Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Recenze (827)
Tohle je opravdu velmi dobře zvládnutá (a má oblíbená) Sci-fi s dobrým scénářem a výbornou Jodie Foster. Role zapálené výzkumnice "vesmírných zvuků" jí opravdu sedla. Tenhle film mohu s klidným srdcem doporučit (a jedna projekce je málo :). ()
Nezvykle rozvláčná a intelektuální sci-fi s drobnou sladkobolnou linkou hollywoodského párování prezentuje, jak by měla vypadat správná sci-fi - s potenciálem pro zamyšlení a zaměstnání divákovy mysli,. Osobně netrpím antipatií vůči slizkým monstrům, ale pouze Kontakt ve mně zanechal jakýsi pocit tajemna, neurčita. Narozdíl od zmiňovaných chapadlových záležitostí, které ve většině vyšumí po závěrečných titulcích do neznáma jako pára nad hrncem, dneska jsem vzal po zhlédnutí dalkohled a vyrazil na obchůzku... ()
Oscar 1 nominace: Zvuk ()
Chytře napsaný příběh, který působí tak věrohodně, že by se klidně třeba zítra mohl stát. Přesně naplňuje význam sousloví VĚDECKO-fantastický film. Knižní předlohu Carla Sagana jsem četl, ale film je ještě lepší, ač to zní divně.... BTW Johny_MH nemáš pravdu. Contact nebyl propadák. V USA vydělal přes 100 milionů.Jenom u nás vyšuměl bez většího zájmu. Asi je to tím, že pokud ve sci-fi nelítá vesmírný šmejd a nechrlí laserové paprsky, tak naše divácká obec nemá zájem. Viděl jsem v kině na širokém plátně a byl to můj největší filmový zážitek roku....Vegané, tak kde ksakru jste? ()
První hodina a půl dokonalé. Od té doby, co ale Jodie Foster "odletí", tak úroveň rapidně klesá, a je to napraveno až úplně na konci. Nicméně část před koncem byla dost divná, zdlouhavá. Docela mě mrzí, že tenhle film nedopadl jinak, protože přímo zbožňuji inteligentní sci-fi a námět Kontaktu skýtal obrovský potenciál. Každopádně se ale na film plánuju podívat znova a možná že ho trošku přehodnotím, najdu tam něco víc než poprvé... Uvidíme :-) ()
Inteligentní sci-fi, která je přesně tak dlouhá, jak by měla být. Nikdo se nechová nerealisticky, a obraz společnosti konfrontované s existencí mimozemské inteligence je dokonalý. Jo, tehdy ještě Zemeckis věděl, jak točit filmy. Jeden z těch, které sice ve filmotéce nemám, ale na které se rád podívám při každé repríze. 80% ()
MĚLI JSTE POSLAT BÁSNÍKA... Metaforické sci-fi, ve kterém je všechno v podstatě jinak, než jak to vypadá. Kdo se zajímá o sliz a chapadla, ať se ráčí obrátit jinam... Pokud jste "přežili" náboženství ve Znameních, tady se vám nemůže nic stát. -JÁ POTŘEBUJI DŮKAZY. -DŮKAZY? MILOVALA JSI SVÉHO OTCE? A TVŮJ OTEC TĚ MILOVAL? -ANO, VELMI. -DOKAŽ TO. Jodie Foster je skvělá skvělá skvělá herečka, jedna z nejlepších a její projev při uzření dalekého vesmíru je nadpozemský!!! Já ji miluju...eh...pardon :-) ()
Příjemný sci-fi film, kterému se povedlo vyvolat ve mně takovou tu akutní nedočkavou zvědavost, kdy prostě musím vědět, co přijde dál, jaká pravda o mimozemských civilizacích bude odhalena (tohle se pravidelně daří například mytologickým epizodám Akt X). Škoda jen divného a natahovaného finále. ()
Tohle je jedno z nejvydařenějších scí-fi co jsem viděl. Tady nestačí rozhoupat kameru a nechat před ní dvakrát přeběhnout panďuláka s tykadlama, tady se musí umět hrát, tady musí mít dialogy hlavu a patu (Jodie před komisí) , tady se nehoupe obraz, tady je obraz součást příběhu, který v divákovi vytváří nálady. Přesně takhle má vypadat kontakt filmu s divákem. ()
Zdařilý sci-fi snímek s prvky romantiky. Matthew McConaughey mi sice v téhle roli moc nesedí, ale Jodie Foster je jako vždy přesná a dokonalá. Jake Busey ve své roličce záškodníka vypadá docela démonicky. ()
Vcelku podařené sci-fi s originálním dějem a klasickým ušlápnutým závěrem. Ze začátku jsem se u filmu trochu nudil, ale poté co Jodie Foster naváže kontakt s jinou civilizací se začíná odehrávat zajímavý příběh s málo prvky sci-fi, středně romantiky a hodně dramatu. Film mohl být o něco kratší, ale pro závěrečnou pointu se rozhodně stálo si počkat. Ono je vcelku zajímavé sledovat, jak si tvůrci pohrají s tím na co člověk čeká celou dobu a většinou z této situace vyjdou s co nejjednodušším řešením jako je tady, přesto pěkným řešením, které potěší a splní divákovi požadavky. Samozřejmě zaplať pánbůh za jakoukoliv sci-fi pecku, kterou Kontakt rozhodně je i když jen z části. ()
║Rozpočet $90miliónov║Tržby USA $100,920,329║Tržby Celosvetovo $171,120,329║ /70%/ ()
Kontakt jsem si od první chvíle opravdu zamiloval a nepřestal mě udivovat až do samého závěru. Už jméno Carla Sagana jako autora předlohy je zárukou, že ve filmu spíše než o šokantní ztvárnění prvního kontaktu se zelenými mužíčky (či dalšími podivnostmi), půjde o hluboké mudrování na téma věda, víra, pravda. poznání... A film kupodivu všechna výrazná podobenství i myšlenky vstřebává bez větších obtíží, byť se někdy jejich dalekosáhlost a explicitnost jejich vyjádření pohybuje na tenké hraně kýče. Přesto je pátrání sympatické vědkyně po "prvním kontaktu" (spíše však po samé podstatě vědění) strhující a dobře natočené. Škoda jen, že Zemeckis nedokázal vizuálním zpracováním napodobit Kubrickův epos Vesmírná odyssea... Ale to bych chtěl až příliš... ()
Robert Zemeckis si možná na první pohled ukousl příliš velký kus mimozemského letajícího talíře, ale po shlédnutí tohoto velkého snímku musím říct, že vše zvládl skvěle. Při délce bylo těžké udržet rytmus a plynulost děje a to jediné mu dělá menší problémy, ale jinak se vše vydařilo. Obsazení nemá chybu a Jodie Foster se stane miláčkem diváka stejně jako William Fichtner, který stále stoupá na mém žebříčku oblíbenosti. Závěrečná cesta, která je ve výsledku jen několika hodinovým šumem, je dech beroucí a nechává vzpomenout na svou sestřičku z Vesmírné odyssei. Barevná a působivá cesta do jiného světa. ()
Nedocenena sci-fi s uzasne civilni Jodie Foster. Urcite se vyplati tento film videt - a ne jednou. ()
Scénář: James V. Hart, Michael Goldenberg .. Bůh prostě není, jen si ho vytvořilo lidstvo, když jim bylo smutno. __ Dobrý nápad, ovšem úlisná režie, moře schématických klišé a těžkopádná délka uberou dosti bodů. Stejně tak náboženské kecy okolo zachyceného signálu a posuzování vhodnosti kandidátů podle množství jejich víry před prvním poklusem odcestovat. Pokus druhý je rozhodně vizuálně zajímavý, ovšem sentimentální kontakt nějaké vyvrcholení úplně pohřbil a tečka v podobě zatajeného osmnáctihodinového záznamu už nepříjemnou pachuť nezvrátila. Jiná nenápadná sci-fi z téhož roku - Gattaca - je mnohem lepší a chytřejší. ()
Od okamžiku kdy přijdou signály se mohu na film dívat znovu a znovu. Samotné zachycení signálů je uděláno moc napínavě, ale akční scény jsou natočeny přímo úžasně s mistrovsky gradující hudbou. Jodie je výborná (a hlavně v závěru to měla dost těžké). Navíc i to povídání kolem je zajímavé (spor mezi vědou a vírou). ()
Sofistikovaný hollywoodský sci-fi film s překvapivě rozumně formulovanými filozofickými otázkami týkajícími se jak gnoseologie, tak ontologie - Kde je hranice poznatelného? Můžeme poznávat i to, co se vymyká našemu rámci vědění a vědomí, co dalece přesahuje naši zkušenost? Ale také, kdo vlastně jsme a jaký je důvod naší existence? Takovéto postuláty se objevují v mnohých sci-fi filmech, avšak v Zemeckisově Kontaktu neslouží jako povinný kolorit snímku daného žánru, ale tvůrci se jejich pokládáním skutečně snaží na cosi poukázat a k čemusi dospět (skoro bych nevěřil, že je něco takového v hollywoodské kultuře možné...). Robert Zemeckis se snaží akcentovat především první část termínu vědecko-fantastický a rozvíjí racionální příběh mladé vědkyně, jíž se podaří zachytit komunikát, jenž zjevně nepochází z pozemského zdroje. Je to nanejvýš obtížné a tvůrci balancují na tenkém ledě, nesklouzávají však ani k plytkosti a doslovnosti většiny obdobně tématicky orientovaných sci-fi filmů, ani k chvílemi se naznačující hollywoodské filmové kýčovitosti - právě ono balancování na hranici zjevného a nevyřčeného, nepojmenovaného přispívá ke kvalitám filmu. Příběh je primárně o hledání a nenalézání, ale zároveň poukazuje na celou řadu vedlejších efektů - sociologicky vykreslená vlna zájmu o mimozemské civilizace materializující se stanovými městečky okolo základny, posílení vlivu sekt a houfný vznik nových náboženských spolků na bázi kontaktu s mimozemskou civilizací, náboženské, politické a jiné aspekty nabalující se na přelomový objev, politické tlaky a lobbystické zájmy mající za cíl profitovat na daném vědeckém momentu... Velmi povedený je i symbolický a metaforický závěr filmu, odrážející sice akcentovaně humanitní a morální paradigmata tvůrců, z intencí daného filmu však nevybočující a po stránce estetické navíc i přínosný... Kontakt je bezesporu výjimečně dobrý sci-fi film s vynikajícími herci a s nosným tématem, který se nesnaží odpovídat, ale ptát se, což by měl dělat každý chytrý film... Podobné filmy: Blízká setkání třetího druhu ()
Podivuhodně plynulý, příjemně rozvláčný a přesto občas do poněkud populárnějších oblastí zabruslivší zamaskované vyprávění o lidské touze, poznání, víře i vůli. Celým filmem se táhnoucí nesmyslný souboj vědy i víry zůstal na konci příběhu chytře vyřešen-nevyřešen a nabízí nám tak kupu materiálu pro zamyšlení a libovolnou interpretaci na všechny strany. Konečně důkaz toho, že i "hlouběji" myšlené "sci-fi" nemusí postrádat trvanlivější vazby na skutečné problémy. ()
Nejvíc se mi na tom líbila konfrontace střízlivé osoby, opírající se o fakta, s něčím vědecky nevysvětlitelným, čemuž lze jen věřit. Když byla Jodie Foster nechtěně přinucena převzít McConaugheyho rétoriku o víře, tak to byl hodně silný moment. A díky němu dostala McConaugheyho postava konečně smysl. Natočené to bylo hezky, nejsilněji na mne ale působila smrt otce hned ze začátku. Samotná scénka po průletu červí dírou mne trochu zklamala. A dost mě iritoval John Hurt v roli jakého nejvyššího ilumináta, nebo co to mělo bejt. ()
Reklama