Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Nikdy som tejto klasike neprišiel na chuť. Keď si to porovnám napríklad s takým Vrchní, prchni, tak tam je čo situácia to gag. A tu som sa sem tam pousmial, zhodnotil veľkých hercov na jednotku, ale ako paródia mi to teda neprišlo ako šperk, pri ktorom sa budem chytať za brucho. A že by bolo za čo chytiť. ()
Podle mě nejlepší Lipského film, vedle něhož se (nejen) pozdější Tajemství hradu v Karpatech krčí ve stínu, marná sláva. To spojení dokonalého scénáře, obsazení, lokací a Švankmajera je pro mě osobně prostě neodolatelné, a ačkoli film trpí jako mnohé jiné nesnesitelně častou reprízovaností v televizi, stejně se mi ještě nestihl zprotivit. Btw. zajímalo by mě, kolik současných diváků zde dokáže identifikovat, co vlastně ten film paroduje - můj soukromý odhad je, že nějaké povědomí o tom, že kdysi existovalo nějaké brakové čtivo, kterému se říkalo rodokopsy, kleslo podle mě v podstatě na nulu - přesto si paradoxně myslím, že to nemusí člověku nijak bránit v tom, aby ho ten film dokázal i dnes pobavit, byť poučený divák si ho podle mě musí zákonitě užít víc. ()
Film mě v ničem neoslovil. Blbost až na půdu, plytký příběh, nehodící se herecké obsazení, plus záměrně přehrávané herecké party byly taky postupem času nesnesitelné. Mně se na tomhle filmu nelíbilo skoro nic. Lipský natočil celou řadu skvělých filmů, ale tenhle v oblibě nemám. Pro mě zbytečný film. Parodie na laciné šestákové detektivky uhozená od začátku až do konce. Jedinou pochvalu si zaslouží nápad s masožravou rostlinou, ale ta měla sežrat raději všechny tvůrce. 20% ()
"Přiletěl jsem, abych se vám omluvil, Květuško. Zítra nemohu přijít na karlovarské knedlíky." ____ Co víc dodat k dnes již kultovní záležitosti, v níž Nick Carter, nejkultivovanější perfekcionista co kdy žil a zároveň největší pátrač americký, jemuž nevraživě závidí Fantomas či Thomas Alva Edison a nikdo se mu nevyrovná, bojuje proti nenažrané masožravé hortenzii Adéle, a excelentně mu sekunduje entuziastický degustátor uzenin, vepřových tlačenek a plzeňského prazdroje, nesmrtelný Rudolf Hrušínský, kterého by si jako nerozlučnýho parťáka do deště přál doslova každý, když vše bylo již nesčetněkrát řečeno a omíláno? Já za sebe mohu pouze dodat, že 'Adéla ještě nevečeřela' je grandiózní mix žánrů - detektivní romance, mysteriózní humoresky a exotické botaniky ad absurdum. Vzhledem ke své době vzniku snímek navíc disponuje neskutečně nápaditými situačními gagy plné pitoreskního humoru a dosud nevídanými vizuálními prvky jak od Jiřího Trnky. Scenáristický dadaismus a virtuózní režie pod sofistikovanou taktovkou komediálního mazáka Oldřicha Lipského je jedním slovem ženiální. To vše se posléze pojí do naprosto bezchybný a v lecčems i zcela nadčasový parodie, která si nepochybně zaslouží svý čestný místo ve zlatým fondu český kinematografie jako nevyčíslitelný poklad. Kéž se Cheopsova pyramida neschovala do šuplíku! Originalita nejvyšší jakosti. ____ "Mám ji zprznit hned, anebo až potom, pane?" "Sečkej času. Uchystám jí osud, který je pro ctihodnou ženu horší než smrt. A pak ji prodám do jihoamerického nevěstince!" ()
"Jakže? Autor kolosálního díla Květena kraje jindřichohradeckého se zvláštním přihlédnutím ke Kardašově Řečici?" "Hřích nezralého mládí, pane kolego..." Ve srovnání s Limonádovým Joem a Tajemstvím hradu v Karpatech génia parodie Brdečky (jehož genialita se naštěstí přelévala i na Lipského) je Adéla přece jen trochu míň geniální, ale stejně v úplně jiných sférách než než jiné Lipského (nebo Vorlíčkovy) komedie. Boj nedostižného Nicka Dočolomanského Cartera s démonem zločinu Kráčmerou Zahradníkem Kopeckým Kratzmarem v pražské bublanině stařičkého mocnářství nemůže v krtických chvílích na miskách vah Dobra a Zla usměrnit na správnou stranu nikdo, kdo se nejmenuje komisař "vona sežrala i toho čokla" Hrušínský Ledvina, v čemuž tomuto nezabrání ani zloduchův noshled "potom ji prodám do jihoamerického nevěstince" Lohniský. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (49)
- Lietajúci bicykel nemal podľa scenára lietať, pokiaľ Nick Carter (Michal Dočolomanský) dôvtipne neobráti vrtuľu. Ale vrtuľa sa neroztočila ani po tomto zákroku, nefungovali totiž baterky, na ktoré bola napojená, a záber museli opakovať. (Raccoon.city)
- Když Nick Carter (Michal Dočolomanský) změní podobu komisaře Ledviny (Rudolf Hrušínský), má na sobě Ledvina hnědobílý oblek. Když pak Kratzmarův komoří (Václav Lohniský) vytáhne Ledvinu ze sudu, má na sobě oblek šedý. (pávek)
- Záhradník (Miloš Kopecký) uniká v závere filmu pred svojimi prenasledovateľmi na automobile Laurin & Klement Eight z roku 1907. (Raccoon.city)
Reklama