Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (739)
Eastwoodovo životní dílo. Skvělá demýtizace Divokého západu, kde zabíjet je dřina a ještě větší dřina je umírat. Clintova tlumená režie s důrazem na realističnost dociluje sugestivního účinku. Pomáhají mu skvělí herci hlavně Gene Hackman (spousta různých cen včetně Oscara) a Morgan Freeman - sám ale také hraje výborně. Moc se mi líbila konfrontace toho co vyprávěl Harris pisálkovi s tím, co zažil Hackman. ()
Eastwoodův (možná nejen) režisérský vrchol a westernové cítění dovedené do dokonalosti. Pochmurná, lehce melancholická atmosféra, šedivé charaktery, na potkání se rozhodně nezabíjí a když už, pak to nejsou přestřelky, ale bohapusté vraždění. William Munny Clinta Eastwooda, bývalý zloděj, vrah a notorický alkoholik, coby nejkladnější postava celého filmu. Šerif Malý Bill (výborný Gene Hackman) je surový bezcharakterní hajzl, ze kterého by jistě mnoho ochránců lidských práv mělo osypky (spolu s Fondovým Frankem a Wallachovým Calverou nejkultovnější westernový záporák). Závěr mě vždycky dostane. Zřejmě labutí píseň opravdového westernu. 100%. ()
Clint Eastwood to prostě s westernama umí, i když tentokrát to vzal z naprosto odlišného konce. Místo super neporazitelného pistolníka bez bázně a hany tady máme bývalého super neporazitelného pistolníka co zabíjel ženy i děti a kterému na stará kolena dělá problémy i taková samozřejmost jako nasednout na koně. Oceňuji hlavně takovou tu realističnost. Zabít člověka tu není tak jednoduché viz. scéna "zabil jsem ho když sral." Navíc tu vlastně není ani žádnej vyloženě "hlavní hajzl" protože postava Genea Hackmana jen dělá svou práci a na divokym západě jí musíte dělat trochu drsnějšim způsobem. Finální přestřelka je taková třešnička na dortu na konec. ()
(1001) Dobrý film (ale dobrý je za tři! než bys řek švec), ale pořád tak nějak musím přemýšlet nad těmi přívlastky "realistický, nemilosrdný, bez příkras" a podobně. Některé části byly drsnější, ale mlácení hrdinů i řezání prostitutek už tady bylo i předtím. A zbytek mi stejně přišel velmi silně "ideologicky", rozuměj eastwoodovsky zabarven. Romantické záběry na vlahou tvář pořezané kurvy, která se zřejmě marně zamilovává do stárnoucího kovboje? Hrdlo prdlo. Krátkozraký křehký mladík, který se schovává za slupku chladnokrevného zabijáka? Hajzl z povolání v důchodu, který při pohledu na sviňskou "slušnou" společnost rezignuje na snahu vymanit se z dřívějších škatulek? Šerif drsňák-dobrák, podle toho s kým zrovna mluví? Pokud tohle nejsou typická příkrasová schémata, tak co to je? Nejvíc se mi líbily scény, ve kterých se hlavní protagonisté vůbec nevyskytovali, nebo byli jaksi postaveni mimo střed zájmu - zabití v lomu/písku/co-to-bylo (postava Roba Campbella mi vůbec byla sympatická, ten jeho jeliman mi asi jediný přirostl k srdci) nebo třeba krystalický strach v očích šerifových pohůnků, když se připravují na příjezd nájemného zabijáka. ()
Tento film v sebe nesie stopy najvacsich westernovych legiend, rozprava vsak umiernenejsim, skoro as komornym sposobom. To vsak neznamena ze nema hlbku. Prave naopak. Je drsnejsi, ludskejsi a o to aj posobivejsi. Peniaze tu neznamenaju tuzbu po bohatstve, ale otazku zivota a smrti. Ludia niesu rozdeleny podla toho ake maju povolanie = zly zabijak a dobry serif, ale podla toho aky naozaj ludia su. Prave preto zabijak je ten ktory je v tomto filme pomyselnou rukou spravedlnosti a serif ktory svoju pravomoc zneuziva je preto zaporak. Istotou nieje kolt namiereny z velkej vzdialenosti ale dvojhlavnova brokovnica prilozena k nepriatelovej hlave. Eastwood vlozil do tohto filmu vsetko co zo svojej znalosti westernu a filmarskej zrucnosti. Postavu si doslova napisal na telo a treba povedat ze si na jeho mieste nedokazem predstavit nikoho ineho. Jeho filmova premena v zavere je jedna z najposobivejsich vobec. To iste plati aj o diabolskom serifovi Genovi Hackmanovi a Mannyho partnerovi Nedovi - Morgenovi Freemanovi. Eastwood tymto filmo zakoncil svoju westernovu etapu ultimatnym sposobom. Filmom, ktory v sebe skriva cistu esenciu westernu ale aj dramu neobvyklych ludskych rozmerov. See you in hell...(10/10) ()
Galerie (79)
Zajímavosti (38)
- Když Clint Eastwood později hledal nového scenáristu pro nový projekt studia Malpaso, byl mu doporučen David Webb Peoples. Eastwood požádal o ukázku z jeho tvorby a Peoplesův agent mu poslal scénář s názvem „Vraždy Williama Munnyho“. Jednalo se o ten samý scénář, který byl už Malpasem odmítnut, pouze pod jiným názvem. (ClintEastwood)
- Původní scénář Davida Webba Peoplese nesl název „The Cut-Whore Killings“ (Podřezaná prostitutka). (ClintEastwood)
- Richard Harris zrovna v televizi sledoval Tuláka z širých plání, když mu zavolal Clint Eastwood s nabídkou na roli anglického Boba. (džanik)
Reklama