poster

Hobit: Neočekávaná cesta

  • USA

    The Hobbit: An Unexpected Journey

  • Slovensko

    Hobit: Neočakávaná cesta

  • Velká Británie

    The Hobbit: An Unexpected Journey

Dobrodružný / Fantasy

USA / Nový Zéland, 2012, 169 min (SE: 182 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    *****

    Hobit je vynikající film, kterému podle mého jakožto samostatnému dílu neubližuje ani tak snaha o srovnávání se Společenstvem prstenu, ale spíše podoby tohoto srovnávání. Ty totiž vedou k přehlížení řady jeho ozvláštňujících postupů, které jej činí výjimečným nejen z perspektivy Pána prstenů, ale i z perspektivy vývoje dobrodružného filmu obecně. Filmového Hobita právě z těchto hledisek analyzuji v článku Hobit a/versus Pán prstenů: o adekvátnosti a neadekvátnosti srovnání.(20.12.2012)

  • Tom Hardy
    ****

    Není to taková pecka, jako Pán prstenů, ale to asi nikdo nečekal. Filmu příliš nesluší pomalá expozice s "rámováním ze současnosti", která Hobita natahuje o dobrých 30 minut a dlouho trvá, než cesta konečně započne. Postavy z původní trilogie tu působí spíše nadbytečně a nové jsou zase málo prokreslené. ALE je z toho cítit ta pravá atmosféra a druhá půle graduje takřka dokonale. A i přes ty nedokonalosti je prostě hrozně fajn být zpátky ve Středozemi. Těším se na další díly.(11.12.2012)

  • Bluntman
    *****

    Na kinoverzi HOBITA: NEOČEKÁVANÉ CESTY panují rozporuplné názory, od opatrné chvály přes obhajobu adaptačního přístupu až téměř k úplné spokojenosti. A prodloužená, o skoro čtvrt hodinu delší verze "téměř" z uvedeného hodnocení smazává. "Přídavky" výrazně pomáhají tomu, že každý ze šesti větších bloků vyprávění je rytmicky vyvážený, i když je celek v podstatě sledem nápaditých a vzhledem k zacílení na celé rodiny i podvratných atrakcí. V delším sestřihu je každou čtvrthodinu do vyprávění uvedena důležitá postava, díky čemuž je udržována divákova pozornost, flashbacky jsou rovnoměrně rozmístěny a komické i muzikálové vložky plní svou retardační funkci s ohledem na to, aby byl každý zlom precizně načasován. I přes zřetězení série atrakcí tak jde o soudržné dílo, které je svou organizací vyprávění důmyslnější, než se může jevit. Postupně se proměňuje počet protagonistů, od jednoho ke skupině, která je ale v předposledním aktu rozdělena (jeden - Bilbo, skupina - trpaslíci), aby se ve vyvrcholení mohli sjednotit. A vedle toho se od vydání se na cestu pracuje s Bilbem a Thorinem jako dvěma hrdiny (jeden tohoto statusu nabude, druhý ho již má a místy je relativizován), jejichž vývoj je v paralelním vztahu. Přitom se celou dobu jedná o vzpomínku, která obsahuje flashbackové pasáže a narativní odbočky naznačující, že tato dobrodružná fantasy by se mohla stát pěkně temnou. ŠMAKOVA DRAČÍ POUŠŤ nebude žádná pohádka, kterou oproti Tolkienově knize není ani filmový HOBIT. Více (o přidaných a prodloužených scénách a Blu-ray vydání) ZDE.(11.12.2013)

  • Ainy
    *****

    Nějak nevím kde začít ...... pro mne bylo všechno jeden velký úžas .... prožitek z filmu jsem si odnesla opravdu velice silný, kdy závěrečné titulky doprovázela celá píseň Misty Mountains a já zůstala v kině krom čtyř lidí úplně sama divíc se, jak můžou všichni ostatní se zvednout a odcházet, když zněla taková nádhera ... s posledními tóny Misty jsem si v sobě snažila uvědomovat, že je konec a jako ve snu jsem zvedla a odcházela ... Kdyby nebylo opravdu protivné dvacetiminutové přestávky, nahlas se smějící paní přede mnou, nachlazené a často kašlající mladé slečny a chlápka co se v sedadle za mnou vrtěl a kopal mi do opěradla, tak bych řekla, že bylo vše prostě dokonale dokonalé :-) Nádherné záběry přírodních scenérií Nové Zélandu, úžasní trpaslíci a Martin Freeman byl v roli Hobita neodolatelný :-). 3D dabovaná verze pro mne taky super, jediné co mi trochu vadilo byl překlad Misty do češtiny, kdy ji trpaslíci zpívali u Bilba doma. Jaké scény na mne zanechaly nejsilnější dojem? *spoiler* Tak třeba přechod po hřebeni hor za silného hudebního doprovodu Misty, provázeny záběry z vrtulníku na celou přírodní scenérii, nebo když Bilbo překonal strach a vrhl se zachránit Thorina před skřety a ten ho pak objal, ..... velice silný pocit ve mě zanechala také jeho lítost, když mohl, ale nakonec nechal Gluma naživu aj.(23.12.2012)

  • DaViD´82
    *****

    Hobit není stavěn pro násilné z prstu vycucané převedení do regulérní fantasy ságy. Je a vždy to i byla především pohádková selanka s ponaučením a nikdy neměla větší ambice než být „pouze“ dobrým čtením na dobrou noc. A právě z rozporu pohádka/nařáchlá fantasy, pro kterou není v narativní struktuře předlohy (či dodatcích) opora, vznikají třecí plochy, které se Jacksonovi ne vždy daří zahladit. Jeden moment je to milá výprava po přírodních krásách, o scénu později fetish fantasy à la Warhammer plná zpomalených záběrů na nabušené trpajzlíky, co sekají údy jak Baťa cvičky a pak zase hned návrat do nekonfliktní idylky o trampotách na cestě. Šest kapitol, které první filmový Hobit zpracovává, přečtete rychleji než za ty bezmála tři hodiny, které jim na plátně věnuje Peter. Navíc se PJ rozhodl pro nešťastnou stylizaci do nepřiznaného remaku Společenstva prstenu; kdyby tedy Společenstvo z jednoho filmu roztáhl na tři a proložil ho veleakčními CGI eskapádami jak ze svého King Konga. Nejlepší scény tu jsou ovšem ty prosté založené čistě na hercích (v čele s hádankami ve tmě). Jasně tu rozpoznáte, které ze scén by v původním dvojdílném konceptu nemilosrdně skončili na podlaze střižny. Ovšem nic z výše uvedeného neznamená, že by snad i tak nešlo o zdařilý biják. Protože on to zdařilý biják se vším všudy prostě a jednoduše je. A ani má spokojenost nic nemění na skutečnosti, že to měl po Jacksonovi převzít někdo jiný; ideálně zvažovaní Cuarón či del Torro, protože takhle vznikl sestřih pro fanoušky a nikoli pro diváky. Z mého hodnocení je ovšem asi jasné, do které kategorie se navzdory všem těm výtkám řadím; já si to totiž od druhé projekce s přiblblým úsměvem na rtech nehorázně užívám, ať si rozum říká co chce... Prodloužená verze pak plní obdobnou roli jako svého času u Společenstva; tedy zajímavé a milé rozšíření. Ovšem o nic nepřijdete, pokud ho neuvidíte. Až na jednu výjimku (z gruntu přepracovaná Roklinka; speciálně pak noční pasáž) totiž neobsahuje nic zásadního. Rozhodně nejde o zážitek měnící sestřih à la delší verze Dvou věží. Technické PS: HFR 48 fps je vpravdě přesně tak (r)evoluční jak se tvrdí a mění částečně způsob vnímání filmového média. Díky jasnosti, ostrosti, plynulosti i detailnosti ovšem naprosto neodpouští filmařské chyby/fígle a tak se nehodí do filmů, kde hrají prim rekvizity, kulisy a masky. Kazí to filmovou iluzi, protože jasně rozpoznáte "kde končí lepidlo na trpasličí vousy" a že "tamten balvan je nabarvený papundekl". Stejně tak je u toho nevhodný dabing, jelikož u běžného snímkování se ještě v zásadě dabér může trefit do hercových úst, tak nyní, kdy je vidět každé našpulení rtů na souhlásku, už to neprojde a vzniká poněkud bizarní dojem, kdy ústa vizuálně evidentně říkají něco jiného než slyšíte. Ovšem HFR jako takové pusobí živě, bezprostředně, ale trochu jako na divadle. Ovšem v nestudiových záběrech (nejen) na krajinu či čistě CGI momentech bere HFR dech a kupříkladu pro přírodopisné dokumenty, sportovní přenosy či CGI spektákly je to nesporný příslib do budoucna. Své nesporné klady to má, ale nese to sebou i zápory a Hobit dává obojí v plné míře pocítit.(14.12.2012)

  • Richard Armitage

  • - Gandalf (Ian McKellen), Radagast (Sylvester McCoy) a Saruman (Christopher Lee), kteří ve Středozemi žijí už 1 891 let, se kdysi dávno jmenovali Olórin, Aiwendil a Curumo, pobývali na Západě a sloužili Nienně Soucitné, Yavanně Plodné a Kováři Aulëmu, Vládcům Světa. (Zdroj: Průvodce světem J.R.R. Tolkiena od Davida Daye) (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Úvodní scéna filmu byla pro účely vydání na digitálních nosičích znovu vyrenderována z důvodu drobných změn draka Šmaka, které byly nutné při úpravách CGI na druhém díle. (SimcaJB)

  • - Pozorný divák si veľmi ľahko všimne, že scéna, v ktorej Bilbo (Martin Freeman) našiel prsteň, sa líši od tej z filmu Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa (2001). Zatiaľ čo tam Bilbo po prsteni chňapol pravou rukou, tu ho len jednoducho zdvihol ľavou rukou zo zeme. Taktiež v Spoločenstve prsteňa prišiel Glum (Andy Serkis) na to, že Bilbo našiel prsteň hneď, v Hobitovi však až po istej dobe. (AxelWers)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace