Reklama

Reklama

Baletka – labuť – tančí ve světle reflektorů sama, pak s partnerem, ze kterého se stane ďábel. Je to sen, který se zdá baletce Nině. Cestou do divadla v metru zahlédne kolegyni Beth. V šatně pak dívky Beth pomlouvají, že je stará. Na zkoušku přijde hlavní dramaturg s tím, že bude nové nastudování Labutího jezera. Beth roli nezíská, je propuštěna z divadla a rozbije část své šatny. Nině se na konkurzu nedaří. Přichází Lilly, nová primabalerína. Nina cestou domů potká dívku, která je jí neuvěřitelně podobná. Doma je Nina smutná, matka ji uklidňuje. Druhý den jde Nina za Leroyem a žádá ho o roli černé labutě. Leroy říká, že jako bílá labuť je dokonalá – ale na černou labuť ještě nemá. Ninna tvrdí, že chce být dokonalá, a Leroy chce, aby se uvolnila, a políbí ji. Nina ho kousne a on jí řekne, že si na roli vybral Veroniku. Když ale dojde na rozpis rolí, Nina zjistí vidí, že Leroy dal roli přece jen jí. Okamžitě to volá matce z toalety. Když vyjde, vidí, že na zrcadlo někdo rtěnkou napsal „whorw“ – děvko... Druhý den začínají zkoušky. Nina dře na roli zlé labutě a Leroy jí dává za příklad Lilly. Leroy a Nina jdou společně na večírek s novináři na počest Beth, která na konci sezony končí. Beth se naštve a Lilly se nevhodně zasměje. Nině se zdají divné sny a prolínají se se skutečností. Lilly se na WC chce s Ninou seznámit, ta ji odmítne. Když pak večer čeká na Leroye, přijde za ní opilá Beth a ptá se, co Nina pro roli udělala, když podle Leroye byla vždycky jenom „ta drobná frigidka“. Nina jde k Leroyovi na skleničku a on po ní vyjede. Vyptává se jí na sex, jestli jí baví a tak podobně. Chce, aby šla domů a tam masturbovala, aby trochu ožila a nebyla tak upjatá. Nina večer v posteli masturbuje. Když se otočí, uvidí sebe samu v křesle v černých šatech... (TV Prima)

(více)

Recenze (2 698)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Děkuju režisérovi za ten nápad obsadit Natalii Portman, která konečně mohla ukázat co v ní je a já jí budu moc držet palce při Oscarech, protože tohle je její dost možná nejlepší herecký výkon. Tím však nechci říct, že by zcela zastínila všechny ostatní na place, protože Mila Kunis jí byla více než dobrou "protihráčkou", stejně tak mihnuvší se Winona Ryder zaujala. Černá labuť je velmi kvalitně natočené drama s thrillerovými prvky, které napomáhají navodit tu správnou atmosféru, paranoiu. Jediným problémem filmu tak je nepříliš originální zápletka, u které divák tak nějak cítí, že ji už někde viděl, což naštěstí zachraňuje její vizuální podoba, prostředí ve kterém se odehrává a samozřejmě Nataliino herectví. Není to čístých 5* (objektivně vzato by to byly nejspíš silné 4*), ale já je filmu rád přiklepnu, jsem moc spokojen. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Až do září 2011 jsem si směrem k dílu pana Aronofského udržoval virginitu (to je vůle, co?) a právě včera, pozdě navečer, jsem o ni psychothrillerem z prostředí brzy zmrzačených anorektiků přišel. Trochu to snahou o přehnanou dokonalost bolelo, ale co je to proti výkonu N.Portman, která by myslím na požádání byla schopna snést i labutí vejce. S Rudovousem ve vlastním nitru do toho dává vše, ale mně to celé bohužel přišlo jako zbrusu nová hrací skříňka, kterou natočíte klíčkem a maličká baletka se za tónů nejznámější Čajkovského melodie otáčí na pružině před kulatým zrcátkem. A všichni jistě víte, co je uvnitř té skříňky v okamžiku jejího nákupu.. Ač Petr Iljič Mansell makal ze všech sil a poslední akt byl téměř orgastický, Lebedinoje ozero zamrzlo a vášeň, ve spleti rozervaných duší zrcadel, někde v dáli pohasla.. A jen tak mimochodem, podívejte se na galerii k filmu Pan Chůva (Mr.Nanny) s Hulkem Hoganem. Na co Darren potřebuje dva filmy, zvládli jiní (pravda, o něco méně oduševněle) v jednom.. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Výkladní skříň pro Aronofskyho typických postupů, které jsou samozřejmě stále efektivní, ale mě už začínají trochu nudit. Jistě, Černé labuti nikdo neodpáře vizuální (i navzdory "wrestlerovské" kameře) vyšlechtěnost, zničující gradaci a řádně hustou atmosféru. Ale k čemu to je, když jsme něco podobného od stejného tvůrce již několikrát viděli. Trochu nepochopitelný hype. 7/10 ()

robbiee 

všechny recenze uživatele

[imdb: 8.7/10] | me: Vynikajúca Natalie vo filme, ktorý patrí iba jej. Atmosféra, Napätie, Dej ... všetko graduje spolu s príbehom, ktorým nás geniálne prevádza famózna Natalie Portman. Balet ešte nikdy nebol taký čierny. "I just want to be perfect." ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Dlouhé čekání se vyplatilo a Darren mi naservíroval k večeři lahodnou Černou labuť. Není to však klasická večeře, která se jí ústně. Z této se nabažíte pouze očima a ušima. Ústa zůstávají uzavřená a oněmněná úžasem. Sice se nám duše labutě rozkládá přímo před očima a nevinnost se mění v posedlost, která se vás drží jako klíště. Ale to nemění nic na tom, že si tento chod vychutnáte až do posledního tónu. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

104. hodnocení. Dechberoucí parafráze příběhu o neštastné lásce jedné labutě pod taktovkou génia Aronofského z hudebním podkresem Mansellem okořeněného Čajkovského s Natálkou v hlavní roli. Dusivé, netaktní, hororové a hlavně napínavé od počátku až do explozivního finále, které sice jde odhadnout, ale stejně ho nebudete očekávat. Po oscarovém Wrestlerovi další horký adept na Cenu Akademie od Darrena, a rozhodně nejen v kolonce režie. Kamera plížící se kolem tancujících párů jako dravec a všudypřítomný temný opar nebo naopak epileptické barevno jen podtrhují náladu snímku a bez problémů strkají do kapes i mnohem dražší filmy. Prostě psychologický thriller jak má být, jen ještě 100x kvalitnější a podtržený prvky hororu. Slovy jedné z postav IT WAS PERFECT!! ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

| Scenár: Andres Heinz, Mark Heyman, John J. McLaughlin | Hudba: Clint Mansell | Produkcia: Fox Searchlight Pictures | Rozpočet: 13 miliónov $ | Tržba: 329,398,046 $ | Ocenenia: Oscar - 1 (HR Natalie Portman), 4 nomiácie (Film, Réžia, Kamera, Strih), Golden Globes - 2 (HR Natalie Portman, Drama), 2 nominácie (VR Mila Kunis, Réžia). Spolu: 99 výhier a 190 nominácií || Jeden život - jeden sen. Človek je zaň schopný urobiť zázraky... Zázrak tu činí aj Aronofsky, ktorý poskladal jedno z najdokonalejších syntéz žánrov a filmových prvkov vôbec. Každý záber a pohyb kamery, každý strich, každý zvukový efekt má svoje opodstatnenie, celá dejová linka a zvukovo-obrazové stvárnenie má neuveriteľnú schopnosť gradovať až do poslednej sekundy záverečných titulkov... Ak ktomu pripočítame dojem z výkonov Natalie Portman a Mily Kunis, zistíme, že nič lepšie sa v tomto žánru vytvoriť proste nedá. (Celé to avšak funguje len v prípade, ak ste schopný sa uniesť na krídlach nesmrteľnej, nádhernej hudby Petra Iljiča Čajkovského...!) ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Ja som uchvátený. Na štedrý večer som nemohol dostať krajší filmový darček ako túto dychberúcu drámu. Aronofsky bol štedrý a doprial Natalie neskutočný priestor na rozlet a jej fascinujúci herecký tanec mal rovnaké prirovnanie, aké ona sama vyhŕkne v samotnej záverečnej scéne. Perfecionistickosť však nezaostala len na krídlach tejto krehkej pani herečky, ale každý element tohto unikátu sa zdal byť začarovaný prútikom excelentnosti. Cez ostatných hercov, kde sekundovali Cassell a prekvapivo vyzretá Mila Kunis, famóznu hudobnú zložku až po režiséra samotného. Strih, či kamera patrí už štandardne u Aronofskeho k najvyšším stupňom kvality a práve tento prostriedok lišiacky využíva nielen na optické zdokonalenie, ale aj na vylepšenie už tak prepracovaného scenára, najmä z pohľadu psychológie postáv. 95%. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Balet síce nepatrí práve medzi moje najobľúbenejšie témy, ale v podaní Aronofskeho som bol na neho aj tak veľmi zvedavý a rozhodne nesklamal. Dej možno sám o sebe pôsobí trochu jednoduchšie a priamočiarejšie, ale to nie je žiadny problém, hlavná hrdinka je tu skvelá, jej psychologická stránka je zvládnutá prvotriedne a je skutočne radosť pozerať na tú gradáciu, keďže spočiatku takmer všetko pôsobí tak pomerne neškodne, ale postupne to cez viaceré rozmanité, niekedy prakticky až hororové prvky výborne graduje, pričom to pôsobí až prekvapivo drsne, ale v tej inteligentnejšej podobe. A to sa nezmení až do vydareného záveru. K tomu skvelé obsadenie, obzvlášť Natalie Portman vo svojej najlepšej úlohe, ale zaujala ma aj Mila Kunis a zvrat s ňou spojený, Darren Aronofsky to očakávane zvládol prvotriedne a nesklamú ani kvalitné baletné vystúpenia, hlavne to záverečné. A samozrejme ani hudba nie je zlá. Fontána s najväčšou pravdepodobnosťou zostane pre mňa už navždy Aronofskeho vrcholom, keďže čo i len priblížiť sa k jej kvalitám je takmer nemožné, ale to nič nemení na tom, že aj Čierna labuť je nadmieru vydarené dielo a vo svojej kategórii patrí medzi to najlepšie. 78% ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Aronofsky je jeden z tých režisérov, ktorý sa vo vymýšľaní mnohoznačných scenárov cíti ako ryba vo vode - je to cítiť v každom zábere, kedy sa nevinná kráska stáva obeťou svojich snov a neváha obetovať posledné zbytky svojej roztrieštenej osobnosti na dosiahnutie vnútorného uspokojenia, ktoré jej balet prináša. Nachádzala som toľko psychologických súvislostí v postave úbohej Niny, ktorá bez prestania dojíma diváka skrz krehký výraz vlastnej ubitej existencie a divák je do jej príbehu úplne vtiahnutý. Scenáristicky je Nina dokonale vypiplanou postavou, v ktorej sú obsiahnuté všetky rysy pozitívneho (jemnosť, bojazlivosť, krása) a aj negatívneho (zmyselnosť, krutosť, zlosť) charakteru, pričom tento ostrý protipól Aronofsky postupne skĺbi do harmonického tvaru. Milujem Aronofskeho schopnosť preniknúť do najtajnejších zákutí nepoškvrneného vnútra a nekompromisným tlakom vonkajších udalostí ho premeniť na nesúrodú zmes ľahostajnosti, túžby, sexuálnej dráždivosti, pokrytectva, lásky či sebectva, pričom to celé korunuje prekrásne Tchaikovskeho dielo Swan Lake. Pri pohľade na Ninu som bola zmätená, chvíľami som jej priala všetky úspechy sveta, chvíľami ma zmrazovala negatívnym ,,ja" svojej trpiacej bytosti. Toto sa nedá opísať slovami, to treba vidieť. Môj osobný Oscar pre Natalie Portman - Labutiu kráľovnú považujem za najlepšiu postavu v jej doterajšej kariére, ktorú dokázala svojou hereckou vyspelosťou maximálne vyhrotiť. Nádherný filmový zážitok a samotné predstavenie v závere mi vyrazilo dych. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Pro mě jeden z těch filmů, který má blízko k dokonalosti, možná kdyby tolik netlačil na pilu. V mých očích ho sráží několik zbytečných lekaček a vůbec prvků převzaných z levných hororů. Navíc se na to přes všechny nesporné kvality nekouká moc hezky, takže si to v nejbližší době určitě nedám. 9/10 ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Na Black Swan jsem do kina zašla s kamarádem, který viděl trailer asi stokrát, a při úvodních vteřinách vypadal, že v entuziasmu dostane infarkt. Můj přístup k tomuto tolik vychvalovanému filmu byl mnohem chladnější; nadšení jsme nicméně v závěru odcházeli oba. Nepatřím mezi příznivce baletu, ani zaryté fanoušky Darrena Aronofskyho, ale to nic nemění na tom, že za originalitu, smysl pro detail a vlastně i jakýsi perfekcionismus Black Swan obdivuju. Nina v podání Natalie je od počátku vylíčena přesně jako bílá labuť: hodná, poslušná, pracovitá dívenka žijící s maminkou v bytě plném plyšových zvířátek, růžových stěn a bílého oblečení. Vizuální zpracování i scénář nám v každé drobnosti její nevinnost předhazuje a ta ještě silněji vyplyne na povrch, když Nina přichází do kontaktu k "černými labutěmi" a nakonec se v jednu začne sama měnit. Za schopnost geniálního propojení životních příběhů obou labutí s osudem hlavní hrdinky scénáristy obdivuju a Natalie Portman již teď (více jak měsíc před Oscarovým ceremoniálem) tleskám k zisku ceny Akademie za nejlepší herečku v hlavní roli. Nejlepší film roku? Ne, na té pozici pro mě stále dominuje King's Speech, jenže... Existuje jen málo filmů, které by stavěly na takhle silné ženské postavě. A za to Black Swan fandím. ()

Hakha 

všechny recenze uživatele

Lahodně pochmůrná podívaná, u které jak bývá zvykem Aronofsky závěrem víc a víc tlačí na pilu, až mě místy připadalo, že sleduji horor. Hudba nádherně vykresluje dění ve filmu a herecké výkony jsou jen další třešničkou na dortu. Natalii Portman budu fandit, aby si tento rok odnesla zlatého plešouna… v mých očích nejlepší thriller tohoto roku, mé hodnocení 5 hvězdičkek... ()

Botič 

všechny recenze uživatele

I Just Want To Be Perfect! Co vidíš, když se podíváš do zrcadla? Wrestlerovo toxické a démonicky zlé dvojče (milenka), které jde až na krev. Schizofrenní zrcadlení aneb pravá lidská podstata ukrývající se za zrcadlem v boji o dokonalost vedoucí až k rozkladu - tomu tělesnému i duševnímu (možná i divákovu). Nevinná duše pronásledovaná přízrakem vlastního já – sexuálně chtivého, toužícího a bojujícího. Když už duše tělu nestačí, je čas na proměnu - chemickou a elektrizující metamorfózu. Neopakující se obrazová skladba, pravidelná sinusoida rytmizující, pulzující, odpuzující, ale zároveň vábící na šum labutích křídel. Černobílá skládanka dráždící mysl. S něčím tak krutým a zároveň něžným jsem absolutně nepočítal!!! Když Aronofsky bere vítr z plachet. Pro někoho možná pravda trošku instantní, ale pro mě totální DOKONALOST!!! Natalie Portman mě ke konci perfektně svedla!!! It WAS Perfect! V každém z nás je tak trošku kousek psychopata. ()

Arachneuss 

všechny recenze uživatele

Je nádherné vidět, že i po tolika filmech stále Darren Aronofsky experimentuje a zkouší nové věci. Kde tento rok kolísal Nolanův lehce vyčpělý odvar z Temného rytíře, tam tvůrce Fontány ohromí temnou vizí potlačeného chtíče, neschopnosti o rozvinutí vlastní identity a nekončícím zápolení o místo v záři reflektorů. Zatímco od Rekviem za sen platilo, že děj je rozdělen na tři fáze Léto - Pohoda a Poznávání, Podzim - Problémy a Hledání řešení, Zima - Katastrofa a Zakončení, tak Black Swan začíná už tam, kde předchozí díla končily. V absolutní depresi odehrávající se v mysli jedné nevinné dívky, kterou jako černé moře pod skalnatým útesem pohltila touha po dokonalosti. Natalie chce Oscara a já hlasitě říkám ANO! ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Dokonalost, posedlost, paranoia, krása. Selhávající mysl mladé baletky je velmi nespolehlivým průvodcem v tomhle netradičním dramatu. Balet sám o sobě působí jako něco úchvatného, něco tak perfektního, že porušení soukromí příprav na něco tak posvátného, by se dalo označit za rouhání. Ale to jen Aronofsky ukazuje realitu, rivalitu, pečlivě připravovanou choreografii a především oddanost příběhu, který divadelní představení představuje. Natalie Portman předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů a její Nina je právě tak křehká jako točící se balerina v její hrací skřínce. Jejich oddanost, touha po dokonalosti a naprosté odevzdání se postavě jdou ruku v ruce. Pokud si letos neodnese cenu nejvyšší bude to ostuda celé akademie. Na druhé straně spektra je Mila Kunis naopak pravým opakem bílé labutě, hravá, vášnivá, chybující, ale o to krásnější se svým temným já, které vykukuje v každém jejím úsměvu. Po hudební stránce jde o jeden z mistrovských kousků. Kombinace klasických variací na Čajkovského a Mansellova temného elektronického minimalismu tvoří pozoruhodně kompaktní celek. Snímání zblízka a to i při většině z baletních scén dodává snímku na intimitě a z emocionální horské dráhy se divák těžko vzpomatovává. Úchvatné a především originální. Bylo to dokonalé. ()

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Všichni papouškují o tom, jak je Black Swan geniální veledílo, ale podle mě je to je další z filmů, který se tak usilovně snaží tvářit. Psycho výjevy, pomalé dlouhé scény, šokující konec. Prostě přesně podle šablony. Natalie hrála dobře, na baletu se určitě nadřela, ale pardon, to není dostatečný důvod šoupnout jí Oscara. Jenomže úsudek pánů akademiků je už nějakou dobu úplně mimo. Čekání na akci je úplně zbytečné, pánové si asi smlsnou na lesbické scéně, jinak je to táhlá nuda. Poprvé jsem nedokoukala, po druhé s přemáháním. Zkrátka psychologické pomalé drama, kde po celou dobu koukáte na Natálčin růžový pokojíček, její divnou matku, tančící baletky a pár erotických hrátek. Ale nepopírám, všechno pravděpodobně mělo svůj důvod a zapadlo do sebe jako puzzle. Pro mě je to i tak na slabé tři hvězdičky. ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Jednoduchší, stráviteľnejší, mainstreamovejší (dajme tomu), ale stále, starý dobrý temný Aronofsky, ako ho mám rád. A ako bonus neskutočná (a zaslúžene Oscarová) Natalie, ktorá to proste zabila. 95% ()

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

Aronofsky si hraje na Boha

Aronofsky si hraje na Boha

12.06.2011

Především by chtěl rozpoutat potopu. Konkrétně v „biblické fantasy“ Noah, která má příběh o vyvoleném muži a obrovském korábu plném zvířat podat „drsným, pochmurným a v rámci možností realistickým… (více)

Aronofsky a Clooney versus mimozemšťané

Aronofsky a Clooney versus mimozemšťané

11.05.2011

The Wolverine se mu kvůli katastrofě v Japonsku rozsypal pod rukama, ale Darren Aronofsky nebude mít problém najít si náhradní projekt. Vždyť za 13 milionů dolarů pořízená Černá labuť už vydělala 300… (více)

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

31.12.2010

Další kalendářní rok se chýlí do finále a nechává v nás několik výjimečných filmových zážitků. Nebylo jich zas tolik, ale byly o to silnější. To na rok 2011 nám Hollywood (a nejenom ten) chystá… (více)

Reklama

Reklama