poster

Hobit: Neočekávaná cesta

  • USA

    The Hobbit: An Unexpected Journey

  • Slovensko

    Hobit: Neočakávaná cesta

  • Velká Británie

    The Hobbit: An Unexpected Journey

Dobrodružný / Fantasy

USA / Nový Zéland, 2012, 169 min (SE: 182 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ***

    Je dobré si uvědomit, že pojem Tolkien vznikl nikoliv díky Hobitovi, ale díky legendární knižní trilogii Pán prstenů. Hobit není nic víc, ale ani méně, než sympatická dobrodružná dětská pohádka s plochými postavami a bez fungujícího alternativního univerza. Ten bájný mytologický svět, kterým oslovil všechny generace, vytvořil Tolkien skutečně až v Pánu prstenů. Zatímco ve filmové trilogii musel Jackson postavy, motivy a děj redukovat, tady musí pro změnu přidávat a nafukovat. Na literárního Hobita by bohatě stačil jeden velkofilm. Chápu ale, že tahle fantasy je zlatý důl a v zájmu producentů a jejich zisků je třeba vyrukovat s novou trilogií. Výsledkem ale je pocit, že každý záběr trvá o nějakou tu vteřinu či chvíli déle a tempo filmu se ztrácí. Pořád je to ale atmosférická záležitost s velkorysým rozpočtem a díky tomu i velkolepou podívanou. Kamera se pase po fascinující scenérii divokých hor, lesů, fantaskních staveb a režisér zabydluje ten svět spoustou roztodivných tvorů a oživuje je pomocí špičkových triků. Je tady ale zřetelně znát, jak moc je ta původní předloha dětská záležitost, protože oproti Pánu prstenů jsou postavy víc dětinské. To platí nejen pro chování trpaslíků, ale například a především pro čaroděje Radagasta. Vedle natahovaného děje mám ještě jednu výhradu. Při sledování filmu jsem si vzpomněl na jeden starý vtip o tom, kolikpak těžce vyzbrojených německých tankových divizí je potřeba ke zdolání dvou sovětských partyzánů vyzbrojených kapesním nožíkem. Ta malá skupinka hrdinů až příliš snadno drtí své nepřátele, likviduje jednu krvelačnou bestii za druhou a divák se nemusí o své hrdiny vůbec bát. Je s podivem, proč se v Pánovi prstenů strachovali o osud Středozemě, když by na gigantické hordy Saurona v podstatě stačila tahle parta trpaslíků s Gandalfem a jeho hobitím přítelem. Pokud víte, že hrdinové nemohou zemřít, jaksi se o ně nebojíte a dramatická podstata filmu je v háji. Místy (a vlastně docela často) to v akčních scénách připomíná animované grotesky. Na druhou stranu např. scény s Glumem jsou opravdu vymazlené a celkově jde říct, že se jedná o ne-li vůbec nejlepší, tedy jednu z nejlepších, popkornovek sezóny. Celkový dojem: 65 %.(10.2.2013)

  • Isherwood
    ***

    Návrat do Středozemě po tolika letech je fajn, ty tři hodiny jsou v dokonalém WETA světě uchvacující pořád, jak v momentech infantilního blbnutí (knížka sama o sobě je pohádkou), tak i ultimátních samoúčelností (bitva hromových mužů ze skal), přesto mám pocit, že je to všechno tak nějak… vyprázdněné. Hlavně proto, že tam absentuje jakýkoliv imaginativní moment osobitého tvůrce a jediným životným momentem celého filmu se tak stane akorát hádankářská hra s Glumem. Nakonec je mi vlastně zpětně líto, že to nerežíroval Guillemo del Toro, PJ má tenhle svět totiž rád možná až příliš. Líbilo se mi to, a přitom nemám jediný důvod to ještě někdy vidět znovu.(16.1.2013)

  • flanker.27
    ***

    Tak už jsem na tom byl taky, a to v hustomegakrutopřísném imaxovém třidé balení. Přiznávám, že 3D je tomto filmu opravdu trochu přebytečný nadstandard a soudím, že v 2D bych si z filmu odnášel totéž (zatím jsem smysluplné 3D zažil u hraného filmu dvakrát, a to v Beowulfovi a přes výhrady k filmu jako takovému v Pocahontas - é, pardon, v Avataru). Tož k filmu. Není to špatné, to je třeba říct hned na začáku. Přesto - je to hrozně nevyvážené, vedle sebe stojí scéna takřka geniální a scéna zralá na vyříznutí z filmového pásu dřív než bude promítnuta. Rozčleníme si to. Co se mi líbilo: Prolog starého Bilba byl úchvatný, útok Šmaka neviděného byl režijní lahůdkou (překrytí papírového draka ohněm). Docela pěkný byl i příchod trpaslíků k Bilbovi a začátek cesty. Vyloženě mňamózní byl Glum, jak po stránce serkisovské, tak má naprosto skvěle napsané veškeré dialogy. Dost se mi líbila i scéna v Roklince, kde Gandalf říká, že na sílu Zla by se neměla nasadit ještě větší síla, ale že daleko lepší jsou drobná dobra v životě. Takový protiklad k vytloukání všech klínů klínem (Střílí se na americké škole, jak to "vyřešíme"? Vyzbrojíme učitele. Skutečně železná logika...). Co mi vadilo (něco víc, něco míň): Zpívánky. Trpaslíci prosím. Ale když byli u skřetího krále, říkal jsem si "doufám, že nezačne zpívat." Bum a je to: "Ha my zlí skřeti si je uvaříme lalala" nebo co to tam pěli. Stejně disneyovsky jako zpívání působí většina akčních scén. Naprosto tomu chybí šťáva, spíš to připomíná atrakce v Disneylandu, když utíkáme před skřety, skáčeme pro můstcích, propadáme se a to všechno tak, aby pod námi vždycky bylo něco na co dopadneme. Pokud už se mydlíme, není vidět, kdo do koho mlátí, když padáme ze skály, letí pod námi orel, každá skála končí ostrým výběžkem, na jehož špici stojí poslední strom. Hrdinům nikdy vlastně nic skutečně nehrozí, není třeba se o ně bát. Těžká deusexmachinovitost. Uprchneme z jednoho nebezpečí, hle, za pár minut jsme v Roklince. Lehneme do jeskyně - hned padneme do skřetí pasti. Prakticky nic se ve filmu neděje přirozeným vývojem. Na tom je vidět ten rozdíl mezi Pánem prstenů a Hobitem. V PP sice hrdinové taky většinou utekli z pasti, ale divák aspoň trochu cítil hrozící nebezpečí. Kdyby to bylo v jednom uzavřeném filmu, nebylo by to tak markantní, ale když se materiál roztáhne na 3x3 hodiny a začne se hrát na osudovost a epičnost, tak to mlátí přes oči. Zkrátka si nemůžu nevšimnout, že jaksi ubývá filmařům schopnost odvyprávět příběh s tím, co je pro něj důležité a vynechat, co je zbytečné. Potřeboval by takový Kubrick k odvyprávění stejného příběhu tolik prostoru? Nakonec se přikláním ke ***, ale ještě není vše ztraceno. Šmak se totiž probouzí a s ním i naděje v lepší část cesty tam :)(22.12.2012)

  • genetique
    ****

    Veľkolepý a pompézny návrat do posvätnej krajiny všetkých milovníkov fantasy žánru (menom Stredozem) sa nekoná. Uvidíme ako sa bude vyvíjať ďalší priebeh hobitského dobrodružstva, ale zatiaľ som voči tomu skeptický. Kvality filmu však nemožno poprieť, problém je v tom, že sa jedná o Tolkienovu adaptáciu a zároveň Jacksonovu a del Torovu kolaboráciu, a moje očakávania boli teda automaticky na úrovni LoTR-a. Byť toto iný film, tak by som plesal blahom. Mnoho záberov scenérií poteší, kamera fascinujúca, grafika a efekty prekonávajú limity a hudba krásne podmanivá. Takže po technickej stránke podľa očakávaní - bravúrne odvedená práca. Z hľadiska deja a celkového feelingu je to trošku horšie, miestami som mal z filmu dojem vykrádačky LoTR-ovskej trilógie, čo ale vlastne Jacksonovi ani nemožno vyčítať, pretože na to má autorské právo :). Atmosféra na jednotku, trošku pomalší rozjazd, podobne ako v prvom diely trilógie, ale ak bude dej, napätie a príbeh gradovať tak ako pred desiatimi rokmi, tak sa máme na čo tešiť. 85%.(27.12.2013)

  • LihO
    ***

    Veľa som od toho nečakal, no napriek tomu sklamanie. Ak plánujete kino, tak jednoznačne 2D. Ja osobne ľutujem, že som videl 3D verziu. Okrem rozmazaných hĺbkových záberov ma štvali aj arkádové, veľmi neprirodzene pôsobiace, priam až bolesť v očiach spôsobujúce, grafické efekty, najmä kvôli porušovaniu zákonov fyziky a absencii gravitácie v bojových scénach a v scénach s padajúcimi objektami. Čo sa soundracku týka, tak máme možnosť vypočuť si jeden skvelý song asi tak 7 krát v rôznych častiach filmu, vždy v inom prevedení. Nehovoriac o tom, že tvorcovia sa snažili naťahovať čas ako sa len dalo, takže sa, okrem iných dej nijak neovplyvňujúcich bludných scén, pripravte aj na kopec pomalých statických záberov. Tých 166 minút by sa s prehľadom zmestilo do 50tich minút. S výnimkou na pár svetlých momentov vo mne dobrý pocit vyvolávali len spomienky na starého dobrého pána prsteňov. Z ľútosti dvíham svoje hodnotenie na 3 hviezdy... Už mi snáď len ostáva na zvyšné dva diely tvorcom znechutene odkázať: Thanks, but no thanks.(17.12.2012)

  • Christopher Lee

  • - Vizuální efekty ve filmu vytvořila stejně jako v případě filmové série Pán prstenů společnost Weta Digital. (imagoo)

  • - Thorin Pavéza (Richard Armitage) nepoužívá dubovou větev jako štít jen při jedné bitvě. Např. v závěru při boji s Azokem si pak lze všimnout, že štít z dubové větve je s kováním a lepším provedením pro držení. Z této části výzbroje také vyplývá jeho jména, v originále Oakenshield. (Kuny27)

  • - V Hobitíně bylo postaveno celkem 44 hobitích nor, všechny s otvíracími dveřmi, jedna jediná však vystavěná i zevnitř. (DannyJ)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace