poster

Inženýrská odysea (TV seriál)

Drama

Československo, 1979, 11 h 42 min (Minutáž: 13x60 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý, Jiří Zahajský, Monika Švábová, Josef Langmiler, Jiří Vala, Josef Bek, Milan Miroslav Livora, Růžena Lysenková, Oldřich Janovský, Miriam Hynková, Jiří Adamíra, Marta Vančurová, Vladimír Zoubek, Miroslav Homola, Viktor Maurer, Petr Svojtka, Ludmila Šafářová, Věra Uzelacová, Václav Voska, Karel Meister ml., Jan Šváb, Martin Stropnický, Václav Švorc, Libuše Havelková, Josef Laufer, Ludmila Roubíková, Vladimír Hlavatý, Jaroslav Pešice, Jiří Štěpnička, Ferdinand Krůta, Svatopluk Beneš, Vlastimil Slezák, Otto Šimánek, Eva Hořánková, Vladislav Beneš, Norina Bobrovská, Božena Franková, Vladimír Krška, Jana Leichtová, Jana Marková, Ivo Niederle, Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Jaroslav Kotrba, Václav Král, Oldřich Musil, Eda Pavlíček, Bedřich Ulrych, Zdenka Procházková, Magda Weigertová, Pavel Bobek, Radka Dulíková, Vlastimil Hašek, Jiří Klem, Otto Ševčík, Pavel Spálený, Jarmila Derková, Václav Stýblo, Bohumil Klepl, Josef Karlík, Martin Liška, Helena Šimková-Malehová, Pavel Pásek, Vít Pešina, Josef Vondráček, Hana Zagorová, Karel Hovorka st., Blanka Blahníková, Miloslav Homola
(další profese)
  • sportovec
    ***

    Pročtení většiny komentářů dokazuje, jak mladý věk vzdaluje pochopení věcí kdysi důvěrně známých. A jak absentuje jasná interpretace oněch čtyřiceti let, o jejichž černi sice nemůže být pochyb, ovšem za jednoho předpokladu: že i čerň má své odstíny a svůj vývoj a že je nutno se v nich vyznat a odlišovat je. Agitační ráz seriálu připomíná máchovské zborcené harfy tón: míra zobrazených nedostatků i životnost některých postav (včetně Satoranského Kořínka) ho však posouvají - oproti PLECHOVÉ KAVALÉRII nebo MUŽI NA RADNICI - zřetelně výš. Váznutí inovací, strnulost řízení, zoufalství idealistických schopných jedinců i šíbrovství, posvěcené vysokoškolským vzděláním, přináší - byť v notně deformované podobě - pochopení skutečných problémů doby. V rané normalizaci, do níž je seriál situován, dohasínaly poslední plamínky nefalšovaného budovatelského nadšení. Období mezi oběma ropnými šoky sedmdesátých let - v seriálu opět jen naznačené - bylo hlavní příčinou rychlé ztráty posledních zbytků fiktivní konkurenceschopnosti naší ekonomiky. Více než s látkou a nadprodukcí sváděl ovšem Dietl boje s bilakovskou cenzurou. Boje vedené s velmi proměnlivým zdarem. Až na výjimky v nich uhájil svou pověst zdatného rutinéra a spolehlivého řemeslníka, který má prokazatelně na víc. A dnes - v tom rozporném směsivu nejrůznějších parodií na kvalitu a nápad se zřetelně klesající úrovní v zahraničí vypůjčovaných prav a hodnot - se i tento dietlovský rys jeví podstatně přijatelněji než v dobách svého vzniku. To, co jsem napsal, není obhajoba, ale věcné konstatace jiného - politováníhodného - stavu. Toho "duálně současného". Toho, který dlouhodobě kazí vkus a hodnoty viditelně více, než - s ne příliš čestnými výjimkami - dokázala někdejší údernická agitka.(6.1.2008)

  • vincent

    Jednoducho krása. Znak toho, že aj v bývalom Československu vznikalo niečo, čo sa dá nazvať Ztko a k tomu ešte aj v seriálovej podobe. Neskutočný dej o problémoch inžinierov a ich práci s fantastickým nevhodným názvom. Prekásne sterilné štúdiové interiéry, v ktorých sa odohráva socialisticko realistický príbeh. Naozaj skvost, pri ktorého úvodných titulkách sme sa so sestrou neudržali a začali sme sa pred obrazovkou klaniať! :)(5.1.2006)

  • laik_60
    **

    Keď tak pozerám ako užívatelia odpísali Sokolovského, je mi smutnosmiešno. Nevedeli, že mimo hraníc do 50 km neexistovala iná televízia iba dvojprogramová, ze okrem nejakej angeliky a funesa nebolo v telke nič cudzie. Preto boli divácky blízke "príbehy o nás" a z nášeho prostredia, naviac keď sa tam objavil nejaký na jednej strane "spravodivec" a na druhej nejaký karierista ... tak hneď boli sály straníckych konferencií plné tlieskajúcich nadšencov. Pracujúca vládnuca robotnícka trieda usadená v obývačkách panelákov doslova žrala podobné seriály a Dietl bol skoro "národným hrdinom" v obľúbenosti. Dnes táto "trieda " sedí v tých istých panelákoch v teplákoch zbehnú do obchodu na lacné párky a čipsy aby znovu zasadli k telke a pozerali pre zmenu hollywoodske gebuziny.(14.3.2013)

  • Tosim
    *

    Neodolám... Je veřejným tajemstvím, že Jaroslav Dietl měl své slabší chvilky, ale komunistická sračka, samozřejmě, normalizační agitka, jistě, ale...ale! ALE!!! Ten seriál je tak UKRUTNÁ NUDA, že jsem to snad ještě v životě neviděl :-) To, co vždycky tvořilo v Dietlovi gró, to jest postavy a dialogy, je nyní vyblité jak zákon káže. Na nervy mi jde Petr Kostka se svým přehráváním a hlavně nejnejasnější je postava, kterou hraje Jaroslav Satoranský, o kterém nevíte, zda je to blázen, nebo blb, o kterého když se otře ženská (která je navíc pod vlivem alkoholu a rozešla se s přítelem), není ničeho shopen, anebo jen bulínek, který věří našemu socialistickému zřízení tak, že je schopen jak zajíček v své jamce čekat dvacet let v továrně na to, že mu konečně dají šanci. Nechápu to a upřímně - ani mě to nezajímá.(31.1.2006)

  • Danulinda
    ***

    Seriál na úrovni Okresu na severu, Muže na radnici apod. s tím rozdílem, že až natolik nepropagoval komunismus jako ty dva předchozí. Scénář na průměrné úrovni, ani žádná bomba, ale ani úplně nezklame. Herecké výkony poměrně solidní, přičemž bych tentokrát výjimečně vyzdvihl jednoho člověka, a to velmi podceňovaného a bohužel (filmově) málo využívaného Jiřího Císlera. Tento mimořádný herecký unikát zde odlehčeným úsměvným způsobem předvedl pravého českého padoucha se vším všudy, a to tak samozřejmě, jako kdyby to vycházelo přímo z nitra jeho duše a byl to on sám. Výborný výkon! Ve srovnání se současnými hrůzoseriály, které jsou buď na odpad, či maximálně na jednu hvězdu, tak zde hodnotím dvěma a díky skvělému panu Císlerovi celkem třemi hvězdičkami.(10.1.2010)

  • - V 8. epizóde, pri stretnutí v Chicagu, odovzdáva riaditeľ Svačina (Jiří Adamíra) Janovi Krnáčovi (Michal Dočolomanský) pozdrav od manželky Lucie (Marta Vančurová) a malého Janíčka. V 10. diele však čaká Jana Krnáča na letisku manželka spolu s dcérkou a nie synom. (pani Jechova)

  • - Postavu Ing. Voženílka, kterého ztvárnil Jiří Císler, měl původně hrát Josef Somr. (M.B)

  • - Ivo Niederle měl v seriálu ztvárnit roli vrátného, který měl zavolat kádrováka. Problémem však bylo, že již předtím ztvárnil právě onoho kádrováka, čehož si však Evžen Sokolovský nevšiml. Došlo tak k tomuto dialogu: "Pane režisére, já vám to všecko řeknu, jenom jestli vám nevadí, že ten kádrovák na druhý straně jsem taky já." - "Sundejte mu to! Sundejte mu to!" Při dalších projektech prý Sokolovský vyhlašoval: "Zkontrolujte, kolik má Niederle rolí!" (JoranProvenzano)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace