poster

Kler

  • Slovensko

    Klérus

  • Velká Británie

    Kler

Drama

Polsko, 2018, 132 min

Kamera:

Tomasz Madejski

Hrají:

Janusz Gajos, Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Mateusz Więcławek, Izabela Kuna, Iwona Bielska, Miroslaw Haniszewski, Bartosz Bielenia, Michał Gadomski, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar, Mariusz Zaniewski, Adrian Zaremba, Helena Sujecka, Kamil Panas, Roman Skorovskiy, Wojciech Urbański, Przemysław Redkowski, Paweł Kumięga, Bartosz Kopeć, Jarosław Gruda, Marta Waldera, Jakub Wróblewski, Magdalena Smalara, Stanisław Brejdygant, Michal Jarmicki, Jacek Beler, Zacharjasz Muszyński, Mikołaj Kubacki, Delfina Wilkońska, Agnieszka Matysiak, Ewa Serwa, Bartłomiej Firlet, Bartłomiej Topa, Włodzimierz Matuszak, Juliusz Chrząstowski, Bartłomiej Bobrowski, Piotr Różański, Andrzej Słabiak, Wojciech Duryasz, Zbigniew Waleryś, Andrzej Konopka, Michał Sitarski, Grzegorz Mikołajczyk, Ryszard Łukowski, Marek Kossakowski, Andrzej Deskur, Elżbieta Jarosik, Mirosław Kropielnicki, Marek Jera, Izabela Kapiasová, Vladimír Javorský, Leonardo Lacaria, Dariusz Toczek, Julia Wyszyńska, Marcin Czarnik, Aleksandra Terpińska, Olaf Marchwicki, Matylda Baczyńska, Antoni Barłowski, Marek Bogucki, Bohdan Graczyk, Dorota Zięciowska, Marcin Juchniewicz, Jacek Milczanowski, Piotr Urbaniak, Olga Bończyk, Anna Grycewicz, Piotr Michalski

Producenti:

Jacek Rzehak

Střih:

Pawel Laskowski

Scénografie:

Jagna Janicka
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • flanker.27
    *****

    "Pro komunikaci v polštině stiskněte dvojku..." Jak je Kler s postupem času syrovější a syrovější, tak při pár momentech jako citovaná věta jsem vyprsknul smíchy. Ovšem to, co se na začátku jeví jako vtipná černá komedie, končí jako mrazivá obžaloba systému, kde není dobře prakticky nic, a to na všech úrovních od venkovského faráře po nejvyšší církevní špičky. Preláti se vezou na vlně korupce, pedofilního smilstva, všeobecného pokrytectví a hlouposti svých oveček, ale film se rozhodně u církve nezastavuje. Jak třeba ve filmu (a tedy v Polsku) funguje policie. Zkrátka církev je jen jedním z článků řetězu, byť tím, který má v rukou moc, peníze a "pravdu". Tohle všechno ovšem říkám s vědomím, že v okázale katolickém Polsku vznikne takovýhle film, zatímco naši umělci se zmůžou na jediné dvě polohy: přisprostlé či nablblé komedie, anebo, když se pokoušejí o něco vážnějšího, co vyžaduje uměleckou integritu a prý odvahu, máme tu přece vděčná padesátá léta, anžto jsme věrní onomu vtipu: "U nás v Americe máme svobodu tisku, můžeme napsat, že americká vláda je špatná." - "To my v SSSR máme taky svobodu tisku, taky můžeme napsat, že americká vláda je špatná." Naši umělci se tímto řídí do puntíku a proto taky naše kinematografie stojí tak strašně za hovno a v porovnání s tou současnou polskou to vynikne v plné nahotě.(17.3.2019)

  • xxmartinxx
    ****

    Chápu, jaký poprask může tenhle film, který začíná jako rozmařilá satira a končí jako sžíravé drama, vyvolat v Polsku - byť podle reakcí publika je festivalová bublina celkem na vlně katolického hejtu. Určitě by to mohlo být natočeno syrověji, určitě by to mohlo být soustředěnější, ale ne druhou stranu odvyprávět příběh s tolika postavami tak relativně funkčně taky není jen tak. A bylo hodně zábavné sledovat "kam až si troufnou zajít". A troufli si...(19.9.2018)

  • Radek99
    *****

    Polský Spotlight, s jiným konceptem a dramaturgií, ale stejnou intenzitou. Snímek tak okázale antiklerikální, že ze své jednostranosti v podstatě udělal ctnost - má být takovým mementem mori, zvlášť ve svém symbolickém závěru, propagandistickým plakátem s tomu uzpůsobenými výrazovými prostředky, který má rozbouřit veřejné mínění a rozrazit neudržitelný status quo římsko-katolické církve a jejího krytí pedofilních skandálů, jakož i mnoha dalších hříchů. Současná polská kinematografie je světelné roky před tou českou, ten rozdíl v kvalitě, ale i odvaze, je až propastný. A je neuvěřitelné, že takovýhle film mohl být v současném Polsku natočen a dostal se do polské distribuce, se svobodou slova to tam zjevně ještě nebude až tak špatné! (Pokud se režiséru Smarzowskimu nestane u příštího filmu to, co se v Rusku stalo třeba Andreji Zvjagincovovi po natočení snímku Leviathan)(16.3.2019)

  • Tosi
    ****

    Tak nevím, jestli to bylo víc zábavný, nebo šokující. Určitě to ale bylo hodně negativní zobrazení katolické církve, která má v Polsku jedinečné místo. Film má sice své "hrdiny", tři kněze, ale jsou to křiváci jeden jak druhej, notorici, vyděrači a pedofilové, takže tahle soda musela s Polskem pěkně zahejbat. Herecky bezvadné, téma burcující, holt režisér Volyně ví, jak na sebe ve světě upozornit.(5.3.2019)

  • liborek_
    ****

    Na Kleru je snad nejpozoruhodnější, že takový film vůbec v současném Polsku ovládaném Kaczyńskim a jeho PiS vznikl, že se dostal masově do kin a vidělo jej tolik lidí. A především polským věřícím je tento film zjevně primárně určený; není to biják pro festivalové liberálně orientované publikum, které si na něm potvrdí svoje hotové anti-katolické přesvědčení a odškrtnou si Kler jako další v dlouhé řadě filmů o zneužívání v katolické církvi (namátkou Spotlight, Špatná výchova, Padlé ženy, případně zbrusu nový Ozonův film Grâce à Dieu atd.). Tento film je brutálním útokem na polskou katolickou církev, na se státem provázaný systém, v němž dominantní roli hraje pokrytectví. To, co se na začátku tváří jako parodie - se vším tím neustálým klením, pitím, dětinskými chlastacími hrami apod. - se postupem času rozvine v depresivní obžalobu institucionalizovaného zla; obžalobu systému, který je prolezlý korupcí, programově kryje zločiny svých představitelů a zpochybňuje traumata obětí, v němž duchovní se bez skrupulí oddávají chtíči, propadají alkoholismu a podléhají velmi neduchovním mocenským ambicím - tedy žijí konstantně v hříchu... Film není obžalobou víry jako takové, ta může být čistá a upřímná (na obou stranách, v kléru i mezi laiky - a film to i ukazuje). Ale řadoví věřící by si dle Smarzowského měli po zhlédnutí filmu položit otázku, zda sami nejsou svým přístupem nějak spoluzodpovědní za zobrazovaný stav Polska. Možná i kvuli maximalizaci efektu jsou pro tento účel některé nešvary (mírně řečeno) koncentrovány ve dvouhodinové stopáži poměrně silně. Film tak téměř hraničí s prostou uvěřitelností. Nicméně základ je nezpochybnitelný a sám o sobě drtivý. Film stojí na vynikajících hercích, kteří dokázali vytvořit velmi komplexní a životné postavy, a na dobře napsaném příběhu tří povahově i kariérně odlišných kněží, jejichž osudy se nějakým způsobem proplétají.(21.2.2019)

  • - Během prvního promítacího dne film zhlédlo téměř půl miliónu diváků. (JoranProvenzano)

  • - Mimo jiné se natáčelo v katolickém kostele v Orlové. (JoranProvenzano)

  • - Tvůrci filmu chtěli natáčet v Krakově, ale byli odmítnuti. (JoranProvenzano)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace