Reklama

Reklama

Bojuje se zločinci i s místními politiky... Policejní poručík Frank Bullitt (Steve McQueen) dostává velmi důležitý úkol: ochránit po dobu 48 hodin klíčového svědka Johnyho Rosse, který má vypovídat před senátním výborem proti mafiánské organizaci. Tímto úkolem ho pověřil ambiciózní politik Chalmers (Robert Vaughn), který chce rozkrytím této organizace získat kladné politické body pro svou plánovanou kandidaturu do Kongresu. Svědek Ross je bývalým členem této organice a před klíčovým slyšením se ukrývá v hotelovém pokoji, který má Bullitt střežit společně se svými kolegy. Brzy ovšem do pokoje vniknou dva muži, strhne se přestřelka a Ross na následky postřelení umírá. Poručík Bullitt se rozhodne zprávu o jeho smrti zatajit, pouští se do nebezpečného vyšetřování a na vlastní pěst pátrá po pozadí celého podivného případu... Akční kriminální snímek Bullittův případ se v době svého uvedení v roce 1968 setkal s velkým úspěchem a byl oceněn Oscarem za nejlepší střih. V současnosti lze snímek zařadit mezi klasiky kriminálního žánru, proslulý je zejména automobilovou honičkou v ulicích kopcovitého San Francisca a hereckým výkonem Stevea McQueena v roli mlčenlivého a zatvrzelého policisty. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (382)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Film, ktorého hodnota spočíva v opätovnom stretnutí s húževnatým Steve McQueenom, slizkým Robertom Vaughnom a krásnou Jacqueline Bisset. Strmé ulice San Francisca nemohli ostať nevyužité na efektnú naháňačku automobilov, ktoré už dnes nazývajú veteránmi. Inak sa v ňom veľa chodí a jazdí bez toho, aby sa divák počas hluchých miest mal nad čím zamýšľať. Jedine ak nad tým, ako si scenárista zjednodušoval svoju prácu. Dnešní mladíci sa budú asi čudovať, čo vlastne na tom filme príslušníci staršej generácie videli. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Na Bullittovi sa už trochu podpísal sám čas, ale i napriek tomu sa stále jedná o nadpriemernú záležitosť, ktorá nemá vo svojom o(d)bore naprosto žiadnu konkurenciu, je to proste klasika klasík, pričom by som zrejme našiel i nejaké "chyby na kráse" , aj keď určite nie na krásnej, vedľajšej postave menom Cathy v podaní atraktívnej anglickej herečky → Jacqueline Bissetovej, s ktorou si predsa mohli dať scenáristi o niečo viac námahy, keďže jej scény väčšinou pôsobia dosť nezaujímavo a strnulo, čím chcem ďalej naznačiť, že sa celkove nevyužil jej potenciál, a tak sa radšej mohla tým pádom celkom vystrihnúť, pretože o nič podstatné by divák aj tak neprišiel, ak nepočítam aspoň jej maximálny pôvab, s ktorým nás mohla na istý čas poriadne (vy)dráždiť. Za to u jej neoblomného priateľa → poručíka Franka Bullitta sa tých schopností a možností využilo naozaj požehnane, pretože ma nielenže sprevádzal v minimálne dvoch vydarených sekvenciách: po a). v automobilovej naháňačke po strmých, kopcovitých cestách v kalifornskom San Franciscu a po b). v snáď ešte dynamickejšej pasáži na letisku, kde nebolo vôbec žiadnej núdze o akčné scény plné nepredstaviteľných hereckých kreácií, z ktorých následne čerpali mnohí filmári... Rovnako by som tiež pochválil aj úvodnú v nemocnici, kedy sme sa tam zase zdržali až príliš. Predstaviteľ protagonistu, čiže Steve McQuenn, je už sám o sebe neuveriteľnou legendou kinematografie, skrátka jeho ponorenie sa do svojej postavy, mu ihneď (u)veríte, a tak sa absolútne na nič nehrá, on ním proste JE. Ešte zopár viet ku technickej stránke tejto mimoriadne zaujímavej detektívky: Strihová skladba Franka P. Kellera zvyčajne veľmi dobre funguje, i keď určite nie je úplne bezchybná, no má svoje pevné zastúpenie. Strihač sa musel jednak prispôsobiť i režisérovi Petrovi Yatesovi, s ktorým bol pravdepodobne v strižni, kde sa dohadovali o jednotlivých záberoch, ktoré ponechať alebo ktoré zahodiť, a na ktorých si dal pre zmenu extra záležať aj → kameraman Bill Fraker. Výprava je vari automatická, tam našťastie scénograf Albert Brenner nemusel stavať žiadne veľké kulisy, lebo to nebolo potrebné. A čo by to bolo nakoniec bez rytmickej hudby: argentínsko-amerického skladateľa, pianistu a dirigenta → Borisa Claudia "Laloa" Schifrina, ktorý sa postaral o svieži soundtrack, bez ktorého by sa to nezaobišlo. Summa Summarum: „Film je označovaný za jednu z najväčších policajných drám všetkých čias, keď sa k tomuto názoru rovnako prikláňam”. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

V podstatě tu jde jen o ty dvě dlouhé honičky (jedna svým neotřelým způsobem dost pěkná v autech, byť místy zpětně i nechtěně komická, druhá ještě trochu vydřenější po letišti) a o podezřele jednoduchý Bullitův morální kodex v tom ošklivém světě padouchů a naivních milenek a politických kompromisů a zároveň od počátku i o jeho zpochybnění: neboť i Bullitt je svolný za zprávy od informátorů přímluv nad tresty pro různé zlodějíčky – a kde je pak hranice jeho kompromisů, když je sám omlacuje o hlavu Chalmersovi? Slibné počáteční náznaky, že Bullitt odhalí, že tu svoje vlastní pikle kul sám politik Chalmers (jediný věděl o úkrytu, sám vybíral hotelový pokoj, který se ukázal být pastí, atd.), mizí do ztracena jak pára nad hrncem a film pro svou prostou zápletku postrádá kloudné vysvětlení: proč byl tedy nepravý Ross v tom hotelovém pokoji a proč byl srozuměný se svým hlídáním policisty a proč odemkl vrahům ten pojistný řetěz? – ne že by ho navíc nemohli střelci vykopnout, když už vykopli dveře – a co skutečně věděl Rossův bratr? Scénář taky jaksi zapomene na postřeleného Bullitova kolegu, kterého opouštíme s šancemi padesát na padesát, a už se nedozvíme, jak dopadl. Chm. Připadá mi, že si sice hodně lidí všimlo, že film má až neřestně či nudně jednoduchou zápletku, ale možná jen jedna z mála, kdo si dal práci zaznamenat, že ji vlastně ani nedovede k žádnému vysvětlení... diváci se spokojí s poznáním, že hlídaný muž byl zaměněn, ale jaksi se nepotřebují dozvědět jak, proč a kým a jakou roli v tom Chalmers hrál, a stačí jim, že pro politika významný svědek skončí tak jako tak zabitý, takže tady jaksi hodně varchlatě vítězí policistův (kompromitovaný) morální kodex nad nejasnými a možná dobrými úmysly politika Chalmerse. Chm. Nebo mi logika věci unikla, ale zdá se mi to být na začátku až příliš jednoduché – a na konci až příliš zamotané a nedotažené. Tři hvězdy jsou možná přehnaně moc, ale zase ty honičky, byť ta letištní byla trochu prkenná a přihlouplá (uvědomují všechna stanoviště, aby zkontrolovala pasy, pak mobilizují ostrahu, ale padouch stejně pokaždé proklouzne, aniž by byl kdovíjak rafinovaný, ale budiž, možná je to povzdech, že policejní realita je taková pitomoučká) byly relativně chytlavé. Dvě a tři čtvrtě z nostalgie. *** Ale Peter Yates je nevyvážený režisér s širokým záběrem, a i když tenhle film rozcupuju, kupříkladu na křehkou, vzácnou, intimní krásu procesu sbližování Johna a Mary v podání Dustina Hoffmana a Mii Farrow v jeho režii nedám dopustit ani po osmnáctém shlédnutí. *~ ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Zavolejte Bulitovi, ten všechno vyřeší. A pak v sobotu volejte Novu a poděkujte, že to jejich zrecyklovaný kanál Cinema odvysílal. Klady: Steve McQueen, dusná atmosféra ve stěžejní scéně vniknutí do hotelového pokoje. Zápory: postupně fádní zápletka, směšné akční scény, rutinní režie, nenapínavé, úmorná nuda, mnohem raději mám thrillery ze současnosti než retro srákory, mám trauma od doby, kdy se to za bolševika, jako jeden "drsný" film z mála, dostalo na obrazovky, dneska se už po opětovném zhlédnutí můžu umlátit smíchy nad tehdejší hloupou cenzurou. 20% ()

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

V době, kdy jsme Bullittův případ hltali, ještě nikdo neznal škatulku akční, ani krimi, byla to prostě detektivka, na svojí dobu vynikající. Přesto že je to film USA a odehrává se v San Franciscu, nikdy jsem se neubránil jisté podobnosti s francouzskými delonovkami. Hvězdné zastoupení tvoří 2/7 ze Sedmi statečných Steve McQueen a Robert Vaughn, ale nedá se říct, že by film stál jen na jejich výkonech. Stojí na propracovaném scénáři s třešničkou na dortu, která i po letech neztrácí nic ze své dokonalosti. Jistě, je to legendární honička v autech, přestože je sestříhaná (především v městě) dost průhledně a záběry několika kamer na křižovatce jsou použity vícekrát, než je zdrávo. Za velkou, ale opravdu velkou nostalgii dávám čtvrtou hvězdičku! ()

Galerie (83)

Zajímavosti (45)

  • Před začátkem natáčení slavné automobilové honičky si Steve McQueen a řidič druhého vozu Bill Hickman testovali své reakce na závodním okruhu Catati Raceway. (Caszidy)
  • Steve McQueen (Frank Bullitt) trval na tom aby, počas automobilovej naháňačky nehrala žiadna hudba, len zvuk motorov. (Jayem)
  • Při známé honičce se sjíždí ikonická sanfranciská strmá kopcovitá ulice. Ve skutečnosti scéna trvá tak dlouho, že ji museli projet osmkrát a hned několikrát předjíždí zeleného Volkswagen Brouka. V San Franciscu je podobná ulice jen jedna. (PhilN)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Spielberg našel svého Bullitta

Spielberg našel svého Bullitta

18.11.2022

Známý režisér Steven Spielberg (Mnichov, Jurský park) zdá se našel svůj další projekt. Bude jím „remake“ akční klasiky se Stevem McQueenem (Le Mans, Sedm statečných) Bullitt. Vedle toho už pak tvůrce… (více)

Smrtící Zvěrokruh Davida Finchera

Smrtící Zvěrokruh Davida Finchera

15.06.2006

Pravděpodobně nejznámějším skutečným sériovým vrahem v Americe je the Nash Bridges. Ti všichni a mnoho dalších jsou více či méně ovlivnění Zodiakem. V Bullittově případu se Steve McQueen inspiroval… (více)

Reklama

Reklama