Režie:
Rupert SandersKamera:
Greig FraserHudba:
James Newton HowardHrají:
Kristen Stewart, Charlize Theron, Chris Hemsworth, Sam Claflin, Ian McShane, Bob Hoskins, Ray Winstone, Nick Frost, Sam Spruell, Toby Jones, Eddie Marsan (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mocná čarodějnice Ravenna (Charlize Theron) se lstí vetřela do přízně krále prosperující a mocné říše, který z ní záhy udělá královnu a pak zemře. Ravenně ale podle proroctví kouzelného zrcadla stojí ve štěstí nevlastní dcera Sněhurka (Kristen Stewart) a posedlost vlastní krásou, kterou by si ráda uchovala navěky. Všechny problémy by vyřešila Sněhurčina smrt, jenže dívka právě uprchla z domácího vězení do Temného lesa, odkud se ještě nikdo živý nevrátil. Ale královna potřebuje mít jistotu, a tak si najme odvážného lovce (Chris Hemsworth), který dostane za úkol ji vystopovat a přivést zpátky. Jeho sebevražednou misi komplikují nejen podivuhodní obyvatelé, kteří les obývají, ale také to, že Sněhurka není jen tak obyčejná holka. Klidu na práci lovci nepřidává ani statečný princ (Sam Claflin), jenž pro ni má slabost už od dětství, a hlavně partička sedmi trpaslíků, kteří sice nejsou tak roztomilí jako Prófa a Stydlín, zato se umí náramně ohánět se sekyrou a vědí, že se Sněhurkou jim svitla naděje na záchranu temnotou zmítané říše. (oficiální text distributora)
(více)Videa (60)
Recenze (1 647)
Pokud by měla Kristen v roli Sněhurky podat přesvědčivý herecký výkon, musela by strávit v kómatu po požití otrávené malvice celý film. Pokud chtěli tvůrci milostný trojúhelník, neměli geometrickým pravidlům navzdory udělat všechny úhly tupé. A pokud bych to chtěla já prohlásit za filmovou loupež století, neměl by se psát teprve rok 2012, ale pokud se Mayové nesekli, se vzpomínkou na políčko po políčku vykradené scény z Nekonečného příběhu, Legendy a Princezny Mononoke to slavnostně prohlašuji. ()
Nevim teda. Že by to bylo horší, než Soví strážci? Eragon? Poslední vládce větru? Mumie III? Červená Karkulka? Twilight? Narnie? Souboj Titánů? (Na víc jsem si nevzpomněla, ale všechno mi přišlo horší). I když Sněhurka má nejspíš výhodu v tom, že je podle pohádky, kterou všichni znají a je atraktivní vidět jí v tomhle temným, efektním hávu. Zlá královna s tváří božské Charlize, Sněhurka jako ikona mládeže Kristen Stewart a sexy Chris Hemsworth. Příběh drží jakž takž po hromadě, i když v podstatě je to asi tohle: Sněhurka s lovcem jdou, až dojdou k dobrým lidem, co s nima jedou na zlou královnu. Skýtá to ale prostor pro dost podařenejch scén - ačkoliv polovina z nich smrdí vykradačstvím (minimálně Sněhurčina jízda na bělouši) - a část z vílího lesa je naprosto dokonalá a perfektně esteticky propracovaná (a víc než inspirovaná jistou mou milovanou anime). Jen si říkám, že sedm trpaslíků tu zrovna nejlíp nedopadlo. Herci se s tím poprali podle svých dispozic. Charlize byla možná místy až moc hysterická, ale jinak zlá královna nemohla bejt vybraná líp, Stewart dokazuje, že umí hrát, když se ocitne mimo smrtící Twilight zónu, Hemsworth má chlapáckýho charizma taky dost. Jenom ten William mi přišel pro děj naprosto zbytečnej. Dospělácká fantasy je těžkej žánr a solidních filmů je v něm pomálu, tenhle taky není perfektní, ale ze všech ostatních mě nakrnul nejmíň. ()
Tři a půl hvězdy. Škoda je především následujících věcí: Že Kristen Stewart není ani hezčí, natož krásnější než Charlize Theron (ale to je můj subjektivní pocit, já vím), že má po celý film jeden výraz, a že proslov před bitvou, už tak dost směšný moment, je v jejím podání ještě směšnější. Že se naprosto skvěle obsazení trpaslíci (Ian McShane především!) filmem vlastně jen mihnou. Že scénáristé do děje tak násilně našroubovali prince, ačkoliv ho mohli beze všeho vynechat. Že jsou "vykrádačky" Pána prstenů tak okaté (či spíš okoukané). Že některé věci nejsou pochopitelné (nebo pochopitelnější) - například probuzení polibkem (fakt, je to divné). A to je asi všechno, co bych Sněhurce a lovci vytkl. Jinak je to totiž fantasy jako řemen s bezvadně atmosférickými scénami v temném i vílím lese, vynikající královnou, přesympatickým Chrisem Hemsworthem a parádním Newton-Howardovým soundtrackem. ()
Na tento film jsem šel do kina, protože trailer sliboval nadprůměrnou podívanou se skvělou hereckou trojicí. Nicméně opravdu jsem byl překvapený, jak se mi tahle nová Sněhurka líbila. A není to jen bezchybným castingem (geniální Charlize Theron, skvělá Kristen Stewart, sympatický Chris plus parádní trpaslíci) ale i tou krásně ponurou atmosférou, ve které se film odehrává. Právě na ní vše stojí a pak jde krásně vidět ten kontrast, když se hrdinové dostanou do trpasličí vesnice (vidíme slunce, barvy, no prostě vše, co nám chybělo v první polovině). K tomu parádní hudební podkres (nejsilnější scénu celého filmu má na svědomí hudba, SPOILER! když po smrti jednoho z trpaslíků naši hrdinové putují po zemi a pohřební píseň, kterou zpívali, najednou zpívá zpěvačka) KONEC SPOILERU! Prostě a jednoduše, tomuhle filmu jsem věřil, že bude nadprůměrný, ale že až takhle (na konci jsem si uvědomil, že mu prakticky nemám co vyčíst) to jsem opravdu nečekal, jak by řekl klasik. Druhé zhlédnutí napoví víc, ale pochybuju, že by mé nadšení nějak extra vyprchalo… 100 %. ()
(Jakkoli se domnívám, že v tomto případě není moc o čem SPOILERovat, raději nečtěte před zhlédnutím filmu.) Ani víla, ani drak. Moderní zpracování archetypálního příběhu se epicky rozpíná na území Hry o trůny (rádoby drsné venkovské prostředí, incestní vztah mezi sourozenci), Pána prstenů (četné „putovací“ money shots), disneyovek (vílí les), Bessonovy Johanky z Arku (včetně nepatřičného spirituálního rozměru) a videoherních fantasy rubaček (efektní, nekrvavé sekání nepřátel, částečně i Sněhurčino oživení, přítomné ovšem zřejmě ve všech verzích). Modernost přitom, až na špatně čitelný feministický podtext, netkví v reinterpretaci nebo v přesazení známého příběhu do jiného kontextu, scenáristé jednoduchou vyprávěnku prostě roztáhli na celovečerní velkofilm, takže nám nezbývá, než si postupně odškrtávat známé situace. Okamžitá rozpoznatelnost předlohy a nijak neznejišťované vědomí, jak to celé dopadne, přirozeně odvádí pozornost od obsahu k rozmanitým pamlskům pro oko (většina scén s královnou) a ucho (z Anglie importovaní trpaslíci). Pohádkově černobílé rozdělení sil bohužel není nijak relativizováno a budete-li chtít namísto anemické princezně fandit emancipačnímu boji Charlize Theron proti patriarchálnímu řádu, film vás v tom nijak nepodpoří. ___ Královnino paranoidní hájení vydobyté pozice, doprovázené vsugerovanou potřebou být nejkrásnější, by se přitom krásně dalo využít k nadčasovému komentáři genderové nerovnoprávnosti, k níž tradiční (a filmem zvolený) závěr naopak přispívá. Za pozornost stojí, že zatímco poslušná Sněhurka dochází k pochopení „své“ pozice bez autoritativního usměrňování, ovšem obklopena macho muži, agresivnější královna byla dle letmých náznaků k pohrdání mužským pokolením vedena matčinou výchovou a poslušně doprovázena jen zženštilým bratrem. Vrcholný akt Sněhurčina vzdoru následuje po sérii útrap završených její klinickou smrtí, kdy si navlékne asexuální zbroj, sloužící k odrážení šípů stejně jako mužských pohledů (vzniká tak opozice Sněhurky jako "butch" a Královny jako "femme" ženy, čím se ještě víc zamotává již tak nejistá sexuální orientace postav). Svou výlučnou pozici mezi muži Sněhurka paradoxně získává tím, že se vzhledově sama jedním z nich stane (přesný opak královnina neustálého sebe-zkrášlování). Je ovšem možné, že právě tento typ hrdinek, které se ke svému vítězství, jež považují za zasloužené ze své princeznovské podstaty, musí „probolet“, dnešní dívky (ne nutně jenom fanynky Twilightu) vyhledávají. Muži Sněhurku věrně následují až poté, co její utrpení dosáhne maxima (ač ten, kdo viděl Mučedníky, by k jejímu líbeznému sesutí na zem mohl mít námitky). Topos trpící hrdinky zde oproti melodramatům nevyvolává primárně „neproduktivní“ dojetí, nýbrž podmiňuje aktivní boj. Paradoxně boj o opuštěný domov, kde jsou možnosti ženské emancipace z principu omezené. Otázku, nakolik závislé bude Sněhurčino vládnutí na mužích, ponechává film raději bez odpovědi. Nabízí se vícero možností, jak symptomy nové filmové Sněhurky interpretovat, obávám se ale, že bude málo těch, které by vyzněly jednoznačně ve prospěch žen. ___ Sněhurka a lovec je filmem navenek přitažlivým, leč s každou seškrábnutou vrstvou méně a méně přesvědčivým v tom, co a jak nám chce sdělit. 65% () (méně) (více)
Galerie (147)
Zajímavosti (37)
- Postava lovce (Chris Hemsworth) se jmenuje Eric, ačkoliv ve filmu jeho jméno nezazní ani jednou. (Ajka1)
- Postavy sedmi trpaslíku jsou pojmenovány podle římských císařů: Ceasar, Tiberius, Konstantine, Claudius, Hadrianus, Traianus a Nero. (Tendo)
- Sněhurčino (Kristen Stewart) setkání s bílým jelenem s velkým parožím je odkaz na film Princezna Mononoke (1997), kde podobný jelen představuje Ducha lesa. Malé bílé víly/skřítci jsou pak velmi podobní kodymům z téhož filmu, jejichž přítomnost dokazovala, že les je zdravý. (Plamen_Ignis)
Reklama