Režie:
Matt ReevesKamera:
Michael SeresinHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Andy Serkis, Woody Harrelson, Judy Greer, Steve Zahn, Gabriel Chavarria, Karin Konoval, Terry Notary, Sara Canning, Max Lloyd-Jones, Alessandro Juliani (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Válka o planetu opic začíná dva roky po událostech předchozího snímku Úsvit planety opic. Z inteligentního šimpanze Caesara (Andy Serkis) se stal nezpochybnitelný vůdce rozrůstajícího se společenství opic, a když se s ním nyní setkáváme, je mu okolnostmi vnucena nová role válečného generála. Situace opičího klanu vedeného Caesarem je totiž katastrofální. Jejich skupina ustoupila do lesů, kde se často utkávají v bitvách s lidskou armádou, vedenou nelítostným plukovníkem McCulloughem (Woody Harrelson). Ztráty opičího společenství jsou obrovské a Caesar cítí bolest z každé smrti. Potýká se s vlastními temnějšími instinkty a nastupuje na cestu pomsty, na níž se nevyhnutelně střetne s plukovníkem v epické bitvě, která určí, kdo se stane vůdčím druhem, jenž bude určovat další osud těch druhých, poražených. (CinemArt)
(více)Videa (13)
Recenze (816)
Spoiler! Závěr trilogie byl opět plný velmi silných okamžiků, jak utrpení, povstání, bojovnosti a kdo ví čeho dalšího. Jede si pomalým tempem, až ani v závěru nemusí dojít k impozantní bitvě, po které jsem ani netoužil, ale hlavní je to, že dojde k zúčtování a k záchraně svého druhu, i když je jasné, že z toho zřejmě hlavní kápop Caesar nevyjde živý. ()
Apokalypsa (strukturou, "záporákem" i až otravně častými vizuálními odkazy) naroubovaná na finále trilogie, které zase roubuje veškeré linie, postavy a motivy na původní Planetu opic skrze rozervaný vnitřní boj o Ceasarovu duši. Ano, je to značně šroubované a jakkoli o žádné conradovské Srdce temnoty v opičím podání nejde, tak výsledná "Ape-pocalypse Now/opičí Logan" je až překvapivě utlumeným snímkem prostým akce (není tu válka a i označení půtka je příliš nadnesené; tohle je Most přes řeku Kw... Planetu opic), kterému mnohá nepopiratelná "ale" (lidé jsou bez výjimky hlupáci, délka neopodstatněná, tempo nevyrovnané, deus ex machina finále) projdou díky fungujícím emocím, strhujícímu Serkisovi, uhrančivé první polovině a "neviditelným" CGI efektům, které tu nejsou pro efekt. ()
Čtyři z lásky k Caesarovi a z respektu k odvaze Matta Reevese natočit film, který do značné míry stojí na tichu, gestech a pomalosti. Snaha neuspěchat vyvrcholení trilogie bohužel vede k tomu, že ho film naprosto zaspí. Chybí tu silný protihráč ráže Koby (však ho také film musí v některých chvílích vyvolávat alespoň jako přelud), Woody Harreleson je hodně panákovitý, taková snadná šablona, light verze plukovníka Kurtze zbavená skutečných démonů. Úvodní část strhující i díky invenčnímu minimalismu Michaela Giacchina a Seresinově detailní kameře s proměnlivou hloubkou pole, prison break druhá polovina se bohužel vleče, chybí jí energie i nosné dilema. Samotné rozuzlení je sice nápadité a v klíči celé trilogie, ale slibovaná ape-pocalypsa není ani zdaleka tak osudová a zdrcující, jak by si trilogie nápaditě přenášející humanitu na opice zasloužila. Triumfem je tak jen neskutečně detailní a precizní animace / herectví všech zúčastněných. Lehké zklamání. [70%] ()
Old Man Caesar. Bál jsem se, že čistě válečná koncovka nebude pro ságu primátů a lidí dostatečně důstojná, ale opak je pravdou. Nejde totiž o akční jízdu, ale o multižánrového křížence, který mi vyrážel dech každou změnou ducha vyprávění. Od téměř hmatatelné tíhy údělu zkušeného vůdce, přes duševní souboj dvou silných osobností až po útěk, gradovaný svým napětím až k nesnesení. Poslední kapitola ze mě navíc doluje tolik emocí, až jsem byl překvapen, že je tam všechny právě pro Planetu opic mám. Díky všem, kteří nechali Matta Reevese zasáhnout i do scénáře, protože Válka převyšuje tematicky velice blízký Úsvit úplně ve všem. ()
Matt Reeves má do kvalitního režiséra či scénáristy velmi daleko a snímkem War for the Planet of the Apes, který nesahá Boullemu znamenité předloze ani po kotníky, své neumětelství opět potvrdil. Těšil jsem se na brutální opičí řezničinu, jenže Reeves mi místo toho naservíroval značně okoralé veganské tofu, kde přísnější měřítko snese jedině peprnější prolog. Za pochvalu stojí práce na VFX, kdy zejména opice zaujmou svou neskutečnou realističností, ale co je to platné, když se příběh plazí vpřed doslova šnečím tempem. Vágní chararkterizace postav, přestřelená stopáž či všudypřítomná unylost bohužel vyústí ve skutečnost, že pár hodin po projekci už vám na War for the Planet of the Apes zůstane v hlavě pouze mlhavá vzpomínka. Škoda promarněného potenciálu, jelikož tato divácky vděčná látka by si určitě zasloužila důstojnější zpracování. Jedna hvězda. ()
Galerie (93)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (21)
- Scenáristi Mark Bomback a Matt Reeves získali dostatočný čas na prípravu. V rámci nej dostali k dispozícii aj kino u Foxov, preto veľkou časťou ich pracovného dňa bolo sledovanie filmov a diskusie o nich. Na programe mali Most cez rieku Kwai (1957), Apokalypsu (1979), Vyhnanca Joseyho Walesa (1976), Nezmieriteľných (1992), všetky filmy zo ságy o Planéte opíc, či Impérium vracia úder (1980). Snažili sa prísť na to, aký pocit by tento vojnový film mal vzbudzovať. (classic)
- Film není jen válečným filmem, ale skýtá v sobě více žánrů. Začne sice jako válečný film, ale podle režisérových slov se později přemění ve western či mysteriozní drama. [Zdroj: NaFilmu.cz] (Duoscop)
- Jeden z nejvěrnějších Caesarových druhů má své základy v reálném světě. Karin Konoval, která Maurice znázornila, přiznala, že se inspirovala při svém hraní chováním orangutana jménem Towan. Toho můžeme najít v zoologické zahradě v Seattlu. Každých pár týdnů se na něj jela herečka podívat a snažila se napodobit jeho chování. [Zdroj: NaFilmu.cz] (Duoscop)
Reklama