poster

Inženýrská odysea (TV seriál)

Drama

Československo, 1979, 11 h 42 min (Minutáž: 13x60 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý, Jiří Zahajský, Monika Švábová, Josef Langmiler, Jiří Vala, Josef Bek, Milan Miroslav Livora, Růžena Lysenková, Oldřich Janovský, Miriam Hynková, Jiří Adamíra, Marta Vančurová, Vladimír Zoubek, Miroslav Homola, Viktor Maurer, Petr Svojtka, Ludmila Šafářová, Věra Uzelacová, Václav Voska, Karel Meister ml., Jan Šváb, Martin Stropnický, Václav Švorc, Libuše Havelková, Josef Laufer, Ludmila Roubíková, Vladimír Hlavatý, Jaroslav Pešice, Jiří Štěpnička, Ferdinand Krůta, Svatopluk Beneš, Vlastimil Slezák, Otto Šimánek, Eva Hořánková, Vladislav Beneš, Norina Bobrovská, Božena Franková, Vladimír Krška, Jana Leichtová, Jana Marková, Ivo Niederle, Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Jaroslav Kotrba, Václav Král, Oldřich Musil, Eduard Pavlíček, Bedřich Ulrych, Zdenka Procházková, Magda Weigertová, Pavel Bobek, Radka Dulíková, Vlastimil Hašek, Jiří Klem, Otto Ševčík, Pavel Spálený, Jarmila Derková, Václav Stýblo, Bohumil Klepl, Josef Karlík, Martin Liška, Helena Šimková-Malehová, Pavel Pásek, Vít Pešina, Josef Vondráček, Hana Zagorová, Karel Hovorka st., Blanka Blahníková, Miloslav Homola
(další profese)
  • wosho
    **

    Po technické stránce tento seriál doopravdy zestárl a je na něm vidět, že ani produkční z ČST do něj moc neinvestovali. Obsahově a technicky se jedná o zcela průměrné dílo, jenž ukazuje těžký život tehdejších inženýrů v rudém provedení (kdoví jak se za 30let se budou lidé zaobýrat po obsahové stránce dnešnímy seriály :-)). Komu vadí ona rudost, dá odpad a odůvodníto po politické úrovni (stejně jak rudí tehdy západní tvorbbu). Rozhodně nejsem dobrým znalcem seriálu, pamatuji si jej jakžtakž a můj názor je spíše neutrální (nehodlám kritizovat vše a zakazovat vše jak to dělali ti sičáci).(23.6.2009)

  • DoneyGal
    ****

    Dlouho jsem zvažoval, zda napsat komentář k tomuto seriálu; nakonec jsem si uvědomil, že je to potřeba. Ten seriál jistě nebyl žádný výkřik, Jaroslav Dietl měl určitě lepší práce, jenomže... Když tento seriál srovnáme se současnou seriálovou tvorbou, pak to srovnání opravdu nevychází příliš dobře - jenže pro ty současné seriály. Jaké jsou ve skutečnosti současné sitkomy a zejména jejich hrdinové? Arogance, násilí, laciné pózy, povrchní vulgární dialogy, okázalý luxus ... tohle má být skutečný život, ten který opravdu chceme? Jednou jsem si dal tu práci a shlédl jsem asi pět pokračování "novácké" Ulice - byl to opravdu mimořádný fyzický výkon, ale hlavně smutek. Někdy mám dojem, že pokud dnes hrdina chce obstát (a platí to shodou okolností i pro moderátory komerčních rádií) musí mluvit ležérně, slangově a nejlépe mít alespoň jeden vulgární výraz v každé větě. Znamená to snad, že vulgární dialogy zajišťují vyšší sledovanost? Pokud ano, pak bůh s českým národem, protože na rozdíl od němčiny a dalších jazyků byla čeština opravdu krásný jazyk a skutečně nechápu, proč ho v posledních zejména 10 letech tak intenzivně devastujeme, co nás k tomu vede. Když sleduji dnešní "hvězdy" Issovou, Macháčka, Lišku, Holubovou, Duška, tak vlastně nikdy nevím, jak to myslí, jestli se jedná o komedii, drama, parodii - jejich herecký projev je prostě vždycky stejný: neutrální, sterilní. U herců tohoto seriálu, ať už to byli Kostka, Satoranský, Vala, Balzerová měl člověk pocit, že opravdu věří tomu, co hrají, oni prostě diváka přesvědčili. A když to bylo v dialozích doplněno krásnou a čistou češtinou, tak (a možná bohužel) se člověk na tento a podobné seriály vždy rád podívá.(15.10.2011)

  • farmnf
    ***

    Proč bych měl dávat odpad! když si to nemyslím. Tu dobu jsem zažil a můj stroj byl tenkrát také Perpetiz ale na dřevitou vlnu. Také bylo těžké cokoliv prosadit. Také byl veletrh v Brně debakl. Také se s každým hovnem jezdilo do Prahy ke generálovi a dnes se jezdí stejně..."Máš-li za sebou stranu, máš vše". " Pomož si a bůh ti-v tomto případě strana-pomůže". "Kdo by věřil, že člověk má duši, to zní z úst předsedy stranické organizace divně", " A přesto já v to věřím", říká ten komouš na obědě. Tomu seriálu bych vytkl pouze toto: Milenci se už už chystají si zašukat a stále se zdraví Dobrý den a Nashledanou-ten Sokolovský musel být blbec. Projektant Zbyněk si s Ivanou je schopen Vykat 200 let i když spolu dělají noční. Kokot Laufer hraje mafiána v oblasti obchodu tak blbě, že by se mu vysmáli i prvňáci z blbšuli. Adamíra, náš největší novodobý herec se tu bije za socialismus a to i v Americe-Karafiát byl ve svých Broučcích méně pohádkový. Odchovanci děcáku jsou zpravidla géniové a působí ve výzkumných ústavech a další a další úlety, nevěřím, že je tam nacpal Dietl, tak hloupý nebyl.(15.4.2007)

  • Tiiso
    *

    Těžko co hodnotit objektivně. Když seriál neuvidíte bude také dál žít bez toho, že by jste měli pocit, že o něco přicházíte. Zaměstnanost byla tehdy povinná. Všichni museli pracovat. Televizní tvůrce nevyjímaje. S politickým vedením tedy vznikl seriál nevalného odkazu, nevalného obsahu a špatné realizace. Já osobně jsem nenašel ani jednu postavu s kterou bych se sblížil a dokázal prožívat prostřednictvím jí nějaké ty osudy příběhu.(1.7.2008)

  • keoma26
    ****

    Já jsem si tu šeď 70. let užil (nemyslím osobně), odsoudit tenhle typ seriálů je to nejjednodušší, ale stačí se na ně zaměřit jako na nazáměrný dokument oficiálního myšlení té doby, jde v podstatě o názornou a téměř úplnou učebnici ideologie reálného socialismu tak, jak si ho političtí a kulturní exponenti představovali v jeho dokonalé podobě ... A tady nastává ten největší paradox. On ten systém totiž není ani v této filmové dokonalé podobě nijak bezchybný, a to ani ve svých základech, protože nemluvím o komunální (sebe)kritice, která upozorňovala na lidské a tedy odstranitelné nedostatky systému a která byla běžná a dokonce i žádaná jako jeden z raison d'etre takovýchto snímků. Pokud se nejedná o nějakou tajnou diverzní akci Dietla, pak např. právě zde zmiňovaná věta o tom, že kapitalisté konstruktéry zaplatí a ti pak skutečně pracují, zcela naivně a přímočaře odkrývá jedno ze slepých míst celé komunistické ekonomické teorie. Takových míst není v seriálu málo, a dají se najít i v dalších podobných seriálech (Muž na radnici, Major Zeman)... Takže doporučuji jen změnit úhel pohledu a brát seriál jako výpověď o dané době ne ve smyslu realistického zobrazení skutečných poměrů, ale ve smyslu "latentní exemplifikace" komunistických názorů...a to včetně té nudy.(24.1.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace