Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Středověký horor s mladým Eddie Redmaynem, Carice van Houten těsně před rolí Rudé kněžky ve Hře o trůny a chodícím spoilerem Seanem Beanem v hlavních rolích točený v evropských kulisách a pojednávající o morové epidemii? Tímto samotným Černá smrt určitě naláká. Britský režisér Christopher Smith se rozhodl celý film natočit chronologicky a i přes fakt, že není uveden v titulcích provedl na původním scénáři Daria Poloniho výrazné změny. Tento středověký horor poté víceméně prošuměl a ve finále se vlastně není čemu divit a to i přesto, že má rozhodně spousty výrazných kladných aspektů.   Jde sice o středověký horor, rozhodně ovšem nejde o plnokrevný horor, kde by celou dobu povinně naskakovala husí kůže a divák by ani neměl čekat kdovíjak brutální scény. V kariéře Seana Beana má sice díky jeho pověsti Černá smrt významné postavení, jinak tu jde ovšem především spíše o scénář. Černá smrt nezaujme ani akčními scénami ani v celku minimalistickou výpravou. Zaujme spíše atmosférou, která pramení z časového zasazení do dob morové epidemie, velmi dobrými hereckými výkony a faktem, že to celé je vlastně v jádru celkem chytré a neskutečně zajímavé. Jenomže je to ve finále málo.   V součtu Černá smrt působí jako film, který byl rapidně sestříhán, protože spousta motivů a osobních linek postav ve finále tak trochu nikam nevede. Ani hlavní myšlenku o negativitě fanatizmu ve finále vlastně Černá smrt dvakrát neprodává, celé to tak trochu vyznívá do prázdna. Skutečně to přitom zamrzí, protože v tom filmu něco je.   Za zmínku rozhodně stojí ona depresivní atmosféra a fakt, že tu není vyloženě kladná postava. Nikomu se vyloženě nedá přijít na chuť. Po první polovině je poté druhá polovina mnohem zajímavější, definitivně rozjede ty nejzajímavější aspekty filmu. V průběhu se několikrát pokládá otázka ohledně náboženství, každý si přitom na tom může v Černé smrti udělat svůj názor, ten film jasné stanovisko vlastně nenastavuje.   Násilí sice v součtu není moc, v momentě, kdy na něj dojde to ovšem stojí za to. Sympatické je v součtu i výrazné užití praktických efektů, celková vizuální stránka a i přes nízký rozpočet z toho Smith vlastně vymlátil možné maximum, přece jen by ovšem zrovna téhle látce větší rozpočet rozhodně slušel více. Ve finále tak zamrzí víceméně neuspokojivé finále, lehce očividná zkratkovitost. I přes očividně chytré myšlenky se navíc to chytré uchopení časem vytratí a z Černé smrti tak ve finále je pouze rozhodně zajímavý a vybočující snímek, který ovšem byl očividně velmi ambiciózní a mohl nabídnout ještě víc.   Černá smrt má své silné momenty, ve finále ovšem přeci jen lehce smrdí promrhaným potenciálem. Je to rozhodně slušné, Redmayne, Bean i van Houten jsou ve svých rolí dobří, vizuál je vcelku podmanivý a Smith má očividnou vizi. Jen to ve finále celé působí strašně zkratkovitě a především hloupěji, než ten film nejspíš v samotném zárodku je. Strašná škoda, protože výrazných momentů má Černá smrt vlastně dost. A takový Sean Bean jen málokdy odešel z filmu stylověji..... () (méně) (více)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Tvůrčím způsobem osobité, atypické a vyjmečně temné. Svým šedivým tónováním a neutuchající mysteriózní náladou to silně evokuje Annaudovu klasiku Jméno Růže. Jen Bean a spol trochu více šermují meči a sem tam někomu upadne ruka, noha a nebo rovnou hlava. Není to divoká bestiální jízda, ani horor. Zajímavě to ale osciluje v (anti)náboženské tématice, protože každý z hlavních hrdinů názorově vyjadřujě nějaký postoj k věci a zároveň každý z nich je v podstatě záporný. Tedy ryze individualistický a tématicky poměrně zdatný film o křesťanství a pohanství, příčemž nelze jasně definovat vítěze a tu správnou cestu. Se zvučnějším režisérem by to bylo možná ještě větší a působívější, tady ty ambice ale zcela jasně absentovaly, mělo se jednat o malý, komorní film. A je naprosto jasné, kde se tvůrci castingově inspirovali při skládání GOT. Carice van Houten božská a Bean - to je už stará známá písnička. ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

Veliké překvapení. Historický film, který se tváří jako hororová fantasy. Sice trochu trvá, než se děj pořádně rozjede, nicméně vychytaným střihem se podařilo případnou nudu smazat a hodinka a půl uteče jako voda. Celé Black Death je spíše k zamyšlení, a trochu připomíná nedávnou Valhalla Rising, ať už výborně zvoleným prostředím (zbožnuji bažiny, jsem jimi fascinován), anebo střídmou brutalitou. Fanoušci Seana Beana nemohou být zklamáni, stejně jako sváteční diváci historických (fantasy) snímků. Napětí by se hned v několika scénách dalo krájet, a ke konci jsem překvapeně držel hlavním hrdinům palce a trnul v očekávání hrůzou. Akční scéna, i když možná trochu na efekt, ohromně potěšila. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Horor? Tohle? Ani náhodou! Mysteriózní drama s ponuře středověkou atmosférou: zatímco Evropu kosí Černá smrt, mladý mnich Osmund prochází bolestivou zkouškou své víry. Křesťanství versus pohanské rituály - tohle je hlavním tématem filmu. Naštěstí se nejedná o náboženskou agitku, každá strana konfliktu prezentuje něco sympatického i cosi řádně shnilého. Sean Bean zůstal poněkud ve stínu Eddieho Redmaynea a celkově se nemůžu zbavit pocitu, že z té křesťanské bandy existencí pod vedením hluboce věřícího rytíře/inkvizitora se dalo vymáčknout víc - jako v podstatě ze všeho v "Black Death". Dojem se tedy (už zase) pohybuje někde na hranici mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami: dobrý film, akorát mohl být lepší. Šón Fazole však patří k mým oblíbeným hercům, přikloním se tedy k vyšší hodnotě. 70% ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Kousek hvězdičky jsem tomu přidal, je to na hranici, ale i přestože jsem od Smitha čekal trošku víc, nebo spíš asi něco krapet jinýho, nic to nemění na tom, že je to velmi poutavý, syrový a netradiční pohled na tradiční téma. Holt, v době, kdy umírali tři lidi ze čtyř, nebylo potřeba se s nikým a ničím srát. Mor, křesťanství, Bůh, kterej vás zaručeně jako vždy ze všeho vyléčí, fanatický křesťanský rytíř Sean Bean (asi ho nasralo, že musel z LOTRa vystřelit už v prvním díle), spousta mrtvol, do toho nějaká ta alternativní víra z lesa...no je toho fakt dost. Doporučuju, ale jen pro tvrďáky, není to "pěkná" podívaná. 75% ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)
  • V snímke je možné vidieť lekárov s maskami so zobákom, ktoré sa začali používať okolo roku 1600, avšak dej filmu sa odohráva už v roku 1348. (Fejpof)
  • John Lynch a Andy Nyman dříve spolu pracovali na filmu Turnaj zabijáků (2009). (ČSFD)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama