Reklama

Reklama

X-Men: První třída

  • USA X-Men: First Class (více)
Trailer 2
USA, 2011, 126 min

Režie:

Matthew Vaughn

Kamera:

John Mathieson

Hrají:

James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon, January Jones, Nicholas Hoult, Rose Byrne, Lucas Till, Edi Gathegi, Jason Flemyng (více)
(další profese)

Malému Erikovi, který se s matkou dostal do koncentračního tábora, zastřelí Sebastian Shaw, jenž zde působí jako vyšetřovatel, jeho maminku přímo před očima, aby ho donutil pohybovat s předměty. Erik totiž při svém příchodu do tábora dokázal otevřít silou vůle bránu v okamžiku, kdy ho oddělovali od jeho matky. Ve stejné době malý Charles v bytě svých rodičů v Londýně nachytá v kuchyni ženu, která se vydává za jeho matku, ale když ji obviní, že je zlodějka, žena se změní v malou modrou mutantku Raven. Je po válce a Charles se uchází o místo na univerzitě a doprovází ho krásná žena, jeho kamarádka Raven. Raven také dospěla a umí na sebe brát jakoukoliv podobu. V té době Erik hledá po světě Shawa, aby se mu pomstil. Zároveň agentka americké tajné služby MacTaggertová zjistí, že Shaw je nebezpečný zločinec, který se snaží rozpoutat světovou válku mezi USA a Sovětským svazem. MacTaggertová přijde také na to, že Shaw není jen tak nějaký zločinec; je obklopen podivnými mutanty, které za sebe nechává dělat špinavou práci a kteří disponují schopnostmi, jež obyčejný člověk nemá. MacTaggertová se proto rozhodne najít na univerzitě vědce Charlese Xaviera, aby jí pomohl Shawa dopadnout. Tím není nikdo jiný než onen malý Charles... Charles Xavier díky svým telepatickým schopnostem přesvědčí šéfy ze CIA a je společně s MacTaggertovou do špionáže zapojen. Ve chvíli, kdy se Charlesovi a MacTaggertové podaří Shawa najít, zrovna bojuje s Erikem, jenž ho konečně našel. Shawovi se ale ze souboje podaří uniknout a Charles jentaktak Erika zachrání. MacTaggertová, Charles a Erik se dají dohromady, aby porazili Shawa, o němž teď vědí, že pracuje pro Sovětský svaz... Charles a Erik se rozhodnou najít po světě dostatek mutantů, kteří by jim vedle Raven pomohli v boji proti Shawovi. Několik mutantů se jim podaří objevit a získat pro spolupráci se CIA. Následně se Charles a Erik vydávají do Ruska, aby chytili Shawa. Shaw však vymyslel úskok – do Ruska poslal pouze svou mutantskou pomocnici Emmu a sám připravil s několika dalšími mutanty útok na centrálu CIA. Útok se mu podaří, centrálu dobude a lidské agenty zabije. Následně nabízí mutantům, kteří dosud byli s Charlesem a Erikem, aby se k němu přidali a spolu s ním zničili lidstvo... Na místě také zabije mutanta Darwina, který se nechce vzdát. Na jeho stranu se přidává mutantka Angel a další mutant. Po návratu na základnu jsou Erik a Charles rozhodnuti zbylé mutanty proti Shawovi a jeho poskokům vyškolit. Shaw v Rusku zatím zmanipuluje ruské generály, aby rozmístili rakety na Kubu jako odpověď na americké rakety, které vydíráním amerického generála nechal Shaw rozmístit v Turecku. Zdá se, že USA a Sovětský svaz směřují k jaderné válce... (TV Prima)

(více)

Videa (24)

Trailer 2

Recenze (1 815)

POMO 

všechny recenze uživatele

Nenechajte sa zmiasť vysokým hodnotením. Vaughn nepokračuje tam, kde skončil Bryan Singer, bližšie má k Ratnerovej trojke. Čím však Vaughn Ratnera odstreľuje, je vyváženie medzi detinskosťou a vyspelosťou podania látky (oboje tu je prítomné, Ratner bol iba detinský), výrazne viacej postáv a nieľkonásobne rýchlejšie tempo (v normálnom „móde“ by film trval tri hodiny) a oveľa viac OVEĽA epickejšej over-the-top akcie, ktorá nikdy nepôsobí neustrážene alebo preplácane. Pritlačenie na parametre pestrofarebného eye-candy spektáklu, ktorý si podmaní aj násťročných (pre ktorých boli Singerove opusy zbytočne psychologické) potvrdzuje a odľahčuje fakt, že najlepšou scénou nabušeného filmu je niekoľkosekundové „go-fuck-yourself!“ cameo Hugha Jackmana, povaľujúceho sa v šedivom, zafajčenom bare. Tvorcovia ním dokazujú, že novým smerom látku nevedú preto, lebo by ju nezvládli singerovsky, ale preto, lebo vedia tento popový smer dotiahnuť do „dokonalosti“, a tak vyorgazmovať ŠIROKÉ publikum lepšie než ktokoľvek pred nimi. Z hercov jasne vedie Michael Fassbender, ktorý by mohol byť novým Ethanom Huntom či Jamesom Bondom (druhá najlepšia scéna filmu, zhodou okolností tiež z baru, je tá Fassbenderova z Argentíny), a veľmi dobre záporákuje Kevin Bacon. James McAvoy tak nejak OK, čo je na postavu Charlesa Xaviera málo. Zbytok osadenstva iba křoví, hoci plejáda ikonických minirolí kultových vedľajších hercov viac než poteší (Platt, Ironside...). ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Az na tu obcasnu uponahlanost, je to vyborne. Ma to dramatiku, spad, akciu, vysvetli sa vsetko potrebne a herecka korelacia hlavne medzi ustrednym duom je presvedciva. Bonbonikom pre mna osobne je zastup hereckych tvari/hviezdiciek tzv. "druheho sledu" na cele s Ironsideom v epizodnych ulohach, ktori boli na svojom vyslni v kine a na TV obrazovke v obdobi 80´s -90´s. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Začal bych vtipem: Víte, který X-Man má nejlepší schopnosti? Matthew Vaughn - umí točit skvělé filmy. ____ Velkým filozofickým tématem je čas. Podle svatého Augustina dokonce žádná definice času neexistuje a ve skutečnosti nevíme, co přesně čas je. Čas je velice zajímavý i z hlediska kinematografie, protože když se na všechny filmy, co kdy byly natočeny, podíváme skrze čas, zjistíme, že existují vlastně jen tři druhy filmů: (i) první skupina, do které patří First Class, nějakým způsobem kombinuje minulost s budoucností. First Class například jedinečným způsobem spojuje někdejší studenoválečné rozbroje s nedalekou budoucností genového inženýrství. Ten film si možná hraje na to, že se odehrává v nějakém konkrétním období, ale spíš dává dohromady minulost s budoucností, čemuž nasvědčují i karikatury politiků a vojáků na jedné straně vedle zcela plastických mutantů na straně druhé. Jsou to dva odlišné světy, dvě množiny, které někdo akorát splácl dohromady. Do stejného ranku patří většina scí-fek: nelze si nevšimnout, že většina velkých sci-fi filmů je zároveň neuvěřitelně nostalgická, třeba Gattaca, Počátek, Brazil nebo Blade Runner, což jsou všechno filmy, které nějakým způsobem propojují minulý noir s budoucí sci-fi. (ii) Nesmírně zajímavá je z hlediska času také druhá skupina filmů, která je opakem skupiny první. Sem patří konzervativní a „čisté“ pozdní snímky Eastwooda či Petera Weira nebo třeba Costnerův western Krajina střelců. Na ten se dá nahlížet dvojím způsobem: buďto jako na film, který zaspal dobu, protože přijít v době postmoderních žánrových her s něčím tak nostalgickým a zastaralým značí, že tvůrci jsou těžce mimo současné trendy, ovšem nabízí se tu ještě druhý pohled, který v tomto filmu vidí naopak ohlášení věcí příštích, kdy postmodernu nahradí něco klasičtějšího a filmy jako tento budou opět v kurzu. Nakonec na těchto sinusových cyklech je založen celý náš svět: pravice střídá levici, léto zimu, expanze kompresi, pokles růst, střídmost (renesance, klasicismus, realismus) živelnost (středověk, baroko, romantismus) atp. Proto je vždycky otázka, jestli u filmů jako Krajina střelců zaujmeme postoj „tento film patří do minulosti“, anebo „tento film ohlašuje budoucnost.“ Filmař, který točí v době složitých narativů lineární filmy, tak může být nazván konzervativcem i průkopníkem. Oboje varianty jsou možné (byť samozřejmě převažuje spíše první pohled, který takového filmaře posílá do starého železa). Lekce z předešlých řádek je, že neexistují filmy odehrávající se jednoduše v minulosti, současnosti, či budoucnosti. Věc je složitější. (iii) Třetí skupina, ta nejméně zajímavá, zahrnuje filmy, které se odehrávají v současnosti a jsou poplatné i jejím normám. Nemusí být vyloženě špatné, ale z hlediska času jsou jen málo zajímavé. Nejsou ani kombinací minulosti s budoucností jako první skupina filmů (aneb dualitou k jednotě), ani nerozlišitelným kmitáním mezi minulostí a budoucností (aneb jednotou k dualitě) jako ta druhá. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Sebekriticky přiznávám, že jsem od Vaughna čekal víc, než reálně mohl dokázat. Když se na plátně pohybuje magnetický Fassbender a dumavý McAvoy, je to na chlup takové, jaké jsem doufal, temné, pohlcující, dospěle vtipné. První třída má hodně vážnou duši - točí se kolem kolektivní viny, msty, práva vládnout světu. Nejlepší scény nejsou ty akční, ale ty nejvíc konverzační, kde vynikne, jak hluboko dokáží tvůrci sestoupit a jak sugestivně dokáže tahle komiksová sága působit. Čím realističtěji a vyspěleji X-meni vyhlížejí, tím víc mají problém poradit si s oním "teenagerovským" elementem. Vaughn si naštěstí udržel jistý odstup a nadhled, přesto mě první třída vyjma mentorů vůbec nezaujala a přišla mi jaksi do počtu. To v Singerových časech nebylo. Jakoby všechna energie a přitažlivost padla na ústřední duo. To se ovšem odvděčuje naprosto zničující energií a i když se film občas zadýchává, v závěru nabízí emoce a hloubku příbuznou legendární dvojce. Je to právě jen a jen srovnání se singerovskou koherencí a vyrovnaností, které mi zabraňuje být úplně nadšený. Každopádně bych se velmi divil, kdyby letos přišel do kin spektákl stylovější a oduševnělejší. ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

X-Men: První třída je více než důstojným pokračováním (dnes již i filmového) fenoménu, který po matném Posledním vzdoru a vlažně přijatém Wolverineovi potřeboval chytit druhý dech. Vaughn překvapuje tím, že se nesnaží přijít s něčím vyloženě novým. Místo toho navazuje na styl, jakým kdysi bodoval Singer. Pro někoho to může být málo. Pro mě je to téměř na hraně dokonalosti. Hrozná škoda, že Vaughn kdysi vycouval z režie Posledního vzdoru. Celý ten x-menovský vesmír mohl být dnes (v rámci filmů) úplně jinde. Ale tak lepší pozdě, nežli vůbec. ()

Galerie (172)

Zajímavosti (81)

  • Díky návratu do minulosti tvůrci využili nejen původní barevné kostýmy X-Menů, ale také se u vytváření retro nádechu snímku inspirovali bondovkami ze šedesátých let. (Mablis)
  • Karibská neboli Kubánská krize byl politický konflikt v roce 1962, který málem vedl k jaderné válce. Hlavní příčinou bylo rozmístění sovětských raket středního doletu na Kubě, což byla reakce na rozmístění amerických raket v Turecku. (KillHurt)

Související novinky

Sedmá Mission nabírá posily

Sedmá Mission nabírá posily

12.01.2020

Sedmý film v sérii Mission: Impossible dorazí 23. července 2021, o režii se znovu postará Christopher McQuarrie, který si zároveň napsal i scénář. Jako bonus pak natáčí sedmý a osmý díl zároveň,… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Co čeká Jennifer Lawrence?

Co čeká Jennifer Lawrence?

14.10.2015

Jen málokdo by asi polemizoval o tom, že je teď nejviditelnější mladou herečkou Jennifer Lawrence. Hvězda Hunger Games a X-Menů se od svých 22 let chlubí Oscarem, nijak ji to ale nevede k tomu, aby… (více)

Comicsové Mýty mají scenáristku

Comicsové Mýty mají scenáristku

20.01.2015

Stříbrnému plátnu střídavě kralují comicsové adaptace od Marvelu a DC, neměli bychom ale zapomínat ani na Vertigo. Dospělácká odnož DC nám dala filmy jako Constantine, Dějiny násilí, V jako Vendeta… (více)

Reklama

Reklama