poster

Protektor

  • anglický

    Protector

Drama / Romantický / Válečný

Česko, 2009, 98 min

Režie:

Marek Najbrt

Kamera:

Miloslav Holman

Hudba:

Midi Lidi

Hrají:

Jana Plodková, Marek Daniel, Richard Stanke, Jiří Ornest, Klára Melíšková, Tomáš Měcháček, Sandra Nováková, Martin Myšička, Simon Schwarz, Josef Polášek, Jan Budař, Štěpán Rusín, Pavel Kryl, Adam Kubišta, Tomáš Žatečka, Cyril Drozda, Leoš Noha, Eduard Jenický, Philipp Schenker, Roman Slovák, Roman Vejdovec, Thomas Zielinski, David Máj, Jan Jankovský, Ondřej Matějka, Petra Nesvačilová, Dana Marková, Lída Hroudová, Mikuláš Lubomírský, Robert Geisler, Robert Soukup, Kateřina Sorejsová, Kamil Švejda, Ivo Machalík, Michal Dalecký, Jan Lepšík, Tomáš Bambušek, Petr Cholt, Vítek Březka, Marie Ludvíková, Lenka Zogatová, Štěpánka Ludvíková, Marie Cichá, Radek Vašín, Martin Mičan, Martin Hladík, Luděk Pokorný, Daniel Chalupa, Viktor Janč, Jana Jančová, Miroslav Pluháček, Hana Prokešová, Jan Ptáčník, Iveta Ptáčníková, Jiří Roháček, Blanka Roháčková, Jaroslav Kantor, Ladislav Šindler, Jan Janda, Zdeněk Pazourek, Jiří Toufar, Marek Němec, Jiří Hajdyla, Bohouš Maceček, Václav Neužil ml., Žaneta Filípková, Edita Zákravská, Barbora Halamová, Jiří Jelínek ml., Kamila Valůšková, Jindřich Skopec, Ida Sovová, Nikol Kouklová, Karolína Máchová, Čeněk Koliáš, Michaela Huffsteter, Michal Krupík, Anna Medková, Pavel Vítek, Lucie Redlová, Richard Němec, Tommy Karas, David Czesany, Marta Vítů, Jan Řehák, Veronika Rašťáková, Tomáš Pospíšil, Vojtěch Novák, Kryštof Lubomírský, Tadeáš Lubomírský, Adam Schiller, Natálie Denkrová, Štěpán Moska, Amálie Kovářová, Marie Pilátová, Veronika Samcová, Kateřina Samcová, Michaela Berkovičová, Vojtěch Žák, Iva Krumpholzová, Tereza Stanislavová, Jakub Doležal, Marek Šulista, Matěj Barták, Daniel Sidon
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Konečně velký (evropský) film s naprosto originální formou. Z Marka Najbrta se pomalu stává velmi vyzrálá režisérská osobnost. Protektor je skutečně osobitost sama, jen málokdy se vidí tak svojsky přetvořená z nouze ctnost, když si tvůrci zřejmý nedostatek finančních prostředků na podobný dobový velkovýpravný typ filmu přemostí bezezbytku originální kreativitou. Už jen ta vším prolínající symbolika kola - od hluboce výstižného motta ze samé expozice filmu přes jeho zapojení do jednotlivých chronologických předělů/významových intermezz, neustálých detailů jeho součástek až po jeho včlenění do dějové osy snímku. Ta fascinace detaily, které jsou navíc v neustálém pohybu, spolu s podmanivou a vnitřně znepokojivou hudbou skupiny Midi lidi (skutečně výtečná složka filmu skvěle se propojující se složkou obrazovou) vytváří podprahově vnímanou dynamiku, jenž nemá v českém polistopadovém filmu příliš obdoby. Dochází tak k umělecky silnému efektu - apriori strnulá fasáda filmu v sobě ukrývá nečekanou sílu, zdánlivě fádní příběh zase nečekané přesahy a vnitřní pnutí. Dnes už je velmi obtížné přijít v žánru válečného filmu z 2. světové s něčím novým a originálním, téměř vždy tvůrce opakuje již vyřčené a zobrazené, Marek Najbrt však dokázal uchopit danou problematiku i žánr zcela nově a natočil sugestivní a vysoce sofistikované drama s prvky experimentu, v němž hraje prim nezvyklá dualita - historická látka a dobové drama podávané výhradně moderní filmovou řečí a moderními výrazovými prostředky. Navíc je tu velmi silný prvek postmoderního přístupu v mísení jednotlivých rovin, hry na dobový fenomén filmu (a dalších médií) v kontrapunktu s fiktivním utvořením reality protektorátu (charakterizace jak řečí, tak i jazykem filmovým). Protektor má v povaze se ptát, táže se po hranici vnitřní a vnější kolaborace, nastoluje otázku oběti a také reflektuje český sklon k opakování traumatu - k přijímání totality. Marek Najbrt konečně posunul moderní českou kinematografii blíže tam, kam patří...do Evropy...(30.5.2010)

  • Malarkey
    *****

    Nádherný a nesmírně originální film. Koho by vlastně napadlo v té naší malé zemičce natočit film z meziválečného období a pojmout ho takhle originálně. Marek Najbrt připravil nápaditou režii, Miloslav Holman si připravil nápaditou kameru a Midi Lidi spolu s Petrem Markem připravili hudební podkres, který mě bude lákat k poslechu snad po zbytek mého života. No a samozřejmě nemohu zapomenout na trio Tuček, Najbrt a Geisler, kteří připravili naprosto parádně vychytaný scénář a především pak herecké výkony herců a hereček, mezi které se řadí především Jana Plodková a Marek Daniel. Protektor je bezesporu nejen dobře odvedenou prací, ale pravděpodobně jedním z nejoriginálnějších filmů, které naše malá zemička měla tu čest stvořit. Gratuluji a zároveň děkuji za takový obrovský filmový zážitek.(17.7.2015)

  • FlyBoy
    *****

    "Čech je cyklistou, jenž se nahoře hrbí, dole však šlape."_______Hana je nadaná. Hrá, konverzuje, zamestnanie je pre ňu afrodiziakom. Okupácia ničí jej konjunktúru a uzemňuje ju na dlážku dvojizbového bytu v ktorom je kvôli židovskému pôvodu nútená sa zdržiavať. Emil ju upodozrieva z nevery, pričom sám zahýba, deň čo deň jeho integrita slabne a (aj napriek vnútornému nesúhlasu) podlieha nemeckej propagande..._______Hlasito aplaudujem a som dojatý. Ak som čakal na objavnú invenciu v česko-slovenskom tábore, tak je to práve ona vynachádzavosť s ktorou "Protektor" vyložil karty na stôl. Sprava doľava, zhora nadol. Jedno eso za druhým. Tak v prvom rade sa vyžívam v celistvom opojnom aranžmá koncepčných aktivít, ktoré sú odkomunikované bez akéhokoľvek náznaku plagiátorstva či vydieračstva. Zahŕňam sem kultivovanosť (neškrobenosť) ústneho prejavu medzi ňou a ním. Dekadentnú spätosť inštrumentálnych mágov Midi lidi (ich fanfáry sú orgastickým prameňom elektronického šibalstva - the winner is: "Něco opravdu nebezpečnýho" a "Konec léta") s aforizmom podfarbenými celkami, polocelkami. Zvuk reaguje na obraz a opačne, akvamarínové splynutie, ktoré interpretuje divokú audio-vizuálnu súlož. A nakoniec paralela bicyklistu s totalitou v podobe vkusných vsuviek tej najvyššej šarže._______Trpké dianie fungujúce na princípe rekapitulácie, vysielané cez mediálne kanály a sústredené na svoj 3-stupňový primárny cieľ - Delikátnosť/Dômyselnosť/Dôkladnosť. Som nenažraný, dvakrát nestačí, chcem ešte a potom zas. Filmárske vyznanie, ktoré má rajcovný štýl a predovšetkým srdce...(12.5.2010)

  • Ony
    ****

    No jo no, taky se přidám k těm, kterým se to líbilo a které to příjemně rozptýlilo. Ovšem že bych řvala nadšením, to zase ne. Obrázky ze života postav samy o sobě a způsob, kterým jsou prezentovány a pospojovány, připomínají dva cyklisty jedoucí značně nestejným tempem a s nestejnou dávkou elegance. Který z nich v pomyslné krasojízdě vítězí, asi nemusím dodávat. (tak teda asi slabší 4)(15.10.2009)

  • castor
    ****

    Protektor nedisponuje nějakým úžasně silným příběhem, ale spíš slušivou atmosférou a sympatickou snahou natočit český film, který se za sebe nemusí za hranicemi stydět. On je rozhlasový reportér, ona herečka zřejmě se slibnou budoucností. Jenže ona je židovka a on dostává nabídku, kterou není radno odmítat. A oba žijí v nepříliš lehké době. Hezky se na to dívá, zvlášť, když Jana Plodková a spol. dokazují, že české civilní herectví není mrtvé, ale je nutno přiznat, že zejména v druhé polovině se Protektor začíná nepěkně otřásat v základech a chybí mu to hlavní – emoce. Chtěl bych jásat, ale nějak mi to nejde.. leda z dokonalé vizuální stránky.. *** až ****(12.5.2011)

  • - Protektor získal cenu českých filmových kritiků - Kristián. (MTHRFCKR)

  • - Ceny za nejlepší film získal Protektor na festivalech Denver Film Festival (USA), Off Camera Film Festival (Polsko), Cine Pécs (Maďarsko) a Syracuse International Film Fest (+ nejlepší scénář, nejlepší herečka, nejlepší střih a nejlepší hudba), který proběhl také v USA. (MTHRFCKR)

  • - Film se objevil ve výběru na festivalech London International Film Festival, Seattle International Film Festival, Jerusalem Jewish Film Festival, Tallin Black Nights Film Festival, Palm Springs International Film Festival, New York Jewish Film Festival, Atlanta Jewish Film Festival, Portland Film Festival, Cleveland Film Festival, Sofia International Film Festival, Vilnius International Film Festival, Belfast Film Festival, Moscow International Film Festival, Shanghai International Film Festival, Karlovy Vary International Film Festival, Sarajevo International Film Festival, Vancouver International Film Festival a London Jewish Film Festival. (MTHRFCKR)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace