Reklama

Reklama

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje „jazzový věk“ bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy „stará“ aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd) a potřetí v roce 1974 (režie Jack Clayton, titulní role Robert Redford). S ještě větším časovým odstupem, až v roce 2013, vznikla zatím poslední verze, režírovaná australským tvůrcem Bazem Luhrmannem, v níž si hlavní postavu zahrál Leonardo DiCaprio. Na rozdíl od svých předchůdců měl Luhrmann k dispozici pokročilou technologii digitálních efektů, jež mu dovolila mimořádně přesvědčivě zrekonstruovat dobové reálie i tehdejší atmosféru New Yorku a jeho nejbližšího okolí. I ostatní postavy hrají známí představitelé Carey Mulliganová (Daisy), Tobey Maguire (vypravěč Nick Carraway) a Joel Edgerton (Tom Buchanan). Největší devízou snímku je však jeho promyšlená vizuální stránka, která byla mj. vyznamenána Oscary za nejlepší výpravu a kostýmy, jež vytvořila režisérova manželka Catherine Martinová. (Česká televize)

(více)

Videa (28)

Trailer 3

Recenze (1 784)

nunka 

všechny recenze uživatele

Pompézne nablýskaná, no vo svojej podstate dosť nezaujímavá lovestory, v ktorej ak by nebolo toľkej farebnosti, zaujímavej hudby, originálnych kulís a kopy glamouru hraničiaceho s nánosom gýču, zostala by len nuda. Luhrmann však vytvoril show, efektnú, štýlovú a svojskú. Zobrazil Gatsbyho pestrofarebný svet plný túžob a tajomstva, bez hlbších inštancií. Od začiatku do konca sa ide cielene a premyslene po povrchu, užívajú si hlavne zmysly, žiaden duševný pokrm radšej nečakať. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Už při čtení předlohy jsem měl pocit, že kromě atmosféry bujarých večírků nejde Fitzgeraldovu klasiku adekvátně adaptovat bez toho, aniž by se člověk musel opírat o verbální fráze vytržené z textu. A Luhrmann tuhle domněnku jenom potvrzuje. Bohužel pro něj ale ani relativně doslovná adaptace nestačí, protože zatímco Fitzgeraldův román skýtá myšlenky mezi řádky , Luhrmann co neodhrká v povrchních frázích (dokonce i jednu z point vám musí Maguire říct přímo do ksichtu, protože z celku ji nevykoukáte), to ve filmu prostě není. Ano, večírky jsou nádherné, dynamické a soundtrack božský (u Lany a ukazování sídla to bylo málem na slzičku), jenže zhruba po půlce, kdy by mělo konečně začít o něco jít, se děj začne tříštit, působí na plátně skoro až směšně a nechtěně parodicky, a finále je skoupé na jakoukoliv emoci i přes Tobeyho spider-manovsky naběhlou žílu. A to se DiCaprio o toho Oscara tentokrát tak hezky snaží. Nakonec mu ale jako už tradičně zůstanou taky jen ty pěkné košile a sny a Luhrmannovi audiovizuální cinkrlátka, za kterými se od Austrálie neskrývá už absolutně nic. Na to jak se Luhrmann v rozhovorech kasá, jak je film i o současné generaci, si nechal sociální témata románu úplně protéct mezi prsty. ()

Reklama

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Baz Luhrmann, Craig Pearce / Predloha: F. Scott Fitzgerald (kniha) | Hudba: Craig Armstrong | Produkcia: Baz Luhrmann, Douglas Wick, Lucy Fisher, Catherine Martin, Catherin Knapman | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Village Roadshow Pictures, Bazmark Productions, A&E Television, Red Wagon Entertainment | Rozpočet: 105 miliónov $ | Tržby: 348,840,419 $ || Podobný vizuál mal naposledy Moulin Rouge a Speed Racer. Každopádne, do konceptu sa onen bezhraničný gýč v mojich očiach hodil len do príbehu z Montmartru. Bolo úplne jasné, že z tejto predlohy sa nedá urobiť zázrak, a i to tak dopadlo. Nebyť elitných hercov, ktorí hrajú o život, by si táto megalomanská záležitosť zaslúžila žumpu. Občas som sa cítil jak decko v Disneylandu, ktoré chce radšej ostať v rodnom meste. Paradoxne za to nemôže vôbec nikto zo zúčastnených, je to jednoducho spôsobené predlohou, ktorej nie je súdené byť úspešnou filmovou záležitosťou, pretože je knižnou legendou. Obrazovo a herecky občas nadčasové, avšak tých digitálnych scénových prechodov je tam viac, než čo viem uniesť. 40% | Blu-Ray, THX, EN DTS | Po roku a pól som sa odhodlal na opätovné zhliadnutie, pretože mi bolo podozrivé, že som dal za 2* filmu, v ktorom hrá môj top1 DiCaprio. Ujasnilo sa mi, že mám predovšetkým problém s predlohou, a nie s filmom ako takým. Paradoxne je to podobné, ako pri Vlkovi z Wall Street, ktorý utiahol tiež Leonardo. Príbehy Gatsbyho a Vlka sú podobné vtom, že hlavné postavy sú osoby s otáznou morálkou, ktorým divák môže len ťažko fandiť a tak nemajú skoro žiadnu šancu prirásť k srdcu, ani napriek tomu, že ich všetci naokolo ospevujú a obdivujú. Je to prípad toho, keď sa príbeh prieči s bežnou šablónou, a to automatickým očakávaním, že hlavná postava je pozitívna alebo naopak totálne negatívna, záporácka. Gatsby aj Vlk sú však strednou cestou medzi týmito archetipmy, a tak dávajú divný, zmiešaný dojem, ktorý mi proste nikdy nesedel pre filmové ani knižné príbehy. Čiže mám omnoho viac problém s celým jadrom týchto filmov, než s Luhrmannovým spracovaním tohoto milostného trojuholníku. Nakoniec zdvýham z 2 na 3 hvizdy, pretože Luhrmannova schopnosť vyjadriť pocit omámenia alkoholom alebo drogamy audio-vizuálnymi prostriedkami nemá v kinematografií obdobu. A pretože sú herci chirurgický presný. 60% | Blu-Ray, DD, HU DTS | ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Luhmann teda vie ako na seba strhnúť všetku pozornosť! Pokračuje v ťažení veľkolepých vizuálnych orgií, ktoré predviedol v doposiaľ, každom snímku, ale tentokrát to vyšperkoval do maxima. O to viac som mu za to vďačný, pretože všetky jeho predchádzajúce filmy by bez tohoto aspektu nemali šmrnc a drive. Buz jednoducho vie ako zaujať aj mainstreamového diváka v námetoch artfilmových. Za to mu patrí rešpekt a obdiv. Samozrejme o nič menej mu neodopieram ani režisérske schopnosti, napriek pomerne rozhodenému rozprávačskému štýlu film drží veľmi dobre pokope, pretože je vo svojej podstate len klasickou tragédiou s romantickou zápletkou. Herci koncertujú, no ešte väčšiu pozornosť na seba strháva soundtrack, ktorý je doslova brutálny. 85%. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Zpočátku omamující kýč, potom už jen únavná selanka, pajdající na obě nohy. Jak jde o samoúčelné kamerové fígle a čarování s obrazem, tam si je Luhrmann jistý v kramflecích, ale v prostém smysluplném vyprávění a ve snaze dostat se zúčastněným postavám pod kůži selhává. Zmínil jsem kýč – při všech těch opulentních večírcích si připadáte, jakobyste se dívali na velkého sádrového trpaslíka, ověšeného pestrobarevnými pentlemi a blikajícími žárovičkami. Potom, když má dojít na city, je to jak z plytké povídky v nějakém dívčím časopise – mám na mysli to kolovrátkovité „Má tě ráda, nemá tě ráda, má tě rád, nemá tě rád, odejde s Tebou, neodejde s Tebou…..“. Díky bohu aspoň za dvě věci – chlapáckou postavu Edgertonova Buchanana, jedinou to plnokrevnou postavu celého panoptika a pak za scénu opětovného setkání Gatsbyho a Daisy – jediný moment v celém filmu, kde byly cítit nějaké emoce. Luhrmann už začíná být nějak vyčpělý. ()

Galerie (212)

Zajímavosti (46)

  • Výkonným producentom soundtracku bol americký rapper Jay-Z, ktorý sa do tejto pozície dostal vďaka Leonardovi DiCapriovi (Jay Gatsby). Leo sa totiž zúčastnil na nahrávaní albumu "Watch the Throne" (v tom momente Jay-Z pracoval na piesni "No Church In the Wild", ktorá je súčasťou soundtracku), začali sa rozprávať o hudobných kolaboráciách, slovo dalo slovo a ďalšou vecou, ktorá nasledovala, bolo jeho odporúčanie Bazovi Luhrmannovi. (drake31)
  • Na kovové bráně Gatsbyho (Leonardo DiCaprio) sídla lze vidět latinský nápis "Ad Finem Fidelis", v překladu "Věrný až do konce". (Aelita)

Související novinky

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

04.05.2014

Muži v černém nás sice naučili, že „Elvis není mrtvej. Odletěl domů.", tohle zakončení ale u jeho nové biografie nečekejte. Ve Warner Bros. ji totiž chystají s muzikálovým klasikem Bazem Luhrmannem … (více)

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama