Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (217)
Trumbo patří do skupiny snímků, ve kterých si Hollywood takzvaně nastavuje zrcadlo - vrací se do minulosti a líčí příběhy postav, které z Hollywoodu udělaly slavnou továrnu na sny. Tentokrát připomíná obtížnou situaci levicových umělců na přelomu 40. a 50. let, kteří byli obviněni z komunistického spiknutí, souzeni a zbaveni možnosti veřejně působit. Trumbo patřil k nejslavnějším scénáristům své doby a lze ho považovat za jednu z nejvýznamnějších obětí McCarthyovského honu na čarodějnice. Snímek má dvě velká plus - hereckého chameleona Bryana Cranstona, kterého bude většina diváků nejspíš znát jako Perníkového tátu ze seriálu Breaking Bad. Ve složitých dramatických úlohách se cítí Cranston jako ryba ve vodě a celým filmem prochází jako absolutní suverén. Druhým kladem je scénář, který by, myslím, pochválil i sám velký mistr pera Trumbo. Jsou v něm obsaženy všechny emoce - na náležitých místech umí dojmout, jinde vzbudit napětí a na dalších zase rozesmát. Za zmínku stojí John Goodman v malé, ale nepřehlédnutelné roli šéfa studia zabývajícího se výrobou těch nejbrakovitějších filmů, který se po veřejném zatracení rozhodne vzít Trumba pod svá ochranná křídla (nikoliv zadarmo, pochopitelně). K filmu mám jen dvě připomínky - Hollywood má rád velké příběhy a velké postavy. Trumbo tyhle požadavky splňoval. Byl králem mezi tehdejšími scénáristy, disponoval značným majetkem, a to mu zaručovalo, že ať se děje, co se děje, nikdy nespadne až na dno. Méně známé oběti tehdejší kampaně takové štěstí neměly. Za druhé pro ty, kteří by rádi srovnávali s paralelně probíhajícími represáliemi ve východním bloku: přes nepopiratelně odpudivý charakter perzekuce v Americe nikdy ani vzdáleně nedosáhla takového rozměru jako na Východě, kde stát představoval prakticky jediného zaměstnavatele a kontroloval všechny sféry života. Celkový dojem: 80 %. ()
Byl talentovaný scenárista, vyhrál dva Oskary a oni mu zakázali psát, takže tak musel činit pod jinými jmény. Kvůli politickému přesvědčení, které je – mimochodem – v tomhle filmu upozaděné, až téměř nezřetelné. Doba byla zlá, hony na čarodějnice vždycky vytahují z lidí to nejhorší, ale že by snímek dokázal zaujmout něčím navíc, to zase ne. Je to ilustrace k určité době a určitému postoji. Ze kterého mimo jiné vyplývá, že bez ohledu na politické ideály, ať už levicové nebo pravicové, když jde o peníze, dokáží spolu i ideologičtí soupeři velmi plodně spolupracovat. ___ Ve skutečnosti byly nejsilnějším momentem filmu závěrečné titulky, do kterých je vložený kousek z autentického Trumbova interview. Protože tahle krátká řeč má mnohem větší údernost a dopad než všechno nahrané, co se před tím odehrávalo na obrazovce. Uměl nejenom psát, uměl i mluvit! ()
Hrdě bych oprášil svůj pionýrský šátek a odříkal svůj slib ve prospěch srpu a kladiva, kdyby doba a režim idealizovaný Trumbem, měla fungovat tak ideálně. Na druhou stranu americký hon na čarodějnice, vše rudé a komoušské, nebyl vlivem doby a studené války, příliš demokratický a tak před podobnými proletáři dokážu jen smeknout. V té době hájit ideu levicového blahobytu, bylo jako dnes uprostřed Bagdádu hlásat na ulici ve jménu Ježíše krista. Naprosto precizně zahrané, herecky i filmařsky zvládnuté. Byl jsem až překvapený, že mne podobné téma dokáže takto zaujmout. Pokud by byl komunistický režim jen o touze podělit se se svačinou, tak by se nám tady těch posledních 50 let žilo opravdu skvěle. Film je dobrou volbou na kvalitní podívanou. ()
║Rozpočet $15miliónov║Tržby USA $7,857,741║Tržby Celosvetovo $12,173,423▐ Zaujímavá etapa z Hollywoodu, keď sa išlo po krku komunistom. Niekdajší ospevovaný scenáristi dostávajú útrum, je pozoruhodné ako sa s tým vysporiadajú. Určite strhujúce udalosti, herecky zvládnuté, hlavne Cranston fajn, dramatizácia v norme, je to podané skôr v takom ľahšom podtóne, čo je pod taktovkou skôr komediálneho režiséra Jay Roacha očakávané, zvládol to. /70%/ ()
Keby každý komunista písal scenáre ako Trumbo, tak sa pravidelne obliekam do červenej vlajky :) :) :) Veci, ktoré som od neho videl sú fantastické a tá jeho životná story je úžasná hlavne kvôli tej potrebe tvoriť a dať svetu zopár z najlepších filmov histórie. Aj keď tento sa medzi ne hlavne kvôli svojej prílišnej sterilite nezaradí. Herci a hlavne Cranson pecka 8/10 ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- Do role Daltona Trumba zvažovali Garyho Oldmana, ale tvůrci se nakonec rozhodli pro Bryana Cranstona. (hansel97)
- Během filmu je zmíněn film Pojistka smrti (1944) a později také dva snímky, ke kterým scénář napsal samotný Dalton Trumbo, těmi jsou The Brave One (1956) a Exodus (1960). (hansel97)
- Na předávání Oscarů roku 1954 používá moderátor větu" "And the Oscar goes to..." ("A Oscara získává..."), ta se však používá až od 90. let. Do té doby se říkalo obyčejné: "And the winner is..." ("A vítězem se stává..."). (hansel97)
Reklama