Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Blízká budoucnost blíže neurčené země. Už třináct let pokračují teroristické pumové útoky. Lidé si už na ně zvykli, stejně tak jako na život v paranoiou prolezlém světě, vyznačujícím se depresivní architekturou, zdevastovanou krajinou a všudypřítomnými vykonavateli státní moci. Možná že si každý člověk našel nějaký svůj osobní únik. Tak jako nesmělý úředník Sam Lowry, který se ve svých snech pohybuje v idylické zemi, létá oblohou v andělském brnění a líbá nádhernou vílu. Probuzení je ovšem vždycky víc než tvrdé, návrat do reality přetěžký. Ale i v ní, byť je to neuvěřitelné, může člověka potkat kousíček naděje. Pro Sama je jí zjištění, že jeho vysněná víla skutečně existuje. Teď už jde jen o to ji znovu najít. Jenže to v hyperbyrokratizované společnosti nebude tak snadné... Černá komedie Brazil je po Žvahlavovi (1977) a Lupičích času (1981) třetím samostatným celovečerním filmem osobitého amerického výtvarníka a režiséra Terryho Gilliama. Deprimující a rafinovaně krutá podívaná se kvůli producentské opatrnosti společnosti Universal Pictures dočkala veřejné premiéry až téměř rok po svém dokončení. Snímek, inspirovaný Orwellovým románem "1984" (pracovní titul byl „1984 a 1/2"), v sobě kloubí satiru, parodii, fantaskní motivy i dadaisticky roztodivné citace, to vše dohromady je ovšem nesmírně působivým a bohužel až děsivě aktuálním zobrazením světa, kontrolovaného monolitickou organizací, a odlidštěné společnosti, žijící v permanentním strachu na pokraji apokalypsy. Film získal řadu mezinárodních cen, nominován byl i na dva Oscary (za nejlepší původní scénář, a nejlepší výpravu a dekorace). (Česká televize)

(více)

Recenze (559)

mvukotic 

všechny recenze uživatele

Veľmi zaujímavá vec. Kdesi som sa dočítal, že Terry prenáša do snímky kafkovskú atmosféru a nádych absurdity, ja som však od spisovateľa toho veľa neprečítal, takže neviem posúdiť, snáď len z toho, čo som o jeho románoch počul. Byrokracia dotiahnutá do extrému, orwellovský chod spoločnosti, ľudia, ktorí sú iba čísla v tabuľkách a korporátnych procesoch, to všetko je silno cítiť v Terryho prvom scifičku. Oproti tomu láska ústrednej dvojce pôsobí v takto nastavenom svete ako perla medzi hovnami (čo môže byť ďalší orwellovský aspekt), hoci tu chémiu som až tak nepocítil. Pre mňa napriek výbornej atmosfére trošku prepálená stopáž a nudný vizuál. 7/10 ()

BigBang 

všechny recenze uživatele

Byl jsem neinformovaný předem, že to není (tak úplně) komedie. O to silnější pecku jsem jako divák této antiutopie dostal: neznám žádný srovnatelný film, který by ukazoval, jak se dostat do světa 1984 cestou ochrany svobodného světa proti terorismu. Iritující na tomto filmu je především jeho politické vyznění - ukazuje alternativu bezprávného světa, kde však fungují třeba svobodné finanční služby a rétorika se neliší příliš od naší doby. Už je to pár let, co jsem Brasil viděl. Ale jsou motivy, které se nezapomínají: (i) dítě na návštěvě u tatínka v práci, který z kanclu odchází mučit dalšího vězně, a (ii) finanční poradce, který vězňům mezi výslechy nabízí hypotéku na financování nákladů řízení, které musejí platit. ()

waska 

všechny recenze uživatele

Nevím, nějak na mě tyhle utopistické světy ( byť v lecčems podobné tomu našemu ), kde vládne byrokracie a Velký Bratr nás svým okem sleduje, moc velký dojem nedělají. Byť vizuály jsou skvělé, taky si s tím Gilliam pořádně vyhrál, a měly by filmu spíš pomoct, v tomto případě však přidávají na zmatečnosti. Pryce je výborný, de Niro se ve filmu jen párkrát mihne a jinak kde nic tu nic. Sice chápu, že režisér vše bere s nadsázkou, mě si tímhle filmem nezískal. ()

SeventySeve 

všechny recenze uživatele

Byrokracie, konzum, propaganda, nesvoboda a plno jiných neduhů moderní společnosti v tomto nadčasovém snímku vrcholí v jeden ohromný What the fuck film. Možná bylo těch nápadů trochu příliš, na druhou stranu došlo k určitému přehlcení informacemi, čož se k tomuto filmu docela hodí. Mno a De Niro ve vedlejší roli byl dokonalý. ()

Joski 

všechny recenze uživatele

Veľmi originálny klaustrofobický Kafkovsky kúsok z dielne Terryho Gilliama, ktorý zaujme len náročnejších divákov. Bizardnosť, geniálne prepracovaný vizuál či citácie z dejín filmu sú hlavné plus tohto nezvyčajného diela. Určite patrí do zlatého fondu svetovej kinematografie. 100% ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Prorocká vize budoucnosti s všemocným ministerstvem informací, které spolkne 7% DPH, s teroristy a likvidací lidí. ()

junxi91 

všechny recenze uživatele

Velice zvláštní film, odehrávající se v blízké budoucnosti v nespecifikované zemi, kde vládne dystopie v čele s úředníky, agenty a policajty, lidé se chovají velice podivně, dochází k každodenním teroristickým útokům a zdejší prostředí působí velice znečištěně a depresivně. Hlavním hrdinou je Sam Lowry, obyčejný státní úředníček, který má však v noci divoké sny o tom, že je okřídlený anděl, který zachraňuje dívku v nouzi. Realita a jeho fantazie se ve filmu často prolínají, a tak mi to dělalo v ději trošku bordel. Jednoho dne dojde na úřadu k chybě, protože se do dálnopisu zasekne moucha a špatně se vytiskne kopie zatykače, a tak je den před Vánoci zatčen nevinný muž Archibald Buttle, manžel a otec dvou dětí. Zatčen měl být terorista Archibald Tuttle. Jo, jedno písmenko, které ovlivní celý děj. Buttle je odvlečen před svou rodinou v plastovém obleku a s řemenem kolem krku a následně zastřelen. Sam si této úřednické chyby všimne, protože zjistí, že peníze za zatčení byly strženy z nesprávného účtu, a tak jde vdově po Buttlovi vrátit peníze (ta o ně však nestojí - chce tělo svého manžela), při tom však zahlédne sousedku z horního patra Jill Laytonovou, což je řidička kamionu. Uvědomí si, že se jedná o ženskou z jeho snů, a tak se jí snaží dohnat, ale ona mu uteče. Jill se snažila pomoci paní Buttleové tím, že zjišťovala, co se stalo s jejím manželem, ale byrokracie jí to nedovolila. Snažila se nahlásit neoprávněné Buttleovo zatčení, díky čemuž začala být podezřelá jako Tuttleův teroristický komplic. Sam má doma problémy s klimatizací, a tak to nahlásí na Centrálním Servisu, který se však vymlouvá, že už mají po pracovní době, a místo toho se objeví samotný Tuttle, který nyní pracuje jako nezávislý topenář. Tuttle opraví Samovu klimatizaci, ale mezitím dorazí také dva pracovníci Služeb (kteří se po sobě vzájemně opakují) jménem Spoor a Dowser. Tuttle mezitím unikne a pracovníci později zničí Samovo klimatizační potrubí a zaberou jeho byt pod záminkou oprav systému. Sam má možnost povýšit na Informační oddělení, což však dlouhou dobu odmítal (ačkoliv měl protekci díky své plastickými operacemi omlazené matce Idě), ale nyní se mu to hodí - jedině tak se dostane k záznamům o Jill. Sam si promluví s náměstkem ministra Helpmannem na večírku pořádaném jeho matkou. Samozřejmě zde dojde k terorirstickému útoku. Sam poté najde Jill v budově Informačního oddělení, dostane se do konfliktu s ostrahou a zachrání Jill těsně předtím, než může být zatčena. Společně ujíždějí v jejím kamionu a během jízdy se Sam snaží přesvědčit Jill, aby mu věřila a také jí vyzná lásku. Oba se zastaví v nákupním centru, ve kterém proběhne (nečekaně) teroristický útok, po kterém přijdou vládní agenti a odvezou Sama, který se pak probouzí v policejní vazbě. V práci je pak Sam pokárán svým šéfem Warrennem za nedostatečnou produktivitu, a doma jej čeká zamrzlý a obsazený byt. Naštěstí se objeví Tuttle a ten pomůže Samovi se pracovníkům Spoorovi a Dowserovi pomstít - prostě spojí hadice se vzduchem a odpadní vodou a ta poté naplní jejich obleky hovny. Jill se poté se Samem uchýlí do Idina neobydleného domu, a Sam falšuje vládní záznamy, aby mohla Jill uniknout pronásledování. Oba se spolu konečně vyspí, ale ráno je zatkne policie. Sam se dozví, že Jill byla zabita při zatýkání. A Sam je obviněn ze zrady a zneužití svého postavení. Je připoután k židli ve velké betonové válcové místnosti, kde jej mučí jeho starý přítel Jack Lint. Sam se snaží Jacka přemluvit, ať jej nechá být, že jsou přátelé, Jack je ale neoblomný. Naštěstí zde vniknou Tuttle s dalšími členy odboje a ti Sama zachrání a budovu vyhodí do povětří. Všude okolo létají papíry a v nich se Tuttle ztratí, zatímco Sam se objeví na pohřbu Idina přítele, který zemřel díky nepovedené plastické operaci. Samova matka se nyní podobá Jill a je zaneprázdněna mladými muži a na svého syna kašle. Na pohřbu se objeví vládní agenti a Sam spadne do otevřené rakve. Přistane na ulici ze svých snů a uniká příšerám, nakonec se objeví opět v náklaďáku s Jill. Oba spolu šťastně opouštějí město, což je však jeden velký klam. Sam je totiž pořád připoután k mučícímu křeslu a je označen za ztracený případ. A tak se aspoň směje a brouká si pro sebe písničku "Aquarela do Brasil". Na filmu se mi líbilo to, jak ukazoval dystopickou společnost, plnou absurdit a podivného chování lidí, také mi byla sympatická postava hlavního hrdiny, ale ty jeho sny a fantazie mě spíše rušily, než abych v nich byl schopen hledat "skryté významy". () (méně) (více)

driver005 

všechny recenze uživatele

Pokud bych měl na něčem prezentovat význam slova "nadčasové", vytáhl bych ze své filmotéky Gilliamův Brazil. Neskutečné množství nápadů zhuštěných do pouhých, zdůrazňuji - pouhých 131 minut. Popisovat cokoliv z obsahu je zbytečné a řekněme si narovinu - dost složité a pro mě osobně asi i nemožné. Poprvé jsem Brazil viděl v patnácti, což jak se s odstupem čtyř let ukázalo, bylo moc brzy. Rozhodně nejde o snímek pro každého, ale ten, kdo si jej užil stejně jako teď já, mi dá za pravdu, že i za deset let bude Brazil náramnou podívanou - jak vizuálně, tak obsahem. Málokdy se mi stane, že bych ještě třetí den po zhlédnutí měl před očima některé scény z filmu. Hvězda navíc. ()

raiN[ratm] 

všechny recenze uživatele

Jedinečné spojenie skvelej psychologickej protitotalitnej drámy s humorom v štýle Monty Pythonovcov, ktorý mu iba pridáva na dusnej atmosfére. "Give my best to Alison and the twins." "Triplets." "Triplets? My how time flies.." ()

M4rkl4r 

všechny recenze uživatele

[TOP10]Epochální obraz trpké budoucnosti , jemuž vládnou despotičtí úředníci a lidé povětšinu času plní funkci podřadných psacích strojů. Všechno funguje podle směrnic , které diktuje striktní systém. A co se stane , když systém selže? A o tom je tento film. Většina postav jsou jen matné bezpáteřní loutky ovládáné nesmyslnými pravidly, které jsou nad vším ostatním. Není snadné mít sny a žít na tomto místě. Atmosféra tohoto klaustrofobického světa je cítit z každé jeho scény. Spousta záběrů má úžasný poetický nádech , který vás ještě o něco blíž posune tomuto bízarnímu místu. Styl, jakým je film vyprávěn, neni vykleštěn nějakou masovou šablonou. Naopak - je velmi osobitý a velmi těžko stravitelný pro běžného diváka. Rovněž herecké obsazení je zajímavé. Ať už hlavní postava(Jonathan Pryce) či ty vedlejší(Michael Palin, Rober De Niro) , tak všechny jsou skvěle zahrané. Pokud vás láka trýznivá atmosféra této relativní budoucnosti s místy humorným dějem , tak vřele doporučuju. 90 % ()

venca206 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné! Tak těžce stravitelný, ale zároveň skvělý film jsem nikdy neviděl.. Je až k nevíře, jaký mám bezprostředně po shlédnutí tohoto díla zmatek v hlavě.. Nevím zda dát odpad, či plný počet hvězdiček.. Buď je to totální blbost a nebo geniální film.. Každý si to musí přebrat sám! ()

hero_bk 

všechny recenze uživatele

Asi moc náročnej film na to, abych si ho pustil v deset večer poté, co jsem vstával v pět, celý dopoledne tahal cihly a celý odpoledne maloval pokoj... To, co mi zůstane v paměti je strašné množství absurdních nápadů, kavkovská byrokracie a vracečkový konec, což vážně nemám rád. ()

Izz 

všechny recenze uživatele

Fascinujíccí,nestárnoucí podívaná,představující utopii v nejčistší podobě,navíc s vybroušenou obrazovou i zvukovou stránku.A o tu v tomto případě jde především,i když brilantní herecké výkony taky nejsou na škodu. ()

Bounded 

všechny recenze uživatele

Terry Gilliam je vizuální genius a jeho "dřevěnné" triky nakopou v pohodě zadky mnohým dnešním digitálním efektům. Výtek mám málo. De Niro je tu v báječné a nezvyklé roli, hláška o nekrofilii je památná, ale na pět by to bylo pouze pokud by mi přehnaně vtíravý internet neoznámil, že [SPOILER] tento film má "ending twist". ()

Související novinky

Ridley Scott se vrací ke kořenům

Ridley Scott se vrací ke kořenům

05.06.2008

Tedy ke sci-fi. Vetřelec a Blade Runner Ridleyho proslavili. A teď by se k rodnému žánru rád vrátil. Prý to plánoval už dobrých 20 let, ale nedařilo se mu získat práva na předlohu, kterou už dlouho… (více)

Reklama

Reklama