Představte si, že vám zazvoní telefon, vy ho zvednete a zbytek života se vám promění v nekonečnou noční můru. Šílené, že? Právě takový moment se stal výchozím bodem thrilleru, pod kterým je coby výkonný producent podepsaný hollywoodský mogul Steven Spielberg. Dva úplně obyčejní mladí Američané se kvůli jednomu takovému telefonátu stanou součástí hry, která je nebezpečnější než ruská ruleta. Ten, kdo utvářel její pravidla, totiž vložil náboje do všech komor revolveru.
Rachel (Michelle Monaghan) je svobodná matka osmiletého syna. Právě ho pustila na výlet se školním orchestrem, takže ji upřímně vyděsí telefonát od neznámé ženy, která jí nabídne jednoduchý obchod - život dítěte za plnění jejích příkazů. Jerry (Shia LaBeouf) je drzý výrostek, který jednoho dne ve svém původně prázdném bytě objeví zásoby středně velké teroristické buňky. Než ho telefonát téže neznámé ženy, která si vynutila poslušnost u Rachel, stačí varovat, vtrhne k Jerrymu FBI a zatkne ho. Zkušený agent FBI (Billy Bob Thornton) Jerryho báchorkám, podle nichž to na něj někdo narafičil, ani trochu nevěří. Pak ale přijde čas na jeden povolený telefonát a tentýž ženský hlas dá Jerrymu druhou šanci na útěk. Tentokrát se jí úspěšně chopí a díky tomu potká Rachel. Dva zcela neznámí lidé, spojení jen hlasem v telefonu, záhy pochopí, že moc nad jejich osudem převzal někdo, kdo sleduje
každý jejich krok a dokáže je přimět i k těm nejšílenějším akcím. Otázkou je, proč to vlastně dělá.
Bylo by chybou cokoliv prozrazovat, stačí, že koproducent Alex Kurtzman řekl, "proč to vlastně udělal" Steven Spielberg. "Steven si přál vyvolat v
divácích stejné mrazení, jaké měli, když se po premiéře Čelistí vyrazili koupat do moře. Tentokrát by jim měla naskakovat husí kůže z prostého zazvonění telefonu." Tahle myšlenka ve tvůrci klíčila řadu let, než ji současný svět moderních technologií, v němž je všechno propojené se vším a kdokoliv se dá kdekoliv vystopovat, pomohl uzrát. "Donedávna by byl takový film sci-fi, teď je to příběh ze žhavé současnosti," dodává Kurtzman. Spielberg chtěl Oko dravce původně točit sám, ale když ho pohltila práce na
pokračování Indiany Jonese, přenechal otěže mladému režisérovi D. J. Carusovi, jenž nejen jeho příjemně překvapil thrillerem Disturbia, ve kterém si hlavní roli zahrál rovněž Shia La Beouf, tehdy slibný mladý herec, dnes obrovská hvězda, která má na kontě hlavní role v trhácích jako Transformers nebo Indiana Jones a Království křišťálové lebky.(oficiální text distributora)
Blizzard
Z traileru jsem doufal, že na pozadí všeho toho kolotoče stojí člověk a bude se jednat o psycho jízdu jako v případě The Game. Ach, jak jsem byl bláhový. Nakonec se z toho vyklubala parodie na Terminátora se Skynetem, akorát jako vraždící nástroje místo robotů sloužili běžně užívané mobily, bankomaty, auta, semafory a bůhví co ještě. Tohle už jsme tu párkrát měli. Amíci a jejich konspirační teorie zkrátka nemají hranic. Dříve to byla hrozba z východu, nyní jsou to buď mimozemšťané, stroje s umělou inteligencí nebo v neposlední řadě teroristé. Tristní zápletku o A. I., které bylo opět vizuálně zpracováno naprosto nesmyslně, jen aby zaujalo publikum, navíc má v podstatě neomezenou moc po celém světě, vybere si dva lidské humanoidy na pomoc a ještě je pošle na tak strastiplnou cestu, netřeba ani více komentovat. Alespoň, že tam hrál Billy Bob Thornton, na kterého se dalo dívat, i když se mu zde moc prostoru nedostalo a Shia byl samozřejmě košer, ale není to zrovna můj oblíbený herec, takže jsem jeho skoro dvou hodinovou bežeckou kariéru v klidu přehlížel. Budu se sice opakovat, ale hudba Biana Tylera mě také zklamala a nemohl jsem si nevšimnout jistého známého motivu z filmu Armageddon. Eagle Eye je jedním z typických příkladů toho, jaká laťka kvality je dnes nastavena pro diváky a zároveň bohatě stačí na to, aby se rejžovaly $$$. (6/10)(26.12.2008)
tombac
Pro mě svižné akční překvápko, jež o coul předčilo i letošní Wanted. Ani k tomu nepotřebovalo řvavé vizuální kudrlinky, postačilo nadprůměrné tempo, solidní audiovizuál a do zvoleného žánrového rámce typově skvěle zapadající Shia. Fachá to, fachá, i na kopance adrenalinu dojde. A já se v kině bavil a bavil, téměř nenudil, a na nějaké logické lapsy a prvky spíše z kategorie sci-fi po prvním zhlédnutí zvysoka dlabu! Jen ty čerstvé režisérské naděje by se měly naučit točit automobilové honičky, aby z nich měl divák v hlavě i víc, než jen zmatený bordel...(3.10.2008)
Lateef
Borci, nepoužívejte růžovej toaletní papír, protože dřív než spláchnete, bude o tom Aria vědět a vylepí tuhle zvěst na informační tabuli nad vchod nákupního centra, kam odpoledne zavítáte pro něco do žaludku... LaBeouf v Carusoshow podruhé... svižné, výbušné, nadnesené, kostrbaté. Spousta hračiček, smrtonosných bouraček a uběhaných nožiček ve Světě náhod a úsměvných činů s mírou uvěřitelnosti na bodu 0. LaBeouf se znovu s přehledem pohybuje ve svém hereckém teritoriu, Thornton oukej, jen by ze sebe nemusel tlačit tolik rádoby cool výhružek, Monaghan a Dawson film jen zlehka zaferomonovaly. Nenudil jsem se, ale tolik přestřelený film jsem už dlouho neviděl. 80 miliónů dolarů(rozpočet)/174,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/7 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí)(18.12.2008)
Jara.Cimrman.jr
"Přílišná obrana naší svobody se může klidně stát hrozbou pro svobodu samotnou." Ať chceme nebo nechceme, žijeme ve světě, kde jsme neustále sledováni kamerami, Facebooky, telefony, Googly, občankami s čipy, Xboxy, webkamerami a podobnými technickými vychytávkami, které se tváří, že nám zpříjemňují život. Nikomu kromě mě to nevadí? Asi ne. Tak to si tu budu muset se svými paranoiami žít sám a užívat si tento snímek, i když to trochu přehnal se spolehlivostí lidského faktoru. Lidi by tento dokonalý plán prostě zignorovali dřív než by začal, ale za mě to bylo hodně svižné, zábavné a lehce znepokojivé.(21.5.2018)
Gilmour93
„Zažijete taškařici století. Apríl v dubnu, květnu, červnu, červenci i srpnu..“ Protiteroristický Queeg ovládá reklamní panely, semafory, vlaky, letadla a v případě vysokého stupně ohrožení snad i splachování v Pentagonu. Všechny ty hi-tech thrillery s tisíci na sobě navazujícími náhodami ve scénáři se mi již zajídají, obzvláště pokud nepřinesou vůbec nic originálního a donutí mě koketovat s myšlenkou použití tlačítka rychlého posuvu na dálkovém ovládači. Caruso by měl raději dál dělat dýdžeje na diskotékách..(6.10.2009)