poster

Inženýrská odysea (TV seriál)

Drama

Československo, 1979, 11 h 42 min (Minutáž: 13x60 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý, Jiří Zahajský, Monika Švábová, Josef Langmiler, Jiří Vala, Josef Bek, Milan Miroslav Livora, Růžena Lysenková, Oldřich Janovský, Miriam Hynková, Jiří Adamíra, Marta Vančurová, Vladimír Zoubek, Miroslav Homola, Viktor Maurer, Petr Svojtka, Ludmila Šafářová, Věra Uzelacová, Václav Voska, Karel Meister ml., Jan Šváb, Martin Stropnický, Václav Švorc, Libuše Havelková, Josef Laufer, Ludmila Roubíková, Vladimír Hlavatý, Jaroslav Pešice, Jiří Štěpnička, Ferdinand Krůta, Svatopluk Beneš, Vlastimil Slezák, Otto Šimánek, Eva Hořánková, Vladislav Beneš, Nora Bobrovská, Božena Franková, Vladimír Krška, Jana Leichtová, Jana Marková, Ivo Niederle, Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Jaroslav Kotrba, Václav Král, Oldřich Musil, Eda Pavlíček, Bedřich Ulrych, Zdenka Procházková, Magda Weigertová, Pavel Bobek, Radka Dulíková, Vlastimil Hašek, Jiří Klem, Otto Ševčík, Pavel Spálený, Jarmila Derková, Václav Stýblo, Bohumil Klepl, Josef Karlík, Martin Liška, Helena Šimková-Malehová, Pavel Pásek, Vít Pešina, Josef Vondráček, Hana Zagorová, Karel Hovorka st., Blanka Blahníková, Miloslav Homola, Gerhard Sgalitzer
(další profese)
  • Tosim
    *

    Neodolám... Je veřejným tajemstvím, že Jaroslav Dietl měl své slabší chvilky, ale komunistická sračka, samozřejmě, normalizační agitka, jistě, ale...ale! ALE!!! Ten seriál je tak UKRUTNÁ NUDA, že jsem to snad ještě v životě neviděl :-) To, co vždycky tvořilo v Dietlovi gró, to jest postavy a dialogy, je nyní vyblité jak zákon káže. Na nervy mi jde Petr Kostka se svým přehráváním a hlavně nejnejasnější je postava, kterou hraje Jaroslav Satoranský, o kterém nevíte, zda je to blázen, nebo blb, o kterého když se otře ženská (která je navíc pod vlivem alkoholu a rozešla se s přítelem), není ničeho shopen, anebo jen bulínek, který věří našemu socialistickému zřízení tak, že je schopen jak zajíček v své jamce čekat dvacet let v továrně na to, že mu konečně dají šanci. Nechápu to a upřímně - ani mě to nezajímá.(31.1.2006)

  • Falcor
    **

    Jééé, hura hura...opět dávají seriálovou krutou komedii (možná proto na csfd označenou jako "drama" - taky dobrý vtip), kde čtyřicátníci s umělou chutí a nadšením hrají promované mládežníky, kteří s jejich skutečně senilním projevem opravdu dokáží nechtěně pobavit. No, snad si tu tragikomedii aspoň užili při natáčení. Pravda, Satoranský, coby podpantoflák Kuba od Trautenberka, má s dětinským projevem větší zkušenosti než jeho soudruzi ve zbrani, takže si mě svým křečovitém nadšení opět okamžitě získal.(8.1.2006)

  • Tiiso
    *

    Těžko co hodnotit objektivně. Když seriál neuvidíte bude také dál žít bez toho, že by jste měli pocit, že o něco přicházíte. Zaměstnanost byla tehdy povinná. Všichni museli pracovat. Televizní tvůrce nevyjímaje. S politickým vedením tedy vznikl seriál nevalného odkazu, nevalného obsahu a špatné realizace. Já osobně jsem nenašel ani jednu postavu s kterou bych se sblížil a dokázal prožívat prostřednictvím jí nějaké ty osudy příběhu.(1.7.2008)

  • DoneyGal
    ****

    Dlouho jsem zvažoval, zda napsat komentář k tomuto seriálu; nakonec jsem si uvědomil, že je to potřeba. Ten seriál jistě nebyl žádný výkřik, Jaroslav Dietl měl určitě lepší práce, jenomže... Když tento seriál srovnáme se současnou seriálovou tvorbou, pak to srovnání opravdu nevychází příliš dobře - jenže pro ty současné seriály. Jaké jsou ve skutečnosti současné sitkomy a zejména jejich hrdinové? Arogance, násilí, laciné pózy, povrchní vulgární dialogy, okázalý luxus ... tohle má být skutečný život, ten který opravdu chceme? Jednou jsem si dal tu práci a shlédl jsem asi pět pokračování "novácké" Ulice - byl to opravdu mimořádný fyzický výkon, ale hlavně smutek. Někdy mám dojem, že pokud dnes hrdina chce obstát (a platí to shodou okolností i pro moderátory komerčních rádií) musí mluvit ležérně, slangově a nejlépe mít alespoň jeden vulgární výraz v každé větě. Znamená to snad, že vulgární dialogy zajišťují vyšší sledovanost? Pokud ano, pak bůh s českým národem, protože na rozdíl od němčiny a dalších jazyků byla čeština opravdu krásný jazyk a skutečně nechápu, proč ho v posledních zejména 10 letech tak intenzivně devastujeme, co nás k tomu vede. Když sleduji dnešní "hvězdy" Issovou, Macháčka, Lišku, Holubovou, Duška, tak vlastně nikdy nevím, jak to myslí, jestli se jedná o komedii, drama, parodii - jejich herecký projev je prostě vždycky stejný: neutrální, sterilní. U herců tohoto seriálu, ať už to byli Kostka, Satoranský, Vala, Balzerová měl člověk pocit, že opravdu věří tomu, co hrají, oni prostě diváka přesvědčili. A když to bylo v dialozích doplněno krásnou a čistou češtinou, tak (a možná bohužel) se člověk na tento a podobné seriály vždy rád podívá.(15.10.2011)

  • Marthos
    *

    Příběh tří mladých inženýrů, kteří se postupně stávají zasloužilými kádry socialistického strojírenství, si v sobě bezesporu nese všechna stigmata doby, v níž byl napsán a v níž se koneckonců i odehrává. Na druhou stranu – nelze nijak očekávat, že by seriál, vyráběný na přímou zakázku obávaného generálního ředitele tehdejší Československé televize Jana Zelenky, mohl reflektovat události tak, jak se ve skutečnosti odehrávaly. Jenže nebýt geniálního Dietla, vznikl by pravděpodobně nesmyslný paskvil, zmetek, který by stěží přežil zítřek, natož dalších bezmála čtyřicet let. Dietl totiž všechna svá díla, horší i ta lepší, vybavil pevnou dějovou strukturou, v podstatě mistrovským, téměř dumasovským příběhem, který v načrtnutých postavách odrážel životy tehdejších lidí. Samozřejmě, že pokusy soudobých televizních architektů napodobit prostředí luxusních světových restaurací s použitím socialistického sektorového nábytku mohou současným divákům připadat poněkud úsměvné, stejně jako některé postavy. Tak např. bodrý předseda ZO KSČ v podání Aloise Švehlíka, který se neustále poflakuje po kancelářích, tváří se zasvěceně a pronáší příšerné věty jako fabrikou jde jeden hlas... Vaška, který to dotáhl na ředitele, představuje děsivě přehrávající Petr Kostka, Zbyňka, génia u rýsovacího prkna, ale jinak naprostého bulíka, hraje Jaroslav Satoranský. Inženýrská odysea bez problémů poslouží jako neocenitelný zdroj nechtěného humoru, zároveň patří k seriálům, které spolehlivě rozbíjejí odvěký mýtus, že nad Dietla, jehož mnozí považují za nekorunovaného krále českých seriálů, není.(19.11.2017)

  • - Když přijíždí Argentines Rujillio (Josef Laufer) na prohlídku do Hlubočan, štáb vybral do role tlumočnice neherečku, která překládala daný text „zpatra“, tvůrci jí ho vůbec nedali k nahlédnutí, aby scéna byla co nejvíc autentická. (Robbi)

  • - V 11. epizodě jedná Jano Krnáč (Michal Dočolomanský) vyjednává v Jižní Americe s obchodníkem (Josef Laufer) u něj na cizím kontinentu. Vše je vybaveno v jihoamerickém stylu, avšak až na český televizor Tesla color, který se nachází v obývacím pokoji. (M.B)

  • - Postavu Ing. Voženílka, kterého ztvárnil Jiří Císler, měl původně hrát Josef Somr. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace