal vyprávět poutavě. ()
Pozrel som si o Formanovi. Nič čo by som o ňom už nevedel som sa nedozvedel. Všetky tie historky sú v knihe, Co já vím, aneb co mám dělat když je to pravda :) Na ostatných sa pozriem neskôr, i keď ma hlavne zaujíma len ten Forman, pretože je to najlepší česko-slovenský režisér aký kedy bol a jeden z najlepších svetových režisérov aký kedy boli. :) ()
Obrovské zklamání. Pokud jsem někomu věřil, že se dovede ohlédnout za českou novou vlnou, aniž by se kanonizovalo již předtím mnohokrát kanonizované, byl to Martin Šulík, tvůrce KLÍČE K URČOVÁNÍ TRPASLÍKŮ. V podstatě nevidím důvod, proč ZLATÝM ŠEDESÁTÝM dávat vysoké hodnocení jenom kvůli tomu, o čem pojednávají (jako to tak dělají ostatní hodnotící, kteří cyklus dostali na 77. místo žebříčku 200 nejlepších seriálů), protože se nejedná o nic jiného než o záznam mluvící hlavy, výjimečně ozvláštněný ukázkou či fotografií, který by se více hodil do rádia na poslech než do televize na sledování. Vždy záleží na tom, o kom dokument pojednává a nakolik ona osoba je poutavým a silným vypravěčem, protože na výsledku bohužel není patrná pečlivá rešerní práce, kterou se tvůrci holedbají v různých materiálech či rozhovorech, a o komplexnosti výpovědi o osobě a jejích filmech a vystižení její tvůrčí metody jako v případě MARTINA SLIVKY - MUŽE, KTERÝ SÁZEL STROMY nemůže být řeč. Plusové body za styl, kdy se užívá v některých momentech záběrování a způsob střihu typický pro daného režiséra/kameramana apod., ale ono užití působí spíše rušivě. Filmovému fanouškovi ZLATÁ ŠEDESÁTÁ bohužel nenabízejí nové informace (a přitom počítají se zasvěceným divákem, protože nezasvěcený se bude ztrácet i přesto, že se vždy pojednává o krátkém údobí a zbylá tvorba je trestuhodně opomíjena zbytečnými rádoby biografickými titulky v závěru) a svou nekonfliktností a sázkou na profesionální schématismus ala BBC spíše otravují. 5/10 ()
Už jenom za ten nápad dotažený pořádně by ČT zasloužila velkou pusu. Velmi informativní cyklus. Některé díly mě sice zas tak nebavily (Ondříčkovi vůbec nebylo rozumět) a ten text na konci jsem nikdy nestihl přečíst. Moje oblíbené díly byly s Formanem, Herzem, Chytilovou, Bočanem, Menzelem, Kačerem, Švankmajerem, Milotou, Němcem. U hodně tvůrců mi bylo líto, že dokument dál nepokračuje skrz jejich celou tvorbu, protože by si to určitě zasloužili. Minimálně historky Menzla, Chytilové a Herze o válčení s Barandovem o projekty by stály za celovečerák :) Snad nás čekají Zlatá normalizační sedmdesátá, haha. Díky moc, ČT, tohle byl přesně úkol pro tebe a opřela ses do toho festovně. Příště míň ukázek a víc informací, prosím. :) ()
Bezesporu je to výborný nápad, ale aby to bylo dokonalé, chtělo by to dodat k jednotlivým monologům nějakou reflexi. Mne by zajímalo například i to, jaký ohlas měl ten který film jak u diváků, tak u kritiky. Také mám výhrady k výběru: někteří režiséři tu mají dva filmy, někteří tu úplně chybí. Není tu zastoupen Jaromil Jireš (Žert) nebo Karel Kachyňa (třeba Kočár do Vídně). Já vím, že s nimi už nikdo rozhovor neudělá, ale možná by se našel někdo, kdo je ještě schopný promluvit, ne u každého filmu přece hovoří jeho režisér. Třeba to skutečně nešlo, nevím. Jinak mají jednotlivé díly přirozeně kolísavou úroveň. Jde už třeba jen o to, že každý z těch lidí má jinou schopnost něco zajímavě sdělit. Ale to vše jsou jen drobné připomínky, já jsem jinak s tímto cyklem velmi spokojen. ()
Galerie (84)
Photo © Karel Ješátko
Zajímavosti (4)
- První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)
- Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
Reklama