Režie:
Rupert SandersKamera:
Greig FraserHudba:
James Newton HowardHrají:
Kristen Stewart, Charlize Theron, Chris Hemsworth, Sam Claflin, Ian McShane, Bob Hoskins, Ray Winstone, Nick Frost, Sam Spruell, Toby Jones, Eddie Marsan (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mocná čarodějnice Ravenna (Charlize Theron) se lstí vetřela do přízně krále prosperující a mocné říše, který z ní záhy udělá královnu a pak zemře. Ravenně ale podle proroctví kouzelného zrcadla stojí ve štěstí nevlastní dcera Sněhurka (Kristen Stewart) a posedlost vlastní krásou, kterou by si ráda uchovala navěky. Všechny problémy by vyřešila Sněhurčina smrt, jenže dívka právě uprchla z domácího vězení do Temného lesa, odkud se ještě nikdo živý nevrátil. Ale královna potřebuje mít jistotu, a tak si najme odvážného lovce (Chris Hemsworth), který dostane za úkol ji vystopovat a přivést zpátky. Jeho sebevražednou misi komplikují nejen podivuhodní obyvatelé, kteří les obývají, ale také to, že Sněhurka není jen tak obyčejná holka. Klidu na práci lovci nepřidává ani statečný princ (Sam Claflin), jenž pro ni má slabost už od dětství, a hlavně partička sedmi trpaslíků, kteří sice nejsou tak roztomilí jako Prófa a Stydlín, zato se umí náramně ohánět se sekyrou a vědí, že se Sněhurkou jim svitla naděje na záchranu temnotou zmítané říše. (oficiální text distributora)
(více)Videa (60)
Recenze (1 647)
Úžasná pohádka pro dospělé. Děti se budou bát, ale já jsem si to užil. Takhle dospělou a skvěle atmosférickou pohádku / fantasy jsem neviděl snad od dob Jestřábí ženy. Je to skvěle natočené a dýchá z toho ponurá atmosféra. Když Sněhurka přijede do vesnice a obklopí jí ty zdegenerovaný vidláci, tak si to nezadá s Deliverance. O to větší byla katarze v barvičkami hýřícím lese víl. Herci jsou taky bezva. Nejvíc asi utkví opravdu skvěle psychopatická Charlize Theron, ale Kristen Stewart tu hlavní roli zvládla s přehledem a Chris Hemsworth se na tyhle namakaný, vousatý bojovníky megahodí. No prostě jsem si to náramně užil. ()
Přesně na rozhraní temnější pohádky a opatrné fantasy, ale za sebe jsem doufal, že se bude mířit o něco výš. Situaci musí občas vysloveně zachraňovat krásná Kristen a bijec Hemsworth, pro kterého budou role neurvalých i zranitelných hrdinů kariérním osudem. V soundtracku úžasně řádí Howard (a Florence+The Machine), fantastičtí tvorové se opatrně objevují v pravidelných dávkách a pasáže typu procházky kouzelným vílím lesem dokážou vzít dech na dlouhé minuty dopředu, takže kde je problém? U mě jednoznačně na hradě. Charlize a její zlou královnu jsem výkonem i uchopením postavy za celé dvě hodinky zkrátka nevzal a ať už se koupe v mléce nebo zlověstně hrozí komu chce, jen jsem nervózně poposedával a čekal, až přijde jakákoli změna. Sanders sympaticky mění notoricky známé dějové momenty (přestože onu klíčovou a mou nejvíce očekávanou změnu do konce nedotáhne), ale na úplném konci zůstává celkový dojem až příliš zdráhavý. ()
No dejme tomu, fuckani se u toho můžou i zabavit, díky čemuž má zasloužený rodič chvilkou pro sebe a své koníčky. A doporučuji se při tom grupáči se sousedkou, pošťákem, zaběhlým labradorem a příklepovou vrtačkou řádně zrelaxovat, protože vás po návratu čekají zvídavé dotazy vašeho ploda, a to typu: proč tam obsadili zrcadlo s těžkou vadou zraku, je každý šprtajzlík takový zmrd, jako Cikrt, nehrozí tu snad díl číslo dvě - Sněhura a léta, léta marné psychoterapie? Vždyť ona je od pohledu závažně postižená.... ()
A mohla to být taková pěkná, temná fantasy... A je z toho Sněhurka a Blbec aneb T(c)hoří Tvajlajt... Další hollywoodský zvratek pro dvanáctileté otyloně, anemický jako vysátá Bella v hlavní roli, která se celý film tváří, jako by se zrovna orálně vypořádala s překvapivou erekcí nějakého nemytého upíra. A navíc je hnusná tak, že by i zrcadlo hodilo kosu a popraskalo než by se vyžvejklo, že Charlize namočená do mlíka by mi klidně mohla otestovat vzorek na pneumatikách, aniž by musela škemrat. A pak tu máme toho Tchora. Kladivo nechal v Assgardu, chopil se sekyry a opět předvádí herecký výron, který se mohl naučil jedině při funění na benchpresu. Impresivní! No, je to škoda, z toho trpasličího komanda se dala vymáčknout docela milá banda hrdlořezů, která mohla ty fakany v kině pěkně vyděsit a zacákat krví. Ale to ne, oni se museli změnit v partičku přítulných, vyteplených skřítků. Takže to bychom měli Karkulku, Sněhurku a k finálnímu vyzvracení už schází jen Čípková Růženka a Spiderman. ()
Galerie (147)
Zajímavosti (37)
- Hrad, v ktorom bola väznená Snehulienka (Kristen Stewart) bol celý počítačovo vygenerovaný na ostrove Gateholm. (Greenpeacak)
- Charlize Theron (Ravenna) kvůli tomuto filmu odmítla roli ve filmu J. Edgar (2011). (Verunka1995)
- Po uvedení filmu Kristen Stewart (Sněhurka) přiznala, že v době natáčení měla milostný poměr s tehdy ženatým režisérem a otcem dvou dětí Rupertem Sandersem. (Krissty)
(Jakkoli se domnívám, že v tomto případě není moc o čem SPOILERovat, raději nečtěte před zhlédnutím filmu.) Ani víla, ani drak. Moderní zpracování archetypálního příběhu se epicky rozpíná na území Hry o trůny (rádoby drsné venkovské prostředí, incestní vztah mezi sourozenci), Pána prstenů (četné „putovací“ money shots), disneyovek (vílí les), Bessonovy Johanky z Arku (včetně nepatřičného spirituálního rozměru) a videoherních fantasy rubaček (efektní, nekrvavé sekání nepřátel, částečně i Sněhurčino oživení, přítomné ovšem zřejmě ve všech verzích). Modernost přitom, až na špatně čitelný feministický podtext, netkví v reinterpretaci nebo v přesazení známého příběhu do jiného kontextu, scenáristé jednoduchou vyprávěnku prostě roztáhli na celovečerní velkofilm, takže nám nezbývá, než si postupně odškrtávat známé situace. Okamžitá rozpoznatelnost předlohy a nijak neznejišťované vědomí, jak to celé dopadne, přirozeně odvádí pozornost od obsahu k rozmanitým pamlskům pro oko (většina scén s královnou) a ucho (z Anglie importovaní trpaslíci). Pohádkově černobílé rozdělení sil bohužel není nijak relativizováno a budete-li chtít namísto anemické princezně fandit emancipačnímu boji Charlize Theron proti patriarchálnímu řádu, film vás v tom nijak nepodpoří. ___ Královnino paranoidní hájení vydobyté pozice, doprovázené vsugerovanou potřebou být nejkrásnější, by se přitom krásně dalo využít k nadčasovému komentáři genderové nerovnoprávnosti, k níž tradiční (a filmem zvolený) závěr naopak přispívá. Za pozornost stojí, že zatímco poslušná Sněhurka dochází k pochopení „své“ pozice bez autoritativního usměrňování, ovšem obklopena macho muži, agresivnější královna byla dle letmých náznaků k pohrdání mužským pokolením vedena matčinou výchovou a poslušně doprovázena jen zženštilým bratrem. Vrcholný akt Sněhurčina vzdoru následuje po sérii útrap završených její klinickou smrtí, kdy si navlékne asexuální zbroj, sloužící k odrážení šípů stejně jako mužských pohledů (vzniká tak opozice Sněhurky jako "butch" a Královny jako "femme" ženy, čím se ještě víc zamotává již tak nejistá sexuální orientace postav). Svou výlučnou pozici mezi muži Sněhurka paradoxně získává tím, že se vzhledově sama jedním z nich stane (přesný opak královnina neustálého sebe-zkrášlování). Je ovšem možné, že právě tento typ hrdinek, které se ke svému vítězství, jež považují za zasloužené ze své princeznovské podstaty, musí „probolet“, dnešní dívky (ne nutně jenom fanynky Twilightu) vyhledávají. Muži Sněhurku věrně následují až poté, co její utrpení dosáhne maxima (ač ten, kdo viděl Mučedníky, by k jejímu líbeznému sesutí na zem mohl mít námitky). Topos trpící hrdinky zde oproti melodramatům nevyvolává primárně „neproduktivní“ dojetí, nýbrž podmiňuje aktivní boj. Paradoxně boj o opuštěný domov, kde jsou možnosti ženské emancipace z principu omezené. Otázku, nakolik závislé bude Sněhurčino vládnutí na mužích, ponechává film raději bez odpovědi. Nabízí se vícero možností, jak symptomy nové filmové Sněhurky interpretovat, obávám se ale, že bude málo těch, které by vyzněly jednoznačně ve prospěch žen. ___ Sněhurka a lovec je filmem navenek přitažlivým, leč s každou seškrábnutou vrstvou méně a méně přesvědčivým v tom, co a jak nám chce sdělit. 65% () (méně) (více)