Režie:
Matt ReevesKamera:
Michael SeresinHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smit-McPhee, Kirk Acevedo, Judy Greer, Nick Thurston, Terry Notary, Jon Eyez (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Caesar je šimpanz, se kterým jsme se seznámili před třemi lety ve velmi úspěšném filmu Zrození planety opic. Tehdy právě on, jako první z lidoopů, získal mimořádně vysokou inteligenci a to kvůli pokusům s ještě neschváleným lékem na Alzheimerovu nemoc. Chytrý lidoop se stal senzací, ale zároveň předznamenal zásadní revizi pohledu na to, kdo je skutečným pánem tvorstva. Příběh Úsvitu planety opic začíná deset let poté, co se Caesar se smečkou dalších uprchlých lidoopů ukryl v hlubokých lesích poblíž San Francisca. Lidstvo v mezidobí prakticky zdecimoval agresivní virus, jehož první příznaky se objevily na konci prvního dílu. Těm, kteří virovou pandemii přežili, navíc hroutící se svět stavěl do cesty další nečekané překážky. Území uvolněné lidmi postupně obsadil národ geneticky pozměněných lidoopů, v jejichž čele stojí právě Caesar. Síla a schopnosti Ceasarova království narůstají, postupně vzniká nová civilizace řídící se novými zákony a pravidly; civilizace, která si dokáže představit Zemi bez lidí. Planetu opic. Lidé, kteří přežili, se snaží narůstající opičí dominanci narušit a vrátit se na vrchol evolučního žebříčku. Začíná boj o moc, boj o to, kdo bude vládnoucím živočišným druhem na Zemi. Obě strany sice dosáhnou křehkého příměří, ale jen nakrátko. Napětí mezi lidskou a lidoopí komunitou narůstá, sílí i boj o moc uvnitř obou skupin. Tohle napětí může vyřešit jen fatální střet, po němž bude zcela nezpochybnitelné, kdo se stal vládcem planety Země. (CinemArt)
(více)Videa (27)
Recenze (1 188)
Druhý díl této novodobé trilogie o planetě, která je spíš opic, než lidí, jsem se dostal vlastně náhodou. Nic jiného v televizi neběželo, tak proč to nezkusit. Když už ale nic jiného, tak reklama na Hollywood je to adekvátní. Technicky fajn, místy vlastně až fakt dobrý, ale příběhově mě to prostě nebavilo. Během filmu Vám je úplně jasné, že spolupráce opic a lidí nemůže mít dlouhého trvání. Neexistuje napětí, jen funkční akční scény. Ani herecky to neuchvátí a tak jsem nakonec skončil u tří hvězd, tedy u smírnějšího hodnocení, než u prvního dílu této trilogie. ()
Takhle se točí dvojky! Sice bych neřekl, že je Úsvit nutně lepší než Zrození, svoje místo na slunci si ale rozhodně zaslouží. Je totiž tematicky a myšlenkově košatější a trikově vypiplanější, přičemž se stejnou vervou upřednostňuje hutný příběh před dynamickým spektáklem. Ne že by na nějaké ty akční opičárny nedošlo. Reevese ale daleko víc zajímá, proč k nim vůbec dojít má a co z nich vyplyne, paradoxně tak stejně jako protagonisté netoužíte po opulentních masakrech, nýbrž po míru. Je ale soužití lidí a opic vůbec možné? A může za stahující se smyčku vyděšená lidská nátura, opičí naivita nebo něco jiného? Pozvolna destilované odpovědi rozhodně stojí za to. A kdyby k nim po brilantních dvou třetinách filmu vedlo o něco silnější finále, byl bych vyloženě v sedmém nebi. (8/10) ()
To se pořád mluví o postavách, vyprávění a významech, ale trochu se zapomíná na to, že je tenhle film pozoruhodný stylisticky, hlavně v rámci hollywoodské produkce. Reeves tady definitivně prokazuje, že má velký cit pro materiál, protože zatímco Cloverfield vyžadoval až nepříjemně zesílenou shaky-cam estetiku, ze které se pár lidí málem pozvracelo, Úsvit planety opic naopak charakterizuje neobvyklá střihová rozvážnost a velké množství celků. Není to samozřejmě jako dnešní artová produkce, ale v některých postupech se jí film docela blíží, například významotvorným zapojením mizanscény, která víc než k posunu vyprávění slouží k prohloubení fikčního světa. Proti sobě tak například stojí hornaté sídlo lidoopů, které obepíná hradba plná vzhůru trčících kůlů, a sídlo lidí, kde se stejně tak do nebe tyčí hromady zbraní. Úsvit vyloženě stojí na kompozicích, které najednou zachycují hromadu nejrůznějších prvků a které někdy až odosobněně sledují střet dvou soupeřících, ale v mnohém stejných táborů. Spolu s tím se nabízí důležitá otázka související s pokročilým motion capture: je herectví lidoopů působivější (přesvědčivější) než herectví lidských postav? Podobnou otázku bychom si samozřejmě mohli klást po předchozím dílu. Tak trochu v rozporu s některými ohlasy jiných si nicméně myslím, že Úsvit není ani tak o zdařilém navazování na dobře rozjetou rebootovanou sérii, ale spíš o alternativním pohledu na věc, kdy mnohovrstevnatost konfliktu vyvstává tentokrát i z jiných než primárně narativních prostředků. ()
Vynikající pokračování! Takhle to má vypadat. Skvělé navázání na motivy a témata ze Zrození. Lidská i opičí strana má své pro a proti. Samotný konflikt má mnohem hlubší a větší nuance. Nejvíce zdrcující je ta výstavba, kdy vidíme, jak by spolu mohli obě strany jednoduše vycházet, ale skrze ignoranty na obou stranách vzniká zbytečný konflikt, stejně jako ve skutečném světě. Bez té pomalejší a vyzrálejší výstavby by to nefungovalo tak jak má a divák by neprožíval ty špatné rozhodnutí jedinců na obou stranách. Je tu spousta silných, výrazných, mrazivých, srdceryvných a zapamatovatelných scén, které perfektně slouží ději a dokonale rozvijí ústřední postavy i myšlenky. Velkofilm s velkým V! ()
No jó, móc pěkný triky, Caesar jako Šimpon Brando parádní, dokonce se skamarádí s měkosrdcatým člověkem, škoda že měl taky za kamaráda Kobu kudlovrážeče. Ani by to nebylo tak zlý, nebejt prvního dílu, kterej nastavil laťku sakra vysoko. Po tak inteligentně napsaným a natočeným filmu se divák s touhle dosti průhlednou a jednoduchou přesnídávkou nespokojí. A i když tady opice pořádaj nájezd se samopaly ála Zachraňte vojína Apea, libovolná scéna s prostým rozhovorem opičáka a Jamese Franca to hravě strčí do kapsy. Tak tímhle směrem se to zrovna ubírat nemuselo. ()
Galerie (114)
Photo © Twentieth Century Fox
Zajímavosti (26)
- Natáčení probíhalo ve městech New Orleans a San Francisco v USA a ve městech Vancouver a Campbell River v Kanadě. Natáčelo se 91 dní. (willy1)
- Režisér Zrození Planety opic (2011) Rupert Wyatt řekl, že se natáčení pokračování vzdal kvůli zásadním názorovým neshodám se studiem. (Reapper)
- V scéne, v ktorej sa Dreyfus (Gary Oldman) pozerá na fotky svojej rodiny, ktorú stratil, ide vlastne o hercove fotky z reálneho života. (Laslo)
Reklama