poster

Inženýrská odysea (TV seriál)

Drama

Československo, 1979, 13 x 60 min

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý, Jiří Zahajský, Monika Švábová, Josef Langmiler, Jiří Vala, Josef Bek, Milan Miroslav Livora, Růžena Lysenková, Oldřich Janovský, Miriam Hynková, Jiří Adamíra, Marta Vančurová, Vladimír Zoubek, Miroslav Homola, Viktor Maurer, Petr Svojtka, Ludmila Šafářová, Věra Uzelacová, Václav Voska, Karel Meister ml., Jan Šváb, Martin Stropnický, Václav Švorc, Libuše Havelková, Josef Laufer, Ludmila Roubíková, Vladimír Hlavatý, Jaroslav Pešice, Jiří Štěpnička, Ferdinand Krůta, Svatopluk Beneš, Vlastimil Slezák, Otto Šimánek, Eva Hořánková, Vladislav Beneš, Norina Bobrovská, Božena Franková, Vladimír Krška, Jana Leichtová, Jana Marková, Ivo Niederle, Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Jaroslav Kotrba, Václav Král, Oldřich Musil, Eduard Pavlíček, Bedřich Ulrych, Zdenka Procházková, Magda Weigertová, Pavel Bobek, Radka Dulíková, Vlastimil Hašek, Jiří Klem, Otto Ševčík, Pavel Spálený, Jarmila Derková, Václav Stýblo, Bohumil Klepl, Josef Karlík, Martin Liška, Helena Šimková-Malehová, Pavel Pásek, Vít Pešina, Josef Vondráček, Hana Zagorová, Karel Hovorka st., Blanka Blahníková
(další profese)
  • vincent

    Jednoducho krása. Znak toho, že aj v bývalom Československu vznikalo niečo, čo sa dá nazvať Ztko a k tomu ešte aj v seriálovej podobe. Neskutočný dej o problémoch inžinierov a ich práci s fantastickým nevhodným názvom. Prekásne sterilné štúdiové interiéry, v ktorých sa odohráva socialisticko realistický príbeh. Naozaj skvost, pri ktorého úvodných titulkách sme sa so sestrou neudržali a začali sme sa pred obrazovkou klaniať! :)(5.1.2006)

  • Nemo7
    **

    Herecké výkony a scénář jsou velmi slabé. Příběh není ze života - začínal jsem si myslet, že postava J. Satoranského je přinejmenším přihřátá. Pokud ho svádí krásná holka a on se k ničemu nemá... Jaká obrovská morální síla. :) Na druhé straně je vidět, že J. Dietl neměl komunisty zrovna v lásce. Pěkně ukázal, že v socialismu se skutečně nedalo nic nového prosadit přes všechny podvýbory, komunistické buňky a nezaplacené a nemotivované vývojáře. Perla je věta : "Kapitalista si svého konstruktéra zaplatí. Ten pak ale dělá..."(2.3.2006)

  • Panacek
    odpad!

    Kultovní seriál, kde Satoranský vytvořil svoji životní roli, které může v jeho tvorbě konkurovat snad jen statečný Kubíček z Trautenberka. Oslava československého technického, manažerského a diplomatického umu, oslava čsl. děcáků chrlících jedno génie za druhým. A Benešova postava jako plivanec do tváře buržoazních dekadentů, kteří nepochopili, že patří na smetiště dějin a drze posílají mamičku uvařiti kávu. Věřím, že kdyby se Dietl dožil panování pana Václava Velikého, tak by jeho prsa ozdobila medaile za zásluhy vysokého stupně. Nad řemeslem E.Sokolovského nezbývá než v údivu vydechnout: "ach!"(13.11.2009)

  • WANDRWALL
    ****

    Byli tři studenti. Žili studenstky, ale po studiu se už jejich cesty rozdělily a zase spojovali. ideály z časů studentských vizí, nastupuje realita. Každý z těch tří se věnuje tomu, co je mu nejbližší. Citát: "Ale já nemám čas dávat ti pořád čas, já se tady musím starat o to, aby bylo na výplaty, a nemohu pořád čekat, až konečně dokončíš ten svůj tkalcovský stroj. Japonci byli rychleji, vzali si od tebe co potřebovali, a rychleji dokončili to, co se tobě nepodařilo. Tak to musíš brát... Už na to zapomeň, a bude to dobře pro všechny, neb jinak to bude zase jen ostuda."...Ten seriál je hodně zajímavý, jak scenárista rozestavil postavy, jaké postavy použil, jakým vývojem procházejí, a především je to i dokumentem doby, nejen socialistické. Padají tam i názory jako třeba - a oni jen mění dizajn, to a ono je jakoby vylepšení, ale ve skutečnosti prodávají roky totéž. Připomíná nám to i dnešní dobu. ...Zajímavé ale taky je, jak pohlíží autor scénáře přesně na povolání, která jsou stále stejná i v dnešní době - strojírenský podnik a hierarchie v něm (potažmo jakýkoli podnik), školství, zubařina atd. Dále jsou zde i různé instituce...Psychologie postav jde do pozadí, takže jsou "logicky "statické" jinak by se v nich diváci "ztráceli...Každý seriál je pohádka, To Vám řekne třeba režisér H.Bočan, a jemu podobní, ale můžete si toho všimnout i Vy sami.(24.9.2010)

  • sportovec
    ***

    Pročtení většiny komentářů dokazuje, jak mladý věk vzdaluje pochopení věcí kdysi důvěrně známých. A jak absentuje jasná interpretace oněch čtyřiceti let, o jejichž černi sice nemůže být pochyb, ovšem za jednoho předpokladu: že i čerň má své odstíny a svůj vývoj a že je nutno se v nich vyznat a odlišovat je. Agitační ráz seriálu připomíná máchovské zborcené harfy tón: míra zobrazených nedostatků i životnost některých postav (včetně Satoranského Kořínka) ho však posouvají - oproti PLECHOVÉ KAVALÉRII nebo MUŽI NA RADNICI - zřetelně výš. Váznutí inovací, strnulost řízení, zoufalství idealistických schopných jedinců i šíbrovství, posvěcené vysokoškolským vzděláním, přináší - byť v notně deformované podobě - pochopení skutečných problémů doby. V rané normalizaci, do níž je seriál situován, dohasínaly poslední plamínky nefalšovaného budovatelského nadšení. Období mezi oběma ropnými šoky sedmdesátých let - v seriálu opět jen naznačené - bylo hlavní příčinou rychlé ztráty posledních zbytků fiktivní konkurenceschopnosti naší ekonomiky. Více než s látkou a nadprodukcí sváděl ovšem Dietl boje s bilakovskou cenzurou. Boje vedené s velmi proměnlivým zdarem. Až na výjimky v nich uhájil svou pověst zdatného rutinéra a spolehlivého řemeslníka, který má prokazatelně na víc. A dnes - v tom rozporném směsivu nejrůznějších parodií na kvalitu a nápad se zřetelně klesající úrovní v zahraničí vypůjčovaných prav a hodnot - se i tento dietlovský rys jeví podstatně přijatelněji než v dobách svého vzniku. To, co jsem napsal, není obhajoba, ale věcné konstatace jiného - politováníhodného - stavu. Toho "duálně současného". Toho, který dlouhodobě kazí vkus a hodnoty viditelně více, než - s ne příliš čestnými výjimkami - dokázala někdejší údernická agitka.(6.1.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace