Režie:
Andrew NiccolScénář:
Andrew NiccolKamera:
Sławomir IdziakHudba:
Michael NymanHrají:
Ethan Hawke, Uma Thurman, Jude Law, Xander Berkeley, Jayne Brook, Elias Koteas, Blair Underwood, Mason Gamble, William Lee Scott, Ernest Borgnine (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Vincent je jeden z posledních lidí, který se narodil z lásky svých rodičů, a tudíž mimo dohled genetických inženýrů. Nedokonalý Vincent je "odsouzen" k práci uklízeče ve velkém centru pro pěstování dokonalých lidí Gattaca, ačkoliv sám tolik touží stát se kosmickým navigátorem. Nakonec volí cestu podvodu. (oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (870)
Zrovna nedávno jsem někde četl na internetu a tuším, že to bylo v Británii, že v případě kdy by mohlo dojít k narození postiženého dítěte, bude možný zásah do DNA. A já se opravdu zděsil. Samozřejmě tu stojíme před opravdu těžkou otázkou. Když si člověk představí, že čeká potomka a on se má narodit postižený, nekompletní, života dlouhodobě neschopný... Samozřejmě každý rodič bude chtít aby se tak nestalo, aby dítě bylo zdravé. V té chvíli se asi zásah do DNA či cokoliv jiného možného co lékařská věda dokáže jeví jako jediná rozumná cesta... Ale nepřekonali lidé již jisté bariéry poznání, přes které se nemělo lidstvo dostat? Nezačli jsme už v kuchyni samotné paní přírody dělat pokusy ačkoliv nám to nepřísluší? Osobně si myslím, že již sama gentická úprava potravin není vpoho a to nejsem rozhodně žádný ekoterorista. Co až přijde čas, kdy si bude moci do nějakého formuláře zakřížkovat jaký náš potomek má být? Zdravý, vysoce inteligentní, oči modré, vlasy blond, krevní skupina A... Nikdo nebude chtít mít nemocného hlupáka pochopitelně. Nevznikne tu jednou podobná sorta lidí druhu Homo genetikus jako ve filmu? Kdo bude dohlížet nad tím aby se tak nedělo? --- Andrew Niccol tak trochu předběhl svými myšlenkami dobu. A je opravdu nad čím přemýšlet! Film byl zajímavý, zajímavá byla i ona nedatovaná blízká budoucnost, ve které bych já žít nechtěl. Celkové zpracování budoucnosti bylo velmi minimalistické a lehce futuristické, tedy až na auta, která ač elektro se ponechala leckdy design z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Herecké obsazení luxusní, mně potěšil hlavně Arkin v roli detektiva... Bohužel ke konci se to krapet táhlo a tak nedávám za plnou sazbu. Za mně je to tedy za 4 zkumavky krve. * * * * ()
První slovo, které mě k tomuto filmu napadá, je originální - teď myslím námět. Společnost rozdělena na dokonalé a nedokonalé lidi, přičemž pokud jste jedním z nedokonalých, nemáte šanci (pokud nebudete podvádět) se stát jedním z dokonalých… Druhé slovo, které mě v souvislosti s tímto snímkem napadá, je komorní. Protože komorní sci-fi, bez použití nějakých větších efektů (prakticky vše, co vidíme z "ne tak vzdálené budoucnosti", jak nám na začátku řekne sám film, je jen start raketoplánu) jsem zřejmě ještě neviděl. A třetí slovo, které chtě nechtě musím v souvislosti s tímto snímkem použít, je zklamání. Opravdu jsem od filmu čekal víc a speciálně s takovouhle zápletkou a obsazením. Všichni herci odvedli dobrou práci, to beru, ale myslím, že pod vedením někoho jiného (a teď nechci nijak Niccola shazovat, přeci jen, debut to je pěkný) by Gattaca mohla být Blade Runnerem této generace. Škoda, že tomu tak není… 70 %. ()
Mistrovské dílo, které mi nepochopitelně dlouho unikalo. Naprosto minimalistický film, který se vyznačuje především pečlivou režií. Andrew Niccol dokáže budovat napětí stejně jako Hitchcock. Zasazení do nepříliš vzdálené budoucnosti evokuje cyberpunkový příběh, čemuž by odpovídalo i to, že film se zaměřuje především na vykreslení chodu společnosti. Důvod cesty na Titan je zcela nedůležitý. Tématem snímku je eugenika. Hlavní hrdina je narozdíl od cyberpunkových děl poměrně jednoznačně vykreslený - je to charakterově naprosto ideální člověk, bez jediné chybičky. To je možná jediná věc, která mi na filmu vadila. Mám radši, když mají hrdinové nějakou temnou stránku. Ale co už. Vizuální stránka je působivá, záběry na futuristické budovy (postavené v 50. letech) zalité zlatou barvou vyvolávají jakýsi dojem nostalgie. Tato falešná nostalgie se odráží i na mnoha dalších prvcích filmu, než jen architektuře. Jazykem Gattaky je esperanto, klavírista hraje upravenou Schubertovu skladbu, automobily pochází z 60. let... Výborný je ten plakát s točitým schodištěm připomínajícím šroubovici DNA. ()
„Najvhodnejší ďalší let bude o 70 rokov. Bolo by dobré nepremeškať ho.“ V dobre premiéry film v zahraničí len prebehol kinami a pri rozpočte 36 miliónov ich na celom svete nezarobil ani štyri (!). Takže ukážkový prepadák. U nás to šlo rovno na video. Do Cinemy sa prebojovala len minirecenzia v rubrike venovanej TV a videu. Gattaca však odvtedy nielen zostarla, ale i dozrela a vyzrela. Hrá s nami hrá hru. Scenár je na prvý pohľad plný klišé. Blízka budúcnosť, veda ovplyvňujúca každodenný život, sex stratil zmysel, všetko priemerné musí prežívať v pozícii menejcenného. Nadradená časť spoločnosti „invalidných“ jedincov nezabíja, iba ich odsunula na okraj priepasti. O to je to mrazivejšie. Veľmi kvalitné sci-fi s nezameniteľnou, mimoriadne zvláštnou (a v neposlednom rade hustou) atmosférou, podmanivou vizuálnou stránkou a skvelým kastingom (Umu Thurman, ani Ethana Hawkea nejako extra nemusím, ale toto im sadlo). ()
Další z neradostných vizí o tom, kam až může vědecký pokrok lidstvo dovést, je výborně zpracovaná a zahraná. Zaobírá se pouze psychikou člověka, neodklání se k žádným technickým vynálezům ani ničemu podobnému, co obvykle ve sci-fi vídáme, a i když je to vlastně jen další film o touze a odhodlání, dokáže zapůsobit. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (24)
- Uma Thurman (Irene) a Ethan Hawke (Vincent/Jerome) spolu během navázali romantický vztah a 1. 5. 1998 se vzali, měli spolu dvě děti, ale v roce 2005 se rozvedli. (Morien)
- V závěrečných titulcích jsou ve jménech tvůrců všechna písmena ze slova „Gattaca“ vyznačena modrou barvou. (griph)
Reklama