Režie:
Sam MendesScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Peter Sarsgaard, Chris Cooper, Dennis Haysbert, Kevin Foster, Lucas Black, Laz Alonso, Honorine Bell, James Morrison (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Psychologická studie očima amerického vojáka Anthonyho Swofforda během operace Pouštní bouře. Anthony se po vzoru svých prapředků rozhodl přidat k námořnictvu. Nicméně ideály, které ho k tomuto rozhodnutí vedly, brzy vezmou za své. S puškou a padesátikilovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště se ocitá tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Vojáci trčí v zemi nikoho a neví proč. Nesmí střílet, nesmí utéct, nesmí dělat nic, jen čekat a doufat, že to všechno, co dosud prožili, nebylo úplně zbytečné. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (880)
Jsem nadšen. Trochu jiný, ale neméně zajímavý pohled na válečný konflikt, který jde cestou zobrazení pocitů a frustrací, jaké asi musí zažívat chlapi, vycvičení v elitních jednotkách a kryjící pouze záda svým kolegům nasazených přímo ve válečně vřavě. Vidíme jejich nadrženost na boj ve scéně, kdy při promítání bombardování vietnamské vesnice v Coppolově snímku Appocalypsa Now freneticky skandují a ječí nadšením, stejně tak úplně na vlastní kůži jsem cítil frustraci jednoho z hrdinů, že se "toho" nemůže zúčastnit. Působivá scéna, kdy se zoufalstvím v očích škemrá u svého nadřízeného o zastřelení aspoň jednoho vojáka, má větší sílu a výpovědní hodnotu, než půl hodiny nepřetržité akce. Když hlavní hrdina blije mezi spálenými těly, vnímavějšího diváka zamrazí. Apokalyptický obraz s koněm, umaštěným po celém těle od ropy a do tmy zářícími hořícími ropnými vrty v povzdálí, nabývá i díky sugestivní kameře až jakési mystické krásy. Jake Gyllenhaal roste do herecké osobnosti a podává famózní herecký výkon (slušela by se oscarová nominace), spolehlivý Jamie Fox to zezadu jistí. Od dob Russellova filmu Tři králové tady nebyl tak cool snímek s válečnou tematikou. ()
Nikoliv válečné běsnění, ale jen hodiny nudy, čištění zbraní, vzpomínek a masturbací. Asi to prožívali mariňáci při misi á la Pouštní bouře. Desítky hodin cvičili, aby pak jen bezvýznamně debatovali v nekonečném pouštním vedru. A ztráceli morálku. I tak jsem k filmu mého oblíbeného Sama Mendese přistupoval, čekal jsem zajímavé situace, poselství nebo alespoň pořádnou atmosféru. Ale kde nic, tu nic.. Jde o jednu životní etapu mladého kluka (úžasný Jake Gyllenhaal), řadu filmových citací, tu a tam černý humor, ale po celou dobu děje jsem se neměl takřka čeho chytit!! Cynické vyznění je cítit už od samého začátku, kdy si náš nováček dává otázku, zda-li to byl nejlepší nápad, dát se k pěchotě. Nevím, komu přiřknout chybu.. Traumata z Perského zálivu na amerického diváka doléhají asi podstatně jinak než na toho evropského. Tenhle nevyzpytatelný kousek mě prostě neoslovil!! Technicky samozřejmě pecka (Roger Deakins opět kouzlí).. ()
Už vidím vyplašených vojnofilov, ako im pri záverečných titulkoch z xichtu zlieza maskovanie a odlietavajú umelohmotné frčky. Toto nieje vojnový film! "Je to príbeh o mužovi, ktorý veľa rokov strieľal z pušky a potom, keď ju odložil a chcel pomilovať ženu, postaviť dom jeho prsty si tú streľbu navždy pamätali." Mendes sa opäť raz vyhol megalomanstvu a svojím obrazovým kumštom dokázal sprostredkovať pocity obyčajných vojakov tak silno, že ma noc po filme dva krát strhlo zo spania. Jarhead obsahuje minimálne 3-4 scény, ktorých obrazy v živote nezabudnem. Čo sa týka hercov, tak Gyllenhaalovi fandím už od October Sky. Tu som mu zožral každé gesto a konečne z si čela strhol nálepku "Donnie Darko forever". ()
Tak trochu Full Metal Jacket pro 21. století - ale mnohem mnohem ironičtější a s nulovou akcí. Sam Mendes se stejně jako v Americké kráse nebojí jít pod povrch a já tomu, co vidím, věřím. Všechno to je zatraceně cool a poprvé jsem si pořádně uvědomil, že všichni na světě, ať jsou v sebeposranějších situacích, se musí umět nějak bavit. Nic není jen černé nebo bílé. Herci bez komentáře, výběr hudby přesný stejně jako v Americké kráse ( nebo tarantinových kouscích ). Roger Deakins za kamerou opět dokazuje, že je současná extratřída a když tam hodí velkej celek na eskadru hummerů v poušti a do toho vám hraje pořádná vypalovačka, byl jsem v sedmém nebi a adrenalin šel do červeného .... První pořádný pohled na moderní válku.... A Mendes jde okamžitě do TOP 5 ()
Mariňák není zatěžkán vlasteneckými frázemi ani patosem, je srozumitelný, vtipný a skutečně jaksi "lehký". Chci se jen zmínit o dvou momentech, které mi asi provždy zůstanou v mysli. První s koněm, kdy mé asociační kanály fungovaly asi takhle: zaběhlý kůň, zaběhlý voják, oba svým způsobem "ušpinění". A pak ten veterán v autobuse -dojatý, vděčný, tváří v tvář rozpakům. Je to trochu divné říct to o válečném filmu, ale byla to radost. ()
Galerie (58)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (31)
- Když Kruger (Lucas Black) pije, je jeho tričko nasáklé alkoholem. V dalším záběru je však úplně suché. (Coldrex)
- Režisér Sam Mendes si snímek sám produkoval svou společností Scamp. (imro)
- Jamie Foxx (Sykes), má na zátylku vytetovaného pantera. Sam Mendes tento obrázek nechal odstranit pomocí počítačů, neboť se mu zdálo, že by s ním postava byla příliš drsňácká a méně důvěryhodná. (imro)
Reklama