poster

Hobit: Neočekávaná cesta

  • USA

    The Hobbit: An Unexpected Journey

  • Slovensko

    Hobit: Neočakávaná cesta

  • Velká Británie

    The Hobbit: An Unexpected Journey

Dobrodružný / Fantasy

USA / Nový Zéland, 2012, 169 min (SE: 182 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    „Svět není v tvých knihách a mapách. Svět je venku.“ Hodnocení prodloužené verze (kinoverzi jsem neviděl). Ačkoli je prezentován jako dobrodružné fantasy kráčející ve šlépějích Pána prstenů, pro mne byl Hobit v prvé řadě příběhem proměny poutníka fikčními světy (neboli nerda), který teskní hlavně za svými knihami, ve skutečného hrdinu. Je to zejména Bilbova nezpůsobilost pro epické dobrodružství, která oživuje a také popostrkuje vyprávění (kulinářské tipy obrům, vysmeknutí se z gobliního zajetí). Zapomenutým kapesníkem počíná nejen postupná ztráta veškerého komfortu, ale také hrdinova proměna z toho, kdo neustále hledá silnějšího vůdce, který by ho vedl, v samostatně jednající figuru. Věřím, že toto směřování k samostatnosti bude v dalších dílech pokračovat. Dlouhý úvod v Hobitíně není důležitý jen kvůli nastínění cíle mise a představení trpaslíků. Zobrazení pohodlíčka, v němž provincionálně smýšlející „no adventure“ půlčík žije, zároveň slouží jako kontrastní podloží pro situace, v nichž se protagonista posléze octne. Stesk za opuštěným domovem je motivem prohlubovaným napříč celým filmem nejen skrze Bilba, ale také trpaslíky, kteří po svém exodu žijí ve vyhnanství. Hobit i trpaslíci zároveň opakovaně překonávají své fyziognomické předurčení, když musí zas a znovu čelit nepřátelům mnohem větším než jsou oni sami. Pozvolného zvyšování rizik, s nimiž jsou postavy konfrontovány, probíhá za paralelního upozorňování na budoucí hrozby, což Hobita ve výsledku mění v jeden velký příslib událostí, které teprve přijdou. Odkládání neředěné spektakulárnosti není na škodu, neboť prezentované dobrodružství před námi roste společně s Bilbem. Ten se ve světě reálného ohrožení teprve rozkoukává, takže má dost času na hádanky se schizofrenním pazgřivcem, a stejně jako divákovi mu musí být mnohé vysvětleno. Explikativní pasáže mění hlavní linii vyprávění ve zřídlo pro mnoho bočních příběhových toků, které ovšem nezdržují ani neruší, neboť se sbíhají zpět k výchozímu zdroji a dávají najevo, že jejich význam bude plně doceněn v některém z pokračování. Nad potřeby vyprávění překynula pouze délka některých akčních scén, prozrazujících, že Jackson je v nitru podobný hračička se slabostí pro bizarní monstra jako del Toro. Syrový vizuál akčních scén navíc moc neladí s lyričtější krajinomalbou. S ohledem na množství scenáristů a literárních i jiných zdrojů, z nichž čerpali, je výsledek stále obdivuhodně kompaktní a už dlouho jsem si nevychutnal takhle žánrově čisté, v dobrém slova smyslu starosvětské dobrodružství. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Bluntman, Lavran, Arbiter, Phobia, Tirion, mcb, L_O_U_S, Kellerman, TERRORDROME, Gattolino(13.12.2013)

  • Skejpr
    *****

    Hobit je opulentní, pokud jde o řemeslnou stránku, duše se ale vytratila. Zemitost nahrazuje sterilita a návraty stejných míst a motivů působí spíše jako plagiát. Postavy nejsou charaktery, ale jen ploché figurky, s čestnou výjimkou Gandalfa, Galadriel a Elronda, kteří jsou ještě "mladí", usmívají se, žertují a velmi decentně laškují... (druzí dva jsou ale ve filmu nanejvýš pět minut)... Tři filmy jsou PŘÍLIŠ!!! P.S.: Po druhé projekci zvedám hodnocení na plný počet . Hobit není nejlepším filmem roku, to ani omylem, nicméně řemeslo je to velkolepé a především revoluční. V HFR, tzn. ve 48 FPS a 4K rozlišení získává film nový rozměr a především s ním jde do kopru mnoho výtek, pokud jde o sterilitu a špatné triky. Zůstává precizní, velkolepé řemeslo a plný počet si bez debaty zaslouží...(13.12.2012)

  • Mertax
    ****

    Tak jsem si po devíti letech nasadila Prsten, vyrazila do Středozemě a místy měla husí kůži. O velké zklamání určitě nejde a vlastně musím obdivně konstatovat, že sto stránek knihy roztáhl PJ skoro na tři hodiny bez výrazně slabších scén. Žádná trapná podívaná s "family friendly" humorem, kterým mě trochu vyděsily trailery. Zarazil však místy nepřehledný střih – a to od Olssena, který stříhal Lotr trilogii. Zato kameraman Lesnie opět nabídl epické průlety krajinou i emotivní záběry (polodetaily, detaily)./// To oka Šmaka snad hoši z WG doladí, neb bylo CGI až hrůza včetně některých záběrů na orly. Jinak k efektům nemám větší námitky, jen 3D nebylo extra obohacující - sem tam prosvištěl zajíc, přilétla šiška, takže v tomto aspektu byl efekt dost nevyužitý... Celková plastičnost scén rozhodně kvalitní byla, což však bylo vykoupeni ztmavením už i tak tmavého filmu kvůli brýlím./// Top scény: flashbacky (pád Ereboru, Azog) skřeti na vrrcích a hádanky ve tmě. Geniální Serkis jako vyčuraný Glum a nezkušený Bilbo v podání Freemana, který postavě dodal naivitu a heroičnost zároveň./// Thorin je charismatický a mužný typ, bohužel však příliš zavání člověčinou./// Shore vykrádá sám sebe – příliš nového nezkomponoval, spíš je variuje, co už bylo, a opakuje motivy Gandalfa, Roklinky nebo Kraje z trilogie. Vynikající je však skladba "Over Hill", která je ve filmu použita třikrát, a to v těch nejnabitějších scénách./// Jacksone, do háje, nebuď tak současný! Moderní pojmy jako "hranolky", "akademický zájem" nebo "golf" (byť ten je v knize) vytrhávají z dění. 70-75 %. EE: Rozšířená verze sází hodně na humor a odlečující scény, takže král goblinů zpívá, trpaslíci se koupou v kašně nebo trapčí u elfské večeře... Takže přídavky spíš zbytečné, než aby vytvářely komplexnější příběh. Far over the misty mountains cold, to dungeons deep and caverns old. [Imax, 3D s titulky](13.12.2012)

  • Marigold
    ***

    "Nastavený čas" ve Středozemi, jinak o tomhle filmu nedokážu uvažovat. Prequel k něčemu, co prequel nepotřebuje, film, který těžko hledá tempo, film, který nedokáže setřást přízrak až příliš snaživé nápodoby Prstenové trilogie, film, jehož postavy navzdory bezmála třem hodinám působí na konci jako Bilbo, Gandalf, Thorin a buclatá banda blekotajících vousačů v závěsu (nejsem si navíc celkem jistý, zda se vydařil krok s pasováním Thorina na pozici Aragorna). Jackson mi od Návratu krále přijde ztracený v pastelech vyvanuté imaginace - po třetím slunce západu / východu nepochybuju o tom, že co bylo v případě původní trilogie "krásné a epické", je tady spíš samoúčelné a kýčovité (to platí i pro ubíjející průlety, které nás mají utvrdit, "že už je to zase tady a je to velký jako skřetí lalok"). Přesto nejsem nijak závratně zklamaný. Dílem proto, že jsem nečekal nic jiného. Dílem proto, že Tolkienově předloze mocné zahuštění "přídavkovými" liniemi zvlášť neublížilo, i když nejlepší momenty jsou pro mě stejně totožné s těmi knižními (hádanky ve tmě, Píseň Durinova lidu). V něčem je to zrcadlový odraz Společenstva (třeba kompozice: historický "bitevní" úvod // expozice v Kraji // diplomatická mezihra v Roklince // akční šlamastyka v hlubinách, ale těch souvislostí je tu víc), v něčem je to jeho opak (zatímco Společenstvo krátilo a dynamizovalo, Hobit spíš natahuje a retarduje retrospektivami a vysvětlivkami). Nemůžu se zbavit dojmu, že původní trilogie vypadala díky menšímu podílu digitálních doplňků o poznání "filmověji" a díky tomu fungovala i jako"dobré epické divadlo". Hobit mi tenhle pocit nedopřál ani při velebných promluvách v Roklince. Ne, rozhodně nejsem otrávený, ale pokud jsem napjatě čekal, zda mělo rozdělení filmu na tři části valný smysl, nemám po dnešku o nic větší důvod říci ANO. Hodnocení platí 3D verzi s dabingem a vznáší se "kousíček" nad třemi hvězdami. Ale jen kousíček. Edit: ani originální verze mě nepřesvědčila. Pro mě ten film mezi poetickým úvodem a akčním finále obsahuje strašnou spoustu dramaticky inscenované hlušiny, která mě ani na moment nevtáhla do hloubky tak jako libovolná (vystřižená) scéna Společenstva. Šíři to má, tak jsem zvědavý, zda to všechny ty dialogické retardace a naznačené linie později zúročí.(11.12.2012)

  • Isherwood
    ***

    Návrat do Středozemě po tolika letech je fajn, ty tři hodiny jsou v dokonalém WETA světě uchvacující pořád, jak v momentech infantilního blbnutí (knížka sama o sobě je pohádkou), tak i ultimátních samoúčelností (bitva hromových mužů ze skal), přesto mám pocit, že je to všechno tak nějak… vyprázdněné. Hlavně proto, že tam absentuje jakýkoliv imaginativní moment osobitého tvůrce a jediným životným momentem celého filmu se tak stane akorát hádankářská hra s Glumem. Nakonec je mi vlastně zpětně líto, že to nerežíroval Guillemo del Toro, PJ má tenhle svět totiž rád možná až příliš. Líbilo se mi to, a přitom nemám jediný důvod to ještě někdy vidět znovu.(16.1.2013)

  • Aidan Turner

  • - Úvodní scéna filmu byla pro účely vydání na digitálních nosičích znovu vyrenderována z důvodu drobných změn draka Šmaka, které byly nutné při úpravách CGI na druhém díle. (SimcaJB)

  • - V druhom trailery k filmu je počuť Gandalfa (Ian McKellen) ako hovorí: „Domov je za vami, svet vpred..." Je to citát z knihy "Pán prsteňov", kde ide o časť piesne, ktorú spieva Pippin pánovi Denethorovi. (jofffo1)

  • - Ve scéně Bílé rady se sešly 4 voice-overy doprovázející dění ve Středozemi. Cate Blanchett namluvila prolog k filmu Pán prstenů: Společenstvo prstenu (2003), Ian McKellen a Christopher Lee namluvili kampaně ve videohře "Bitva o Středozem" a Hugo Weaving namluvil kampaň ve videohře "Bitva o Středozem II". (ing.Frosty)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace