Režie:
David TwohyScénář:
David TwohyKamera:
Mark PlummerHudba:
Boris ElkisHrají:
Steve Zahn, Timothy Olyphant, Milla Jovovich, Kiele Sanchez, Marley Shelton, Chris Hemsworth, Dale Dickey, Katie Chonacas, Holt McCallany, Angela Sun (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Cliff (Steve Zahn) a Cydney (Milla Jovovich) jsou mladý pár dobrodruhů, který tráví své líbánky na cestách po nejkrásnějších a nejodlehlejších plážích na Havaji. Při cestách po divokých, opuštěných stezkách si připadají jako v ráji. Když se ale setkají se skupinkou vyděšených turistů, kteří probírají děsivou vraždu jiného páru, začínají přemýšlet o tom, zda by se neměli raději vrátit.
S jistým váháním se připojí k dalším dvěma párům – Nickovi (Timothy Olyphant) s Ginou (Kiele Sanchez) a Kaleovi (Chris Hemsworth) s Cleo (Marley Shelton) – a záhy se situace začne vyhrocovat. Daleko od civilizace a záchrany začíná každý působit jako hrozba a nikdo neví, komu vlastně může věřit. Začíná brutální boj o přežití a z ráje na zemi se stává opravdové peklo.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (790)
Exploitation proměňující se s každou přibývající minutou v kaufmanovské rošády soupeřícího scénáristy a jím utvářené postavy-golema. Jak si povšimli někteří postmoderní teoretici kultury, reprezentace vyhnání z ráje (podle židovské tradice je golemem v podstatě první člověk, Adam) a odloučení člověka od přírody se v Dokonalém úniku od mu podobných 70kových filmů jako Vysvobození proměnila - už se nejedná o tradiční varování, ale o ironické zdůraznění směšnosti dané katastrofy. Tradiční tragické zápletky se stávají komedií a katarze se proměňuje v pointu. Byl to však už Franz Kafka, kdo přišel s tezí, že moderní doba vytěsnila z lidského života tragično a nahradila je mnohem méně invenčním grotesknem. ()
Snad všem smyslům lahodící dokonalé scenérie, divoká, bujná a místy netknutá příroda. Nevyvážené tempo vyprávění, příliš vyumělkovaný, kdo ví, z jaké prdele vytažený, dějový zvrat. Závěrečná akční dvacetiminutovka, výjimečná hlavně tím, že hlavní postavy konají přesně opačné činy, než na kterých celý film stavěly (Jovovich ve vrtulníku). Herci dobří, pěkná hudba. Na jedno shlédnutí, podruhé bych se k tomu vrátil pouze díky té fenomenální přírodě. 60% s přivřením obou očí. 14 miliónů dolarů(rozpočet)/23 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Přesně tohle jsem potřebovala! S napětím sedět u obrazovky a hádat, kdo je kdo. Je neuvěřitelné kolik emocí ve mně během té hodiny a půl proběhlo. Herecké obsazení i scénář jsou nadstandartní. I pro tu nejmenší roli byl vybrán vhodný jedinec. Přes příjemný začátek se dostáváme do tajemného atmosféry, která by se dala krájet. Teprve po rozuzlení, když se karty vykládají na stůl, přichází pořádná podívaná. Ikdyž může akční konec působit trochu komicky, užila jsem si ho do poslední kapky. 4,5* ()
Dokonalý únik pracuje s podobným principem jako Dokonalý trik. Předem nás informuje o tom, co se chystá, ale protože chceme být překvapeni, baštíme tvůrcům všechny falešné stopy (mnoho podezřelých párů, mnoho ostrých předmětů) a mile „WTF“ dojem se nakonec dostaví. Efekt je tady stejně jako u Hitchcocka důležitější než věrohodnost. Na základě jednoho zhlédnutí nedovedu posoudit, nakolik solidní jsou základy onoho podfuku, jestli přeci jen nejde o příliš prudký úhybný manévr. Není to ovšem jediný důvod, proč chci film vidět znovu. Líbí se mi, jak Twohy režíruje. Pomalu, velmi nenápadně zrychluje tempo a poslední minuty jsou opravdu zběsilé, aniž by narušovaly celkovou strukturu. Po celou dobu nemáme jistotu, zda-li sledujeme romantickou komedii, psychothriller nebo survival horor. Nejistota společně se sympatickým nadhledem nonstop visí ve vzduchu. Potěší taky řada filmových narážek, ať formou hlášek, gest nebo obecnějších (vý)jevů (několikrát jsem měl pocit, že „tohle“ už jsem párkrát viděl v nějakém žánrově jasněji zařaditelném filmu). Znamenitá je práce se zvukem v závislosti na různé vzdálenosti jeho zdroje od postavy i spousta dalších technických detailů, ale film by nemohl správně fungovat bez herců, u nichž není až do zvratu jisté, na čem jsme. Dokonalost úniku tkví v tom, že se sleduje stejně příjemně jako perfektně zvládnutá žánrovka, přičemž sám jednoznačnému žánrovému zařazení ladně uniká. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Nathalie, Subjektiv, O*R*I*N, neoBlast, mcb, Martinius ()
Twohyho hra na schovávačku umocnená krásnou prírodnou scenériou, kde bonusom k diváckemu zážitku je očakávanie utajeného tajomstva ako to vlastne celé bude..a tento bonus sa po záverečných vysvetlovačkách stáva vlastne najväčším mínusom celého filmu. Nemôžem si pomôcť, ale pointa je strašne debilná...je mnoho podobných filmov kde rafinovane podaná pointa znásobí zážitok a umocní napätie z očakávaného rozlúsknutia príbehovej skladačky....tu však pointa odhaluje veľmi veľa logických nedostatkov a celé je to vlastne klamstvo...aj keď klamstvo veľmi pekne zrežírované. ()
Galerie (71)
Zajímavosti (5)
- Podle slov Nicka, sloužil v Iráku jako "American Jedi", což je vskutku slangový výraz pro elitní jednotky typu "Delta", které "oficiálně" neexistují. (c.tucker)
- Režisér v mnoha rozhovorech prohlásil, že vedl dlouhé spory se studiem, aby film dostal rating R namísto PG-13. (viperblade)
- Režiséra Davida Twohyho příběh napadl během dovolené na Havaji. Kvůli vysokým daním se ale tvůrcům na tyto ostrovy nechtělo, takže si museli vypomoci exteriéry Portorika a digitální triky. (Money_too)
Reklama