Režie:
Michael BayScénář:
Chuck HoganKamera:
Dion BeebeHudba:
Lorne BalfeHrají:
John Krasinski, James Badge Dale, Pablo Schreiber, David Denman, Dominic Fumusa, Max Martini, Alexia Barlier, David Costabile, Payman Maadi, Matt Letscher (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jedenácté výročí útoku na newyorská Dvojčata se teroristická bojůvka operující na severu Afriky rozhodla „oslavit" útokem na americkou ambasádu v libyjském Benghází. Její zaměstnanci sice již předem tušili, že se něco chystá, tajné služby však jejich pocit ohrožení relativizovaly. I proto se pracovníci ambasády ocitli tváří v tvář obrovské přesile prakticky bez větší ochrany, kterou by si pobyt v „třaskavém" regionu jinak určitě zasluhoval. Neměli by sebemenší šanci, kdyby v oblasti nepůsobila skupinka „bezpečnostních analytiků", bývalých elitních mariňáků. Ti hodí za hlavu všechny psané i nepsané postupy, především nařízení, aby se do ničeho nevměšovali, a rozhodnou se bránit ambasádu do poslední kapky krve. Časový údaj ve filmu odkazuje k době, po kterou se nerovný boj o ambasádu sváděl. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (682)
...klasicky americky propagandisticky film , vytvara z americkych vojakov hrdinov v situacii, ked by malo byt pre nich velkou hanbou , ze nechali velvyslanca v rukach rozzureneho davu, hoci ho mali chranit a to aj nasadenim vlastnych zivotov a zbabelo utiekli do bezpecia, v dosledku coho americky diplomat Christopher Stevens (†52) zomrel mucivou smrtou, ktorej predchadzala situacia že diplomata pred smrťou opakovane znasilnil miestny radikál, ktorý útočil na americkú ambasádu a následne ho fanatici mestom uvláčili na smrť! Samozrejme tieto nejzakladnejsie detaily ako sa to uz nie jedenkrat stalo, reziserovi usli ..... ich nasledne konanie bolo len pudovym počinom smerujucim k zachrane vlastneho zivota ... ()
Čekal jsem zbytečně dlouhý, armádu fetišizující a patetický akčňák s plochými postavami, které mi budou ukradené, s nulovým dějem, nabouchaným vizuálem a únavnou hromadou střílení a výbuchů. A to jsem i dostal a kupodivu mě to docela bavilo. I proto, že military fetiš a amícký patos mě nevytáčí, neřeším ten film politicky a i jako pacifista si dokážu užít armádní střílečku. První třetina vás seznámí s hrdiny, o kterých se sice dozvíte akorát to, že jsou to profíci a MAJÍ RODINY, ale nějak si s tím vystačíte. A taky velmi rychle zjistíte, že se hrdinové nacházejí v chaotické a krajně nebezpečné zemi, kde jejich život nemá žádnou cenu a může být kdykoli ukončen. V druhé třetině se rozpoutá první fáze pekelné noci, kdy se nějaká lokální bojůvka zmocní prvního ze dvou baráků s amíky, hrdinové tam musí jet a dovézt je do druhého baráku a je z toho hodně napínavá honička a asi vrchol filmu. V poslední třetině pak hrdinové brání druhý barák, ale napětí brzy upadá, protože i když proti hrdinům "stojí celé město", hrdinové drží útočníky za zdí, aniž by se výrazněji zapotili, a útočníci se zvetí až na samém konci. Což je dost problém. Takže suma sumárum, vystříhat z první poloviny půlhoďku zbytečných keců i akcí, zatlačit na závěrečné obléhání a prokreslenost postav a mohlo to být za tři i čtyři hvězdy. ()
Jsou okamžiky, kdy v některých nestabilních částech světa nevíte, kdo je hodný, zlý a ošklivý. Po kterých lépe střílet a po kterých ne. Říká se zažitě až budou střílet oni, tak střílejte taky. Ale to někdy může být pozdě. Zajímavě pojatý film, který mi připomněl film Černý jestřáb sestřelen. Někdy spoléhat 11. Září na 17. Únor je trochu složité. ()
Asi to není špatný film, ale osobně mě moc nebavil a z počátku jsem i uvažoval, že z kina odejdu. Hlavní postavy mi nebyly moc sympatické - strašně mi vadily ty jejich hipsterské fousy, kvůli nimž jsem je od sebe v podstatě nedokázal rozeznat. Pár momentů je tam docela silných, ale jako celek se mi tam z mé strany příliš často vkrádala značná znuděnost. Z poslední doby mě více oslovil podobně laděný film Kandahár (rovněž natočený podle skutečné události). ()
Michael Bay je komerční tvůrce, který má jistě skvělý přehled o základních žánrových měřítkách a postupech, ale veškeré dění včetně akčních sekvencí neumí absolutně znaturalizovat a dodat mu osudový, fyzicky bolestivý nádech. 13 Hours představuje prototyp dobré akční podívané, které ale zoufale schází jakýkoli inovativní impulz, jež by ji povýšil do kategorie výborné - charakter ústřední postavy je představen pomocí nejprofláklejších klišé a její jedinou motivací je tradičně návrat k ženušce a malým dcerkám, ostatní aktéři se v příběhu jen tak míhají a díky totožným fyzickým parametrům v akční vřavě těžko rozeznáme jednu od druhé. Zápletka jinak primitivního děje je kypřena otravnou postavou iracionálního šéfíka, který jen účelně jedná, aby situaci více vyhrotil, a konečně i samotná akce nestrhne tak, abychom se jí zcela poddali a zapomněli na vše ostatní. Pochválit lze rychlé tempo, díky němuž nepůsobí stopáž přestřeleně, úvodní dokumentární pasáž a s ní související zobrazení Benghází coby skutečného pekla na zemi, kde je zabíjení na každodenním pořádku. Je to film upřímnější a efektivnější než nesourodý Pearl Harbor, ale stále příliš vyumělkovaný a málo intenzivní, v porovnání s Black Hawk Down vyčpělý looser... 60% ()
Galerie (207)
Zajímavosti (27)
- Po příletu do Libye odváží z letiště Tyrone S. Woods (James Badge Dale) Jacka Da Silva (John Krasinski) na základnu. Projedou kolem vraku tanku M60 Patton. Ve filmu můžeme zahlédnout spoustu vraků libyjské armády, např. tanky T-72 nebo BTR-60. Zmíněný M60 Patton se ale ve výzbroji libyjské armády nikdy nenacházel, tudíž ve filmu nemá co dělat. (bejkovec)
- Agenti se ve filmu vozí v sedanu Mercedes S (W222). V roce 2012 se však tento model ještě ani nevyráběl. (Morrello)
- Výrok: „Cílem není padnout za svojí vlast, ale donutit ty parchanty, aby padli za tu svou,“ je jedním z nejznámějších citátů George S. Pattona. (Nathaniell)
Reklama