Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (287)
Mne by zajímalo, jestli si někdo ráčil všimnout, jak je Vlak dětství příšerně uřvanej a hysterickej. V podstatě permanentně se tam řve. Řvou všichni a když zrvona neřvou, mluví alespoň zvýšeným hlasem. Přecházejícím do řvaní. A když se někdo směje, nesměje se normálně, směje se hystericky. Je to seriál, v němž exaltovanost plynule přechází do hysterie a hysterie plynule přechází do řvaní. Pustit si šest hodin týhle palby v kuse, nejspíš by to mělo už diagnostikovatelný psychický následky. Dávkování po dílech je ale ještě jakž takž skousnutelný. Jenže... ve chvíli, kdy celkem milou Žanetku vystřídá protivná Brodská, ztrácí se pro mě jakýkoli důvod tuhle uřvanost dál sledovat. ()
Rozhodně jeden z našich nejpodařenějších seriálů. Dokonalý mix dramatu, smutného humoru, lidskosti, lidské hlouposti, politiky a češství. Kachyňa dokázal, že ani formát televizního seriálu není překážkou k velkému filmovému dílu. Stačí mýt jen silný příběh, dobrý scénář a vhodně zvolené herecké obsazení a pevnou ruku režiséra s vizí. Zindulka s Růžičkovou předvádějí opravdový herecký koncer. Zvláště Helena Růžičková, která do té doby byla obsazována jen do komickým postav. Vlak dětství a naděje ani za čtvrt století nezestárl a lidé se na něj budou dívat i po další generace. Což už bohužel u drtivé většiny dnešní tv produkce už nelze říci. ()
O kvalitách tohoto seriálu zde již bylo napsáno mnoho. Nechci se opakovat a snad jen také připomenu, že za zmínku stojí kvalitní herecký výkon Vladimíra Javorského. Celý seriál je naplněn hořkým i situačním humorem u kterého se člověk zasměje, aby mu vzápětí mrzl úsměv na rtech při smutných okolnostech našich pohnutých dějin. Některé negativní komentáře nechápu- kdo nemá rád české seriály tak ať se na to nedívá, komu vadí smutný příběh tak ať sleduje grotesky, komu vadí málo dílů ať sleduje Tak jde čas a kdo nedokáže vstřebat reflexi naší (bohužel nepříliš šťastné) minulosti.......těžko mu radit. ()
3* Ještě z mého mládí si pamatuji tento seriál s nezapomenutelnou rolí pro Helenku Růžičkovou. I ze zdejších hodnocení vidím, že patří k tomu nejlepšímu, co tehdy televizní tvorba vyprodukovala. Teď nedávno jsem si ho pustil znovu a musím uznat, že herecky současné české seriály hodně upadly. Ale s odstupem času vidím, že obsahově působí jako komunistická agitka, zejména v druhé polovině a válečné období prezentuje hodně jednostranně a konec je plný patosu. Za to musí jít body dolů, takže ve výsledku jen 3 hvězdy. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Nic ty se neboj, dcero moje. Na tragickej život jsem já pes. ... To je kapitální békovina. Dalo by se říci, že legendární nebo kultovní hlášky české seriálové tvorby. Šest hodinových epizod stačí k tomu, aby dobře vylíčily dobu před okupací, během 2. světové války a po jejím skončení na území Československa. Vše je navíc líčeno z pohledu hlavní postavy, zprvu malé a posléze dospívající dívky, což dodává celé problematice našeho protektorátu jiný pohled. Nejdojemnější na celém seriálu je postava a pojetí Anny Urbanové, ženy s velkým tělem, ale zejména obrovským srdcem, v ztvárnění Heleny Růžičkové, která tu exceluje, podobně jako Stanislav Zindulka. Potěší i herci v ostatních rolích, např. Žaneta Fuchsová coby malá Věrka či Tereza Brodská jako starší Věrka, Ivan Vyskočil a další. Zejména však - opakuji se - vztah Anny Urbanové k nevlastní dceři je natolik silně a emotivně vylíčen, že automaticky zvyšuje celkový dojem ze seriálu, který pro mě nabral obrátky až od nástupu Heleny Růžičkové na scénu a popravdě jsem se těšil na každou její pasáž. Dávám lepší 4*. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (13)
- Seriál se měl původně vysílat v roce 1985 u příležitosti 40. výročí od osvobození. Tehdejší cenzura ale s výsledkem nebyla vůbec spokojená. Cenzoři nakonec povolili vysílání až o čtyři roky později, v březnu 1989, avšak v odpoledním vysílacím čase a bez jakékoliv propagace. První epizoda tak byla odvysílána až 4. března 1989. (Rattus Rattus)
- Kvůli svému přepínání, neschopnosti odpočívat a svým vlastním hereckým aktivitám ohrozila Helena Růžičková seriál. V průběhu natáčení došlo dokonce ke kamerovým zkouškám s Mílou Myslíkovou, přestože už byla velká část seriálu natočena. Režisér Kachyňa měl s Helenou Růžičkovou velmi tvrdý pohovor, teprve poté se herečka plně soustředila jen na natáčení seriálu. Z důvodů zdravotních komplikací Heleny Růžičkové se ale natáčení seriálu zdrželo o půl roku. (carott)
- Kromě Žanety Fuchsové a Terezy Brodské si Věrku zahrála i Jarmila Švehlová a to sice jako vypravěčka celého seriálu. (funhouse)
Reklama