poster

Kler

  • Slovensko

    Klérus

  • Velká Británie

    Kler

Drama

Polsko, 2018, 132 min

Kamera:

Tomasz Madejski

Hrají:

Janusz Gajos, Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Mateusz Więcławek, Izabela Kuna, Iwona Bielska, Miroslaw Haniszewski, Bartosz Bielenia, Michał Gadomski, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar, Mariusz Zaniewski, Adrian Zaremba, Helena Sujecka, Kamil Panas, Roman Skorovskiy, Wojciech Urbański, Przemysław Redkowski, Paweł Kumięga, Bartosz Kopeć, Jarosław Gruda, Marta Waldera, Jakub Wróblewski, Magdalena Smalara, Stanisław Brejdygant, Michal Jarmicki, Jacek Beler, Zacharjasz Muszyński, Mikołaj Kubacki, Delfina Wilkońska, Agnieszka Matysiak, Ewa Serwa, Bartłomiej Firlet, Bartłomiej Topa, Włodzimierz Matuszak, Juliusz Chrząstowski, Bartłomiej Bobrowski, Piotr Różański, Andrzej Słabiak, Wojciech Duryasz, Zbigniew Waleryś, Andrzej Konopka, Michał Sitarski, Grzegorz Mikołajczyk, Ryszard Łukowski, Marek Kossakowski, Andrzej Deskur, Elżbieta Jarosik, Mirosław Kropielnicki, Marek Jera, Izabela Kapiasová, Vladimír Javorský, Leonardo Lacaria, Dariusz Toczek, Julia Wyszyńska, Marcin Czarnik, Aleksandra Terpińska, Olaf Marchwicki, Matylda Baczyńska, Antoni Barłowski, Marek Bogucki, Bohdan Graczyk, Dorota Zięciowska, Marcin Juchniewicz, Jacek Milczanowski, Piotr Urbaniak, Olga Bończyk, Anna Grycewicz, Piotr Michalski

Producenti:

Jacek Rzehak

Střih:

Pawel Laskowski

Scénografie:

Jagna Janicka
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Polský Spotlight, s jiným konceptem a dramaturgií, ale stejnou intenzitou. Snímek tak okázale antiklerikální, že ze své jednostranosti v podstatě udělal ctnost - má být takovým mementem mori, zvlášť ve svém symbolickém závěru, propagandistickým plakátem s tomu uzpůsobenými výrazovými prostředky, který má rozbouřit veřejné mínění a rozrazit neudržitelný status quo římsko-katolické církve a jejího krytí pedofilních skandálů, jakož i mnoha dalších hříchů - ovšem i obecněji celého korupčně-klientelistickému systému a prorůstání církve, byznysu a politiky. Režisér Smarzowski se tomuto tématu nevěnuje poprvé, prohnilost policie už kupříkladu tepal ve svých velmi povedených Dopravácích. Současná polská kinematografie je světelné roky před tou českou, ten rozdíl v kvalitě, ale i odvaze, je až propastný. A je neuvěřitelné, že takovýhle film mohl být v současném Polsku natočen a dostal se do polské distribuce, se svobodou slova to tam zjevně ještě nebude až tak špatné! (Pokud se režiséru Smarzowskimu nestane u příštího filmu to, co se v Rusku stalo třeba Andreji Zvjagincovovi po natočení snímku Leviathan)(16.3.2019)

  • Morholt
    *****

    V Polsku je katolická církev vlastně největší politickou stranou a jako taková si i počíná. Korupce, výhružky, intriky a následné zastírání všech prohřešků. Kler ukazuje že máslo na hlavě nemají jen nejvýše postavení preláti, ale i venkovští kněží, učitelé na církevních školách a vlastně i jeptišky spravující sirotčince. Nicméně pokud pominu ty nejvýše postavené, kterým jde především o mediální obraz církve i jich samých, nejsou postavy černobílé. Jsou to lidé s vlástními démony či s obyčejnými lidskými slabostmi, které si ale jako kněží nemohou dovolit a tak se topí v alkoholu nebo v neustávajících výčitkách. Smarzowski mě opět totálně uzemnil a dost dobře nechápu, proč se jeho filmy nepromítají v našich kinech. Každý z nich by si to zasloužil. 100%(17.3.2019)

  • Tosi
    ****

    Tak nevím, jestli to bylo víc zábavný, nebo šokující. Určitě to ale bylo hodně negativní zobrazení katolické církve, která má v Polsku jedinečné místo. Film má sice své "hrdiny", tři kněze, ale jsou to křiváci jeden jak druhej, notorici, vyděrači a pedofilové, takže tahle soda musela s Polskem pěkně zahejbat. Herecky bezvadné, téma burcující, holt režisér Volyně ví, jak na sebe ve světě upozornit.(5.3.2019)

  • flanker.27
    *****

    "Pro komunikaci v polštině stiskněte dvojku..." Jak je Kler s postupem času syrovější a syrovější, tak při pár momentech jako citovaná věta jsem vyprsknul smíchy. Ovšem to, co se na začátku jeví jako vtipná černá komedie, končí jako mrazivá obžaloba systému, kde není dobře prakticky nic, a to na všech úrovních od venkovského faráře po nejvyšší církevní špičky. Preláti se vezou na vlně korupce, pedofilního smilstva, všeobecného pokrytectví a hlouposti svých oveček, ale film se rozhodně u církve nezastavuje. Jak třeba ve filmu (a tedy v Polsku) funguje policie. Zkrátka církev je jen jedním z článků řetězu, byť tím, který má v rukou moc, peníze a "pravdu". Tohle všechno ovšem říkám s vědomím, že v okázale katolickém Polsku vznikne takovýhle film, zatímco naši umělci se zmůžou na jediné dvě polohy: přisprostlé či nablblé komedie, anebo, když se pokoušejí o něco vážnějšího, co vyžaduje uměleckou integritu a prý odvahu, máme tu přece vděčná padesátá léta, anžto jsme věrní onomu vtipu: "U nás v Americe máme svobodu tisku, můžeme napsat, že americká vláda je špatná." - "To my v SSSR máme taky svobodu tisku, taky můžeme napsat, že americká vláda je špatná." Naši umělci se tímto řídí do puntíku, pouze změnili orientaci, a proto taky naše kinematografie stojí tak strašně za hovno a v porovnání s tou současnou polskou to vynikne v plné nahotě.(17.3.2019)

  • Disk
    *****

    Silný zážitek, něco nevídaného. Je to komplexně polské a skutečně to tne do živého. Černé svědomí Polska Wojtek Smarzowski natočil další skvělou pecku, právem nejnavštěvovanější polský film loňského roku. V kontextu se současnou antiliberální kampaní PiSu je Klér ještě důležitější. Film o pokrytectví a děsivé minulosti, které se není možné zbavit.(19.3.2019)

  • - Sdružení katolických novinářů prohlásilo, že za filmem stojí nepřátelé Polska, a dodalo: „Vyzýváme všechny, kteří se každou neděli modlí k Bohu, aby bojkotovali tento film ponižující katolíky. Braňme naše duchovní před veřejným haněním! (JoranProvenzano)

  • - Během prvních sedmi týdnů uvádění filmu v polských kinech ho zhlédlo rekordních pět miliónů a sto tisíc diváků. (JoranProvenzano)

  • - Mimo jiné se natáčelo v katolickém kostele v Orlové. (JoranProvenzano)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace