Režie:
Blake EdwardsScénář:
Arthur A. RossKamera:
Russell HarlanHudba:
Henry ManciniHrají:
Jack Lemmon, Tony Curtis, Natalie Wood, Peter Falk, Keenan Wynn, Arthur O'Connell, Vivian Vance, Dorothy Provine, Larry Storch, Ross Martin, George Macready (více)Obsahy(1)
V šedesátých letech vznikly v USA těsně po sobě dvě bombasticky pojaté pocty tehdy již mýtické tradici hollywoodských němých komedií. Pokud Stanley Kramer ve svém o dva roky starším filmu To je ale bláznivý svět (1963) mířil až k odsouzení celé penězi posedlé moderní civilizace, pak Edwardsovy Velké závody jsou „jen“ stylově čistou poctou, k jaké měl režisér ostatně ideální předpoklady, nejen jako přední znalec žánru, ale také jako člen rodinného klanu, jehož dějiny sahají právě až do bájných průkopnických začátků Hollywoodu. V automobilových závodech z New Yorku do Paříže, zasazených do roku 1908, se utká absolutní zlo (Jack Lemmon) se ztělesněným dobrem (Tony Curtis), pro nějž vzplane láskou moderní, emancipovaná krása (Natalie Wood). Co z toho Blake Edwards na ploše dvou a půl hodin udělal, se vzpírá veškerému popisu. (NFA)
(více)Recenze (53)
Někdo to rád po benzínu vonící, někdo po nezbedné taškařici hořící...Veteran-ralley, co má šťávu, co má styl. Vytříbené kapoty, na trase - kabarety, dvorské intriky, ledové pikniky, košt dortové bitvy. Tomu všemu přítomen jest, jiskrný bílý jezdec v saténových rukavicích, v slavnostním a potměšilý černý se svým asistentem zase kuje pikle nevšední. Svět motorů vyplněný rivalstvím, dobrodružnými šarvátkami a nerytířskými souboji. Svět motorů vypulírovaný elegancí dámského střihu, vzdávající hold "šlehačkové" komice, velkému vítězství - v cíli manželství. ()
Zajímalo by mě, co tvůrce komedií v 60. letech vedlo k tomu, aby měli tak dlouhou stopáž. Je to spíš na škodu než k užitku. Navíc se zde nachází příliš mnoho odbočovaček od hlavního děje, a vtipných momentů tu také není příliš. Asi nejzábavnější částí je bitka v hospodě, jinak jsem se celý film spíše nudil. ()
Film chlubící se velkou zábavou, parádní a nej dortovou bitvou, technickými udělátky, šermířským soubojem, zakončený stylovým skokem do loďky, krásnými kostýmy a naprosto výbornou hudbou. Suveréní a škrobený Curtis. Lemmon tentokrát ač vtipný, tak i malinko otravný. Jeho postava je až příliš uřvaná, a sem tam mi občas trhal uši, i proto jsem si jeho královské a více bláznivé "dvojče" zamiloval o poznání více, avšak ve dvojici s tupým Falkem jim to celkem šlape. A konečně emancipovaná, překrásná Wood, které sluší naprosto vše, a i do jezírka si jde zaplavat. Stopáž malinko přepálená, tempo samozřejmě občas klesne, ale i tak je na bláznivý závod dostatečné. Baví to, baví. ()
Přestože se Blaku Edwardsovi nepodařilo oživit atmosféru filmových grotesek t jejich zlaté éry 20. let minulého století a přestože film utrpěl v době své premiéry častým srovnáváním s jinou "epickou velkokomedií" Báječní muži na létajících strojích, svoji oblibi u diváků si získal a utržil celosvětově více než dvojnásobek prokukčních nákladů (na svoji dobu horentních) 12 mil. dolarů. V kině na velkém plátně (film se promítal v 70 mm filmové kopii) ovšem vyzněly jeho výpravné scény velkolepě , včetně "největší filmové bitvy s dorty všech dob", jak byla tato scéna propagována v dobovém filmovém tisku. Ale i v televizi či na DVD je dnes ke koukání ! ()
Klasická komedie ve stylu "Báječných mužů" a "Bláznivého světa" s podobně smrtící délkou. Sympatičtí herci a v některých částech vtipný infantilní humor nezabraní tomu, že máte po celou dobu pocit, že sledujete opravdu starý a hodně dlouhý film, což je v tomto případě oproti některým klasikám obrovské mínus. Zvláště poslední půlhodina mě (vyjma dortové bitvy) těžce nebavila. Po slušném začátku docela škoda. ()
Galerie (59)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (13)
- Film je inspirován skutečným závodem z roku 1908, který se jel na trati New York – Paříž. Přestože proběhl s pouhými šesti účastníky, trasa vedla napříč třemi kontinenty, takže šlo o první automobilový závod kolem světa. Automobil Leslieho (Tony Curtis) „Leslie Special“ byl vytvořen podle vozu „Thomas Flyer“ z roku 1907, který tehdy závod vyhrál. (Karlos80)
- Původní rozpočet filmu byl 6 milionů amerických dolarů. Rostoucí náklady filmu ale vedly studio United Artists k tomu, aby film opustilo. Projekt následně dokončilo Warner Brothers s tím, že se rozpočet nakonec vyšplhal na 12 milionů dolarů. To také znamenalo, že se v té době jednalo o nejdražší komedii, která kdy byla natočena. (Martrix)
- Ve filmu je k vidění největší koláčová bitva, jaká byla do té doby natočena. (Karlos80)
Reklama