Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film scenáristy a režiséra Milana Muchny je českou obdobou slavného snímku Vražedná pole. Také zde se ústředním motivem stala genocida kambodžského obyvatelstva pod vládou polpotovských Rudých Khmerů, Muchna však tragické události líčí prostřednictvím osudů manželského páru, českého lékaře Tomáše (Milan Kňažko) a jeho tamní manželky, tanečnice Khemy. Na počátku příběhu Tomáš přijíždí do Kambodže, je uchvácen exotickým městem, krásnou krajinou, památkami... Seznámí se zde s tanečnicí Khemou a rychle se mezi nimi rozvíjí vzájemné zalíbení. Tomáš se však dostane do sporu s jejím bratrem Chivanem, který jako student v Paříži načichl odporem k úpadkové západní civilizaci, sní o beztřídní společnosti, kde by si byli všichni rovni. Záhy proto odchází do džungle, aby se připojil k bojovníkům proti prozápadnímu režimu. V té době Tomáš a Khema uzavřou sňatek. Na jaře roku 1975 Rudí Khmerové v černých uniformách obsazují Phnompenh. Původní radost mnohých občanů z vítězství revoluce se mění ve zděšení: okamžitě totiž následují všeobecně známé represe, popravy a přesidlování obyvatelstva na venkov. V roce 1979, po vítězství Vietnamu nad polpotovci, se lékař vrací do Kambodže, aby se pokusil najít svou ženu. Objevuje tak plný rozsah hrůz a konečně se dozvídá i o osudech Khemy... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (80)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Takto zajímavý scénář kdyby dostal do rukou nějaký alespoň průměrný režisér, mohla vzniknout velice dobrá filmová obžaloba Pol Potových zvěrstev. Minimálně by filmu pomohlo, kdyby měl režisér trpící velikášstvím zakázán vstup do střižny, snímek mohl prostříháním získat na dynamičnosti. Takhle se unyle táhne jako nepovedený med. A k tomu všemu hraje Kocábova unifikovaná filmová hudba. Vzhledem k předchozím dosti tristním okolnostem snad ani nemá cenu zmiňovat, že Kňažko byl do češtiny předabován Čepkem. To je zcela nepochopitelné, neboť Kňažko mluví česky výborně a Čepek by roli skvěle zahrál. A Medvecká jako dabérka? To je těch devět kruhů pekla, zřejmě nejhorší dabérka planety! ()

mr.filo 

všechny recenze uživatele

Kambodžanky prozpěvující slovenské lidové ukolébavky, k nezaplacení. Kňažko tančící orientální tance a la Zubejda, k nezaplacení. Vidět hrůzy z třetiny vyvražděného národa, k neuvěření. (Název Devět kruhů pekla se vztahuje k dílu Božská komedie od Danta Alighieriho. Dílo má tři základní části - Peklo, Očistec, Ráj. Právě děj Pekla je rozdělen na devět kruhů utrpení a Alighieri jej umístil na Zemi.)// Komentář k verzi 100 minut. Na původní verzi se také rád podívám, tedy až nebudu třeba v Kambodži. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Režisér Milan Muchna dokázal to, čo hádam nikto pred ním a zatiaľ ani po ňom. A to, že Československý film vôbec nepôsobí ako náš a keby sa tam občas nemihli známe tváre ako Lasica, Schmitzer, Fialová, tak by ma asi dlho presviedčali, že je to film od nás. Hlavnú zásluhu na tom má exotické prostredie a veľké množstvo Kambodžských hercov. Dokonca aj ten náš Milan Kňažko vyzerá vo svojich najlepších rokoch tak nejak "holywoodsky" a výborne do filmu zapadol. Film na mňa zapôsobil nezvyčajne veľkým počtom davových scén, čo určite nebolo lacné ani ľahké. Film ani v jedinom momente nespadol na úroveň trápnosti, čo sa v dnešných českých a slovenských filmoch stáva úplne bežne a úplne v pohode ho môžme zrovnávať s hociktorým filmom na podobnú tému. Nestratil by sa ani popri svetoznámej klasike Vražedné polia. Nízky počet hodnotiacich užívateľov ma zaskočil. Nikto si nevšimol, že v 87 roku u nás vznikol tak kvalitný film, ktorý si dovolil ukázať krutú tvár komunizmu? Neverím, že toto nebolo v trezore a občas by sa zišla repríza v nejakom rozumnom vysielacom čase. 80%. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Je temer vice nez jiste, ze takovy film se u nas uz nikdy nepodari natocit. Velmi dobre natoceny po technicke strance. Zajimavy je i scenar, protoze o radeni Rudych Khmeru v Kambodzi toho zase tolik natoceno nebylo. Myslim, ze je skoda, ze tento film nedostal vetsi prostor u verejnosti. Prekvapenim jsou pro me herecke vykony kambodzanu a zvlast ocenuji i autenticke prostory k nataceni. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem verzi pro Cannes a i přes výrazný zásah střihačskými nůžkami, nejviditelnější asi v trochu rozpačitém úvodu, si film drží pevnou strukturu a stává se každou minutou působivějším. Obrazy polpotovské tyranie, "evakuace" Phnompenhu či pracovních táborů s velmi sugestivní hudbou dua Kocáb-Pavlíček a funkční kamerou citlivou na výmluvné detaily film neskutečně pozvedávají a dávají zapomenout na jakoukoli provinčnost normalizační kinematografie. Díkybohu jde především o velký a emotivní biják na pomezí romance a akčního filmu, a jakákoli propaganda jde stranou, navíc zde ani náhodou není obhajován polpotovský režim, ale na druhou stranu moc se ctí nevychází ani proamerický režim předchozí, jež katastrofu rozpoutal. Naštěstí různé politické úvahy jsou silně upozaděny před individuálním osudem několika jedinců. Co naopak zážitek trochu kazí jsou dosti odbyté postsynchrony. Jelikož jsem hodnotil učesanější verzi pro festivalové publikum, v níž chybí bezmála půlhodiny stopáže, neodvažuji se hodnotit strukturu a rytmus díla, které hlavně zpočátku hodně skřípou, ve výsledku může vše vyznít úplně jinak. Opravdu rád bych shlédl kompletní verzi a porovnal! ()

Galerie (3)

Zajímavosti (7)

  • Ve filmu revoluční khmérské oddíly „evakuují“ obyvatele před údajným hrozícím nepřátelským bombardováním a nutí je k vysilujícímu pochodu. Toto není ve filmu zcela vysvětleno, ale pravým účelem vylidnění měst bylo vytvořit novou, ekonomicky soběstačnou společnost, zcela nezávislou na vlivu západní civilizace. Tyto akce měly za následek smrt více než milionu obyvatel Kambodži následkem hladu, infekčních nemocí, otrocké práce, mučení a poprav. Pod Pol Potovým vedením byla vylidněna města, zakázáno organizované náboženství a soukromé vlastnictví, peníze a obchod zrušeny. Jednalo se o bezprecedentní genocidní kampaň. Jejími oběťmi byli třídní nepřátelé, bohatí kapitalisté, živnostníci, intelektuálové stejně jako bývalí vládní zaměstnanci. Terčem se staly také etnické menšiny – muslimští Čamové, Vietnamci, Číňané a Laosané. (Nick321)
  • Film vznikl na základě kulturní dohody mezi Kambodžou a Československem z listopadu 1980 o kulturní spolupráci zemí a byl nejdražším společným počinem v rámci této dohody. Slavnostní premiéra se konala v dubnu 1988 v Praze a v květnu téhož roku v Phnom Penhu. (BoredSeal)

Reklama

Reklama