Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Josef K. se jednoho dne probudí ve svém bytě za přítomnosti dvou cizích mužů, kteří mu oznámí, že je zatčen. Nikdo mu neřekne, z čeho je obviněn a proč mu nakonec i přes neznámé obvinění dovolí žít na svobodě. Josef K. se snaží záhadu svého nesmyslného zatčení vysvětlit, ale když je opravdu pozván k procesu, ukáže se všechno jako mnohem závažnější a absurdnější, než si vůbec odvážil pomyslet ... Film byl natočen podle nedokončeného románu Franze Kafky Proces, a zahráli si v něm i čeští herci. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (37)

Matty 

všechny recenze uživatele

Zvláštní. Adaptace Kafky, v Kafkově Praze natočena, pražskými herci zčásti obsazena, přesto postrádající onu magickou ingredienci. Onen čtvrtý rozměr, který vnímáme šestým smyslem. Nezodpovězené otázky a hrdina typu „tabula rasa“ jsou jenom polovinou úspěchu. David Hugh Jones, nenápadný, vesměs televizní režisér, jenom otrocky „přepisuje“ knihu do filmové podoby, bez zjevné snahy o osobní autorský vklad. Jeho statická, takřka divadelní režie, podráží nohy Kyleu MacLachlanovi, jenž hraje seč mu plíce stačí, i Anthonymu Hopkinsovi v epizodní, leč důležité roli. Není snadné dokoukat Proces do konce, leč právě ke konci začíná nabírat grády a odrazuje vás od koncentrace veškeré pozornosti na jakoukoliv jinou činnost. Ale zase nečekejte nějaký strhující thriller, v tom nejvypjatějším momentu Josef K. prudce odhodí pár listů papíru. :-) 55% ()

mcleod 

všechny recenze uživatele

Výborná adaptace mého oblíbeného románu přesně tak, jak měla být natočena. Pokud někdo čeká "kafkovské hrůzné divnosti" (jak se to třeba (ne)povedlo Orsonu Wellesovi) bude zklamán, protože tento režisér zřejmě pochopil o čem Proces je. Jde o společensko-kritické dílo namířené proti upjatým společenským konvencím, které dokáží odsoudit i bezúhonného člověka za přirozenou maličkost, a zcela mu tak zničit život. Z filmu je to oproti knize mnohem patrnější, což je možná docela škoda (skrytost myšlenky je na knize právě krásná). Na druhou stranu je pěkné vidět, že u Kafky také někdo přemýšlel a pochopil, o čem je. Režisérovi se do filmu povedlo výborně zakomponovat stále ještě ošuntělé oprýskané exteriéry Prahy a Kutné Hory (má romantická duše si přišla na své :-) ), ve kterých se celý film odehrává. Jednoduchost kamery i hraní pak dodávají filmu přesnou atmosféru knih Franze Kafky. ()

Reklama

Ombe 

všechny recenze uživatele

Všímám si, že se filmům ztvárňujícím složitou předlohu občas vytýká, že jen přepisují knihu, ale já bych za to tenhle film chtěl strašně moc pochválit. Měl jsem obavy, že se tvůrci pokusí něco domyslet, aby film udělali atraktivnější, a všechno zkazí. To se však nestalo a já jen dvě hodiny jásal. Na druhou stranu, není to kdovíjak vděčný námět na film a hlavně: ten román není dokončený ;) . 5* nedávám jen proto, že natáčet film podle nedokončeného románu se vždy nevyplácí a jeho zhlédnutí doporučím jen zájemcům o Kafku, ne o dobrý film. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Možná je to ostuda, ale slavný Kafkův Proces jsem do dnešního dne nečetl, a snad i proto, že mi chybí srovnání s literární předlohou, jsem byl z filmové podoby docela nadšený a v první chvíli jsem pod dojmem absurdních dialogů a atmosféry křivolakých pražských uliček, pavlačí a historických chodeb a sálů Malé Strany uvažoval o pěti hvězdičkách. Později jsem porovnal tenhle kousek s atmosférou jiných, podobných filmů a přece jen jsem slevil, ale i tak musím říct, že se mi film líbil, a kdyby se v něm vyskytovalo víc dobrých hereckých kreací, tak bych se k pěti hvězdičkám přiklonil. Nejlepší z toho použitého hereckého ansámblu byl Hopkins v roli nesmlouvavého a přitom záhadného kněze. Z námětu se asi dalo vytěžit víc, ale i tak je to solidních 80 %. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Největší problém, který s tímto filmem mám, je, že tohle vůbec není Kafka, jen příběh na jeho motivy. Snímek popírá všechny nejdůležitější rysy jeho tvorby - tzn. nadčasovost v podobě neutrality času a místa (v úvodních titulcích je nápadně naznačeno, že se příběh odehrává v Praze) a ponurá atmosféra (zdejší zobrazení je znepokojivé, asi jako když vyjdu večer z domu) - toto platí dokonce i pro scény odehrávající se v noci, což zážitek ještě více zabíjí. Další výraznou chybou dle mého názoru bylo natočit Kafku bez větší filmařské invence. Autor sice zobrazuje realitu v rouše Evině, ale činí tak s významným využitím jinotajů. Jiní filmaři, jako například Dumala, nebo Michálek, toto naštěstí pochopili a dokázali si vyhrát mj. s výtvarnou stránkou nebo kamerou. Herecké výkony si i přes výskyt známých jmen také nezasluhují výrazné chvály. Hopkinse je pro takto malý part škoda a Kyle MacLachlan není ani v nejmenším Josef K., jen hraje jeho roli. Jaký to rozdíl oproti na plátně i mimo něj plachému Anthony Perkinsovi, který hlavní roli ztvárnil v asi nejznámějším zpracování Orsona Wellese. Je nasnadě, že toto srovnání samozřejmě neplatí jen pro jednu postavu, Welles je, co se mých představ o díle týče, o astronomickou jednotku lepší. Neodpustím si jedno malé osobní rýpnutí - takhle to holt dopadá, když nad školními projekcemi nedržím ochranou ruku. :o) 30% ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

  • Natáčení v roce 1992 probíhalo v Praze a Kolíně. Agentura Unifis začala v Kolíně masově nabírat desítky komparzistů. Při přípravných pracích řemeslníci mohutně kamuflovali léta neudržovanou a rozpadající se synagogu tak, aby ve filmu působila „jako nová“. V Kolíně se natáčelo na třech místech  – v synagoze, v ulici Karoliny Světlé (tři tamní polorozpadlé domy dostaly vývěsní štíty a změnily se v obchody) a v tehdy ještě nepřístupném průchodu s křivou dřevěnou podlahou mezi Rubešovou a Mostní ulicí, kde filmaři „postavili“ kovárnu. Během natáčení v „kovárně“ byla kvůli potřebnému tichu v přilehlé Mostní ulici zastavována nejen doprava, ale i ženy v příliš klapajících vysokých podpatcích. Největší hvězda filmu Anthony Hopkins se v Kolíně neukázal, lovci autogramů ho zastihli až v navazujícím natáčení v Kutné Hoře. V Kolíně ale několik scén točil Kyle MacLachlan. Přestože „na place“ bylo fotografování přísně zakázáno, fotograf Radek Tomek ho zvěčnil u synagogy během natáčecí pauzy s lahví coly v jedné a táckem s párkem, chlebem a hořčicí v ruce druhé. (jitounek)

Reklama

Reklama