poster

Nabarvené ptáče

  • Slovensko

    Pomaľované vtáča

  • Velká Británie

    The Painted Bird

Drama

Česko / Slovensko / Ukrajina, 2019, 169 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • poz3n
    **

    Je mi to líto, Marhoulovi jsem fandil a na film se těšil. Předlohu jsem nečetl, takže hodnotím Nabarvené ptáče čistě jako svébytný filmový celek. Už samotný úvod, který by měl diváka chytit a zaujmout (zvlášť pokud po něm tvůrce chce, aby s ním absolvoval další 3 hodiny), je až překvapivě nezajímavý a filmařsky slabý (a to se bohužel týká třeba i kamery). A každou minutou se ukazuje, že tohle pojmenování naneštěstí přísluší celému snímku. Vynechám tu hromadu ostatních výtek a zaměřím se na tu, kterou vnímám jako nejzásadnější problém celého filmu. Marhoul se evidentně snaží využívat střih jako výrazový prostředek. Jenže z nějakého mně nepochopitelného důvodu staví poměrně rychlý rytmus střihu do kontrastu s pomalým tempem toho, co se odehrává v předkamerovém prostoru a vytváří tak naprosto bizarní a bohužel hrozně klopýtající (někdy až téměř amatérský) temporytmus. Namísto delších záběrů s menším počtem střihů, kdy by mohl mít film o hodinu méně a přitom by dramaturgicky fungoval jako Slow cinema (ke kterému se tvůrci v průběhu filmu svými odkazy několikrát hlásí), se Marhoul zřejmě rozhodl narvat do finálního střihu co nejvíc scén s tím, že když se bude rychle střihat, bude to dynamické a divák se nebude nudit. Za mě je tenhle krok opravdu výraznou chybou a troufám si říct, že pokud by se film přestříhal, byl by mnohem lepší. Zároveň by mě zajímalo, jestli tenhle způsob komunikace s divákem zvolili tvůrci schválně, nebo k němu byli dohnáni okolnostmi ve střižně, anebo nad ním třeba vůbec nepřemýšleli. Tak či tak, Nabarvené ptáče je film, který svůj potenciál topí především ve zvolené formě a s tím související komunikací jazyka filmu s divákem. 3/10(25.9.2019)

  • mchnk
    ****

    Režisér Marhoul se po tvůrčí stránce rozhodl vylézt na osmitisícovku a ještě o kousek výš. Točit takovouto formou dle mého vyžaduje buďto velké zkušenosti nebo přirozeného "vláčilovského" génia. Ani jedno hlavní tvůrce tohoto projektu žel nemá. Osobně jsem skutečně čekal silnější a hlavně originálnější záležitost a to po všech stránkách. Styl vyprávění je skoro až tuctový, příběh ledabyle poskládaný a dokonce je zde i pár doslovně (obrazově) převzatých scén z nejen československých filmových klasik, casting bych označil za poněkud zvláštní (jaké herce vedle sebe nakonec režisér postavil) a celkové zobrazení temna a zvrácenosti lidské duše, ve zvrácené době, jež chvílemi připomíná spíše středověk, je ukázáno poněkud jinak, než jsem se domníval, stejně tak ztráta identity, prostoty i nevinnosti ze začátku neposkvrněného dítěte. Celkový obraz filmu je pro mě až moc uhlazený a konkrétní, jaksi příliš připravený, ty emoce do mě moc nešly, přitom je jich film plný. Každopádně další, tentokráte znatelně větší, krok k tomu, abychom se výrazně přiblížili východním i západním filmařským kolegům, byl učiněn, musel se toho zhostit někdo starší, ale dokázal, že to jde i jinak, možná i těch peněz by mohlo být příště méně a přesto více té muziky, jak se u nás říká. Nicméně za mě bez diskuze velký respekt plus mé skromné, ale upřímné ocenění za tento počin v podobě hodnocení. [Kino Citadela - Litvínov](13.9.2019)

  • mzss1
    ****

    (75%) Vloni v září jsem dlouho váhal, jestli na to zajít do kina, nakonec jsem to vzdal. No a nyní po cca půl roce jsem si to pustil z pohodlí domova. Ve finále jsem z toho měl vesměs kladné pocity. Dlouhá stopáž 169 min mi utekla jak voda až na posledních cca 50min – tam už pokleslo dost tempo a nebylo to už ono, včetně divného menšího rozuzlení na konci. Po dějové a vůbec nějaké té dramatické stránce je to dost suché, ale v tomto případě mi to nevadilo. Malý židovský chlapec se posouval z bodu A do bodu B a tak to bylo až do konce filmu. Občas mi to přišlo takové moc náhodné, jak střídal ty místa, ale moc jsem o tom nepřemýšlel. Násilné a nechutné scény? Ano, byly zde, ale že by to bylo až tak brutální, aby diváci odcházeli z kina? Přijde na to, samozřejmě jakou má člověk povahu, ale já to přežil bez úhony a to jsem se cítil hůř v jiných filmech, které byly dokonce smyšlené (bez skutečné události), takže asi tak. Takže jednotlivé scény, krutost lidí – co vše dovedli – to se dá opravdu vyzdvihnout, to mě zaujalo. Byla špičková i vizuální stránka, kamera, stíny barev a jednotlivých pohledů přírody, detailů obilí apod. Dojmy z postavy židovského hocha mám rozporuplné. Ale chápu, že žil v téhle době, takže z toho se mi v hlavě rodí myšlenka: Zlo způsobuje zlo. Nebudu ani rozebírat jednotlivé postavy, snad každý svou úlohu zvládl dostatečně. Jak už jsem psal ze začátku, poslední cca třetina snímku mě už tolik nebrala, možná asi ani to prostředí ve kterém se ten onen chlapec nacházel. Přeci jen jsem ocenil opuštěnější komunity, které filmu dodávali depresivnější pohled. Celkově se dívám na NABARVENÉ PTÁČE nezaujatě, ani předlohu jsem nečetl. Něco tomu rozhodně chybí, opakovaně si to pouštět nebudu, ale ocenit to určitě můžu, ztráta času to nebyla. Nevadilo mi, že to bylo dlouhé, černobílé, násilné, kruté a bez pořádného příběhu a pointy na konci. Režisér své ocenění určitě získal právem. Je mi jasné, že se najdou spokojenější diváci, ale třeba i ti kritičtější.(28.3.2020)

  • honajz
    **

    Kamera, nasvícení, výprava jsou úžasné. Zbytek je paskvil. Divný střih a skript - v jednu chvíli je zima, v druhou jaro, v jedné scéně kluk nemá vlasy, ve druhé má. Jo, možná to mělo znamenat plynutí času, ale v tom připadku válka trvala dvacet let. Co se děje týče, všichni víme, že Kosiński si to vycucal z prstu a dal jen průchod svým zvráceným sexuálním fantaziím. Nikoliv náhodou to tady MiriamLef označuje ve svém komentáři za snuff a přehlídku porno úchylek. Taky jsem se dočetl, že až teprve konec přinese tu správnou katarzi a smíření. No nevím, už po hodině je divák zahlcen takovým množstvím negativismu, nihilismu a hnusu, že na konci, po dvou a půl hodinách, už z té břečky těžko vybředne - je utopen. Docela se divím, kolik herců hlásících se ke křesťanství v tak vysoce nihilistické agitce bez Boha hraje. To mi kdejaký film od Bergmana nebo Bunuela dá víc naděje. Poslední role Milana Šimáčka.(22.3.2020)

  • argenson
    *****

    Poměrně obsáhlá mediální kampaň s podrobným popisem nejbrutálnější scény a tím, jak na festivalech v Benátkách a Torontu utíkali diváci z kina, byla malinko přestřelená. Ale psychicky mě to připravilo na to, do čeho jdu. Nabarvené ptáče rozhodně není nekoukatelný spektákl plnej násilí. Neznaje literární předlohu říkám, že je to úžasná metafora, poetická i naturalistická. Se skvělýma pointama a fantastickou kamerou. Není to film, co by člověk musel vidět víckrát, ale v rámci současné české tvorby jednoznačně výjimečný počin.(16.9.2019)

  • - Aby obaja herci, Harvey Keitel (kňaz) i Julian Sands (Garbos) zvládli svoje dialógy v novo slovanskom jazyku dostali mesiac predom zvukové nahrávky aj video. Keitel mal navyše každý prípravný a natáčací deň k dispozícii vlastného jazykového kouča, s ktorým precvičoval svoje repliky. (classic)

  • - Vzhledem k současné politické situaci v Polsku (k roku 2019), se distributoři od filmu otočili zády. (ZHODNOTITEL)

  • - Z celkové délky filmu (tj. 169 min) se mluví pouze 9 minut. A ve filmu nezazní hudba. (ZHODNOTITEL)