Režie:
Miloš FormanKamera:
Philippe RousselotHudba:
Thomas NewmanHrají:
Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton, Brett Harrelson, Donna Hanover, James Cromwell, Crispin Glover, Vincent Schiavelli, Miles Chapin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost... Režisér Miloš Forman byl jednou z vůdčích osobností české nové vlny a jeho tři české dlouhometrážní filmy Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967) patří dnes do zlatého fondu české i světové kinematografie. Víc v Československu natočit nestačil. Politická realita po sovětské okupaci v roce 1968 ho donutila k emigraci. Jako mnoho filmařů před ním (i po něm) se rozhodl uplatnit tam, kde je to nejtěžší – v Hollywoodu. Na rozdíl od mnoha cizinců se mu to skutečně podařilo. Získal dvakrát Oscara za nejlepší režii (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus). Vytvořil si pověst svébytného umělce, který nedělá kompromisy a který přitom dokáže svou uměleckou vizi skloubit s komerčními požadavky amerického filmového byznysu. V roce 1996 natočil snad svůj nejkontroverznější snímek, životopis známého pornomagnáta, nazvaný Lid versus Larry Flynt. Jak už název napovídá, osou příběhu je série soudních procesů, v nichž se Flynt snažil (a nakonec toho dosáhl) o důsledné uplatnění svobody slova, zaručené prvním dodatkem Americké ústavy. Forman vytvořil působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost. Velkou zásluhu na tom má herecký výkon Woodyho Harrelsona v titulní roli, který byl stejně jako režisér Forman nominován na Oscara. Vynikající herecké kreace předvedli rovněž Edward Norton v úloze Flyntova přepracovaného advokáta Alana Isaacmana a zpěvačka Courtney Loveová jako Flyntova láska Althea. Epizodní postavu soudce si ve filmu zahrál sám Larry Flynt. (Česká televize)
(více)Recenze (491)
Lid versus Larry Flynt je asi nejvíce americkým a zároveň i společensky nejzávažnějším filmem Miloše Formana. Odkrývá totiž pravou tvář lidské svobody a zcela nenapodobitelným způsobem dovršuje Formanovo ústřední téma, příznačné pro celou jeho tvorbu; tedy boj jedince se společenskou institucí a jejími totalitními tendencemi. V první řadě je třeba jasně říci, že Forman Flynta nehájí. V podání Woodyho Harrelsona je Flynt spíše trapným antihrdinou, jemuž však musíme fandit až do poslední chvíle, jakkoliv se nám protiví většina toho, co dělá. Právě toto strhující drama dělá v mých očích z Lid versus Larry Flynt zásadní snímek americké kinematografie 90. let. Harrelson je v hlavní roli naprosto vynikající. Výjimečná je však i Courtney Love v roli Flyntovy manželky Althey. Úctu zaslouží i mladičký, přesto již nesmírně charismatický Edward Norton v roli právníka Alana Isaacmana. Krom Formana coby skvělého režiséra, stojí výsledek zejména na přesném scénáři od dvojice Scott Alexander/Larry Karaszewski, jejichž práci mám všeobecně velmi rád. Film je krom své symboliky a mnoha význačných momentů nezapomenutelný i po hudební stránce; krom původní hudby Thomase Newmana se mi vryla do paměti především úvodní část Dvořákovy symfonie Stabat Mater. I přesto, že byl Larry Flynt, vydavatel pornočasopisu Hustler, nesmírně složitou a kontroverzní osobností, často jdoucí pouze po tučném zisku z prodeje pornografie, byl to rovněž i jeden z největších bojovníků za svobodu, jakého Amerika v druhé polovině 20. století poznala. Myslím, že by se jeho odkaz měl hlavně v současné době připomínat stále častěji. Je totiž důležité si uvědomit, že film nepojednává ani tak moc o Flyntovi, jako spíše o Nejvyšším soudu Spojených států, jenž je v podstatě jeho ústřední postavou. Závěrečná katarze v podobě věty "We won, baby!" pak jen stvrzuje celé myšlenkové poselství; tedy, že svoboda slova, a tím pádem i svoboda tisku, zůstává za veškerých okolností nedělitelná. Asi tolik bych řekl na adresu těch, jež nejsou dodnes s to pochopit, proč Miloš Forman film o Larrym Flyntovi natáčel. ()
Oscar 2 nominace: Režie, Herec HR - Woody Harrelson. . . . Zlatý Medvěd ()
Forman umí vyprávět příběhy, ale co na tom, když se neustále točí v kruhu kontroverzních osobností, které haní systém, případně proti němu silně brojí a bez jakýchkoliv výčitek bojují. Jednoduše řečeno, zůstávají důkazem odlišnosti který popuzuje všednost, průměrnost a šedivost . Bohužel se v tomto začarovaném kruhu točí i celý film o známém porno průmyslníkovi bez servítek a morálních předsudků, který se rozhodl vydělat na animálních potřebách svých spoluobčanů. Kéž by se významný a nepřehlédnutelný český emigrant oprostil od stereotypní koláže soudních pří, doplněné rádoby šokujícími scénami, jenž se dotýkají palčivých problémů na které je především křesťanská konzervativní většina silně alergická. Závěrečný monumentální patos je neodpustitelný, stejně jako podsouvané heroizování a absence jakékoliv dobové hudby, která by dokázala podkreslit střídmé reálie. ()
Miloš Forman, šá la lá la la, Edward Norton, šá la la la la la....já vím, že Woody Harrelson a Courtney Love předvedli možná svoje životní role, ale lidi, letos mě vzali na práva:) (Dodatek - léto 2003) Ale proč sem vlastně píšu - tady vidíte jak vypadala "největší světová demokracie" před slabými třiceti lety....zbožňuju pokrytce, dobrou noc... ()
Zábavný a provokativní životopis, který výborně funguje i jako zamyšlení nad limity svobody projevu. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, Pohrobek ()
Kontroverzní, kontroverzní, kontroverzní...faktograficky zajímavé i soudně napínavé... Zkrátka a dobře Larry není žádný dobráček, ale prostě jen člověk, kterého si systém vybral jako obětního beránka. ()
Škoda, že Miloš je tak trošku lenoušek a tak v době kdy měl formu jak hrom , což bylo prakticky celý jeho tvůrčí období zase tolik filmů nenasekal. Lid versus Larry Flint se může opřít o vynikající herecké výkony všech tři hlavní hrdinů, zejména Woody a Edward tady předvádí vyšší hereckou. U Courtney nevím, zda tu fetku tak skvěle hrála a nebo byla opravdu sjetá. Po hereckých výkonech působí ve filmu nejsilněji dialogy, ale bohužel ne po celou dobu. Ty nejlepší slovní perličky nafasoval Edward Norton a hlavně ve svý první řeči před porotou předvádí balzámek pro moje ouška. Bohužel film má i slabiny, některé pasáže působí nesdělně, zdlouhavě a nudně. Postavě Jana Třísky měla být určtě věnována větší pozornost, protože dva záběry na hlavu a pak bum bum, to působí poněkud odbytě. Tematicky se Miloš tradičně trefil do mého naturelu naprosto přesně, takže hlavní myšlenka filmu působí po letech pořád nejen atraktivně, ale mnohem mnohem aktutálněji než kdy dříve. ()
Miloš Forman se nebál sáhnout po kontroverzním tématu a natočil film o dlouhém boji pornomagnáta za svobodu slova a tisku, zaručenou ústavou. Woody Harrelson tady předvádí asi svůj životní výkon, Edward Norton se definitivně zařadil mezi americkou hereckou elitu a vdova po ex-zpěvákovi Nirvany Cobainovi, Courtney Love dokazuje, že kromě vloh pro zpěv (skupina Hole), má talent i na herectví. Pozoruhodná je i minirolička Jana Třísky v roli atentátníka. ()
Vůbec se nedivím, že tenhle film v roce 1996 spustil v Americe poprask. Otevřel totiž sérii témat, o kterých se v Americe ani dnes příliš nemluví. A ne jen tak ledabyle...ale rovnou to odpálil pěkně v kopě a po hromadě v jednom uceleném filmu. Život Larryho Flynta prostě nebyl pro pruďase. Ne nadarmo totiž už od dětství vím, že Hustler byl vždycky nejdrsnější časák na trhu. Je teda pravda, že v dnešní době už to zřejmě nikoho nepřekvapí, protože dnes už pomalu i desetiletý dítě na základce ví, co je to fisting, ale tenkrát to byl masakr. A já jsem moc rád, že u té hysterie stál právě Miloš Forman. Je totiž hrozně fajn vidět, že zvolenou šanci neváhal využít a pěkně Hollywood tenkrát pozlobit. Dneska už si to nikdo nedovolí. ()
║Rozpočet $36miliónov║Tržby USA $20,300,385║Tržby Celosvetovo $43,600,000║ Forman a jeho spracovanie príbehov ma vždy udivovalo, tu tiež samozrejme zručne vykresľuje zaujímavý príbeh, len škoda že za celý čas sa to nikam výraznejšie neuberá, nepríde žiadna silná scénka čo by zarezonovala, celý čas si to ide v nabehnutých šľapajach od úvodu až po koniec, pozerá sa to dobre ale nič to nedá. Woody Harrelson a Courtney Love su vo svojich úlohách fajn ale nedajú nič navrch aby sme ich charakterom viac mohli fandiť v ich strastiplnej ceste. Zatiaľ najmenej výrazný počin čo som videl od Formana. /60%/ ()
Životpisný film o člověku, který stvořil Hustler a celou americkou porno scénu. Viditelný Formanův rukopis. Výborný Woody, zdrogovaná Courtney Lolve. a mladý Edward Norton. Ukázka opravdové demokracie a skutečné svobody v USA :) ()
Další důkaz toho, že Miloš Forman točí POUZE kontroverzní filmy... 95% Podobné filmy: Hříšné noci, Milk ()
Jak jinak natočit biografický snímek o kontroverzní osobě než-li kontroverzně a s (ne)vkusem? Formanovi se to zdařilo výtečně a přitom nezapomněl na všechny indegrience, které dělají dobrý film. Herecky brilatní, režií skvostné a scénářem výtečné. ()
Forman se natolik zamiloval do demokracie, že se jí rozhodl bránit všude, před vším a jakkoliv. Tentokráte vyprodukoval nesmírně provokativní (ne tak formou, nýbrž "morálním" poselstvím) a svobodomyslný film, který na jednu stranu demokracii vychvaluje, na druhou stranu si z ní utahuje, aniž by však zapomínal na poměrnou věrnost skutečnému příběhu. Larry Flynt tu není jen zapálený bojovník za skutečné uplatňování práva, bojovník proti pokrytectví, který pouze a jen směřuje k patetickému potření svých protivníků, ale i rozpory zmítaná osobnost, včetně jednoho kouzelného nábožensky zapáleného období, která si zase nemůže být až tak jistá vším svým konáním, s jehož důsledky se bolestně střetne takřka na všech frontách. Vedle Harrelsona a Nortona tu skutečně zazářil i Jan Tříska, pro kterého si musel Forman vymýšlet vhodnou roli asi pěkně dlouho. ()
Co k takovéhlemu filmu napsat? Brilantní herecké výkony, výborná režie, příběh, hudba a vše co k tomu patří, akorát tomu občas malinko dochází dech. Celý film jsem Larrymu Flyntovi fandil a byl mi sympatický. Potěšil mě killer Jan Tříska. ()
rozpočet : ? tržby americke : $20,300,385 ()
Tak timhle filmem me Miloš Forman opravdu dostal. Nebal se zpracovat kontroverzni tema a zvladl to na vybornou. Takova komedie-drama-soudni drama o svobode slova. Woody Harrelson predvedl naprosto dokonaly vykon, pak ke konci s oteklou hubou vypada sice trosku smesne, ale presto to je jedna z jeho nejlepsich roli. Courtney Love predvedla spis prumer, ze zacatku je hodne krasna, ale ke konci kdyz uz je na sracky tak vzhledove nic moc, ale zase to lip zahrala. A Edward Norton vypada jako takovejch nevinnej chlapecek, nicmene taky vyborne zahranej. Potesila me mini rolicka Jana Trisky v roli atentatnika. Nejlepsi forky byli, kdyz Woody Harrelson buzeroval u soudu. Pro me jeden z nejlepsich Formanovo filmu. ()
Téma nepochybně kontroverzní, zajímavě provokativní, ale film bohužel zcela průměrný. ()
Bezchybně zpracovaný bio, Harrelson show a jeden z klíčových příběhů na téma 1st amendment - ať žije svoboda, v USA i tady u nás v Evropě. Forman mě tímto utvrzuje, že jestli přijde čas tak hodlám bojovat. Nasr*t nějaký cenzury a pohoršený sněhový vločky. "If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear." (Orwell) ()
Pěkná ukázka té pravé americké svobody. A to si asi dokážete představit, jak to vypadalo v padesátých letech za mccarthismu. Jasně, svoboda každého člověka je vykoupena jeho nesvobodou v určitých věcech, jako třeba že nesmíme nikoho vraždit nebo si dělat, co chceme. Absolutní svoboda je anarchie, ale opak je totalitární vězení. A přestože si dneska kdekdo myslí, jakej byla vždycky Amerika ostrůvek demokratické svobody, tak si uvědomte jedno. V Americe byl nejsvobodnější WASP (bílej anglosaskej protestant) a to hodně dlouho. Černoch, homosexuálně zaměřený člověk nebo žena má mnohem menší práva. Ne ty zaručený státem, ale ty, který vytvářejí obyčejní lidé svým chováním - právnost (pokud se to tak dá nazvat). A nedej bože, že by to byla černá lesbička. Dnes je podle mě Amerika mnohem nesvobodnější, než třeba naše země za totality. Důvod? Možná, že si každej až tak moc hledí svých vlastních soukromých práv a jejich obhájení, že v důsledku zapomíná a omezuje práva všech ostatních víc než kde jinde (odosobnění). A Larry Flyntovi, aspoň podle tohoto filmu, šlo o právo všech, i když mi připadlo, že to později dělal už jen proto, že měl tvrdou hlavu a nechtěl ustoupit. Anebo se jen pletu. ()
Reklama