VOD (1)
Epizody(11)
-
Výhoda (E01)
-
Příliš mladí na lásku (E02)
-
Budu ti psát (E03)
-
Černá kulička (E04)
-
Ale je ženatý (E05)
-
Písemky (E06)
-
Samé jedničky (E07)
-
Kvůli mně přestane (E08)
-
Od sedmi do čtyř (E09)
-
Svatební let (E10)
-
Záruka (E11)
Obsahy(1)
Tak se ptám je volný cyklus samostatných příběhů ze života mladých lidí. Ve své době upoutal pozornost svou nestrojeností a věrohodností. Triumvirát úspěšných autorů, manželů Zelenkových a režiséra Adamce, v letech 1980-83 vytvořil 11 příběhů věnovaných se tématům jako je: protekce, nezralost vztahů, alkoholismus, žárlivost, tedy životním vzletům a pádům. Na obrazovce jsme tak ponejprv mohli vidět začínající mladé herce, kteří se časem stali velmi žádanými a obsazovanými, např. Karla Rodena nebo Vilmu Cibulkovou. (sator)
(více)Recenze uživatele Schlierkamp k tomuto seriálu (3)
Příliš mladí na lásku (1980) (E02)
Československá televizní inscenace podle scénáře O. Zelenky o lásce dvou mladých lidí, osmnáctiletého Ondřeje Nováka a sedmnáctileté Aleny Veselé, pocházejících z rozdílných společenských vrstev. Do rolí zamilovaného páru byli obsazeni J. Čenský a I. Andrlová (ve skutečnosti o necelý rok starší než její filmový partner) a od okamžiku, kdy na přátelské návštěvě u bohatých Nováků dala Ondřejova matka nevhodným vyptáváním povýšeně a jasně najevo, co si myslí o Aleně, vyrůstající bez otce ve skromných podmínkách i o jejich začínajícím vztahu, začíná velmi zajímavá podívaná s výborně napsaným příběhem a skvělými hereckými výkony. Za nejzajímavější považuji zejména velmi přirozené zachycení rodinného života a běžné komunikace mezi rodiči a jejich dětmi spolu s hereckými výkony obou matek, paní Novákové v podání J. Hlaváčové, arogantní a nechutně a s opovržením se chovající k rodině Aleny a B. Bohdanové, rozvedené a chudé, avšak moudré a hrdé Aleniny matky. Jejich vzájemná konfrontace v bytě Veselých byla lahůdková. Ondřejova otce představoval Miroslav Zounar, žijící pod pevnou rukou své manželky a snažící se udržet se synem přátelský a nenucený vztah, avšak bezmocného vzhledem k nenávisti jeho manželky k synově lásce. Mladý pár se scházel i přes zákaz a nevoli jejich rodičů a plánoval svou budoucnost bez nich, avšak jejich láskou prudce otřásla úspěšná Ondřejova zkouška na FAMU a Ondřej nechtíc propásnout svou životní šanci jejich původní plány změnil k nelibosti své partnerky. Z dnešního pohledu se zdá neuvěřitelné, že v okamžiku, kdy Alena své matce oznámila, že už není panna, bralo se jako samozřejmost, že je v jiném stavu. Samotný závěr zůstal otevřený a divák může přemýšlet o tom, zda se jejich vztah má šanci dát nějakým způsobem ještě dohromady. Přiznám se, že o hereckých schopnostech a šíři hereckého umění J. Čenského jsem měl jisté pochybnosti, avšak díky tomuto filmu jsem si svůj názor v tomto směru poněkud opravil. V menší roli starší Aleniny sestry se objevila D. Veškrnová a Aleninu kolegyni v nemocnici, která mladému páru půjčovala svou garsonku, představovala D. Bartůňková. Podle mého názoru se jedná o vynikající a nadčasovou, avšak bohužel zapomenutou inscenaci režiséra J. Adamce ze života mladých lidí, jejichž lásce rodiče nepřáli a o délce trvání jejich vzájemných sympatií nerozhodl nikdo jiný než osud. ()
Kvůli mně přestane (1982) (E08)
Neobyčejně poutavá televizní hra o životu s alkoholem i bez něho. Filmoví debutanti K. Roden a V. Cibulková tvoří pár, kterým právě alkohol přináší opakovaně nepřekonatelné překážky v jejich citovém soužití. Cibulková, trpící traumatem z dětství ze svého otce notorika, přednáší svému snoubenci neakceptovatelné podmínky a vytváří tak na něj tíživý psychický tlak. Příběh je po dějové stránce poněkud vyhrocen, avšak film je působivý zejména v tom, jak zobrazuje postupnou proměnu člověka v alkoholika a změnu sociálních vazeb mezi ním a jeho okolím. Jednoduché televizní zpracování u mě nebyl žádný problém, neboť film tak lépe dokáže vystihnout atmosféru poklidného domova spořádané rodiny. Ze všech účinkujících herců musím vyzvednout aspoň J. Přeučila, jehož doktor v léčebně u Apolináře byl velmi uvěřitelný a zejména J. Teplého, hrajícího pouze ve dvou krátkých scénách, avšak jeho výkon byl skutečně naprosto strhující. ()
Od sedmi do čtyř (1982) (E09)
Československý televizní film, v němž se ovdovělá matka dospívající dcery znovu zamilovala. Vzdorovitá, na matku přehnaně vázaná dcera Eva však od prvního okamžiku na sympatického nápadníka Martina Kalába žárlí a snaží se ho svým přezíráním a urážením z jejich domácnosti vypudit. Sobecká a osamělá Eva a skutečně zamilovaný Kaláb onemocní žloutenkou, jsou uvázáni na lůžko ve společném bytě a mají tak dosti času k sobě nalézt cestu. Časový interval v názvu inscenace označuje dobu, kdy je starostlivá a obětavá matka Marie I. Janžurová v práci a inteligentní A. Švehlík má prostor přesvědčit dívku, jež chorobně vyžaduje matčinu pozornost, aby respektovala skutečnost, že se s Marií mají rádi. V mimořádně působivé a mistrně panem Švehlíkem zahrané scéně, v níž pochopí, že Eva je zlá, tvrdohlavá a sobecká osoba, rezignuje na svou snahu se ji zavděčit. Pouze Kalábův rozchod s Marií a její smutek, donutí Evu přemýšlet o svém chování, avšak jak se podle otevřeného a nejasného konce zdá, je už pozdě. V komorním televizním dramatu socialistického panelákového stylu z běžného života od režiséra Adamce se ve výborné formě představili všichni tři hlavní představitelé a celkově se rozhodně se jednalo o velmi zajímavou podívanou s mnoha působivými momenty. ()